Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Exxonmobil / Total verschil in Antwerpen

Hey!

Ik ben nu tewerkgesteld als procesoperator op Monsanto te Antwerpen, met een tijdelijk contract van 1 jaar. Jammer genoeg kan ik daar niet blijven doordat het heel slecht gaat met onze plant. Er is geen zekerheid dat men contract verlengd wordt. Ik ben is bij andere bedrijven gaan horen en exxonmobil sprong er bij mij wel uit. Binnekort mag ik eens langsspringen om op gesprek te gaan. Ik ben zeer gemotiveerd en wil heel graag werkzekerheid. Men vraag is of er mensen zijn die werkzaam zijn bij exxonmobil of total? Zo ja, wat is het verschil tussen de 2 raffinaderijen? Bij exxonmobil lees ik hier over een alkyleratie-fabriek, en hogere olefinenfabriek, etc. Maar het principe om van ruwe aardolie tal van producten te maken zoals lpg, benzine en diesel is toch exact hetzelfde? Of zit daar toch enig verschil in? Wat ik mij ook afvraag is de sollicitatieproces. Hoe verloopt dit? Ben echt wel zeer gemotiveerd om daar te gaan beginnen, wil alleen wat extra weten over het bedrijf. Je zou me een heel groot plezier doen mocht jullie hierop antwoorden!
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Beste DTORN97,

Zelf kan ik u weinig vertellen over de job/sollicitatieprocedure voor beide bedrijven daar ik zelf niet tewerkgesteld ben bij deze bedrijven maar
    aangezien ik op beide bedrijven kom als contractor (controleur/cargo surveyor) kan ik u toch een beetje info geven over de verschillen.
    Zou toch willen benadrukken dat mijn info gebaseerd is op mijn persoonlijke observaties en gesprekken met dienstdoende operators/dispatchers, SOI's, supervisors/area managers, etc.
    en dat deze mogelijk (deels) foutief is.

Één van de grootste verschillen in mijn ogen is de job-inhoud bij beide. Bij Exxon zal je, na verloop van tijd en in de mate dat het bedrijf dit nodig heeft, opgeleid worden voor meerdere jobs.
    Soms zit je op de (scheeps)dispatch en houd je je bezig met alle documenten en (bepartke) planning voor scheeps- en RTC-beladingen. Andere dagen loop je dan buiten in de installaties rond en weer andere dagen neem je voor de console stalen aan boord van schepen of in het tankpark.
    Bij Total zit iedereen voor zover ik weet meer binnen een bepaalde unit/afdeling. Mensen die op de scheepsbelading zitten, zitten daar ook altijd. Mogelijk is dit foutief omdat Total voor zover ik weet nog werkt met on en off-site personeel.

Spoiler:

Puur proces-technisch zal er weinig verschil zijn tussen beide. In de kern van de zaak zijn het beide raffinaderijen, maar in mijn ogen legt Total meer de nadruk op raffinage-mogelijkheden, waar Exxon zich toch ook bezig houdt met hun solventenfabrieken (ISOPAR & EXXSOL producten). Dit zal ook verder veranderen als de delayed coker van Exxon in gebruik word genomen waardoor hun bitumen (en VGO?) wegvallen.

Wanneer we over het menselijke contact spreken kan ik persoonlijk beter werken met de mensen van Exxon dan die van Total.
    Vind het contact veel vlotter en persoonlijker met de operators en bepaalde andere functies (SOI/supervisor/supply chain) bij Exxon dan bij Total.
    Is uiteraard strikt persoonlijk want met de mensen op TOA en TPA heb ik eigenlijk nooit "problemen" en het verschilt van shift tot shift.

Persoonlijk (indien ik mijn eigen studies niet verkloot zou hebben ) zou ik de keuze maken voor Exxonmobil en niet voor Total.
    Waarom probeer je is niet via pakweg LinkedIn contact te zoeken met operators van beide bedrijven?

Vriendelijke groeten.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enforcer Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Beste DTORN97,

Zelf kan ik u weinig vertellen over de job/sollicitatieprocedure voor beide bedrijven daar ik zelf niet tewerkgesteld ben bij deze bedrijven maar
    aangezien ik op beide bedrijven kom als contractor (controleur/cargo surveyor) kan ik u toch een beetje info geven over de verschillen.
    Zou toch willen benadrukken dat mijn info gebaseerd is op mijn persoonlijke observaties en gesprekken met dienstdoende operators/dispatchers, SOI's, supervisors/area managers, etc.
    en dat deze mogelijk (deels) foutief is.

Één van de grootste verschillen in mijn ogen is de job-inhoud bij beide. Bij Exxon zal je, na verloop van tijd en in de mate dat het bedrijf dit nodig heeft, opgeleid worden voor meerdere jobs.
    Soms zit je op de (scheeps)dispatch en houd je je bezig met alle documenten en (bepartke) planning voor scheeps- en RTC-beladingen. Andere dagen loop je dan buiten in de installaties rond en weer andere dagen neem je voor de console stalen aan boord van schepen of in het tankpark.
    Bij Total zit iedereen voor zover ik weet meer binnen een bepaalde unit/afdeling. Mensen die op de scheepsbelading zitten, zitten daar ook altijd. Mogelijk is dit foutief omdat Total voor zover ik weet nog werkt met on en off-site personeel.

