Pagina 6 van 46 Eerste ... 234567891016 ... Laatste

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RadicalAtheist Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    waar je iets koopt, maakt geen verschil voor aftrekbaarheid.
    Maar veel online winkels rekenen onterecht BTW aan op je factuur

En dan moet je reclameren, zagen, neuten, klagen, mailen, ofwel het verlies slikken, want die BTW trek je niet terug.
    En in buitenland BTW tergtrekken is een hele rompslomp en meestal de kosten/moeite niet waard.
    Oké, goed om te weten (ik denk dat Amazon misschien wel "eerlijk" zal werken). Probleem is dat de Pixel dus niet in België beschikbaar komt en je dus wel verplicht wordt in eht buitenland te kijken .

iTrader
    0
    Kan je niet gewoon als je eens naar Duitsland moet ofzo, daar ter plaatse eentje kopen? En betalen met je Belgische bankkaart? Zou normaal niet te veel problemen mogen opleveren.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Kan je niet gewoon als je eens naar Duitsland moet ofzo, daar ter plaatse eentje kopen? En betalen met je Belgische bankkaart? Zou normaal niet te veel problemen mogen opleveren.
    Dan zullen ze je nog altijd Duitse BTW aanrekenen.
    Het is inderdaad vaak pas de moeite vanaf een hoger bedrag om de BTW terug te vragen. Je boekhouder steekt er ook zijn tijd in en factureert die aan jou.

Amazon zal je die BTW ook gewoon aanrekenen normaal. Geen ervaring mee.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

iTrader
    0
    Als je factuur vraagt hoeven ze normaal geen BTW aan te rekenen. Zo heeft iemand die ik het ken al eens gedaan die iets verkocht aan een buitenlander op een beurs. Heeft hij achteraf ook nooit miserie mee gehad voor de boekhouding.
    Dus omgekeerd moet ook lukken denk ik dan.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Als je factuur vraagt hoeven ze normaal geen BTW aan te rekenen. Zo heeft iemand die ik het ken al eens gedaan die iets verkocht aan een buitenlander op een beurs. Heeft hij achteraf ook nooit miserie mee gehad voor de boekhouding.
    Dus omgekeerd moet ook lukken denk ik dan.
    Ze hoeven inderdaad geen BTW aan te rekenen. Hun probleem is echter dat zij verantwoordelijk zijn voor die BTW, een klant kan makkelijk een vals BTW nummer geven om zo geen BTW te moeten betalen. In dat geval zal de fiscus bij de verkoper aankloppen om de BTW te betalen. Heel wat online winkels spelen daarom op veilig en rekenen standaard altijd BTW aan.

iTrader
    0
    Vandaar, elektronisch betalen met buitenlandse kaart.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dat verandert toch niets voor de verkoper? je geeft hem nog steeds een Belgisch BTW nummer.

iTrader
    0
    Als jij in Duitsland betaalt met Belgische kaart en Belgische BTW nummer, dan zal de belastingsdienst in Duitsland al veel minder moeilijk doen.
    Zo werkt het toch alvast zonder problemen in België als je iets wilt verkopen aan een buitenlander die een buitenlands BTW nr en betaalkaart gebruikt.

iTrader
    0
    Ze hoeven inderdaad geen BTW aan te rekenen. Hun probleem is echter dat zij verantwoordelijk zijn voor die BTW, een klant kan makkelijk een vals BTW nummer geven om zo geen BTW te moeten betalen.In dat geval zal de fiscus bij de verkoper aankloppen om de BTW te betalen. Heel wat online winkels spelen daarom op veilig en rekenen standaard altijd BTW aan.
    Ik geloof hier niet veel van.
    Binnen België kan men toch ook een vals BTW-nr opgeven? Wat is het verschil?
    Een winkel is toch niet verantwoordelijk voor schriftvervalsing van iemand anders?

iTrader
    0
    Bij Amazon UK rekenen ze alvast geen BTW aan wanneer je uw BTW nummer opgeeft. Zou mij verwonderen moest dit voor Amazon Duitsland wel het geval zijn.
    Normaal kan je die gegevens gewoon invullen in uw profiel en zie je (pas) in de laatste stap of BTW eraf getrokken is of niet.

