Pagina 2 van 2 Eerste 12

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Is een console hé, dus jij komt waarschijnlijk enkel op de job belading. Maar die console bestaat uit meer dan enkel en alleen belading.

Zelfde zoals bij ons, wij hebben een center. De controleurs komen enkel maar op de job dispatch, op de jobben LPG, interactie,... komen die niet (hebben ze ook niks te zoeken).
    Je hebt dan mensen die bepaalde jobben leuker vinden en dus meer op die 1 job staan. Je kunt dat zelf wat beslissen.
    Ik heb ook vaak dat ik controleurs tegenkom, die ik nog nooit gezien hebt. Als ik dan vraag hoe lang werk je hier al, dat ze dan zeggen van 10 jaar. Oei nog nooit gezien. Vraag krijg ik soms ook van controleurs en dat ze dan ook verschieten dat ze mij nog nooit hebben gezien.

Het is inderdaad ook zo dat de ploegen op Raffinaderijen veel groter zijn, als op andere chemische bedrijven. Op chemische bedrijven werken ze meestal met 1 plant en zetten ze daar operators op, tenzij het zeer kleine bedrijven zijn. Dan zijn het een paar kleine plantjes, per ploeg.
    Plant waar ik vroeger voor werkte op BASF, was een ploeg van 8 man. Een soortgelijke plant staat er ook op een raffinaderij, dat is 1 plant van 1 center. Dat wordt in de praktijk dan opgevolgd door 2 buitenmannen ofzo, maar die ploeg bestaat uit 22 man. Maar die 22 man zit verspreid over al die jobben van dat center. En roteren daarin, maar zoals ik zeg, heb je ook mensen die liever op die 1 plant staan en daar dus ook meer ingevuld staan. Alsook moet je kijken wie waar kan staan, je mag niet iemand daar zetten die geen certificaat van hebt. Dus je moet die eerst opleiden, maar dat neemt tijd in beslag, dus kan zijn dat het lang duurt en je dus niet veel kunt roteren. Maar dat ligt eraan hoeveel nieuw volk er in de ploeg zit en hoeveel opdelingskansen je krijgt. Bij total werken ze ook per center met 4 ploegen, maar ze hebben nog een 5de ploeg ook (deze is wel kleiner) deze worden gebruikt om opleidingen te kunnen geven. Deze 5de ploeg kan verspreid worden over de 4 ploegen (van dat center), zodat er meer volk is en dan kun je iemand inzetten als opleiding. Elke center heeft zo'n 5de ploeg.

Mij spreekt een raffinaderij ook meer aan, doordat je meer roteert. Daarom dat het ook veel langer duurt om bordman te worden op een raffinaderij. Een kennis van me werkt op Evonik, die was na 2 jaar al bordman. Zoiets kun je nooit halen op een raffinaderij, daar doe je veel langer over. Je moet dan ook meer jobben kennen.
    Qua werking is total en exxon op dat gebied wel gelijk.

Verschil zit hem wel in, dat je bij total start als arbeider en vanaf bordman bediende wordt en bij Exxon ineens bediende bent. Hier is dan de kijk wat je zelf wilt. Doordat je start als arbeider op total is u startersloon wel een pak hoger, maar de bediende van exxon stijgt doorheen de jaren. Maar als je dan bediende wordt bij Total, dan stijgt u loon ook doorheen de jaren, tenzij je arbeider (buitenman) blijft dan zal exxon u uiteindelijk voorbij steken.

Is er dan zo'n groot loonsverschil tussen beide bedrijven?
    no votes  

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DTORN97 Bekijk bericht
    Is er dan zo'n groot loonsverschil tussen beide bedrijven?
    Ik heb het startersloon gezien van mijn kennis (ben nu eigenlijk aan het wachten op zijn loonbrief, we wilden dat eens met mekaar deftig vergelijken). Moet wel zeggen dat Total een hoger startersloon geeft.
    Bij Total start je en krijg je na 6 maanden, zo'n 10% opslag, na 6 maanden nog eens 10% en dan 6 maanden later nog eens 10%. En dan houdt het op als arbeider, volgende loonstijging dat je krijgt is dan wanneer je BO wordt, dat is dan nog eens 10% en dan kun je bordman worden en wordt je bediende en val je in barema's. Vanaf bordman stijgt u loon jaarlijks, alsook stijgt die ook nog eens wanneer je jobben bijleert, als arbeider stijgt u loon ook nog, maar dat is met onderhandelingen. Maar als er loons onderhandeling is, dan stijgt de rest van de raffinaderij ook, dus in verhouding blijft dat hetzelfde.