Spoiler:

Puur proces-technisch zal er weinig verschil zijn tussen beide. In de kern van de zaak zijn het beide raffinaderijen, maar in mijn ogen legt Total meer de nadruk op raffinage-mogelijkheden, waar Exxon zich toch ook bezig houdt met hun solventenfabrieken (ISOPAR & EXXSOL producten). Dit zal ook verder veranderen als de delayed coker van Exxon in gebruik word genomen waardoor hun bitumen (en VGO?) wegvallen.

Wanneer we over het menselijke contact spreken kan ik persoonlijk beter werken met de mensen van Exxon dan die van Total.
    Vind het contact veel vlotter en persoonlijker met de operators en bepaalde andere functies (SOI/supervisor/supply chain) bij Exxon dan bij Total.
    Is uiteraard strikt persoonlijk want met de mensen op TOA en TPA heb ik eigenlijk nooit "problemen" en het verschilt van shift tot shift.

Persoonlijk (indien ik mijn eigen studies niet verkloot zou hebben ) zou ik de keuze maken voor Exxonmobil en niet voor Total.
    Waarom probeer je is niet via pakweg LinkedIn contact te zoeken met operators van beide bedrijven?

Vriendelijke groeten.

Hey, merci voor uw antwoord! Heb ik al geprobeerd, maar er komt telkens te staan: "linkedln-lid", waardoor ik niet op hun profiel kan gaan, omdat ik nog te weinig rechten heb ofzoiets. Anders moet ik elk jaar 120 euro betalen, en dat wil ik niet.
    no votes  

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Beste DTORN97,

Zelf heb ik geen ervaring met Exxon, wel met Total. Heb wel enkele kennissen die werken bij Exxon als operator, is nu toevallig dat ik deze week terug mee in contact ben gekomen (beetje door de sector CAO onderhandelingen). En wilde daar ook eens van hun horen hoe dat daar in zijn werk gaat.
    Zelf denk ik dat er weinig verschil is qua job inhoud. Heb de indruk dat je vooral spreekt over de afdeling (off-site, tankpark, maw import en export).
    Bij total heb je inderdaad de on-site en off-site. On-site zijn de jobben of eenheden, zoals ze het noemen. On-site is verdeeld onder centers en elk center is dan weer verdeeld onder jobben/eenheden. Als operator val je dan onder een center, dus als operator word er dan van u verwacht dat je al die jobben/eenheden gaat kennen en daar in roteert.
    Off-site valt sheepverladingen onder, meer ook nog veel meer.
    -Sheepverladingen
    -interactie tussen de eenheden (zoals ze directeur zegt, je moet het zien als een spaghetti bord. Elk job is op zijn eigen, dus 1 sliertje, maar uiteindelijk als je u vork insteekt, hangt alles toch op 1 manier aan mekaar vast) Je zorgt dus voor hun voedingen en run-dows, als er een job in moeilijkheden is, zorgen dat er dan geen kettingreactie gebeurt. Zorgen dat heel raffianderij shift, als ze van crude wisselen.
    -blending (al de componeten die van de jobben komen, blenden in producten (benzines, diesels, heating,stookolies, kerosines,...)
    -verpompen van al de producten van de raffinaderij naar andere instantie hier in België.
    -LPG valt ook onder off-site

Staalnamen aan boord valt daar niet onder, dat is voor een onafhankelijk keurfirma. Stalen van tanks is ook niet voor de operator, daar hebben ze een aparte dienst voor.

Heeeeel vroeger, was sheepsverlading apart, was zelfs geen total personeel. Nadien is dat wel total personeel geworden en nu valt dat ook onder het takenpakket van de operators. Maar het is wel zo dat er nog verschillende van de oude generatie er zijn +50. Deze vallen nu ook onder operators, maar doen praktisch enkel en alleen sheepsverladingen (om het cru te zeggen, deze mensen zijn niet geschikt genoeg om de rest van de jobben bij te leren). Hierdoor kan ik me wel perfect voorstellen dat het lijkt dat iedereen dezelfde job doet, in de ogen van een contractor. maar er wordt wel verwacht dat je al u jobben leert.
    persoonlijk vind ik dit fout van total, tenslotte worden ze wel evenwaardig betaalt als een operator, maar doen totaal hun takenpakket nog niet eens. Dit is wel vaak intern een strubbeling tussen de jonge en oude generatie. Je merkt ook dat total veel meer verwacht van de jonge generatie en ook de lat hoger legt qua sollicitatie.