Veel webwinkels (vooral in NL - bij Amazon is dit denk ik niet het geval) versturen wel enkel naar het adres waarop uw bedrijf geregistreerd staat.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik geloof hier niet veel van.
    Binnen België kan men toch ook een vals BTW-nr opgeven? Wat is het verschil?
    Een winkel is toch niet verantwoordelijk voor schriftvervalsing van iemand anders?
    Als een Belgisch bedrijf aan een Belgisch bedrijf verkoopt komt er hoe dan ook BTW op de factuur. Als je als belg aan een Belgische verkoper een vals BTW nummer voorlegt ben je dan ook geen stap verder.

De winkel is inderdaad niet verantwoordelijk voorde schriftvervalsing, maar die winkel moet er wel kunnen aantonen dat ze grondig gecontroleerd heeft of het BTW nummer wel klopt. Als de winkel geen enkele verantwoordelijk zou dragen dan zouden mensen snel weten bij welke buitenlandse bedrijven ze moeten zijn om geen BTW meer te moeten betalen door gewoon een willekeurig BTW nummer voor te leggen. Achteraf is het voor de fiscus vaak namelijk een onbegonnen zaak om te zoeken wie de echte klant was.
    Laatst gewijzigd door beryl; 9 oktober 2017 om 15:05

iTrader
    0
    met dat als excuus stel je het ganse principe van de intracommunautaire levering in vraag.
    Bedrijven moet gewoon de standaard procedure volgen en het btw-nummer opzoeken, zie VIES

Trouwens je zou nog altijd een bestaand nummer van een echt bedrijf kunnen opgeven, maar dat is nog geen reden om belastingen te innen die niet geind moeten/mogen worden.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    met dat als excuus stel je het ganse principe van de intracommunautaire levering in vraag.
    Bedrijven moet gewoon de standaard procedure volgen en het btw-nummer opzoeken, zie VIES

Trouwens je zou nog altijd een bestaand nummer van een echt bedrijf kunnen opgeven, maar dat is nog geen reden om belastingen te innen die niet geind moeten/mogen worden.
    Da's nu éénmaal de wet. Als een verkoper 0% BTW wil toepassen moet hij kunnen aantonen dat hij voldoende nauwgezet heeft gecontroleerd of hij werkelijk die 0% mocht toepassen. Gewoon het nummer op Vies controleren toont alleen maar aan dat het nummer werkelijk bestaat, niet dat de persoon die de aankoop doet ook werkelijk eigenaar of werknemer is van die onderneming met dat nummer, en zal dus vaak niet voldoende zijn.

Het is niet alsof winkels voor hun plezier extra BTW aanrekenen aan hun klanten.

iTrader
    0
    Het is niet alsof winkels voor hun plezier extra BTW aanrekenen aan hun klanten.
    Persoonljk heb ik wel de indruk dat de btw bij buitenlandse webwinkels soms wel eens in eigen zakken durft te verdwijnen. Dit omwille van halstarrige weigering het correcte regime toe te passen, en een correcte factuur af te leveren, terwijl ze nooit om meer identificatie vragen.

iTrader
    4 (100%)
    Nog eens een boekhoudkundig vraagje:

Een auto is af te schrijven op 5 jaar. Stel ik lease een wagen op 3 jaar een koop hem daarna over. Deze wil ik naar privé overzetten via dividend in natura. Kan dit voordat die 5 jaar om zijn of kan je enkel volledig afgeschreven dingen overdragen naar privé?

Pagina 6 van 46 Eerste ... 234567891016 ... Laatste

Regels voor berichten