Pagina 2 van 3 Eerste 123 Laatste

iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een andere vraag, waarom heb je voor Java gekozen?
    Dit is 1 van de zovele talen en daarmee zul je je vast hangen aan bussiness software en Android apps, maar misschien is dit wel wat je wilt. Wil je eerder naar microcontrollers en embedded systemen zou je toch beter overwegen om C/C++ te leren (dit is waarschijnlijk de taal waarmee de super slimme NASA mensen mee bezig zijn, het zou me verbazen moest het Java zijn). Wil je meer scripting of een taal waarmee je alles kan in met een `import xx` en een vijftal lijntjes dan zou ik Python overwegen (gebruik 3.7 of 3.8, ouder en je gaat je zelf later in de voet schieten). De taal hangt af van wat jij uiteindelijk wilt programmeren.

Daarnaast moet ik Syter toch ook wel gelijk geven. Ja, de meeste van ons zitten toch geregeld op Stackoverflow en andere fora.

Ikzelf ben een embedded ontwikkelaar en schrijf in C. Testprogramma's schrijf ik in Python die op de PC draaien. Mijn workload zal dus anders zijn dan een Java ontwikkelaar, maar mijn eerste taken waren schrijven aan in-huis programma's. Code die niet naar buiten gaat, en intern gebruikt wordt voor te testen oa. Na enkele maanden mocht ik dan toch hier en daar wat aanpassingen doen aan code die naar buiten gaat. Ondertussen na een volledig jaar gewerkt te hebben, heb ik mijn eerste printplaat af en schrijf ik kernel modules voor de PIC32. Om een idee te geven: ik ben momenteel de DDR2 RAM in aan het stellen om daarna de interne GPU aan te spreken om video output te hebben. Redelijk belangrijke code dus.

Met mijn beperkte ervaring op de arbeidsmarkt denk ik dat je redelijk snel werk zult vinden want er zijn te weinig programmeurs. Achter die cursus zul je nog altijd het gevoel hebben dat je het nog niet kan. Dit is normaal, ik zit nu ook te zweten bij de gedachte dat mijn code als voorbeeld zal dienen en dus perfect in orde en logisch moet zijn. Je zal eerst taken krijgen om te werken aan code die minder kritisch is, wanneer ze denken dat je het onder de knie aan het krijgen bent, zul je aan meer kritische code werken.

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    70 (100%)
    Mentioned
    13 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bv202 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    No offence, maar denk je echt dat een "stoormcursus" van de VDAB, wat eigenlijk gewoon zelfstudie is en waarbij er geen enkele les gegeven wordt, meer waard is dan een 3-jarige bachelor?

Dat betekent natuurlijk niet dat je geen job gaat vinden. Er is een groot tekort aan developers, dus als je de nodige vaardigheden en motivatie hebt, moet dat wel lukken. De huidige crisis maakt het natuurlijk wel lastiger.
    Ga eens kijken in het gemiddelde tweede jaar informatica en je zal verschieten van hoeveel er zijn die nog altijd moeite hebben om door een array te loopen.
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gonnor Bekijk bericht
    Een andere vraag, waarom heb je voor Java gekozen?
    Dit is 1 van de zovele talen en daarmee zul je je vast hangen aan bussiness software en Android apps, maar misschien is dit wel wat je wilt. Wil je eerder naar microcontrollers en embedded systemen zou je toch beter overwegen om C/C++ te leren (dit is waarschijnlijk de taal waarmee de super slimme NASA mensen mee bezig zijn, het zou me verbazen moest het Java zijn). Wil je meer scripting of een taal waarmee je alles kan in met een `import xx` en een vijftal lijntjes dan zou ik Python overwegen (gebruik 3.7 of 3.8, ouder en je gaat je zelf later in de voet schieten). De taal hangt af van wat jij uiteindelijk wilt programmeren.
    Eigenlijk was ik van plan om te starten met Python. Begin dit jaar had ik wat opzoekingen gedaan en wat Youtube video's gezien en Python werd steeds aangehaald als DE programmeertaal van de toekomst, dat er steeds meer vraag is voor Python terwijl de vraag naar Java vlakker wordt/blijft en dat het qua instap de beste en meest "eenvoudige" of leesbare eerder programmeertaal is om te leren. Dus heb ik mij een boek Python Crashcourse aangeschaft om tijdens mijn vrije tijd te leren. En toen sloeg op het werk de reorganisatie toe en ineens had ik alle vrije tijd van de wereld en moest ik op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Gezien ik sowieso in mijn vrije tijd wou leren programmeren, dacht ik waarom niet ineens omscholen tot programmeur, omdat ik dit echt zie zitten. Weet niet waarom, maar heb precies zo'n voorliefde voor programmeren, programmeertalen, ... Natuurlijk, het feit dat het beheersen van één of meerder programmeertalen zeer goede toekomstperpectieven en zekerheden geeft, spreekt ook tot de verbeelding.