Total zijn core bussnes is inderdaad meer raffinage, merkte je ook toen de aardolie prijzen zakte, dat total het minste zakte in omzet. Omdat raffinage gebied net geprofiteerd heeft van de lage prijzen. Total heeft toen die periode ook bij zijn aandeelhouders dat duidelijk gemaakt. Zoals ze het zeggen, wij maken van de grootste troep, schone brandstof.

Dit is inderdaad een probleem dat ik niet snap. Communicatie toe naar de contractors. Ik heb ze daar ook al vaak over aangesproken dat ze dat op een veel vriendelijkere manier moeten doen, waarom dat ze is snap ik niet, het is toch voor beide beter dat het op een vriendelijke manier kan. Maar hier weer zowat hetzelfde, ik vind dat dit vaak voorvalt bij de oudere generatie. Of vind je dat de jonge generatie daar ook schuldig aan is?

OT; verschil tussenbeide is miniem, in mijn ogen.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 21 mei 2017 om 18:34
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Zelf heb ik geen ervaring met Exxon, wel met Total. Heb wel enkele kennissen die werken bij Exxon als operator, is nu toevallig dat ik deze week terug mee in contact ben gekomen (beetje door de sector CAO onderhandelingen). En wilde daar ook eens van hun horen hoe dat daar in zijn werk gaat.
    Zelf denk ik dat er weinig verschil is qua job inhoud. Heb de indruk dat je vooral spreekt over de afdeling (off-site, tankpark, maw import en export).
    Bij total heb je inderdaad de on-site en off-site. On-site zijn de jobben of eenheden, zoals ze het noemen. On-site is verdeeld onder centers en elk center is dan weer verdeeld onder jobben/eenheden. Als operator val je dan onder een center, dus als operator word er dan van u verwacht dat je al die jobben/eenheden gaat kennen en daar in roteert.
    Off-site valt sheepverladingen onder, meer ook nog veel meer.
    -Sheepverladingen
    -interactie tussen de eenheden (zoals ze directeur zegt, je moet het zien als een spaghetti bord. Elk job is op zijn eigen, dus 1 sliertje, maar uiteindelijk als je u vork insteekt, hangt alles toch op 1 manier aan mekaar vast) Je zorgt dus voor hun voedingen en run-dows, als er een job in moeilijkheden is, zorgen dat er dan geen kettingreactie gebeurt. Zorgen dat heel raffianderij shift, als ze van crude wisselen.
    -blending (al de componeten die van de jobben komen, blenden in producten (benzines, diesels, heating,stookolies, kerosines,...)
    -verpompen van al de producten van de raffinaderij naar andere instantie hier in België.
    -LPG valt ook onder off-site

Staalnamen aan boord valt daar niet onder, dat is voor een onafhankelijk keurfirma. Stalen van tanks is ook niet voor de operator, daar hebben ze een aparte dienst voor.

Heeeeel vroeger, was sheepsverlading apart, was zelfs geen total personeel. Nadien is dat wel total personeel geworden en nu valt dat ook onder het takenpakket van de operators. Maar het is wel zo dat er nog verschillende van de oude generatie er zijn +50. Deze vallen nu ook onder operators, maar doen praktisch enkel en alleen sheepsverladingen (om het cru te zeggen, deze mensen zijn niet geschikt genoeg om de rest van de jobben bij te leren). Hierdoor kan ik me wel perfect voorstellen dat het lijkt dat iedereen dezelfde job doet, in de ogen van een contractor. maar er wordt wel verwacht dat je al u jobben leert.
    persoonlijk vind ik dit fout van total, tenslotte worden ze wel evenwaardig betaalt als een operator, maar doen totaal hun takenpakket nog niet eens. Dit is wel vaak intern een strubbeling tussen de jonge en oude generatie. Je merkt ook dat total veel meer verwacht van de jonge generatie en ook de lat hoger legt qua sollicitatie.
    Dus bij Exxon misschien toch net iets meer rotatie qua job/afdeling?
    Voorzover ik weet kun je daar, in theorie, alle units doen en dit is bij Total niet het geval aldus uw bericht.

Dit is inderdaad een probleem dat ik niet snap. Communicatie toe naar de contractors. Ik heb ze daar ook al vaak over aangesproken dat ze dat op een veel vriendelijkere manier moeten doen, waarom dat ze is snap ik niet, het is toch voor beide beter dat het op een vriendelijke manier kan. Maar hier weer zowat hetzelfde, ik vind dat dit vaak voorvalt bij de oudere generatie. Of vind je dat de jonge generatie daar ook schuldig aan is?
    Net zoals in de rest van de (petro-)chemische sector is er ook bij de controlefirma's een generatie wissel bezig en wij merken ook dat sommige van onze oudere collega's iets onvriendelijker of moeilijker omgaan met operators of dispatchers, zou niet durven zeggen dat het probleem exclusief bij de oudere generatie zit, maar voor mij persoonlijk is het toch de oudere generatie die iets moeilijker doet.

