Pagina 3 van 3 Eerste 123

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Verdiepen in html, css en javascript leren gaat je nergens brengen.
    Dan kan je beter .net c# leren als je voor web dev wil gaan.

Shaddix's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maboi Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Een web dev zonder kennis van HTML, CSS, Javascript zou ik niet snel aannemen tbh... Zelfs als backender heb je best toch een basiskennis.
    PSN: Shaddix-be

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaddix Bekijk bericht
    Een web dev zonder kennis van HTML, CSS, Javascript zou ik niet snel aannemen tbh... Zelfs als backender heb je best toch een basiskennis.
    Het is een vereiste ja. Maar enkel html css en js is echt niet de aantrekkingskracht voor web dev jobs.

Shaddix's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Dat hangt er volledig van af in wat voor rol je wil terecht komen. Met advanced Javascript (Angular, React, ...) kan je wel aan de slag zonder dat je een backendtaal kent.

Je hebt mensen die liever puur frontender zijn, je hebt mensen die liever backender zijn. En je hebt mensen die het alletwee wel graag doen (zoals ik).

Ik zou zeggen, doe je het voor de centen: blijf dan verder Java doen en probeer zelf al wat HTML, CSS en JS te bekijken.

Doe je het voor de fun: dan moet je achterhalen waar je het meest voldoening uit haalt: heel visueel werken (frontend), veel met logica werken (backend) of de afwisseling (zogenaamde "full stack"). Het laatste is natuurlijk als beginner het lastigste om na te streven.
    PSN: Shaddix-be

Tyfius's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door imo Bekijk bericht
    1. Ik heb de indruk dat ik iets probeer te bereiken en dat ik daarvoor stappen onderneem, maar mijn betere en mooiere helft zegt dat ik als +40er minder met gekleurde woordjes op de computer moet spelen en mijn tijd beter moet besteden. Wat denken jullie?
    Regel nummer 1: doe wat je graag doet, niet wat "moet".

2. Zit ik nog steeds goed met Java als keuzerichting of zijn jullie het eens dat Java afzwakt ten voordele van Python en Kotlin (vanuit jobkansen België)?
    Er is overal werk, Java, C#, C, Python, JS frontend (Angular, React, Vue.js...)

3.Als afsluiter (deze vraag stel ik mezelf nog altijd geregeld): vermits mijn reeds bestaande basis HTML/CSS, zou het voor mij een betere keuze (geweest) zijn, om met Java te stoppen (of beter gezegd niet te beginnen) en HTML/CSS te verdiepen en meteen voor JavaScript te gaan, quid nogmaals jobkansen korte termijn ca. 1jr.?
    Zoek wat je graag doet, niet wat "moet". Als je een taal kiest die je absoluut niet graag doet omdat het misschien andere kansen op een job biedt, dan hou je het ook niet tot aan je pensioen vol.

Sorry voor lange tekst, maar probeer echt mijn leven een nieuwe wending te geven. Laten we zeggen dat ik dit programmeren een echte kans wil geven met als target ergens Q3 2021 ergens in deze branche aan de slag te kunnen gaan (zelfs als junior). Maar ik niet tot aan mijn pensioen 65? 70? 75? (als we zolang leven), nog eens hetzelfde blijven doen. En de beste adviezen kunnen komen van diegenen die misschien min of meer zelfde parcour hebben afgelegd of aan het afleggen zijn.

Bedankt voor jullie bevindingen.
    Goeie programmeurs (lees: gemotiveerde, want wat kunnen overtypen van Google kunnen we allemaal (lees: kunnen we ook niet allemaal)) zijn altijd gewenst. En ja, dat gaat wat gek zijn om als oudere tussen een paar snotneuzen terecht te komen die vooral denken dat ze het beter weten, maar je moet aftasten en zoeken wat je graag doet. Ja, de kans is reëel dat ook je leeftijd een rol gaat spelen, maar ikzelf zit nu al jaren in de IT wereld en al jaren in de consultancy en recruitment, ik ken niemand die op basis van leeftijd een kandidaat gaat weigeren, zeker als je duidelijk vermeld waarom je de switch gemaakt heb. Zoals ik in een eerdere post al zei, een van de beste "junior" programmeurs waar ik mee samengewerkt heb was iemand die zich op zijn 35ste ook omgeschoold had. Motivatie is 100 keer belangrijker dan je leeftijd en het reeds kunnen.