Dus ben ik wat verder gaan bekijken om te zien of Python het wel goed doet op de arbeidsmarkt (in België). In de US (volgens de diverse video's die ik heb gezien), lijkt Python zoals ik eerder aangaf het steeds beter te doen tegenover Java. Maar Java blijft wel groter en heeft nog steeds een veel breder toepassingsgebied dan Python. Hier op dit forum kreeg ik ook te lezen dat Python misschien nog te ver in de toekomst ligt (met mijn 40 jaar misschien te ver in de toekomst voor mij) en dat Java een betere keuze zou zijn om sneller een job te vinden, net omwille van het feit dat Python nog steeds te specifiek voor AI en onderzoek ed. wordt gebruikt. En als ik zo naar de vacatures kijk, lijkt Java inderdaad meer aan bod te komen. Plus, lees ik ook (in tegenstelling tot de bewering dat de vraag naar Java stagneert) dat Java net ook steeds meer aan domein wint: bijvoorbeeld, zo zouden de banken (weet niet of dit enkel België is of wereldwijd bedoeld is) nu pas switchen van COBOL naar Java en dat net Java in alle grote bedrijven zo diep en breed ingenesteld zit, dat het steeds een zeer groot deel van de koek zal blijven -eender hoe Python of andere talen evolueren.

Zo ben ik gestart met het bekijken van Java -met een zeer klein hartje omdat ik las dat Java (zeker in vergelijking met Python) niet zo eenvoudig is om te leren/begrijpen. Zit nog aan de syntax nog maar, maar moet toegeven dat ik Java wel leuk vind -ondanks het feit dat zelfs de syntax van Java zelfs bij het bekijken al mijn ogen pijn deed. Toen ik de uitleg hoorde van het verschil van primitive types en reference types, dacht ik even de draad te lossen, maar klonk uiteindelijk zeer logisch... lijkt mij hoopgevend (niet?).

In de video's en op de sites die ik bekeek, kwamen Java en Python het meeste aan bod als de grootste, de belangrijkste, de meest toekomstgerichte, ... wellicht speelt subjectiviteit van de destbestreffende video's, sites en getuigenissen ook een rol. Eerlijk gezegd ben ik ook niet echt verder gaan kijken, net omwille van het feit dat deze 2 het ook het beste zouden scoren qua werk.

Over C en .Net heb ik gelezen/gehoord dat deze nog moeilijker (dan Java) te leren zijn.

Nu denk ik best te focussen op Java om terug aan de slag te kunnen, hopelijk als Java Developer
    Een beetje parallel zou ik ook JavaScript willen bekijken, waarom? Puur uit persoonlijke passie voor webdesign en design in het algemeen. Een tijdje terug had ik voor de fun HTML & CSS geleerd (als ik het even zo mag noemen). Ik kon er al aardig wat mee aanvangen en als ik even opfris, denk ik dat ik er snel mee terug aan de slag kan en verder kan uitbreiden. En HTML/CSS/JavaScript hoor ik steeds als een samenhangend trio.