Bij Exxon start je al ineens als bediende en krijg je na een jaar 10% opslag (zo had ik het begrepen van hem). Maar die lonen starten lager en rustiger, maar die blijven wel jaarlijks stijgen. Dus na een 1,5 jaar beginnen die mannen wel dichter bij te kruipen, terwijl total gelijk blijft.

Bij Total is het ook zo als je bijvoorbeeld na 10 jaar bordman wordt en je wordt bediende, dat je eigenlijk minder verdient. Want je valt dan in een bepaalde barema en wordt er gekeken naar u anciënniteit. Een bediende in die categorie met anciënniteit 10 jaar verdient minder, maar ja voor u is dit wel promotie dus dat kan niet. Dan wordt er gekeken in welke anciënniteit je dus zou moeten zitten om meer te verdienen (dat is dan 2,5%), denk dat het tegenwoordig 15-16 jaar is. Dus wordt je ineens van 10 jaar naar 15-16 jaar gezet en pas vanaf die anciënniteit begin je jaarlijks opslag te krijgen.

Het ligt er dus vooral aan hoe u loopbaan loopt. Ik denk als je zegt van ik wil zeker bordman worden en je haalt dat op 10-15 jaar dat je bij total wel meer verdient. Maar als je zegt van ik blijf buitenman verdien je bij Exxon later wel meer, doordat die hun lonen wel blijven doorlopen.

Dat is zowat de indruk dat ik heb als ik zo naar de lonen kijk van de beide. In de praktijk verwacht ik nu geen grote verschillen. het enigste grote verschil is het begin, omdat de ene als arbeider start en ander als bediende en arbeiders starten in die sector vrij hoog.
    Soms is dat wel raar omdat iemand die ineens als bediende start, uiteindelijk minder heeft als iemand die eerst arbeider is geweest en later bediende wordt. Zelfde met kaderleden, onze area manager (ploegbaas operators) zijn ook kaderleden, die verdienen ook meer als iemand die daar ineens is gestart als kader op hetzelfde niveau. Doordat die eerst zijn gestart als arbeider, dan hoogste categorie bediende en dan zo verder gegroeid zijn in kader.
    Dat is een regeling dat om de zoveel jaar eens bezien moet worden. Anders trekt dat helemaal scheef. Dat is een serieuze berekening om van arbeider naar bediende te gaan, om zeker te zijn dat je geen loonverlies hebt en 2,5% extra krijgt.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 23 mei 2017 om 16:27
    no votes  

DBK's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Maw is het dus bij total hetzelfde, bij total start je op een bepaalde center, daar leer je de jobben en daar roteer je in. Als je andere jobben wilt bijleren, zul je een transfer moeten aanvragen van center, maar dan zit je niet meer op u oude center.

Het zou me om eerlijk te zijn ook wel verbaasd hebben, moest dat kunnen.
    Zo gaat het niet, je leert eerst als hulpoperator 2, 3 of 4 functies van je eerste center en dan MOET je hetzelfde​ doen voor een tweede center. Minimum moet je 5 certificaten halen. Ik zit momenteel aan 7 (6 als hulpoperator en 1 certificaat van buitenoperator op mijn eerste center). Ik kan nog 1 extra certificaat halen als hulpoperator maar ze zijn ook serieus aan mijn mouw aan het trekken om centeroperator te worden.
    Je roteert op Total dus vaak tussen verschillende units en als de ploegbezetting het vereist dan kun je soms een dagje op je eerste center staan dan weer een dagje op je tweede,...
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DBK Bekijk bericht
    Zo gaat het niet, je leert eerst als hulpoperator 2, 3 of 4 functies van je eerste center en dan MOET je hetzelfde​ doen voor een tweede center. Minimum moet je 5 certificaten halen. Ik zit momenteel aan 7 (6 als hulpoperator en 1 certificaat van buitenoperator op mijn eerste center). Ik kan nog 1 extra certificaat halen als hulpoperator maar ze zijn ook serieus aan mijn mouw aan het trekken om centeroperator te worden.
    Je roteert op Total dus vaak tussen verschillende units en als de ploegbezetting het vereist dan kun je soms een dagje op je eerste center staan dan weer een dagje op je tweede,...
    Bij ons is de werking anders.
    Ik kan bijvoorbeeld geen BO worden als ik nog niet al mijn HOP certificaten heb.

