iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Heftruckattest (vraagje)

Hoi,

Ik zou graag een heftruckattest willen behalen, maar via de VDAB duurt het te lang. Nu heb ik op internet een bedrijf uit Nederland gezien waar je een heftruckattest kunt behalen in 1 dag.
    Nu mijn vraag is, is dit attest ook geldig in België? Ik heb een e-mail naar dat bedrijf gestuurd, maar ze wisten niet 100% zeker of het ook in België geldig is. Waar zou ik zoiets kunnen vragen? Of weet iemand hier op het forum of het attest ook telt in België of niet?

Alvast bedankt
    no votes  

iTrader
    32 (94%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een heftruckattest is niet wettelijk verplicht:

Een heftruckcertificaat is niet verplicht, maar vanuit de “Wet op het Welzijn” is elke onderneming wettelijk verplicht om voor zijn hef- en magazijntruckchauffeurs een adequate opleiding te voorzien (Bron: Codex, Titel VI, Hoofdstuk II, Afdeling II, Artikel 14 – KB art. 14.1 van 04/05/1999 betreffende het gebruik van mobiele arbeidsmiddelen).
    Als er een ongeluk gebeurt moet de arbeidsinspectie worden overtuigd dat er een goede instructie is geweest. Een heftruckcertificaat maakt dit uiteraard duidelijk, waardoor het aan te raden is om uw medewerkers een heftrucktraining te laten volgen en daarmee het heftruckcertificaat te halen.
    Dus je vraag kan je moeilijk bij de wettelijke instanties gaan navragen aangezien die er niet zijn. Wel is het zo dat vele bedrijven bij een vacature een 'heftruckattest' vragen, dus of een buitenlands heftruckattest geldig is, zal van bedrijf tot bedrijf afhangen aangezien zij bepalen of dit voor hun voldoende is. Ik zie er alvast geen problemen in. Als een bedrijf iemand zoekt die een opleiding heftruck gehad heeft + attest, dan lijkt me dat niet veel uit te maken of dit nu in België of Nederland was. Maar dat weet je pas zeker als je het aan het desbetreffende bedrijf gevraagd hebt
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ik denk dat de bedrijven toch wel graag een officieel attest hebben. Zeker voor de verzekering.
    Ik heb zelf nog eens zo'n attest gehaald en ik kan je zeggen dat je op 1 dag echt niet genoeg leert. (Is dat trouwens dan ook met vakbekwaamheid inbegrepen?)
    En met zo'n ding kan je echt wel enorme schade aanrichten.
    De echte opleiding duurt maar een week dacht ik (het is intussen al jaren geleden). Dus ga er gewoon voor.

Er zijn interimkantoren die de opleiding sponsoren, dus je hoeft er niets aan te verliezen.
    no votes  

Wyffels's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ooit heb ik ook met enkele collega's meegedaan voor mijn heftruckattest.
    Toen duurde dit twee dagen. Maar de werkgever kon dit zelf bepalen (2 tot 5 dagen was dit als ik me niet vergis). Een deel theorie, en een deel praktisch.
    Alle anderen in onze groep waren daar voor 3 of 5 werkdagen. Maar we hadden zelf aangegeven al enige notie te hebben, zogezegd van de heftruck te gebruiken zonder attest. Uiteindelijk waren we allemaal geslaagd, ook al had de helft bog nooit gereden hiermee. Bij de vdab krijg je ook de kans om diezelfde dag/opleiding te gaan voor een elektrische transpallet en zijdelingse stapelaar, aangezien je daar toch bent voor een ganse dag...
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik denk dat de bedrijven toch wel graag een officieel attest hebben. Zeker voor de verzekering.
    Ik heb zelf nog eens zo'n attest gehaald en ik kan je zeggen dat je op 1 dag echt niet genoeg leert. (Is dat trouwens dan ook met vakbekwaamheid inbegrepen?)
    En met zo'n ding kan je echt wel enorme schade aanrichten.
    De echte opleiding duurt maar een week dacht ik (het is intussen al jaren geleden). Dus ga er gewoon voor.

Er zijn interimkantoren die de opleiding sponsoren, dus je hoeft er niets aan te verliezen.
    bij de vdab zijn er twee soorten opleidingen, ik heb zelf een 2 daagse opleiding gehad.
    dag 1 is puur theorie, dag twee kort wat oefenen en dan meteen examen.
    op zich niet zo moeilijk als je een beetje heftruck ervaring hebt. in onze groep was iedereen er door
    Sometimes just as my missile is about to be launched from the silo the camera zooms in on the guy's face; I try to stop but it's already too late...
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik heb besloten om een 5 daagse opleiding te gaan volgen bij trainingsolutions.be .

@Nineshots , als je geslaagd bent bij trainingsolutions heb je dit ;

- een getuigschrift van deelname
    - een attest discipline
    - een attest IS001 of IS002 (erkend voor risicovolle taken VCA)
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ik heb het bij manpower gedaan.
    no votes  

TitaTovenaartje's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik rij al 12jaar met allerhande magazijn voertuigen rond.
    Om de x-aantal jaar opfriscursus. Daar kom je pas vanal tegen.
    Mijn raad: bij alles wat je doet, praktijk of theorie, denk altijd: hoe doe ik dit het veiligst
    Work like a Captain, play like a Pirate
    no votes  

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Op 1 dag tijd kan je nooit veilig en goed met een heftruck rijden.
    no votes  

Prodigy's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sakke1981 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Om geen nieuw topic te beginnen post ik hier verder.

Ik denk eraan om als heftruckchauffeur te werken. Regelmatig hoor ik mensen zeggen dat een heftruckchauffeur met attest vaak gevraagd wordt. Ik zie wel regelmatig vacatures maar men vraagt toch vaak enkele jaren ervaring.
    Is het doenbaar om als startende heftruckchauffeur (vlot) werk te vinden of is er echt enkel werk voor mensen met ervaring?
    Ik vroeg me ook af of je met rugklachten een job kan vinden als heftruckchauffeur of vereist de job ook vaak (zwaar) fysiek werk?

Bedankt voor de info!
    Volgens mij maak je het meest kans bij de grote bedrijven indien je geen ervaring hebt.

Of er zwaar werk aan te pas komt hangt van bedrijf tot bedrijf. In een firma die vb. bouwmaterialen verkoopt aan zelfstandigen zal er meer fysiek/manueel werk aan te pas komen dan vb. iemand die in een distributiecentrum werkt. Ik werk nu als magazijnbediende/hef- en reachtruckbestuurder bij een multinational en voor iemand zonder een diploma hoger onderwijs vind ik het best goed betaald en vrij aangenaam werk.
    no votes  

Regels voor berichten