Om dan uiteindelijk echt te antwoorden op je vraag; waarom Java? Wat wil ermee bereiken?
    Mijn interesse in programmeren is gestart/gegroeid, omdat ik dolgraag in staat wou zijn om zelf apps te kunnen te maken/schrijven. En Java is blijkbaar de onbetwiste winnaar voor apps; bovendien crossplatform. Nu ik ook van programmeren mijn nieuwe carrière wil maken en Java (in een tijdspanne van ca. 1 jaar cursus) goede (de beste?) perspectieven biedt, koos ik voor Java.
    Laatst gewijzigd door imo; 2 juni 2020 om 01:27

dimio111's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    To be honest, soms moet je gewoon een keuze maken.
    Ik heb toen moeten kiezen tussen C# en Java omdat dat gewoon de opleidingen waren die gegeven werden toen ik de kans had om er aan te beginnen.
    Dan heb ik voor java gekozen omdat ik de opensource gedachte ondersteun en ik geen fan ben van microschoft.
    Java is ook de meest gebruikte taal en met de wijzigingen in releases (snelheid er van) die ze aan het doen zijn zie ik daar niet meteen verandering in komen.

Maar eenmaal je een taal kent is de overstap veel en veel makkelijker.
    Na een paar jaar heb ik mezelf ook gewoon andere talen kunnen aanleren, scala, kotlin, ruby, javascript en varianten, en als ik unity open doe kan k perfect mijn plan trekken met C#.

De ideeën en principes komen vaak terug, een groot deel van de syntax vaak ook.
    En een aantal van de cursisten die samen met mij java volgde zijn achteraf niet altijd bij java gebleven, enkele zijn ook javascript of volledig front-end gaan doen.

Wat betreft een eerste werk ervaring?
    Dat is wel erg relatief.
    Ik ben in de consulting gegaan, eerste projectjes waren dingen die in house gedevelopped werden en dan zat er wel altijd een senior in de buurt om vragen aan te stellen.
    Na 6 maand ofzo naar de eerste klant om een groot project te starten, daar zaten ook enkele seniors van ons dus all good.

Maar toegegeven, ik heb ook al andere verhalen gehoord, enkelen van ons zijn ook ergens intern gaan werken.
    Als dat bedrijf dan niet erg IT georiënteerd is snappen ze niet altijd waarom een junior geen enterprise applicatie kan maken in zijn/haar eentje op een maand tijd...
    Play for fun.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik zou voor Java of C# gaan en zeker niet voor Python.
    Python leert je slechte gewoontes aan en de overstap van Python naar een meer 'striktere' taal zoals C# of Java is moeilijker dan omgekeerd.

En met alle respect voor de Guido maar wat een rottaal is me dat. De indentation alleen al is afschuwelijk.
    Ja, het is voor de leesbaarheid en ja, je kan hier een IDE voor gebruiken maar het blijft een van de meest lelijke aspecten van Python imo.
    Om dan nog maar te zwijgen aan de merde tussen de verschillende versies van Python waarbij sommige libraries plotseling niet meer compatibel zijn met jouw Python versie.
    En dan maar upgraden naar een hogere Python versie om dan je applicatie te zien stoppen met werken.
    Je kan dit zeggen over sommige andere talen maar bij Python gebeurt het gewoon te vaak.

Maar als je into data science bent dan is het momenteel wel de lingua franca.

Tyfius's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    De grote opmars in Python de dag van vandaag is dat er heel veel AI en ML gerelateerde frameworks in ontwikkeld zijn. Dat komt omdat het een vrij makkelijke taal is die aan te leren is door wetenschappers, in plaats van programmeurs. En ja, dat gaat in de toekomst wel vergroten.

Elke taal heeft zijn voor- en zijn nadelen. Ik ben zelf ook van opleiding een C programmeur, maar ik kan absoluut geen enkele reden bedenken om daar naar terug te gaan. Het aantal plaatsen waar ze dergelijke programmeurs nog zoeken is ook een pak beperkter, en meer niche. Java of C# gaat sowieso een betere keuze zijn met zicht op de arbeidsmarkt. Al mijn micro en embedded gerelateerde dingen kan ik ook in C# of Java doen, zeker voor mijn huis, tuin en keukenprojectjes. Als ik nog eens zelf firmware moet schrijven voor een nieuw device dan is C misschien nog wel de juiste keuze, maar nogmaals, die markt en aanbod zijn redelijk klein.