Begrijp me zeker niet verkeerd, het is niet dat wij elke keer ruzie maken als wij langskomen voor een job, maar ik merk toch dat we meer vrijheid krijgen als het over 'onze job' gaat bij Exxon als bij Total. Ga bij Exxon een tank meten/stalen en je krijgt een radio en een permit mee, bij Total moet je dan nog wachten op een operator die mee moet gaan.
    Heb persoonlijk het gevoel dat ze bij Exxon meer vertrouwen hebben in ons kunnen dan bij Total.
    Men zou toch wel mogen verwachten dat contractors wiens taak het is om stalen te nemen en metingen uit te voeren van de grootste chemische troep op deze planeet in staat is om een staal te nemen zonder de raffinaderij op te blazen he .

Ik denk dat het vooral de 'reputatie' van (bepaalde) controlefirma's is die voor problemen zorgt. De iets oudere operators hebben uiteraard ook nog de tijd gekend waarin je naar een café moest bellen als je een controleur moest hebben. Wij horen ook de verhalen van wat onze collega's vroeger uitstaken en hoewel het hier natuurlijk over praktijken gaat die al lang niet meer voorkomen, blijven die verhalen natuurlijk wel hangen bij de iets oudere garde. Er zullen wellicht enkele operators zijn die wat neerkijken op controleurs simpel weg omdat het op de plants meestal hoogopgeleide mensen zijn en er bij controle firma's gewoonlijk laag- en midden-geschoolden en mensen die nooit hun hogere studies hebben afgemaakt rondlopen, maar ik geloof graag dat dit echt wel de minderheid is.

OT; Als het niet via LinkedIn kan denk ik dat je enige mogelijkheid nog is om bij beide bedrijven een gesprek met een verantwoordelijke in productie te versieren.
    Op die manier ben je zeker dat je de juiste keuze maakt.
    Laatst gewijzigd door Enforcer; 21 mei 2017 om 21:12
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Dus bij Exxon misschien toch net iets meer rotatie qua job/afdeling?
    Voorzover ik weet kun je daar, in theorie, alle units doen en dit is bij Total niet het geval aldus uw bericht.
    Net eens gehoord bij de kennis hoe het daar bij hun zit (exxon), hun hebben ook afdelingen dat bestaat uit verschillende jobben, die de operator dan moet kennen. Ook logisch uiteraard, het is letterlijk onmogelijk om heel de raffinaderij rond te roteren.

Als je weet dat je op de Total (zal ook bij exxon zo zijn), zo'n 7 jaar doet om al u certificaten te behalen als buitenman en dat er zo'n 8 afdelingen zijn. Wilt dus zeggen om overal buitenman te mogen zijn, je dus zo'n 56 jaar over doet dan. En dan heb je nergens deftig ervaring, dus jij moet dan ook mensen opleiden in iets waar je zelf weinig ervaring in hebt, zelf heb je ook amper tijd, want je bent nog bezig met u eigen opleidingen. + We spreken dan nu enkel nog over buitenmannen, je hebt dan nog niet de bordmannen, area managers, shift controllers, die bestaan dan niet meer, want je moet eerst alles halen en zo de ladder verder gaan. Je begint altijd als buitenman, alle certificaten--> kun je bordman worden, alle certificaten--> assistent area manager, proeven geslaagd --> area manager ---> shift controler. Als je dan eerst overal buitenman gaat worden, dan zijn er geen bordmannen meer. Als er geen bordmannen meer zijn, is het ook logisch dat er geen area manager en shift controllers meer zijn
    Als je snel bent op de total, dan kun je geloof ik binnen 10-12 jaar al u certificaten behalen tot en met bordman, met al zijn certificaten. Maar dan heb je nog niet veel ervaring op gebouwen. En dan moet je ook al een ploeg hebben waarin er veel mensen al hun opleidingen hebben en wat ervaring, zodat je goed en snel opleiding kunt krijgen.

Daarom dat je ook in u afdeling zit, is gewoon onmogelijk om overal te kunnen staan. Is trouwens onmogelijk om dat dan ook nog eens allemaal te onthouden. De afdeling waar mijn kennis in zit bij exxon bestaat uit 4 jobben (catcracker/APS/hydrofiners/blending). Is afhankelijk hoe groot de jobben zijn. Op de Total is dat ook, de ene afdeling (center) bestaat uit x aantal jobben, afhankelijk hoe groot en moeilijkheidsgraad, bestaat de ene center uit meer jobben als het ander.

Je zit ook nog met een minimum bezetting dat gegarandeerd moet worden, als iedereen zo maar van afdeling kan switchen, is dat onmogelijk om dat deftig te regelen. Want als jij dan naar een ander afdeling gaat, dan moet van die afdeling, iemand naar u oude afdeling gaan, anders kloppen u ploegen niet meer.

Je kunt wel een transfer aanvragen, maar dan verander je ook naar die afdeling en kom je niet meer op u oude. Moet je ook terug van nul beginnen, wordt zeer zelden gedaan. De mensen die buitenman willen blijven, hebben over het algemeen niet meer de interesse om verder te leren, anders zouden ze voor bordman gaan. En als je wel veel interesse nog hebt, dan ga je verder naar bordman, als je dan switch moet je terug van nul beginnen.

