Pagina 60 van 60 Eerste ... 10505657585960

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Iemand die weet hoe dat zit als IT’er met auteursrechten?

Ik heb dat eens aan mijn boekhouder gevraagd maar die zei direct dat het niet interessant was omdat dit door een bedrijfsrevisor zou moeten gewaardeerd worden en daardoor het sop de kolen niet waard is.
    Dat kan zeker interessant zijn. Zelf doe ik het ook niet, maar een collega heeft dit eens uitgelegd. Hij heeft alles officieel gedaan: contract door advocaat laten opstellen, "ruling" aangevraagd, ... . Hierdoor heb je wel iets hogere opstartkosten, maar zou op 2 jaar terugverdiend zijn. Dus vanaf je 3e jaar doe je er enorm voordeel mee. Voordeel is dat alles officieel ingedekt op die manier. Je moet je dan ook houden aan een bepaald type werk en de afgesproken percentages;

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
    Iemand die weet hoe dat zit als IT’er met auteursrechten?

Ik heb dat eens aan mijn boekhouder gevraagd maar die zei direct dat het niet interessant was omdat dit door een bedrijfsrevisor zou moeten gewaardeerd worden en daardoor het sop de kolen niet waard is.
    Uw boekhouder heeft er meer werk aan en wil dat waarschijnlijk vermijden . Andere boekhouder zoeken, lijkt me.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

GX6's schermafbeelding
    iTrader
    11 (92%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jorn184 Bekijk bericht
    Dat kan zeker interessant zijn. Zelf doe ik het ook niet, maar een collega heeft dit eens uitgelegd. Hij heeft alles officieel gedaan: contract door advocaat laten opstellen, "ruling" aangevraagd, ... . Hierdoor heb je wel iets hogere opstartkosten, maar zou op 2 jaar terugverdiend zijn. Dus vanaf je 3e jaar doe je er enorm voordeel mee. Voordeel is dat alles officieel ingedekt op die manier. Je moet je dan ook houden aan een bepaald type werk en de afgesproken percentages;

Op 2 jaar terugverdient? Mijn kosten voor het opstellen van de rulingsaanvraag beperkte zich tot iets meer dan +- 1200 euro voor de fiscaal jurist... Dat omvatte alles (geschriften, communicatie met de DVB, ...) en de aanvraag werd na +-6 maanden goedgekeurd. Als je zelf handig genoeg bent om een model contract tussen jouw vennootschap en jezelf op te stellen, en plausible redenen te verzamelen -waarom- je meent recht te hebben op die cessie valt dat allemaal wel mee.

Jouw collega heeft dan toch serieus geld op tafel moeten leggen ...

GX6's schermafbeelding
    iTrader
    11 (92%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Uw boekhouder heeft er meer werk aan en wil dat waarschijnlijk vermijden . Andere boekhouder zoeken, lijkt me.

+1, het meerwerk van de boekhouder beperkt zich tot de RV aangifte. Het berekenen van jouw vergoeding doe je gewoon zelf.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik begrijp niet waarom maar de meeste boekhouders lijken mij daar een aversie voor te hebben. Ik heb dat ook flink moeten doordukken.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RadicalAtheist Bekijk bericht
    Ik begrijp niet waarom maar de meeste boekhouders lijken mij daar een aversie voor te hebben. Ik heb dat ook flink moeten doordukken.
    Extra werk, meer kans op fiscale controle, weinig kennis over materie, ...

Algemeen is het vinden van een boekhouder die zelf wat opzoekt over optimalisaties al niet zo makkelijk. En auteursrechten is dan nog een specifiek geval dat enkel toepasbaar is op een kleine groep klanten.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Is het te riskeren om zonder ruling auteursrechten uit te keren? Dus wel zonder te overdrijven: max 12,5%, zelf contractje opstellen tss mezelf en de vennootschap, niet alle winst etc..

Radiance's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JohnCash Bekijk bericht
    Is het te riskeren om zonder ruling auteursrechten uit te keren? Dus wel zonder te overdrijven: max 12,5%, zelf contractje opstellen tss mezelf en de vennootschap, niet alle winst etc..
    Ik *denk* dat de logica / denkwijze achter het gebruik van de auteursrechten op die manier dankzij de vele rulings ondertussen min of meer algemeen aanvaard is. Verdiep je wel even in wat juist auteursrechtelijk beschermd kan worden en denk na of het soort werk dat jij levert daaronder kan vallen. Als je per dag / uur factureert en b.v. overduidelijk in een support rol "werkt" zou ik het b.v. niet doen.

Maar ik doe het dus wel, zonder ruling, na overleg met mijn boekhouder uiteraard. Zoals je zei, een redelijk percentage van de omzet uit de relevante contracten, betaal reeds het standaard loon uit en heb daarnaast nog een zeer gezonde winst. Het was ook op aanraden van mijn boekhouder dat ik er mee gestart ben, zij zullen de zaak toch ook moeten verdedigen bij een eventuele controle in de toekomst maar ik maak me er niet te veel zorgen over.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JohnCash Bekijk bericht
    Ik doe het zelf zonder ruling. Reden: Software schrijven is auteursrechtelijk beschermd, en ik doe niks anders. Er is zelfs een omzendbrief van de rulingsdienst geweest waarin ze aangeven dat 10-15% van de omzet een juist percentage is om als auteursrechten uit te keren in het geval van een software-ontwikkelende consultant.

Met een ruling ben je trouwens ook niet 100% safe, het rechtsgelijkheidsbeginsel ("iedereen gelijk voor de wet") heeft voorrang op het idee dat een goedkeuring van de rulingsdienst u zekerheid geeft. Dus stel dat er iemand zegt "ah, Joske mag dat wel en ik mag dat niet, en Joske doet hetzelfde als ik", dan heeft Joske een probleem, ook al heeft hij een ruling.

Pagina 60 van 60 Eerste ... 10505657585960

Regels voor berichten