Candyman66's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Zijn er hier mensen die het afgelopen jaar van bediende contract zijn overgeschakeld naar het zelfstanding statuut? Ik zou graag eens willen weten wat jullie allemaal gedaan hebben in periode die vooraf ging aan deze overstap. Ik begin ook meer en meer na te denken om die stap te zetten maar heb geen flauw idee hoe er aan te beginnen. Ik heb 10+ jaren ervaring als Java developer dus dat zal op zich niet per se het probleem zijn.
    Op LinkedIn word ik minstens 1 keer per week benaderd met (Freelance) projecten. Het gedacht om mijn eigen baas te zijn en zelf te beslissen welke projecten ik doe spreekt me wel aan.

Alleen heb ik geen idee hoe er aan te beginnen. Als er iemand hier zijn verhaal eens uit de doeken wil doen, dan heb ik tenminste al een gedacht wat het inhoudt. Zowel positieve als negatieve aspecten mogen aan bod komen. Online pointers zijn ook meer dan welkom.

Wat ik zeker wil weten is :
    - de administratieve rompslomp die er jaarlijks aan te pas komt (welke, hoevaak, etc.)
    - hoe zit het met je eigen loon?
    - wat kan een boekhouder voor mij allemaal betekenen?
    - welk opstartkapitaal heb ik nodig (minimum aanbevolen)
    - wagen leasen of kopen? Kopen met eigen middelen of al direct op kosten van de zaak
    - moet ik jaarlijks "veel kosten maken" zodat ik die kan aftrekken van de belastingen?

Thanks voor de input
    Reusing pieces of code is liked picking off sentences from other people's stories and trying to make a magazine article.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    - de administratieve rompslomp die er jaarlijks aan te pas komt (welke, hoevaak, etc.):

Hangt er wat vanaf onder welke vorm je zal werken (zelfstandige, vennootschap en indien vennootschap het type vennootschap. De typische vennootschap hiervoor, een BV is qua administratie het zwaarst. De administratie in dat geval is: dubbele boekhouding voeren, elk kwartaal een BTW aangifte, elk kwartaal een aangifte BV (voor je loon). Een jaarlijkse loonfiche opstellen, een jaarlijkse klantenlisting, een jaarlijkse aangifte vennootschapsbelasting, elk kwartaal voorafbetalingen doen, een jaarlijkse jaarrekening indienen. Maar in de praktijk zal een boekhouder dit allemaal voor jou kunnen doen. Het enige wat je altijd zelf zal moeten doen is facturen opstellen voor je klant (typisch elke maand) en facturen bijhouden van de kosten die je maakt.

Volledig je eigen keuze, er is wel een voorwaarde dat je 45.000 per jaar loon aan jezelf moet betalen om lagere vennootschapsbelasting te hebben maar dar ben je de eerste jaren van vrijgesteld. Naast loon kan je jezelf ook uitbetalen via dividenden, fiscaal gezien is een combinatie tussen loon en dividenden meestal meest interessant.

Zie puntje 1, hij zal je ook kunnen helpen bij de oprichting, bij de bepaling hoe je best loon/dividenden uitkeert en bij eventuele toekomstige belastingcontroles en advies in het algemeen.

Eigenlijk geen, als IT consultant heb je niet echt een investering nodig, en na een maand komt er al geld van je klant binnen normaal. Maar het is wel handig om er een paar duizend euro in te steken om de kosten in het begin te betalen (zoals je boekhouder, verzekeringen, etc,...), je bent dat geld ook niet kwijt als je het niet gebruikt, het zit gewoon in je vennootschap. Als je van plan bent meteen grote uitgaven te doen zoals een auto aankopen dan ge je wel op één of andere manier geld in je vennootschap moeten krijgen en dat kan met een grote startkapitaal.

- wagen leasen of kopen? Kopen met eigen middelen of al direct op kosten van de zaak.