Alsook krijg jij toch u centers en daar blijft het bij? Het is nu toch niet dat je kan zeggen van ik wil nu dat center bij gaan leren. Als ik ergens anders naartoe wil gaan, zal ik toch bij de personeelsdienst langs moeten gaan om dat te gaan vragen en dan zullen ze me daar wegzetten, als er een plaats voor is.
    Bij ons in de ploeg zit er nu ook iemand van een ander center, maar die komt dan niet meer op zijn oude center, die blijft nu bij ons, want valt daar nu onder.

Als je er toch begint, wordt er toch duidelijk gezegd welke centers van u zijn? En kun je onderling toch niet zeggen van ik wil nu graag dat center bijleren. Zoals je zegt roteer je tussen de jobben die u zijn toegewezen.

Ik mocht kiezen toen bij mijn aanwerving, omdat er op veel plaatsen vrij was. Ik kreeg toen als opmerking van, kies wijselijk, want het is niet de bedoeling, dat je na een paar jaar zegt van ik wil naar ander. Want dan zul je een transfer moeten aanvragen.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 23 mei 2017 om 16:46
    no votes  

DBK's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bij ons is de werking anders.
    Ik kan bijvoorbeeld geen BO worden als ik nog niet al mijn HOP certificaten heb.

Alsook krijg jij toch u centers en daar blijft het bij? Het is nu toch niet dat je kan zeggen van ik wil nu dat center bij gaan leren. Als ik ergens anders naartoe wil gaan, zal ik toch bij de personeelsdienst langs moeten gaan om dat te gaan vragen en dan zullen ze me daar wegzetten, als er een plaats voor is.
    Bij ons in de ploeg zit er nu ook iemand van een ander center, maar die komt dan niet meer op dat center, die blijft nu bij ons, want valt daar nu onder.

Als je er toch begint, wordt er toch duidelijk gezegd welke centers van u zijn?
    Alle hulpoperator functies van een center moet je hebben en je moet er klaar voor zijn (zowel qua ervaring als qua mentaliteit), zijn de vereisten om het buitenoperator certificaat te halen. Dat staat los van je tweede center.

Als je begint zeggen ze welk je eerste center is maar niet wat je tweede gaat zijn. Ik heb zelf mogen kiezen van mijn baas maar meestal is het waar het meeste nood is.

Er zijn er bij ons zelfs die 3 centers doen als hulpoperator.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DBK Bekijk bericht
    Alle hulpoperator functies van een center moet je hebben en je moet er klaar voor zijn (zowel qua ervaring als qua mentaliteit), zijn de vereisten om het buitenoperator certificaat te halen. Dat staat los van je tweede center.

Als je begint zeggen ze welk je eerste center is maar niet wat je tweede gaat zijn. Ik heb zelf mogen kiezen van mijn baas
    Ja bij mij is het zo dat ik maar 1 center zit, dat is een grote dus daar zitten al de functies al in. Wist niet dat je bij de kleinere achteraf zelf nog mocht kiezen, dacht dat er van het begin al duidelijk werd gemaakt in de welke je komt. Ons center bestaat uit 7 HOP functies, maar wel 1 BO voor dat center.

Nadeel bij mij is dus dat ik wel eerst al de 7 HOP certificaten moet hebben. Voordat ik voor BO kan gaan.

Hoe wordt dat dan bij u gedaan als je voor centeroperator gaat? Wordt je dan ineens bediende en als je dan achter nog certificaat HOP gaat halen, nog steeds bediende? Want als je dan voor operator wilt gaan, zul je eerst van dat ene center nog HOP en BO moeten doen?

Maar soit, je hebt nu u centers en je blijft wel op die centers. Het is nu niet dat je nog kunt liggen switchen en terwijl u andere centers bij pakken.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 23 mei 2017 om 16:59
    no votes  

Tags for this Thread

Regels voor berichten