De IT wereld kan enorm stressvol zijn, en tegelijk enorm veel opportuniteiten bieden, maar je moet het vooral graag doen. En de taal maakt daarvoor geen knijt uit. Je zal na verloop van tijd ook zelf merken dat niet iedereen programmeren tot in de puntjes onder de knie heeft. Je hebt wel de syntax, maar tussen die typen en goed programmeren is een hemelsbreed verschil. En eens je wat verder bent zal je zonder al te veel problemen een nieuwe taal kunnen opnemen, want conceptueel is het allemaal hetzelfde. Elke taal, elk project, elk programma kan je tot hetzelfde terug brengen. Elke taal heeft ook andere doelen. Wil je liever websites bouwen? Dan is een frontend framework een must tegenwoordig. Wil je liever desktop applicaties of backend services bouwen? Kies iets. Wil je super performante distributed system bouwen? Weer iets anders. Wil je AI/ML uitgaan? Weer iets anders dat bovenaan de hype train staat. Taal is irrelevant.

Ik vind uw target Q3 2021 ook redelijk ver. Maak daar eens Q1 van? Wat houdt u daarin tegen? Zoek u een idee voor een programma of website of iets dat je wil maken en begin er gewoon aan.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hey,

Bedankt allemaal voor de reacties!

Zoals ik eerder aangaf, ben ik in afwachting van een VDAB opleiding zelf wat beginnen verkennen en leren. Maar hoe meer ik naar Youtube videos kijk van "programmers", hoe meer ik mij de vraag stel "zit ik wel juist met mijn keuze"? Want, diegenen die 6 maanden geleden zeiden dat Java de absolute topper is, zeggen nu dat Python en JavaScript en Kotlin de toekomst zijn, waarbij Java steeds meer terrein verliest... Ik begrijp dat er zich steeds een evolutie zal afspelen, maar Revoluties van 180g waarbij toppers zoals Java, Python, JavaScript, ... van de éne dag op de ander bij wijze van spreken totaal irrelevant zullen worden, denk ik dat we minder snel zullen zien.

Want ik wil mij graag aansluiten bij de rode draad in vele antwoorden o.a. hier: of men nu kiest voor Java, Python, JavaScript, C++, C#, ... (weet ik nog wat er allemaal bestaat)... er is vraag naar elk van deze skills, zij het voor de éne misschien soms iets meer dan voor de andere. Maar dit tijdsgebonden gegeven geldt voor alle talen.

