Pagina 2 van 46 Eerste 12345612 ... Laatste

iTrader
    0
    Aan diegene die de overstap gemaakt hebben: hoe geraken jullie aan projecten/klanten?

iTrader
    39 (100%)
    Via LinkedIn krijg ik heel veel binnen.
    Ben nog maar half jaar als zelfstandige bezig, maar kreeg daarvoor al iedere week berichtje van headhunter of tussenbureau voor een job.
    Dan weet je wel dat je profiel goed in de markt ligt, dus durf je wel als zelfstandige te beginnen.
    En inderdaad, ben senior, dus ik weet ook welke richting ik uit wil en hoe ik dat wil en kan bereiken.

Daarnaast even de markt verkennen: welke bedrijven zitten er in je buurt, stuur gewoon je CV op als zelfstandige. Ik verwacht er niet direct veel van, maar je weet maar nooit.
    En tussen bureaus contacteren, ook op LinkedIn. Met gesprekken met hun krijg je wel een idee wat je dagtarief zou kunnen zijn.
    Laat wat prijzen vallen en je hoort wel of die realistisch is of niet.
    Spreek ook eens met een boekhouder, die kan je uitrekenen wat je kosten zijn met het loon dat jij jezelf wil geven.
    Dan kan je je dagprijs daaruit afleiden.

Op zich is de test markt heel goed, zeker als je kan automatiseren en daar wat ervaring in kan voorleggen.

Ik zou zeggen: lees ook eens mijn thread door: https://www.9lives.be/forum/werk-stu...e-maanden.html
    Laatst gewijzigd door Chris_147; 18 augustus 2017 om 14:48

iTrader
    4 (100%)
    Vraagje aan de zelfstandigen hier. Stel, je hebt 25000 euro winst/jaar. Na 3 jaar kan je dit met verminderde roerende voorheffing via dividend uitbetalen.
    Nu zegt de 13% regel dat je slechts 13% van het geïnvesteerde kapitaal mag uitkeren als dividend, bij een BVBA is dit normaal 18000 euro en is dit dus maar 2340 euro. Hoe werken jullie hier rond, of betalen jullie allemaal 33% vennootschapsbelasting?

Radiance's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Vraagje aan de zelfstandigen hier. Stel, je hebt 25000 euro winst/jaar. Na 3 jaar kan je dit met verminderde roerende voorheffing via dividend uitbetalen.
    Nu zegt de 13% regel dat je slechts 13% van het geïnvesteerde kapitaal mag uitkeren als dividend, bij een BVBA is dit normaal 18000 euro en is dit dus maar 2340 euro. Hoe werken jullie hier rond, of betalen jullie allemaal 33% vennootschapsbelasting?
    Het is zelfs nog minder dan 2340 EUR aangezien je het volstort kapitaal moet nemen, meestal maar 6000 of 12000 EUR. De meest courante strategie is de winst enkele jaren oppotten en dan na bv. 5 jaar eenmalig een superdivident uit te keren. Nog beter als je het kan doen in een jaar waarin je weinig winst maakt of misschien zelfs verlies. Langetermijn denken dus, gesteld dat je dat geld prive niet eerder nodig hebt.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Radiance Bekijk bericht
    Het is zelfs nog minder dan 2340 EUR aangezien je het volstort kapitaal moet nemen, meestal maar 6000 of 12000 EUR. De meest courante strategie is de winst enkele jaren oppotten en dan na bv. 5 jaar eenmalig een superdivident uit te keren. Nog beter als je het kan doen in een jaar waarin je weinig winst maakt of misschien zelfs verlies. Langetermijn denken dus, gesteld dat je dat geld prive niet eerder nodig hebt.
    Dus kort samengevat is een auto leasen op 4 jaar, en in het jaar dat je de restwaarde betaalt ook een superdividend uitkeren, wel een slimme zet. Wat ik nog gelezen heb is om uw boekjaar in te korten in het jaar met een superdividend, maar dat lijkt mij een hoop gedoe. Een alternatief lijkt me om in het jaar van het dividend uw loon zodanig op te trekken dat je geen winst meer maakt?

Nog een vraag ivm aftrek BTW bedrijfswagens. Als freelance consultant is, rij ik dagelijks naar klanten. Mijn bedrijf heeft als hoofdzetel mijn woning. Wordt de rit woning->klant dan geteld als woon-werk of als werk-werk verplaatsing? Als werknemer is het zo dat als je eerst naar het hoofdkantoor moet om dan verder naar een klant te rijden, dat enkel de eerste rit als woon-werk verkeer geteld wordt, maar geldt dit dan ook bij freelancers?
    Laatst gewijzigd door sandervdw; 22 augustus 2017 om 14:29

iTrader
    0
    of betalen jullie allemaal 33% vennootschapsbelasting
    bedoel je niet eerder de 27% dividendbelasting?
    Laatst gewijzigd door RadicalAtheist; 22 augustus 2017 om 17:10

iTrader
    0
    Mijn bedrijf heeft als hoofdzetel mijn woning. Wordt de rit woning->klant dan geteld als woon-werk of als werk-werk verplaatsing? Als werknemer is het zo dat als je eerst naar het hoofdkantoor moet om dan verder naar een klant te rijden, dat enkel de eerste rit als woon-werk verkeer geteld wordt, maar geldt dit dan ook bij freelancers?
    wat komt je het beste uit?
    als je 3 jaar lang als freelancer voor dezelfde opdrachtgever dezelfde commute doen, dan gaat de fiscus dat graag classeren als woon-werk verkeer.

