godf@ther's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

PHP leren, wat is de beste manier?

Hallo,

Ik volg toegepaste informatica aan de HoGent, en interesseer me vooral in het webdesign/development gedeelte. Nu, PHP zal ik niet krijgen tijdens mijn opleiding, dus dit wou ik mij zelf aanleren, maar wat is hiervoor de beste manier? Zowiezo dat als ik zelf probeer om een groot project uit te werken, dit mij langer zal bijblijven + eventueel mooi dat ik dit op mijn portfolio kan zetten.

Dan begon ik te denken, welk groot project?
    Toen begon ik te denken aan een web-based game, niet om succesvol te worden en bekend, puur om een goed project neer te zetten qua code, en ondertussen de taal machtig te worden.

Op het moment ken ik wat basis van PHP, ik werk veel met Wordpress en heb hiervoor al een plugin geschreven, de syntax is me dus niet onbekend.
    Wat ik me echter afvraag is, moet ik hiervoor een framework gebruiken? Of gewoon beginnen met een pagina te maken, inlogsysteem schrijven en van daaruit verder gaan?

Veel vragen dus, alvast bedankt om de post te lezen!

PS: ik zou een game maken gebaseerd op www.soccerproject.com, aangezien dit niet meer onderhouden wordt en qua UI achterhaald is (idee is er op gebaseerd, werking volledig anders).
    no votes  

iTrader
    19 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Een web-based game is wel een goed idee. Dat is ook de manier waarop ik heb leren programmeren in PHP. Die game is ook nooit online gekomen maar ik heb er erg veel van bijgeleerd.

Van Wordpress of Drupal (tenzij je voor de Béta 8 gaat, maar ik raad het je voorlopig nog niet aan) zou ik af blijven als je echt goed wil leren programmeren in PHP. Als je een bachelor TI doet zou ik meteen met een framework durven starten. Je gaat in een goed framework veel dingen tegenkomen die je herkent van de lessen Java/.net (MVC, design patterns, ...).

Een framework dat ik hiervoor kan aanraden is Laravel. Dat framework is heel hip geworden de laatste tijd en er zit een hele behulpzame community achter met veel tutorials.
    no votes  

dJeez's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaddix Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Een framework dat ik hiervoor kan aanraden is Laravel. Dat framework is heel hip geworden de laatste tijd en er zit een hele behulpzame community achter met veel tutorials.
    Voor starters is Laravel imho echter af te raden aangezien je dan direct een slechte werkwijze (static calls everywhere!) aanleert. Aangezien Laravel gestoeld is op de Symfony componenten kan je beter bij die basis blijven en dus eerst Symfony leren. Op de arbeidsmarkt ligt dat ook wat beter, dus verloren moeite is die kennis zeker niet.
    PSN: dJeezBE - Delicious bookmarks
    Disclaimer: I am currently suffering from severe CSD (Compulsive Sarcasm Disorder). - L'onion fait la farce - Facile largire de alieno
    Pastafarian by choice
    no votes  

iTrader
    19 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dJeez Bekijk bericht
    Voor starters is Laravel imho echter af te raden aangezien je dan direct een slechte werkwijze (static calls everywhere!) aanleert. Aangezien Laravel gestoeld is op de Symfony componenten kan je beter bij die basis blijven en dus eerst Symfony leren. Op de arbeidsmarkt ligt dat ook wat beter, dus verloren moeite is die kennis zeker niet.
    Die static-calls zijn gewoon een facade voor de echte classes (die geen static functions hebben). De testcoverage lijdt daar dus niet onder. De user wordt niet echt aangemoedigd zelf static functions te gaan schrijven.
    Persoonlijk vond ik de leercurve van Symfony als een newbie gewoon veel steiler en kon ik mijn weg er niet meteen in vinden.
    no votes  

dJeez's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaddix Bekijk bericht
    Die static-calls zijn gewoon een facade voor de echte classes (die geen static functions hebben). De testcoverage lijdt daar dus niet onder.
    Je gaat er nu blijkbaar wel al van uit dat een beginner dat snapt door naar de uitwerking van de facades te kijken. De meesten gaan dat helemaal niet doen, en gaan er imho snel vanuit gaan dat statics gebruiken een good practice is "want mijn framework gebruikt het overal". Dàt leer je dus best niet aan een beginner lijkt mij...

Dat, naast de halfbakken clone van Twig die Laravel by default gebruikt (echt, waarom Blade bestaat is mij een raadsel). Al een geluk dat er nu blijkbaar een Twig bridge bestaat. Je gaat mij dus niet kunnen overtuigen om Laravel aan beginners aan te raden .

De Laravel Forge is wel leuk (en Liferaft is ook wel cool qua idee, maar ik vraag mij af of het het beoogde doel wel zal halen - als het zelf niet broken is, zoals in het begin blijkbaar ).

Jobeet Tutorial with Symfony2 | ENS was wel handig om de basis van Symfony2 te leren, alleen vrees ik een beetje dat die nu wat gedateerd is... Deze versie ervan is al iets meer up-to-date precies : Symfony2 Jobeet Day 1: Starting up the Project | IntelligentBee Tech Blog

*edit* Misschien is deze screencast ook wel handig om mee te starten : https://www.youtube.com/watch?v=RW64_Kn2sso. En daarna kan je nog de gratis tuts op Symfony2 video tutorial and howto doorlopen (OAuth met Hwioauth bundle is trouwens makkelijk terug te vinden in verschillende artikels op het net - je moet daar echt geen 12 USD voor neertellen ).
    Laatst gewijzigd door dJeez; 8 oktober 2014 om 20:02
    Disclaimer: I am currently suffering from severe CSD (Compulsive Sarcasm Disorder). - L'onion fait la farce - Facile largire de alieno
    Pastafarian by choice
    no votes  

iTrader
    19 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Nuja, ieder zijn smaak wat frameworks betreft he!

Een killer-app kan je zowel in Symfony als Laravel maken. Zolang je je er als developer maar goed bij voelt.
    no votes  

dJeez's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Da's idd wel zo .

@TS:
    Ik dacht er trouwens net aan dat je voor plain old PHP best practices best ook PHP: The Right Way eens kan doornemen, daar staan heel wat nuttige tips in (en links naar meer info).
    Pastafarian by choice
    no votes  

godf@ther's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ok, bedankt voor de info, ben begonnen met symfony
    no votes  

KingOfWoods's schermafbeelding
    iTrader
    20 (95%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Om even op deze topic verder te gaan. IS het echt aangeraden direct een framework te leren, ben je niet beter af met php als pure code te leren?
    Ik kan anders wel de cursus bij syntra/vdab aanraden. Heb deze 8-9 maanden gevolgd en daar leer je gewoon 5 dagen per week niets anders als php. Je start met html en css en bouwt zo verder naar php en mysql.
    Op het einde zaten we aan het MVC model, daar zijn we gestopt en dit heb ik nog niet onder de knie, maar als ik zo rond hoor is dat toch al een behoorlijk niveau van programmeren.
    Ik ben er nu ook weeral meer dan 2 jaar niet meer mee bezig en merk ook dat deze kennis zo goed als weg is, dus onderhouden van coderen is echt wel een must als je er bedreven in wilt worden.
    no votes  

Regels voor berichten