Bij de NASA doen ze trouwens vanalles, maar veel meer Fortran dan iets anders. C++ gaan ze weinig gebruiken, da's ook een miskleun van een taal.

Bad.News's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Drie jaar geleden (was toen 31 jaar) heb ik ook die VDAB opleiding in Antwerpen gevolgd, weliswaar voor C# .NET. Komt er dus inderdaad op neer dat jij je cursusmateriaal krijgt en dit in zelfstudie verwerkt. Als je vast zit, of je hebt wat extra uitleg nodig, kan je altijd bij een van de aanwezige begeleiders terecht.

Zelf heb ik direct na deze opleiding een job gevonden bij een consultancy bedrijf. Dus qua inhoud stoomt die opleiding je wel klaar voor de arbeidsmarkt, naar mijn ervaring dan. Ik heb wel eerst nog een paar maand intern gezeten en wat meegewerkt aan in-house projecten (was vooral dan wat minor bug fixing) om dan uiteindelijk, na een paar interviews, bij een klant te kunnen beginnen. Tijdens je job blijf je ook gewoon nog constant bijleren en ervaring opdoen, zeker omdat je dan aan echte projecten meewerkt.

Als je voelt dat je dit echt wilt doen, zou ik zeker niet twijfelen. Inschrijven kan nooit kwaad, en je zal ook een paar motivatiegesprekken / testen moeten afleggen vooraleer ze je selecteren voor de eigenlijke opleiding, dus als het uiteindelijk toch niet je ding blijkt te zijn, zal je het ook wel op tijd merken.

iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door imo Bekijk bericht
    tekst
    Dan heb ik hier weinig meer aan toe te voegen. Het was me niet duidelijk dat je nog andere talen had overwogen buiten wat experimenteren met html/css en wou je dus wat breder laten kijken. Java lijkt me dan wel een goede keuze in jouw geval.

@Syter dat moet er idd zeker bij vermeld worden. Maar ik heb gemerkt als je met de dev branches werkt in plaats van de pip packages, het wel goed zit (en python 3.7/3.8).

@Tyfius Sorry maar ik gruwel bij de gedachte om Java op een 8bitter te draaien of zelfs een pic32. De helft van je cycles mag je wegsmijten. Misschien ben ik nog te veel purist en kan dit over de jaren nog veranderen maar momenteel voor een simpele PWM zou ik nog steeds de registers klaarzetten en (in het geval van Arduino) de Arduino code links laten liggen.

Tyfius's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gonnor Bekijk bericht
    @Tyfius Sorry maar ik gruwel bij de gedachte om Java op een 8bitter te draaien of zelfs een pic32. De helft van je cycles mag je wegsmijten. Misschien ben ik nog te veel purist en kan dit over de jaren nog veranderen maar momenteel voor een simpele PWM zou ik nog steeds de registers klaarzetten en (in het geval van Arduino) de Arduino code links laten liggen.
    Dat is afhankelijk van uw doel natuurlijk. Zou ik dat gebruiken om iets in een kerncentrale op te gaan draaien? Natuurlijk niet. Zou ik dat doen voor hier mijn huis, tuin, en keuken home automation mee in elkaar te flansen: ja.

Maar de OP wil hier leren programmeren, en dan is het mijns inziens wat niet echt ideaal om hem naar een zeer complexe low-level taal te sturen voor "moest hij ooit eens iets op een microcontroller doen", als hij zelf al aangegeven heeft een voorkeur te hebben.