Net zoals in de rest van de (petro-)chemische sector is er ook bij de controlefirma's een generatie wissel bezig en wij merken ook dat sommige van onze oudere collega's iets onvriendelijker of moeilijker omgaan met operators of dispatchers, zou niet durven zeggen dat het probleem exclusief bij de oudere generatie zit, maar voor mij persoonlijk is het toch de oudere generatie die iets moeilijker doet.

Begrijp me zeker niet verkeerd, het is niet dat wij elke keer ruzie maken als wij langskomen voor een job, maar ik merk toch dat we meer vrijheid krijgen als het over 'onze job' gaat bij Exxon als bij Total. Ga bij Exxon een tank meten/stalen en je krijgt een radio en een permit mee, bij Total moet je dan nog wachten op een operator die mee moet gaan.
    Heb persoonlijk het gevoel dat ze bij Exxon meer vertrouwen hebben in ons kunnen dan bij Total.
    Men zou toch wel mogen verwachten dat contractors wiens taak het is om stalen te nemen en metingen uit te voeren van de grootste chemische troep op deze planeet in staat is om een staal te nemen zonder de raffinaderij op te blazen he .

Ik denk dat het vooral de 'reputatie' van (bepaalde) controlefirma's is die voor problemen zorgt. De iets oudere operators hebben uiteraard ook nog de tijd gekend waarin je naar een café moest bellen als je een controleur moest hebben. Wij horen ook de verhalen van wat onze collega's vroeger uitstaken en hoewel het hier natuurlijk over praktijken gaat die al lang niet meer voorkomen, blijven die verhalen natuurlijk wel hangen bij de iets oudere garde. Er zullen wellicht enkele operators zijn die wat neerkijken op controleurs simpel weg omdat het op de plants meestal hoogopgeleide mensen zijn en er bij controle firma's gewoonlijk laag- en midden-geschoolden en mensen die nooit hun hogere studies hebben afgemaakt rondlopen, maar ik geloof graag dat dit echt wel de minderheid is.

OT; Als het niet via LinkedIn kan denk ik dat je enige mogelijkheid nog is om bij beide bedrijven een gesprek met een verantwoordelijke in productie te versieren.
    Op die manier ben je zeker dat je de juiste keuze maakt.
    Geloof mij, iedereen op de total wilt maar al te graag dat de contractors zelf de stalen kan gaan halen bij de tanks. Niets is hatelijker, als het handje vast te houden van de controleur, is voor hun ook tijdverlies en zoals je zegt belachelijk.
    Reden waarom dat het bij TOTAL is, is door de geschiedenis.
    -Verschillende controleurs zijn al op diefstal betrapt, sommige zagen ze letterlijk de naft in hun wagens kappen (mogen met hun wagen op het terrein), andere zagen ze 10 x 5 liter bussen nemen, terwijl voor dat staal maar 2 x 5 liter nodig was.
    -Andere reden is ook omdat het ook al verschillende keren is voorgevallen dat ze het niet deftig afsluiten, waardoor de operator veel later terug komt en het product gewoon uit de tank loopt. Mag je heel de grond gaan saneren, mag je dan gaan uitleggen aan de stad en kost veel geld.
    -Verkeerde tank gestaald, gemeten. Gebeurt ook dat ze Tank 345 stalen, terwijl het tank 445 moest zijn.
    -Staal verkeerd genomen, omdat ze nog niet bekend zijn met staalnaampunt. Wordt dan gebruikt als verkoop staal, is dat verkeerd door verkeerd staalname, boot moet wachten, kan total extra betalen.

Door zo een voorgevallen, is er een instructie opgesteld dat er steeds een operator mee moet zijn. Wij vinden het ook onnozel dat dan de vaste controleurs er ook onder moeten lijden (maar diefstal was meestal wel door vaste controleurs). Geld voor andere zaken ook, is ook kwestie qua veiligheid. Een contractor firma, die een pomp komt uitbouwen, moet de operator ook mee om de pomp aan te wijzen. Je verschiet ervan hoe vaak het al is voorgevallen dat ze een verkeerde pomp uitbouwen die niet is ingeblokt en standby staat. Kan zware gevolgen hebben voor de contractor.

Er wordt inderdaad vaak neergekeken op contractors door eigen personeel, vind ik ook spijtig. Je hebt er nu ook wel cowboys bij lopen natuurlijk. Maar iedereen over 1 kam scheren doe je ook niet.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 21 mei 2017 om 22:12
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Was me bewust dat de operators uiteraard niet elke job doet op de site, bedoelde meer in het feit dat je bij total op een center blijft en dat dit bij exxon meerdere centers kunnen zijn
    na verloop van tijd. Heb zelf ooit (kijk)stage gedaan bij BASF/Styrolution en hoewel het hier over een vrij straight-forward proces ging was ik mij er toch van bewust dat het jaren duurt voor je
    (bijna) alles kent. Bovendien ben ik niet helemaal een leek in de plants omdat ik in een ver verleden ondertussen toch nog een A1 chemie optie procestechnieken heb gedaan.
    Heb helaas nooit de opleiding afgemaakt waardoor ik nu aan de andere kant van het glas sta .