Hangt af van wat je zelf wil, maar meestal wordt er geleased. (je belastbaar voordeel alle aard is onafhankelijk van de kosten die je aan je wagen maakt, dus het is voordeliger als je meer kosten maakt waardoor een alle services inbegrepen leasing vaak een logische keuze is)

- moet ik jaarlijks "veel kosten maken" zodat ik die kan aftrekken van de belastingen?

Kosten verminderen je belastbare basis, maar je moet je kosten nog steeds betalen. Als je er niets aan hebt moet je het dus zeker niet doen maar door die belastbare basis te verminderen betalen kosten zich wel gedeeltelijk terug. Pak dat je een extra optie in je auto wil van 1000€ zal die 1000€ extra kost betekenen dat je bvb 200 minder vennootschapsbelasting betaalt en 210 euro minder BTW. In de praktijk zal je dus maar 600€ kwijt zijn. (slecht voorbeeld aangezien autofiscaliteit iets complexer is maar dat is het principe wel)

Je moet het dus eerder als een grote korting zien, maar het is niet gratis. Speciaal kosten maken om minder belastingen te betalen gaat je niet helpen.

Candyman66's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Hier ben ik zeker al een deel wijzer van geworden

Ik ga zeker deze thread wat dieper in detail bekijken want ik ben er van overtuigd dat er nog een ton aan informatie in zit.
    Reusing pieces of code is liked picking off sentences from other people's stories and trying to make a magazine article.

iTrader
    39 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Candyman66 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    - de administratieve rompslomp die er jaarlijks aan te pas komt (welke, hoevaak, etc.)
    Voornamelijk boekhouding, dus veel kan je uitbesteden aan je boekhouder.
    Zelf hou ik ook netjes al mijn onkosten en inkomsten bij, dus er kruipt toch wel wat werk in het inscannen van de facturen en bijhouden in een Excel file.
    Maar dat is enkel voor mijn gemoedsrust nodig.

45.000 om in aanmerkingen te komen voor verlaagde vennootschapsbelasting, aangevuld met auteursrecht en enkele onkostenvergoedingen, huur kantoor bij mij thuis etc.

Veel, zeker bij de opstarten. Hij/zij kan voor de eerste 3 jaar een schatting maken van verwachte uitgaven en inkomsten voor je business plan.
    Nu daar heb ik 1x naar gekeken bij opstart, maar nu, na 2,5 jaar ziet het er al heel wat beter uit!

Afhankelijk van vennootschapsvorm. Maar bekijk dit ook goed met je boekhouder. Het fijne weet ik er niet van, maar ik dacht dat hoe meer je er zelf eerst insteekt, hoe sneller je dividend etc kan uitkeren.
    Ik had bvb slechts 5.000€ er in gestoken voor de eerste kosten. En mijn bedrijf dan een persoonlijke lenining gegeven en daar zou ik dan interest op kunnen vangen.
    Dat kan echter slechts vanaf dit jaar omdat mijn eigen vermogen het eerste jaar te laag was. Uiteindelijk maakt dat niet zoveel uit, die interest komt ooit wel.

- wagen leasen of kopen? Kopen met eigen middelen of al direct op kosten van de zaak
    Moet je zelf beslissen, hangt er van af wat je zelf wil. Mij interesseerde het minder en ik heb mijn wagen van mijn vorige werkgeven aan mooie prijs kunnen overkopen.
    Ik vind het een comfortabele gedachte dat ik geen enkele lopende kost heb, enkel internet/telefoon. Gaat het dus wat slechter, dan moet ik me ook geen zorgen maken of ik alles op het einde van de maand kan betalen.
    Oudere wagen kan je op 3j afschrijven, nieuwe moet op 5j dacht ik.

Boekhouder kan je ook helpen met de keuzen: financiering, operationele leasing of kopen.
    Bedenk wel dat als je privé zou willen kopen en kilometervergoeding uitkeren: als je meestal bij dezelfde klant werkt, aanziet de fiscus dit als woon-werk verkeer en wordt het zeer moeilijk om hiervoor kilometervergoeding te geven! Maar boekhouder kan je daarbij ook weer helpen.