Ik denk dat ik ga blijven bij Java, omdat ik daarvoor al wat inleidende zaken heb gevolgd. En als dat hopelijk een succes wordt, kan ik andere zaken (gemakkelijker en sneller) erbij pakken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tyfius Bekijk bericht
    Ik vind uw target Q3 2021 ook redelijk ver. Maak daar eens Q1 van? Wat houdt u daarin tegen? Zoek u een idee voor een programma of website of iets dat je wil maken en begin er gewoon aan.
    Q2-Q3 2021 hou ik zo'n beetje rekening met de VDAB opleiding die ik hopelijk kan volgen. Normaal ging ik daarvoor uitgenodigd worden, zo net voor heel dat corona-gedoe, maar de afgelopen 2-3 maanden is alles zo'n beetje stilgevallen zoals gekend. Maar enkele dagen geleden zag ik op hun website dat ze diegenen die zijn ingeschreven, in aug gaan uitnodiging voor de infosessies om de opleiding te starten. Gezien de opleiding zo'n 6-8 maanden duurt + eventuele stage ofzo, vrees ik dat de timing Q1 2021 ietwat te snel zal zijn. Uiteindelijk heb ik een nulkommnul programmeerachtergrond en hoop ook dat het VDAB certificaat dat gebrek wat zal opvangen. Feit is ook dat ik mij ook een beetje comfortabel en capabel moet voelen om bij iemand te kunnen solliciteren. Mocht nu blijken dat ik tegen begin volgend jaar geen stappen, maar grote sprongen vooruitgang heb geboekt en er doet zich een kans voor, ga ik dat zeker niet laten voorbijschieten.
    De syntax en de inleidende gebrippen die ik in mijn vorige post heb aangehaald, zijn zeer vlot gegaan en vond ik super leuk om ermee bezig te zijn. Weet natuurlijk niet of dit gegeven enigzins iets zegt over wat nog moet komen en hoe vlot ik het zal kunnen volgen en begrijpen. Want ik wil wel graag geloven, zoals velen ook hier zeggen, dat Java zeker niet de meest evidente keuze is om als eerste programmeertaal te leren (los van mijn leeftijd. Ben er geen 85, maar ook geen 20er meer).

Ik weet het niet, lijkt mij toch een vrij somber zicht op de kennis van deze skills. Zie net op Stepstone dat men Front-end developers met grondige kennis van HTML5/CSS3 en JavaScript zoeken bij bpost, VanBreda, Hudson, ... en staan daar nog een heleboel andere zaken als een plus aangegeven, maar zoals Tyfius ook correct aangeeft, geloof ik niet dat er één persoon bestaat die krak is alles wat recruiters als vereiste copy-pasten in de advertenties.

De IT wereld kan enorm stressvol zijn, en tegelijk enorm veel opportuniteiten bieden, maar je moet het vooral graag doen. En de taal maakt daarvoor geen knijt uit. Je zal na verloop van tijd ook zelf merken dat niet iedereen programmeren tot in de puntjes onder de knie heeft.
    Lijkt mij een correct analyze. In mijn carrière heb ik met heel wat IT's gewerkt en vanuit mijn persoonlijke interesse voor programmeren, probeerde ik steeds te achterhalen wat zij juist deden en welke skills ze effectief en echt onder de knie hadden. Meestal heeft men grondige kennis in 1-2 zaken en kennis/noties uit ervaring in nog wat randzaken.

Tyfius's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Hey,

Bedankt allemaal voor de reacties!

Zoals ik eerder aangaf, ben ik in afwachting van een VDAB opleiding zelf wat beginnen verkennen en leren. Maar hoe meer ik naar Youtube videos kijk van "programmers", hoe meer ik mij de vraag stel "zit ik wel juist met mijn keuze"? Want, diegenen die 6 maanden geleden zeiden dat Java de absolute topper is, zeggen nu dat Python en JavaScript en Kotlin de toekomst zijn, waarbij Java steeds meer terrein verliest... Ik begrijp dat er zich steeds een evolutie zal afspelen, maar Revoluties van 180g waarbij toppers zoals Java, Python, JavaScript, ... van de éne dag op de ander bij wijze van spreken totaal irrelevant zullen worden, denk ik dat we minder snel zullen zien.

Want ik wil mij graag aansluiten bij de rode draad in vele antwoorden o.a. hier: of men nu kiest voor Java, Python, JavaScript, C++, C#, ... (weet ik nog wat er allemaal bestaat)... er is vraag naar elk van deze skills, zij het voor de éne misschien soms iets meer dan voor de andere. Maar dit tijdsgebonden gegeven geldt voor alle talen.

Ik denk dat ik ga blijven bij Java, omdat ik daarvoor al wat inleidende zaken heb gevolgd. En als dat hopelijk een succes wordt, kan ik andere zaken (gemakkelijker en sneller) erbij pakken.
    Er zijn altijd hype trains. Vandaag is het technologie X, morgen is het Y. Die youtube content creators moeten ook iets verkondigen om relevant te blijven natuurlijk. De grote talen en frameworks gaan niet verdwijnen. De rest is hipster talk.