En ja over cowboys kan ik u ook nog wel wat verhalen vertellen Laten we het de aard van de job noemen, klanten en terminals willen dat je alle regels volgt (en terecht) maar als je dan afkomt met 'ik heb geen stalen kunnen nemen door dit of dat' dan kunnen ze er ook weer niet mee lachen.
    Laatst gewijzigd door Enforcer; 21 mei 2017 om 22:17
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Was me bewust dat de operators uiteraard niet elke job doet op de site, bedoelde meer in het feit dat je bij total op een center blijft en dat dit bij exxon meerdere centers kunnen zijn
    na verloop van tijd. .
    Hoe wordt dat dan geregeld qua ploegen, denk dat er veel ambras zou rond bestaan.
    Stel jij leert nog een center bij en je zit in een ploeg van 12 man, minimum bezetting 7 man. Wilt dus zeggen dat er 5 man per dag op verlof kan gaan. Als jij dan naar een ander center gaat, verkleint u ploeg naar 11 man en vergroot de ploeg op ander center met 13 man. Die ploeg kan dan met 6 man op verlof gaan en ander ploeg maar met 4 man. Verlof is daar heilig hé. Om de ploeg evenredig te verdelen is het genoodzaakt dat iemand anders van dat center ook naar daar ga, maar dat moet dan wel iemand gelijkwaardig zijn als u. Ligt trouwens ook vast met ratio dossiers (dat die bedrijven verplicht moeten hebben, omdat ze seveso bedrijven zijn)
    Zou kunnen dat het bij Exxon kan, maar lijkt me wel vrij straf en moeilijk in de praktijk te brengen. Wat wel kan is naar een ander center gaan, maar daar dan ook blijven. Als je verschillende hebt die van centers kunnen wisselen, kloppen u ploegen niet meer en kan u bedrijf niet aantonen dat de minimum bezetting deftig gegarandeerd kan worden. Als er bij ons iemand plots sterft of weg gaat zijn er procedures die gevolgd worden, omdat zo snel mogelijk op te vangen. Dat zit allemaal in dat ratio dossier, dat komt op dat moment dan boven bij ondernemingsraad.

En ja over cowboys kan ik u ook nog wel wat verhalen vertellen Laten we het de aard van de job noemen, klanten en terminals willen dat je alle regels volgt (en terecht) maar als je dan afkomt met 'ik heb geen stalen kunnen nemen door dit of dat' dan kunnen ze er ook weer niet mee lachen.
    Is inderdaad iets belachelijk. Als jullie het staal niet kunnen nemen zoals het beschreven wordt en het is dringend. Dan wordt er een tijdelijke instructie aangemaakt, die dat dan kan overbruggen. Nog zo een klassieker is, als jullie een staal 10 x analyseren en 9 van de 10 is het verkeerd, enkel de 10de keer is het correct, dan is het goed.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Volgens mij werkt Exxon met 1 grote ploeg per shift en niet per console? Kan hier natuurlijk compleet verkeerd in zijn, enige die dit zeker weet is uw kennis bij Exxon.
    Maar ik ken toch een aantal mensen daar die week A op de dispatch zitten, week erop aan de console, volgende week weer op de mineralensteiger zitten en de week erop buiten rondlopen om schepen aan te koppelen. Ik kan persoonlijk ook maar een enkele supervisor opnoemen per shift en aangezien ik die zelden zie zou dit willen zeggen dat die ofwel veel op zijn bureau blijft zitten of de belading aan een heel erg lang lintje houd.

Meen mij nu toch ook te herinneren dat een operator die vroeger dispatcher was en op 'den ethyleen' zat er destijds voor gekozen heeft om niet meer te werken op den ethyleen.
    Zie die nog zelden als dispatcher dus ik zou verwachten dat die dan ergens in productie rondloopt?
    Één van de nieuwere dispatchers had ik ook nog nooit gezien voor hij daar zat terwijl hij er toch al een aantal jaar werkt, het zelfde voor een aantal jonge gasten die op de dispatch zitten. Heb die kerels wekenlang op het bureau weten zitten tijdens en kort na hun opleiding als dispatcher maar heb beide tot kort geleden niet meer gezien aan de waterkant.

Misschien toch eens checken bij uw kennis, ben nu eigenlijk toch wel benieuwd en zou goede info zijn voor de OP.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Volgens mij werkt Exxon met 1 grote ploeg per shift en niet per console? Kan hier natuurlijk compleet verkeerd in zijn, enige die dit zeker weet is uw kennis bij Exxon.
    Maar ik ken toch een aantal mensen daar die week A op de dispatch zitten, week erop aan de console, volgende week weer op de mineralensteiger zitten en de week erop buiten rondlopen om schepen aan te koppelen. Ik kan persoonlijk ook maar een enkele supervisor opnoemen per shift en aangezien ik die zelden zie zou dit willen zeggen dat die ofwel veel op zijn bureau blijft zitten of de belading aan een heel erg lang lintje houd.