Je moet niets, je bent zelfstandig (alleen belastingen etc betalen)
    Uiteindelijk is het nog altijd geld dat je eerst moet hebben om te kunnen uitgeven.
    Bedenk wel dat de kosten gemaakt moeten worden vanuit het oogpunt om beter je werk te kunnen doen of meer winst te maken.
    In de IT heb je daar niet echt veel mogelijkheden toe hoor.
    Auto heb je nodig en de fiscus heeft niets te zeggen over welke auto je koopt (hoewel sommige controleurs dat wel eens willen proberen naar het schijnt). Maar uiteindelijk betaal je daar ook weer VAA op, dus...
    Computer kan je geld aan uitgeven, maar voor de rest weet ik zelf ook niet veel zaken die privé ook een voordeeltje kunnen geven.

De fiscus rekent ook dat goederen onder de 1.000€ gewoon onkosten zijn en dus niet afgeschreven moeten worden.
    Boven de 1.000€ moet je het afschrijven. Boekhoudkundig heeft dat wel gevolgen:
    - meer werk voor de boekhouder ( nou ja)
    - wordt afgeschreven: iets van 999€ dit jaar gekocht, is 999€ minder winst dit jaar. Iets van 1.001€ is 333€ minder winst dit jaar, maar wel 1.001€ uitgegeven dit jaar.
    Dus mijn boekhouder zei dat je beter meerdere kleine zaken kan kopen dan 1 groot ding.

Bespreek ook zeker met je boekhouder de oprichtingsstatuten.
    Zorg ervoor dat de juiste zaken er in staan om ook te kunnen investeren in vastgoed als je dat ooit wil kunnen doen.
    https://ondernemingsdatabank.indicat...501/57/related
    Kan allemaal omgevormd worden later, maar kost natuurlijk ook weer iets.

Tomski's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk bericht

Afhankelijk van vennootschapsvorm. Maar bekijk dit ook goed met je boekhouder. Het fijne weet ik er niet van, maar ik dacht dat hoe meer je er zelf eerst insteekt, hoe sneller je dividend etc kan uitkeren.
    Ik had bvb slechts 5.000€ er in gestoken voor de eerste kosten. En mijn bedrijf dan een persoonlijke lenining gegeven en daar zou ik dan interest op kunnen vangen.
    Dat kan echter slechts vanaf dit jaar omdat mijn eigen vermogen het eerste jaar te laag was. Uiteindelijk maakt dat niet zoveel uit, die interest komt ooit wel.
    Die regel is aangepast sinds de vernieuwde vennootschapswetgeving. In de nieuwe BV vorm heb je geen kapitaalsverplichting meer, en je bent ook niet meer gelimiteerd tot max 13% van je gestort kapitaal als dividend.

Je bent natuurlijk wel 30% rv kwijt op je dividend. Tenzij je je dividend houdt als liquidatiereserve, dan betaal je maar 10%

iTrader
    39 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk bericht
    Je bent natuurlijk wel 30% rv kwijt op je dividend. Tenzij je je dividend houdt als liquidatiereserve, dan betaal je maar 10%
    Ivm die liquidatiereserve: inflatie in rekening houdend, betaal je dat toch zo snel mogelijk uit?
    Ik weet: als je ooit je bedrijf sluit, dan moet je de laatste 5% roerende voorheffing niet meer betalen.
    Maar stel dat je bvb nog 20 jaar moet gaan.
    Even de inflatiecijfers er bij nemen: https://nl.inflation.eu/inflatiecijf...ie-belgie.aspx
    Gemiddeld 1,5 a 2% per jaar zou ik zeggen?
    Dus het lijkt me beter om 5% roerende voorheffing te betalen en je geld direct te kunnen gebruiken, dan die 5% proberen uit te sparen, maar wel 20 x 1,5 a 2% inflatie te incasseren.
    In de zaak kan je slechts 50% van je geld beleggen en wordt je ook belast op de winst die je daarmee maakt. Privé kan je alles beleggen en moet je, afhankelijk van het bedrag, geen belasting betalen.

