Pagina 1 van 51 1234511 ... Laatste

iTrader
    0

Starten als zelfstandige ITer

Ik zit met het idee om misschien te starten als zelfstandig ITer. Zelf ben ik voor het moment vast in dienst als Quality Engineer, maar ben niet helemaal meer gelukkig. Ik werk voor het moment nog maar 4 jaar maar als ik recruiters mag geloven verdien ik op het moment beetje buitensporig voor de weinige jaren ervaring.
    Nu stelde mij iemand van TEK systems voor waarom probeer je het niet als zelfstandige. Natuurlijk het heeft voordelen en nadelen, maar niks overwint eigenlijk.

Zijn er hier mensen die ook met niet super veel ervaring hadden en ook de stap hebben gezet. Weet er iemand wat de dagprijs ongeveer is waar ik aan kan geraken. Moet je speciaal zovele certificaten hebben of kan je dit zelf opbouwen in de loop der tijd en hoe belangrijk is dit.

Zijn er nog andere onverwachte dingen waar ik misschien niet meteen aan denk die van belang kunnen zijn?

iTrader
    0
    Dagprijs hangt van je skills/klanten/sector af. Kan je geen richtlijn voor geven dus. De ene haalt 400 per dag terwijl de ander 1000 doet.
    Certificaten kan soms zeer belangrijk zijn, maar dat hangt ook weer van je sector en klanten af.

Maar waarom ben je niet gelukkig? Wil je geen quality engineer meer zijn? Dan gaat niemand je willen aannemen als zelfstandige denk ik, zonder ervaring.

iTrader
    0
    Omdat ik men huidige job enorm veel support moet doen en omdat mijn manager constant elke regel die ik zeg terug in twijfel trekt en herdefinieerd naar klanten toe.

Testen is wel een hele grote passie van me en automatiseren nog meer. Aangezien ik hier zelf na de uren mee bezig het zijn gewoon bepaalde aspecten van men job die ik niet leuk meer vind

GX6's schermafbeelding
    iTrader
    11 (92%)
    Check PM

iTrader
    0
    maar als ik recruiters mag geloven...
    Nee, dat mag je niet

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RadicalAtheist Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Nee, dat mag je niet
    Ja inderdaad mag niet echt. Maar ik ken in mijn omgevingen de lonen voor iemand in dezelfde positie. Die meer jaren ervaring hebben en ja niemand geraakt over mij, dus er kan misschien wel een beetje waarheid in zitten

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GX6 Bekijk bericht
    Check PM
    Als er boeiende info werd gestuurd, mag je die ook altijd naar mij Pm'en Ik ben ook van plan om freelancer te worden na een goede 5 jaar ervaring als consultant..

Slynx's schermafbeelding
    iTrader
    48 (93%)
    Ik ben na ongeveer dezelfde tijd intern te werken ook zelfstandig begonnen.
    Ben nu 4 jaar bezig, werk met hopen, dus heb echt niet te klagen. Heb nog geen moment zonder project gezeten.

De vrijheid die je hebt naar projecten kiezen toe e.d. maken het zeker de moeite (een van de vele voordelen die er zijn), de verantwoordelijkheid, en de uitdaging die je hebt om jezelf steeds te verbeteren.
    Hou er wel rekening mee dat je volledig zelf instaat voor je opleidingen, cursussen e.d.
    Knowledge is power, maar je moet er wel zelf voor zorgen dat je genoeg van die knowledge op je eentje kan vergaren .
    Je dagprijs is inderdaad moeilijk om zo iets op te kleven. Geen idee wat de rates zijn voor dergelijke functies, kan je altijd navragen als je op project zit en er freelancers in je team zitten hé.
    PSN: slynxeh

iTrader
    4 (100%)
    Ik ben momenteel volop bezig met "de overstap". Ik zou er financieel wel op vooruit gaan. Voor mij is het grote voordeel dat je niet vastzit aan "regeltjes" van het bedrijf. Je krijgt gewoon uw rate binnen en hoe je die dan verdeelt, dat kies je zelf.