IMHO, als freelancer is woon-werk naar jouw kantoor en niet naar de klant.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RadicalAtheist Bekijk bericht
    wat komt je het beste uit?
    als je 3 jaar lang als freelancer voor dezelfde opdrachtgever dezelfde commute doen, dan gaat de fiscus dat graag classeren als woon-werk verkeer.

IMHO, als freelancer is woon-werk naar jouw kantoor en niet naar de klant.
    Het beste is sowieso zoveel mogelijk als werkgerelateerde verplaatsing te zien. Dan is de BTW 50% aftrekbaar, anders minder. Maar geen idee of dat eigenlijk wel mag.

Radiance's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Dus kort samengevat is een auto leasen op 4 jaar, en in het jaar dat je de restwaarde betaalt ook een superdividend uitkeren, wel een slimme zet. Wat ik nog gelezen heb is om uw boekjaar in te korten in het jaar met een superdividend, maar dat lijkt mij een hoop gedoe. Een alternatief lijkt me om in het jaar van het dividend uw loon zodanig op te trekken dat je geen winst meer maakt?
    Loon verhogen is met onze 50% personenbelasting + RSZ nooit de beste oplossing. Als je gebruikt maakt van de liquidatiereserve is het veel goedkoper om eens om de zoveel tijd gewoon die 33% vennootschapsbelasting te slikken. Kosten in het juist boekjaar maken is inderdaad een goed idee. Toch als je die auto anders ook zou leasen / overnemen; het puur doen "om kosten te maken" is al te gek.

Maar geen idee of dat eigenlijk wel mag.
    Dat is werk-werk verkeer wanneer jouw woning de maatschappelijke zetel is. Maar dit is het soort kwestie die je best gewoon met je boekhouder bespreekt en laat het hem/haar correct inboeken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RadicalAtheist Bekijk bericht
    bedoel je niet eerder de 27% dividendbelasting?
    Hij bedoelt wel degelijk de vennootschapsbelasting, je kan niet genieten van het gereduceert tarief wanneer je teveel divident uitkeert.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Radiance Bekijk bericht
    Loon verhogen is met onze 50% personenbelasting + RSZ nooit de beste oplossing. Als je gebruikt maakt van de liquidatiereserve is het veel goedkoper om eens om de zoveel tijd gewoon die 33% vennootschapsbelasting te slikken. Kosten in het juist boekjaar maken is inderdaad een goed idee. Toch als je die auto anders ook zou leasen / overnemen; het puur doen "om kosten te maken" is al te gek.

Dat is werk-werk verkeer wanneer jouw woning de maatschappelijke zetel is. Maar dit is het soort kwestie die je best gewoon met je boekhouder bespreekt en laat het hem/haar correct inboeken.
    Kosten om kosten te doen is inderdaad niet slim. Maar ik zou sowieso financiële lease op 4 of 5 jaar nemen, waardoor je de mogelijkheid krijgt om die wagen na 4 of 5 jaar over te kopen (en dus kosten te maken). Ik heb zo'n voorgevoel dat ik mijn boekhouder nog vaak ga lastig vallen .

iTrader
    0
    ik ben begonnen met een kapitaal van 1000EUR, en heb op 9 jaar nog nooit een dividend uitbetaalt.

Als ik het zou doen, dan via superdividend. Voorlopig leg ik liquidatie-reserves aan.

Uiteraard ook een vruchtgebruik opgezet, gesplitste immo-aankoop, dagvergoedingen, 5% op rekening courant, auteursrechten, ...

iTrader
    0
    Mijn appartement is ook mijn kantoor. Ik betaal VAA op de woning
    maar ik betaal daar nu privé een kuisvrouw met dienstencheques.

Eigenlijk zoek ik nog een oplossing om die opkuis even goedkoop te laten doen, maar dan op factuur van de vennootschap.
    Maar "professionele" opkuis voor een appartement van 100m2 is blijkbaar niet makkelijk te vonden

iTrader
    39 (100%)
    Nog een vraag ivm aftrek BTW bedrijfswagens. Als freelance consultant is, rij ik dagelijks naar klanten. Mijn bedrijf heeft als hoofdzetel mijn woning. Wordt de rit woning->klant dan geteld als woon-werk of als werk-werk verplaatsing? Als werknemer is het zo dat als je eerst naar het hoofdkantoor moet om dan verder naar een klant te rijden, dat enkel de eerste rit als woon-werk verkeer geteld wordt, maar geldt dit dan ook bij freelancers?
    Mijn boekhouder zei me dat dit woon-werk verkeer is als je meestal bij dezelfde klant zit.
    Ga je echt iedere dag naar een andere klant, dan is het werk-werk.
    Zit je een aantal dagen per week de volledige dag bij 1 klant, dan zal men dat hoogstwaarschijnlijk als woon-werk rekenen.

iTrader
    39 (100%)
    Mijn boekhouder zei me dat dit woon-werk verkeer is als je meestal bij dezelfde klant zit.
    Ga je echt iedere dag naar een andere klant, dan is het werk-werk.
    Zit je een aantal dagen per week de volledige dag bij 1 klant, dan zal men dat hoogstwaarschijnlijk als woon-werk rekenen.

iTrader
    0
    Liefst van all wil de fiscus dat als schijnzelfstandigheid classificeren. Brengt de staat het meest op.

Mijn principe: ik ben de baas, en ik beslis van thuis te werken.
    Wil de klant dat ik elke dag naar een plaats kom die hij kiest , geen probleem, maar ze betalen de kilometers en de tijd die ik ermee verspil.

Mijn dagtarief is all included. Dus in principe begint de klok te lopen als ik thuis vertrek.

Projecten die ik deels remote kan doen, kunnen een lagere rate krijgen.

Pagina 2 van 46 Eerste 12345612 ... Laatste

Regels voor berichten