Of maak ik hier een gedache fout?

iTrader
    3 (100%)
    Ivm die liquidatiereserve: inflatie in rekening houdend, betaal je dat toch zo snel mogelijk uit?
    Ik weet: als je ooit je bedrijf sluit, dan moet je de laatste 5% roerende voorheffing niet meer betalen.
    Maar stel dat je bvb nog 20 jaar moet gaan.
    Even de inflatiecijfers er bij nemen: https://nl.inflation.eu/inflatiecijf...ie-belgie.aspx
    Gemiddeld 1,5 a 2% per jaar zou ik zeggen?
    Dus het lijkt me beter om 5% roerende voorheffing te betalen en je geld direct te kunnen gebruiken, dan die 5% proberen uit te sparen, maar wel 20 x 1,5 a 2% inflatie te incasseren.
    In de zaak kan je slechts 50% van je geld beleggen en wordt je ook belast op de winst die je daarmee maakt. Privé kan je alles beleggen en moet je, afhankelijk van het bedrag, geen belasting betalen.

als je privé belegt moet je ook RV betalen op je winsten.

Wat ik wel een interessante vond aan de liquidatiereserve dat je met dat geld in de zaak investeringen kan doen, maar je kan het geld na 5 jaar wel opeisen aan 5% rv extra.

Radiance's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)

Maar nog belangrijker, je kan onmogelijk voorspellen wat het politieke klimaat binnen enkele jaren zal doen. Dus inderdaad, ik hoest met plezier 5% RV ipv erop te vertrouwen dat een toekomstige regering de beloften van hun voorgangers blijft nakomen ...

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Radiance Bekijk bericht
    Maar nog belangrijker, je kan onmogelijk voorspellen wat het politieke klimaat binnen enkele jaren zal doen. Dus inderdaad, ik hoest met plezier 5% RV ipv erop te vertrouwen dat een toekomstige regering de beloften van hun voorgangers blijft nakomen ...
    Ik denk dat bijna elke zelfstandige momenteel zo rekent. Het huidige klimaat is vrij positief voor kleine ondernemingen, dus het is echt de moment om zoveel mogelijk geld naar privé over te krijgen. Nu uw kapitaal binnen uw vennootschap houden, is eigenlijk vragen om er binnen x-jaar een pak meer RV op te betalen.

iTrader
    4 (100%)
    Wat ik zeker wil weten is :

Valt goed mee, ik scan elke factuur in en stuur die naar de boekhouder. Wel zelf wat actiever zijn qua uitzoeken van verzekeringen etc. Je moet ook gewoon meer dingen zelf regelen.
    Maar dat is misschien 1u/week werk

Puur loon is ongeveer hetzelfde gebleven, maar er zijn wel auteursrechten (+- 18.000€/jaar) en dividend (+-25.000 €/jaar) netto bijgekomen.

Een goeie boekhouder is absoluut zijn geld waard. Ze nemen enerzijds een hele hoop administratie weg, en anderzijds kennen ze ook de wetgeving rond verschillende onderwerpen heel goed.

imo is die 12000€ die vroeger nodig was geen overdreven hoog bedrag. Je kan het met minder klaarspelen, maar zoek dan maar eerst eens uit hoe je dat gaat doen...

Hier heb je véél meer mogelijk opties, leasen, renten, kopen, huren van jezelf, ... Allemaal hun voor en nadelen.
    Ik heb eerst onze eigen auto gehuurd, en daarna een wagen gerent op 3 jaar om versneld af te schrijven.

- moet ik jaarlijks "veel kosten maken" zodat ik die kan aftrekken van de belastingen
    Je moet dat niet, ik doe zeker niet bewust extra kosten. Je moet het ook relativeren, stel dat je €10.000 extra kosten doet op een jaar (behoorlijk wat), dan bespaar je €2000 aan belastingen. Maar je loopt wel het risico om op de radar van de inspectie te komen... Is €2000 het echt waard (gezien de bedragen in puntje 1)?