Sent from my MotoG3 using Tapatalk

iTrader
    0
    Idem hier. Vooral ook om de flexibiliteit die er mee gepaard gaat.

iTrader
    0
    Ja de flexibilteit is voor mij ook een voordeel. Maar ook dat je meer je eigen carriere in de hand hebt, met dan opleiding te doen. Je kan meer zelf kiezen. Terwijl ik nu vaak het gevoel heb dat je vast zit en je wel eens iets nieuw kan proberen maar dat het daar ook vaak eindigd.

Ook ja het loon en de flexibiliteit van de kosten maken is wel iets dat interresant is. Het is niet meer van ja bij de baas gaan smeken (niet dat ik dat al heb moeten doen) om 5 euro meer loon

iTrader
    0
    Maar langs de andere kant het risico is het grootste dat me tegen houd denk ik.

kakature's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    De meeste freelancers in mijn sector hebben veel ervaring of zijn senior. Ik denk er ook al een tijdje aan om zelfstandig te worden, maar ik weet niet goed of dat interessant is als je - zoals ik - geen senior bent.

Ik hou deze thread alleszins in de gaten, ik kan er maar van leren

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kakature Bekijk bericht
    De meeste freelancers in mijn sector hebben veel ervaring of zijn senior. Ik denk er ook al een tijdje aan om zelfstandig te worden, maar ik weet niet goed of dat interessant is als je - zoals ik - geen senior bent.

Ik hou deze thread alleszins in de gaten, ik kan er maar van leren
    Ja senior, ik heb nu in mijn functietitel ook Senior Quality Engineer. Ik denk dat het daar vooral is wat je kan en hoeveel passie je toont niet?

Radiance's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Je moet vooral eens heel erg nadenken of je graag je toekomst in eigen handen wil nemen. Bij sommige klanten valt het nog wel mee maar ga er vanuit dat er straks niemand meer is om je leiding, advies, opleidigen, "een richting" te geven. Het is exact daarom dat het vooral interessant is voor senior IT'ers, dan weet je gewoon beter waar je op moet focussen.

En dat trekt zich door in hoe je "zaken" doet: prijzen en voorwaarden onderhandelen, al dan niet opleidingen en conferenties volgen, certificaten behalen, hoeveel vrije dagen je neemt ... je bepaalt het allemaal zelf. Als je voldoende contacten onderhoud kan je ook verschillende projecten combineren. Ik werk zo momenteel quasi full-time voor één klant, maar doe daarnaast nog wel enkele kleinere projecten. Deels om mijn kennis in gerelateerde domeinen te onderhouden / uit te breiden, maar ook omdat het een mooie extra oplevert.

Het grootste gevaar is wanneer je uitgeblust geraakt. Misschien niet nu, maar binnen 10 jaar .... Misschien heb je helemaal geen zin meer om weer een nieuwe technologie te leren, gaat het gewoon allemaal wat te snel; je hebt zeker al van die mensen rondom je zien werken. Als werknemer kan je vaak een stapje terug doen, eerder richting management of project management gaan, of het een tijdje wat kalmer aan doen. In de meeste bedrijven kan je zo heel wat tijd overbruggen. Als freelancer niet natuurlijk. Je bent er voor project x of y, een slechte evaluatie of slechtere economische situatie en je kan er snel uit liggen. Je hebt als goede zelfstandige dan hopelijk de discipline gehad om een spaarpotje aan te leggen. Er is ook die strekking zelfstandingen die full-time "in dienst" gaat van één opdrachtgever, vaak hun ex-werkgever en gewoon 38 uren gaat kloppen daar en nog steeds order van "de baas" opvolgt. Op korte termijn ga je er financieel op vooruit, maar ik vind het niet verstandig op langere termijn. Je zou na 10 jaar wel eens kunnen ontdekken dat je totaal irrelevant bent en niemand daar nog wat om geeft.

Hoewel ik enkele heel gegeerde certificaten heb behaald in het verleden hecht ik er zelf minder & minder waarde aan. Ik zal de mijne ook niet meer her-certifieren, geld & tijd verspilling. Ik zie dat als een trend in mijn specifieke tak, maar durf nu ook weer niet gaan verkondigen dat iedereen er zo over denkt.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Pagina 1 van 51 1234511 ... Laatste

Regels voor berichten