Q2-Q3 2021 hou ik zo'n beetje rekening met de VDAB opleiding die ik hopelijk kan volgen. Normaal ging ik daarvoor uitgenodigd worden, zo net voor heel dat corona-gedoe, maar de afgelopen 2-3 maanden is alles zo'n beetje stilgevallen zoals gekend. Maar enkele dagen geleden zag ik op hun website dat ze diegenen die zijn ingeschreven, in aug gaan uitnodiging voor de infosessies om de opleiding te starten. Gezien de opleiding zo'n 6-8 maanden duurt + eventuele stage ofzo, vrees ik dat de timing Q1 2021 ietwat te snel zal zijn. Uiteindelijk heb ik een nulkommnul programmeerachtergrond en hoop ook dat het VDAB certificaat dat gebrek wat zal opvangen. Feit is ook dat ik mij ook een beetje comfortabel en capabel moet voelen om bij iemand te kunnen solliciteren. Mocht nu blijken dat ik tegen begin volgend jaar geen stappen, maar grote sprongen vooruitgang heb geboekt en er doet zich een kans voor, ga ik dat zeker niet laten voorbijschieten.
    Dat was mijn hele punt een beetje. Je moet het vooral zelf graag doen, en als je je er aan zet zal je zien dat het allemaal wel vlot zal lopen. En dan kan je je doelen herleggen.

De syntax en de inleidende gebrippen die ik in mijn vorige post heb aangehaald, zijn zeer vlot gegaan en vond ik super leuk om ermee bezig te zijn. Weet natuurlijk niet of dit gegeven enigzins iets zegt over wat nog moet komen en hoe vlot ik het zal kunnen volgen en begrijpen. Want ik wil wel graag geloven, zoals velen ook hier zeggen, dat Java zeker niet de meest evidente keuze is om als eerste programmeertaal te leren (los van mijn leeftijd. Ben er geen 85, maar ook geen 20er meer).

Ik weet het niet, lijkt mij toch een vrij somber zicht op de kennis van deze skills. Zie net op Stepstone dat men Front-end developers met grondige kennis van HTML5/CSS3 en JavaScript zoeken bij bpost, VanBreda, Hudson, ... en staan daar nog een heleboel andere zaken als een plus aangegeven, maar zoals Tyfius ook correct aangeeft, geloof ik niet dat er één persoon bestaat die krak is alles wat recruiters als vereiste copy-pasten in de advertenties.

Lijkt mij een correct analyze. In mijn carrière heb ik met heel wat IT's gewerkt en vanuit mijn persoonlijke interesse voor programmeren, probeerde ik steeds te achterhalen wat zij juist deden en welke skills ze effectief en echt onder de knie hadden. Meestal heeft men grondige kennis in 1-2 zaken en kennis/noties uit ervaring in nog wat randzaken.
    Er is geen "juiste" taal om mee te starten. Dat is voor iedereen anders. En je zal zelf ervaren dat je na verloop van tijd wel wat kennis op doet van zaken die gerelateerd zijn. HTML/CSS/JavaScript + een backend taal (C#, Java, ...) zijn nu eenmaal veel voorkomend, maar daarom is niet iedereen daar even bedreven in, constant mee bezig, of heeft daar zelfs zin in. Er zijn genoeg plaatsen waar je maar 1 ding moet kunnen, de rest komt na verloop van tijd wel. Daar moet je je nu ook niet op blind staren. Heel wat van die andere talen of zaken leer je ook maar als je er mee in aanraking komt.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Deze 2 geven mij heel wat hoop om als programmeur aan de slag te gaan... :-))

https://youtu.be/rR4n-0KYeKQ

https://youtu.be/r7dZKOL5rcg
    Laatst gewijzigd door imo; 11 augustus 2020 om 22:05

Regels voor berichten