Meen mij nu toch ook te herinneren dat een operator die vroeger dispatcher was en op 'den ethyleen' zat er destijds voor gekozen heeft om niet meer te werken op den ethyleen.
    Zie die nog zelden als dispatcher dus ik zou verwachten dat die dan ergens in productie rondloopt?
    Één van de nieuwere dispatchers had ik ook nog nooit gezien voor hij daar zat terwijl hij er toch al een aantal jaar werkt, het zelfde voor een aantal jonge gasten die op de dispatch zitten. Heb die kerels wekenlang op het bureau weten zitten tijdens en kort na hun opleiding als dispatcher maar heb beide tot kort geleden niet meer gezien aan de waterkant.

Misschien toch eens checken bij uw kennis, ben nu eigenlijk toch wel benieuwd en zou goede info zijn voor de OP.
    Lijkt me ook veel interessanter als je om de week wisselt van job. Heb hier al veel informatie gekregen, ben vrij positief hierover! Ben een ambitieuze gast van 20, vindt het jammer wat er in Monsanto nu gaande is, maar olie heeft me al van kleins af aan geïnteresseerd. Werkzekerheid heb je altijd, en het is ook zeer mooi dat ik elk jaar zie dat exxon miljarden investeert in zijn raffinaderij. Nieuwe delayed coker unit dat 70 jobs creeert, nieuwe hydrotreater (ontzwavelingsinstallatie), nieuwe WKK van 130 MW, noem maar op... ik zou blij zijn moesten ze mij aannemen. Vindt het altijd leuk om op bedrijf zelf te leren en vanalles op te snuiven. Hoop dat ze dat zullen inzien in mij!
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ik zal inderdaad wel eens checken bij mijn kennis hoe het daar dan precies is. Ik had wel begrepen van hem, dat hij ook zei dat hij in een afdeling zit en dan die bepaalde jobben deed. Maar zal dan nog eens horen of die ook nog een ander afdeling bij kan pakken.

Bij Total werk je ook met 1 ploeg op u afdeling (center). Hier roteer je dan ook in de jobben.
    shift loop je buiten en zorg je voor ineractie met de raffinaderij
    shift loop je buiten en zorg je voor de blending
    shift loop je buiten zorg je voor al het afgewerkt product
    shift loop je buiten en zorg je voor scheepsverladingen
    shift loop je buiten en zorg je voor LPG zone.

Afhankelijk welke certificaten dat je al behaald hebt, kun je mee bepaalde jobs doen.
    Alsook fhankelijk welk afdeling dat je zit, is het welk job dat je doet, dit is nu voor off-site en enkel buitenmannen (hulp-operators).

Zoals bij u voorbeeld, ethyleen. Dat is een transfer, dat gebeurt ook wel op total. Als je ergens zit dat je niet meer graag doet of op uit gekeken ben, kun je wel vragen om naar een ander afdeling te gaan. Maar je blijft dan ook in u nieuwe afdeling en ga niet meer terug naar u oude afdeling.
    Bij de nieuwe dispatcher kan het ook zijn dat die eerst de andere jobben heeft geleerd. Ik werk nu zelf ook 5 jaar, maar heb nog niet al mijn certificaten, dus op bepaalde jobben ben ik ook een nieuw gezicht.
    kan ook zijn dat ze eerst in een soort van P pool komen (zoals op BASF) die gaan dan eerst rond een paar bedrijven en pas wanneer er ergens een vast plaats komt op een afdeling worden die daar ingezet.

Weet ook niet of je in shiften staat? kan ook perfect zijn dat er onderling in de ploegen wordt gewisseld (wat vaker voorvalt) en jij dus niet meer die bepaalde mensen ziet, of nog amper. De controleurs werken bij ons met 12 uur shiften, er zijn daar ploegen bij die andere ploegen niet zien.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Net eens gestuurd, was er gisteren ook mee aan het babbelen.

Daar noemt het blijkbaar console (afdeling), bij Total noemt het centers. Je start in die console en leert die jobben, als je andere jobben wilt bijleren, dan zal je een transfer moeten aanvragen om naar een ander console te gaan. Je kunt dus niet op console 1 werken en dan bepaalde jobben van console 4 meedoen. Hij gaf toen ook als reden, dat het onmogelijk te regelen was dan met de ploegen, alsook moet je dan terug van nul beginnen.

Maw is het dus bij total hetzelfde, bij total start je op een bepaalde center, daar leer je de jobben en daar roteer je in. Als je andere jobben wilt bijleren, zul je een transfer moeten aanvragen van center, maar dan zit je niet meer op u oude center.

