iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Shiftsystemen in (petro)chemische-, farmaceutische- en energiesector

Volgend jaar studeer ik af als bachelor chemische procestechnologie. Zelf zou ik graag te werk gaan als procesoperator.

Mijn vraag aan diegene die nu al werken in ploegen is: welke shiftsyste(e)m(en) worden er bij jullie bedrijf gehanteerd?

Extra informatie zoals ervaringen (zwaar of niet) met shiftssystemen en loon zijn ook welkom.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Bimmer, waar ben je? In het brutoloon topic heeft hij net over zijn shiften gepost
    no votes  

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    welk shiftsysteem je leuk vind ik zeer persoonlijk. Ik doe graag 4 ploegensysteem een kameraad dan weer niet die doet liever 12 uur shift systeem, waar dat ik dan weer niet zo echt een voorstander voor ben. Dan heb je ook nog 5 ploeg systeem, dat zou ik dan weer absoluut niet willen doen. 12 uur zou ik nog eens over nadenken, omdat je dan heel weinig dagen werkt en veel tijd bespaard, omdat je veel minder over en weer moet rijden. Maar de dagen dat je werkt, heb je ook niets meer aan u dag, dat is voor mij een heel groot nadeel. Zeker als je een gezin hebt.

shiftsysteem dat ik doe is.
    7 lates werken 2 dagen thuis, 7 vroeges werken 2 dagen thuis, 7 nachten werken 3 dagen thuis. Hierdoor heb je op 4 weken 21 werkdagen gewerkt, als je kijkt iemand die in dag staat, doet op diezelfde 4 weken 20 werkdagen. uiteraard krijg je hiervoor verlof in de plaats
    Wat ik nog wel graag zou willen is, dat het snel roterend is. Zou dat wel eens willen testen.
    Dan doe je in die 7 dagen alle 3 de shiften. Reden waarom ik dat zou willen, is de afwisseling dan. Ook zou dat minder belastend zijn, omdat u overschakeling minder zwaar is.
    Dus doe je 2vroeges 2lates 3 nachten 2 dagen thuis, 2vroeges 3lates 2nachten 2thuis 3vroeges 2late 2nachten 3 thuis.
    In begin klinkt dat allemaal chinees, maar eigenlijk is dat totaal niet.

Reden waarom ik 4 ploegensysteem boven 5 ploegensysteem kies is, omdat in mijn ogen de 5 ploegensysteem u vrije verlof afpakt en het zelf invult.
    Bv nu kan ik zeggen van ik ga deze maand gewoon werken en geen verlof pakken, want ik hebt het niet nodig. Terwijl bij 5 ploegensysteem u verlof wordt ingevuld door u shift systeem, omdat ze dan maar 4dagen werken 3 thuis 3 werken 2 thuis. Ik ken hun systeem nu niet van buiten.
    Bij 4ploegen heb je de vrijheid om dat zelf te kiezen. Bv ik heb nu de komende 5 maanden het ook zowat ingedeeld alsof het eigenlijk een 5 ploegensysteem is, maar ik heb de dagen wel zelf kunnen kiezen. Ik heb ook maanden waarin ik meer werk, omdat ik dan geen verlof nodig heb en kan deze dan gebruiken in maanden waar dat ik meer thuis wil zijn.

Moest onze werkgever nu ineens zeggen we gaan 5 ploegen doen, dan zouden we nog evenveel dagen werken, alleen zullen mijn 70 vrij verlofdagen worden ingekrompen naar 30-32 vrij verlofdagen, omdat de overige door het shiftsysteem wordt ingevuld. En ik sta net in de shift voor de vrijheid.

Het zwaar gehalte is ook sterk afhankelijk van persoon tot persoon. sommige kunnen het gewoon niet aan. Dan heb je sommige die meer problemen hebben met de vroege en sommige met de nacht.
    Ikzelf heb enkel een probleem als ik 7 nachten heb gedaan het terug omschakelen naar dag, de rest niet zozeer. Opzich met de late is u patroon hetzelfde als ik in de dag zou staan. En met de vroege is het enkel vroeger in bed kruipen en vroeger uitkomen, dus ik heb daar ook geen probleem mee. Alleen vroeger in bed kruipen is soms moeilijk, omdat ik nog jong ben en vaak dan nog iets ga drinken (weekend).