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Dus je verdient +3500 netto meer dan vroeger?
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

Cerv.Be's schermafbeelding
    iTrader
    265 (100%)
    Droog Sander. Nee qua loon verdien je niet meer maar wel even een whopping 43k netto erbij jaarlijks.
    ~ Desktop: Intel Core i5 6600K @ 4.5 Ghz - Asus Pro Gaming Z170I - Corsair 2x8GB DDR4 @ 2933 Mhz - GTX 970 4GB - 4.0TB - Zalman ZM600-GT
    ~ Equipment: BenQ 2420Z @ 144hz - NZXT Manta (mini-ITX) - Corsair Strafe - Asus ROG Gladius - Asus ROG Orion Pro - Win 10 Pro @ Samsung 840 250GB SSD
    ~ XPS 15 9550: Intel Core i7 6700HQ @ 2.6Ghz - 2x8GB DDR4 - GTX 960M 2GB - 15" @ 3840x2160 - Win 10 Pro @ Samsung PM951 500GB SSD
    ~ My Deals: 9lives.be: 265(100%), eBay: 192(100%), 2dehands.be: 23(100%) | ~ Steam: Cerv.Be | ~ #9lives CS:GO | APEX | RL discord: https://discord.gg/yr2W4B6

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Dus je verdient +3500 netto meer dan vroeger?
    Net even de balans erbij genomen:

Omzet = 139821.07 (=227 billable dagen => +- 20 dagen verlof)
    Dat resulteert in 17477.63€ aan auteursrechten.

Datzelfde boekjaar ook 43000€ winst voor belasting => 20% Vennootschapsbelasting en 15% RV => 29240€ netto dividend.

Daar bovenop stort ik mezelf netto een jaarloon van 28800€.

=> Mijn totaal nettoinkomen voor een boekjaar met relatief weinig verlof = 28800+29240+17477 = €75597 of zo'n 6300€/maand

Dat is veel, maar daartegenover staat ook wel dat elke dag verlof (incl vaderschaps/ouderschaps/tijdskrediet/...) u ook wel 420€ netto kost. Nu komt er bvb een maand verlof aan, die kost mij al 8000€ aan loonverlies alleen. Dat is allemaal makkelijk te overbruggen, maar veel mensen hebben last met dat van zich af te zetten en gaan er binnen x jaar aan onderdoor door een burnout.

Daarnaast ook wel een aanzienlijk goeikopere wagen dan ervoor. En elke kost die je maakt die je ook effectief moet betalen. Maarja, daar ga je dan uiteindelijk voor werken...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cerv.Be Bekijk bericht
    Droog Sander. Nee qua loon verdien je niet meer maar wel even een whopping 43k netto erbij jaarlijks.
    Ik ben ook de laatste om te zeggen dat die overstap financieel voordelig zou zijn. Ik heb jarenlang collega's gehoord die klagen dat de overstap "toch maar nipt" is, dan moeten ze eens zien naar hun kostenstructuur...

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Dat is veel, maar daartegenover staat ook wel dat elke dag verlof (incl vaderschaps/ouderschaps/tijdskrediet/...) u ook wel 420€ netto kost. Nu komt er bvb een maand verlof aan, die kost mij al 8000€ aan loonverlies alleen. Dat is allemaal makkelijk te overbruggen, maar veel mensen hebben last met dat van zich af te zetten en gaan er binnen x jaar aan onderdoor door een burnout.
    Ik ben eraan begonnen met een aantal principes. Één van die principes: ik neem evenveel verlof als voorheen.

Klopt wel dat wanneer je eens een dag extra verlof wil nemen, je heel snel de bedenking maakt dat dat een verdomd dure dag is. Maar ik heb +- een jaarplanning opgemaakt en als ik aan mijn correct aantal dagen gewerkt kom is dat goed.

Deze maand wel 15 werkdagen verlof, zal maar een kleine factuur worden

iTrader
    3 (100%)
    Ik neem zelfs meer verlof dan vroeger. Because I can

7-8 weken per jaar.

Pagina 47 van 51 Eerste ... 37434445464748495051 Laatste

Regels voor berichten