Het zou me om eerlijk te zijn ook wel verbaasd hebben, moest dat kunnen.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor de info!
    Verschiet er wel van, dan zou console 5, wat wij de belading noemen, toch groter moeten zijn dan ik nu dacht.
    Bovendien zijn de heren en dames daar dan toch zeer goed in het zichzelf verstoppen .
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Bedankt voor de info!
    Verschiet er wel van, dan zou console 5, wat wij de belading noemen, toch groter moeten zijn dan ik nu dacht.
    Bovendien zijn de heren en dames daar dan toch zeer goed in het zichzelf verstoppen .
    Is een console hé, dus jij komt waarschijnlijk enkel op de job belading. Maar die console bestaat uit meer dan enkel en alleen belading.

Zelfde zoals bij ons, wij hebben een center. De controleurs komen enkel maar op de job dispatch, op de jobben LPG, interactie,... komen die niet (hebben ze ook niks te zoeken).
    Je hebt dan mensen die bepaalde jobben leuker vinden en dus meer op die 1 job staan. Je kunt dat zelf wat beslissen.
    Ik heb ook vaak dat ik controleurs tegenkom, die ik nog nooit gezien hebt. Als ik dan vraag hoe lang werk je hier al, dat ze dan zeggen van 10 jaar. Oei nog nooit gezien. Vraag krijg ik soms ook van controleurs en dat ze dan ook verschieten dat ze mij nog nooit hebben gezien.

Het is inderdaad ook zo dat de ploegen op Raffinaderijen veel groter zijn, als op andere chemische bedrijven. Op chemische bedrijven werken ze meestal met 1 plant en zetten ze daar operators op, tenzij het zeer kleine bedrijven zijn. Dan zijn het een paar kleine plantjes, per ploeg.
    Plant waar ik vroeger voor werkte op BASF, was een ploeg van 8 man. Een soortgelijke plant staat er ook op een raffinaderij, dat is 1 plant van 1 center. Dat wordt in de praktijk dan opgevolgd door 2 buitenmannen ofzo, maar die ploeg bestaat uit 22 man. Maar die 22 man zit verspreid over al die jobben van dat center. En roteren daarin, maar zoals ik zeg, heb je ook mensen die liever op die 1 plant staan en daar dus ook meer ingevuld staan. Alsook moet je kijken wie waar kan staan, je mag niet iemand daar zetten die geen certificaat van hebt. Dus je moet die eerst opleiden, maar dat neemt tijd in beslag, dus kan zijn dat het lang duurt en je dus niet veel kunt roteren. Maar dat ligt eraan hoeveel nieuw volk er in de ploeg zit en hoeveel opdelingskansen je krijgt. Bij total werken ze ook per center met 4 ploegen, maar ze hebben nog een 5de ploeg ook (deze is wel kleiner) deze worden gebruikt om opleidingen te kunnen geven. Deze 5de ploeg kan verspreid worden over de 4 ploegen (van dat center), zodat er meer volk is en dan kun je iemand inzetten als opleiding. Elke center heeft zo'n 5de ploeg.

Mij spreekt een raffinaderij ook meer aan, doordat je meer roteert. Daarom dat het ook veel langer duurt om bordman te worden op een raffinaderij. Een kennis van me werkt op Evonik, die was na 2 jaar al bordman. Zoiets kun je nooit halen op een raffinaderij, daar doe je veel langer over. Je moet dan ook meer jobben kennen.
    Qua werking is total en exxon op dat gebied wel gelijk.

Verschil zit hem wel in, dat je bij total start als arbeider en vanaf bordman bediende wordt en bij Exxon ineens bediende bent. Hier is dan de kijk wat je zelf wilt. Doordat je start als arbeider op total is u startersloon wel een pak hoger, maar de bediende van exxon stijgt doorheen de jaren. Maar als je dan bediende wordt bij Total, dan stijgt u loon ook doorheen de jaren, tenzij je arbeider (buitenman) blijft dan zal exxon u uiteindelijk voorbij steken.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 22 mei 2017 om 12:59
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Verschil zit hem wel in, dat je bij total start als arbeider en vanaf bordman bediende wordt en bij Exxon ineens bediende bent. Hier is dan de kijk wat je zelf wilt. Doordat je start als arbeider op total is u startersloon wel een pak hoger, maar de bediende van exxon stijgt doorheen de jaren. Maar als je dan bediende wordt bij Total, dan stijgt u loon ook doorheen de jaren, tenzij je arbeider (buitenman) blijft dan zal exxon u uiteindelijk voorbij steken.
    Belangrijke info voor de OP!
    Tenzij het niet uitmaakt of de OP een paar honderd euro meer of minder verdiend. Kan mij natuurlijk voorstellen dat het niet veel voorstelt als je 3k+ pakt per maand .
    Zal volgende keer een doos zakdoekjes vragen aan een operator, als we ons loon dan nog eens vergelijken kan ik toch nog snotteren.
    Ach ja, het gras is groener aan de overzijde zeker.

Veel succes OP
    no votes  

Tags for this Thread

Regels voor berichten