Mijn ideale shiftsysteem ziet er dan ook zo uit, maar is in praktijk niet haalbaar. Dat je gewoon elke dag werkt en u weekend ook krijgt in vorm van verlof, dus je kunt u eigen weekends ook zelf indelen. Je werkt dan evenveel zoals nu, alleen als je bv zegt ik had liever gehad dat deze week het weekend op woensdag valt ipv dinsdag, dan kun je die gewoon op woensdag zetten.
    Maar is in praktijk gewoon onhaalbaar, omdat het ontzettend veel planning vereist. Een 4 ploegensysteem neigt daar dan het meeste naartoe.
    De baas zou het liefste hebben dat hij zelf bepaald wanneer iedereen komt, dus dat die 70 verlofdagen zelf kan invullen. Ik vind dan persoonlijk dat een 5 ploegensysteem daar meer naartoe neigt, omdat het shift systeem u vrije verlof gebruikt. Is wel extreem uitgedrukt.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 25 januari 2016 om 11:38
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    @Bimmer:

Merci voor u uitleg. Persoonlijk vind ik een traag voorwaarts roterend shiftsystemen interessant. Bv.: 7 vroege 7 late 7 nacht met daartussen de vrije dagen.

Ik vraag mij af in welke bedrijven allemaal zo'n shiftrooster wordt gebruikt. De meeste bedrijven in de haven hebben de shiftroosters die jij hebt beschreven (denk ik).
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Traditioneel systeem, traag roterend, oud systeem. Heeft veel namen.
    Deze vind je bij:
    -Evonik
    -Total
    -Exxonmobil
    -BASF (sommige bedrijven maar, dacht dat 80% van de plants snelroterend doen)
    -...
    no votes  

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wat ik nog wel graag zou willen is, dat het snel roterend is. Zou dat wel eens willen testen.
    Dan doe je in die 7 dagen alle 3 de shiften. Reden waarom ik dat zou willen, is de afwisseling dan. Ook zou dat minder belastend zijn, omdat u overschakeling minder zwaar is.
    Dus doe je 2vroeges 2lates 3 nachten 2 dagen thuis, 2vroeges 3lates 2nachten 2thuis 3vroeges 2late 2nachten 3 thuis.

Da lijkt mij nu net veel meer belastend. Zo vaak in korte tijd moeten veranderen van ritme. En steeds na een nacht moeten beginnen met een vroege, met maar 1 echte dag thuis ertussen.. (Die 1e dag slaap je nog he).

Ons systeem trekt eigenlijk op nog minder. Wij hebben per periode van 6 weken 7 vroeges, 7 lates en 7 nachten. Maar die worden compleet willekeurig ingevuld.

Vroeger hadden we steeds 1 reeks van 7 nachten, en weekends afwisselend werken en thuis. Maar sinds vorig jaar zijn die nachten gesplitst.

Trouwens, Bimmer, wat zijn de diploma vereisten bij jullie? Geraak je bvb binnen met een A2 informatica?
    All that grows in the skulls of the living are flowers of fear
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Traditioneel systeem, traag roterend, oud systeem. Heeft veel namen.
    Deze vind je bij:
    -Evonik
    -Total
    -Exxonmobil
    -BASF (sommige bedrijven maar, dacht dat 80% van de plants snelroterend doen)
    -...
    Ze zijn traag, achterwaarts roterend (tegenwijzerszin) bij evonik, total, Exxon en BASF. Dus: vroege-nacht-late.

De bedrijven waar ik persoonlijk naar op zoek ben hebben een shiftsysteem dat voorwaarts traag roterend (met de klok mee). Dus vroege-late-nacht.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    Da lijkt mij nu net veel meer belastend. Zo vaak in korte tijd moeten veranderen van ritme. En steeds na een nacht moeten beginnen met een vroege, met maar 1 echte dag thuis ertussen.. (Die 1e dag slaap je nog he).

Ons systeem trekt eigenlijk op nog minder. Wij hebben per periode van 6 weken 7 vroeges, 7 lates en 7 nachten. Maar die worden compleet willekeurig ingevuld.

Vroeger hadden we steeds 1 reeks van 7 nachten, en weekends afwisselend werken en thuis. Maar sinds vorig jaar zijn die nachten gesplitst.

Trouwens, Bimmer, wat zijn de diploma vereisten bij jullie? Geraak je bvb binnen met een A2 informatica?

Mag ik vragen waar je werkt met je shift systeem van 7 vroege 7 late 7 nacht?
    no votes  

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ifies Bekijk bericht
    Mag ik vragen waar je werkt met je shift systeem van 7 vroege 7 late 7 nacht?
    Spoorwegen
    All that grows in the skulls of the living are flowers of fear
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht

Blijkbaar bewezen dat het minder belastend is en ik geloof dat zelf ook wel. Merk dat zelf ook wel.
    Als je 2 vroeges doet en 3 lates, dat is voor u lichaam geen belasting. Met de vroeges kruip je vroeger in bed en de late is gewoon dagpatroon. Als je met de vroege niet op tijd in bed kruipt, dan zijn het er maar 2, dus is dat niet zwaar.
    Het belastende is de nacht, omdat je hier u eigen moet omschakelen. Na ongeveer 3 nachten heb je u omgeschakeld en dan zit je in nacht modus, nadien moet je u eigen terug omschakelen om naar dag te gaan. Terwijl als je maar 2-3 nachten doet, u lichaam nog niet is omgeschakeld, dus minder moeite moet doen om terug om te schakelen.
    Mijn vader is nu 50 en doet ook nog shiften, hij zegt ook dat hij 7 nachten moeilijker aan kan als vroeger, dus is blij dat hij maar max 3 moet doen. Meestal pakt hij deze dagen dan nog verlof, dus doet eigenlijk amper nachten.

Het nadeel is idd dat u weekend korter is, maar in de week ben je dan iets meer thuis.

Heb een sollicitatie formulier voor een kameraad eens binnen gedaan. Deze had een A2 ASO en dan 1,5-2 jaar hoge school gedaan, maar niet afgewerkt en heeft werkervaring bij BASF als proces operator van 1.5 jaar.
    HR heeft mij nadien opgebeld om te zeggen dat hij niet op gesprek mag komen. Hij mag opnieuw proberen als hij eerst zijn hoge school zou afwerken, liefst in chemie of elektro mechanica. Of dat hij zijn eigen inschrijft bij ACTA en dan eerst zijn ACTA jaar doet.
    Hij blijft nu bij BASF werken en hoopt dan na een paar jaar meer ervaring te hebben en dat te kunnen gebruiken bij zijn sollicitatie. Als hij dan nog zin heeft om te vertrekken uiteraard.
    Dus iemand met een A2 informatica, zal niet kunnen beginnen bij ons.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ifies Bekijk bericht
    Ze zijn traag, achterwaarts roterend (tegenwijzerszin) bij evonik, total, Exxon en BASF. Dus: vroege-nacht-late.

De bedrijven waar ik persoonlijk naar op zoek ben hebben een shiftsysteem dat voorwaarts traag roterend (met de klok mee). Dus vroege-late-nacht.
    Hazo, wist niet dat da bestond. Maar er zijn zoveel varianten op shiften, dat je het ook allemaal niet weet.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bij ons is het snel (wijzerszin) roterend: V-V-L-L-N-N-T-T-T-T. Alleen zijn wij niet op de Scheldelaan gesitueerd.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mike 90 Bekijk bericht
    Bij ons is het snel (wijzerszin) roterend: V-V-L-L-N-N-T-T-T-T. Alleen zijn wij niet op de Scheldelaan gesitueerd.
    En waar werk jij Mike? Want dat systeem spreekt mij persoonlijk het meeste aan (zie mijn meest recente topic).
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Igot50CentShirt Bekijk bericht
    En waar werk jij Mike? Want dat systeem spreekt mij persoonlijk het meeste aan (zie mijn meest recente topic).
    Ik dacht dat die in nederland werkte, Sabic
    no votes  

Tags for this Thread

Regels voor berichten