Programmeren is ervaring en goesting hebben. En als je die hebt en toont, kan er overal veel. En als je in 1 taal goed kan programmeren, dan is de stap naar andere talen vrij klein. Van high-level naar low-level of omgekeerd, het is vooral uw eigen goesting die er toe doet of het lukt of niet. En met Java is het voor de OP een pak eenvoudiger om een deftige eerste ervaring op te doen en te kijken of het hele verhaal überhaupt wel iets voor hem is. Als blijkt van wel kan hij zelf nog alle kanten uit.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bad.News Bekijk bericht
    je zal ook een paar motivatiegesprekken / testen moeten afleggen vooraleer ze je selecteren voor de eigenlijke opleiding, dus als het uiteindelijk toch niet je ding blijkt te zijn, zal je het ook wel op tijd merken.
    Hey,

Bedankt voor je feedback. Je parcour doet me hoop geven en motiveert om het zeker te proberen.

Je schrijft ook over testen; heb dit ook gelezen op de website. Het zijn IQ-testen, nietwaar? Of zijn het Java / programmeertesten? De testen naar waar ze verwijzen op de VDAB en SELOR sites, zijn die representatief en kan je je ervoor een beetje voorbereiden?

Ik dacht ook 1 gesprek en 1 test (rekenen en vormen... je weet wel die zaken waarmee men kandidaten mateloos kan pesten). Maar jij heb het over meerdere? Je zou denken dat men liever zo weinig mogelijk kandidaten wil weerhouden, terwijl er blijkbaar zoveel tekort is aan developers?

Die algemene IQ-testen heb ik nooit graag gedaan en nooit ook goede maatstaven gevonden om iemand's kennis en kunde. Puur tijdverlies en demotiverend vind ik ze.
    De grootste geleerden met de hoogste IQ's, waren destijds de slechtsten van de klas...

Bedankt!
    Laatst gewijzigd door imo; 4 juni 2020 om 17:15

Diego_1995's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Voilà! Dat is 'm net: ik denk dat alles valt of staat met motivatie en leergierigheid. Je kan er een boekje van 1000 pagina's ernaast leggen, maar als je er nooit eens in bladert, ga je ook niets opsteken.

NU, ik was zo'n beetje gedemotiveerd aan het geraken met mijn late carrière-switch,... maar heb op Youtube wat getuigenissen gehoord van andere late bloeiers. Heel veel mensen die na 30, 40, zelfs 50 zijn beginnen coderen, zonder enige voorkennis en die geen seconde spijt hebben omdat ze het hebben volgehouden. Meestal jonge 40'ers die om één of andere reden de codekriebels krijgen, een stoomcursus van ongeveer een jaar -1,5 volgen en tegen hun 50e als senior programmeur ergens bezig zijn. Dit motiveert terug!

Kan iemand eens een allereerste ervaring als (junior) Java developer op de werkvoer eens delen? Ik ben nl. zeer benieuwd naar het volgende: stel, ik heb een jaarcursus Java achter de rug en nu maandag start ik als junior java developer in een bedrijf. Wat zou de allereerste opdracht, vraag, ... van de werkgever of manager (senior developer veronderstel ik) kunnen zijn. Wat hebben jullie zoal gekregen op jullie bord? Hoef geen details of zo, alleen een idee te hebben.
    Ik ben in 2018 begonnen als Java developer bij RealDolmen. Ben begonnen met een 3 maand interne opleiding waar verschillende topics aan bod kwamen zoals Spring, JSP. Maar ook front-end frameworks zoals Angular en React. Nog voor de opleiding afgelopen was had ik al een eerste opdracht bij de overheid. Was samen met collega's een API in Spring onderhouden en calls toevoegen. Alsook een front-end in Angular te maken voor een bepaalde applicatie. Daarna was er een mogelijkheid om intern een opleiding te volgen in een DXP platform, genaamd Adobe Experience Manager (AEM) die als backend Java gebruikt . Aangezien niemand binnenin RealDolmen kennis had van AEM ben ik op deze opportuniteit gesprongen. Ik heb nu een examen om een certificaat te halen eind deze maand.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Diego_1995 Bekijk bericht
    Ik ben in 2018 begonnen als Java developer bij RealDolmen. Ben begonnen met een 3 maand interne opleiding waar verschillende topics aan bod kwamen zoals Spring, JSP. Maar ook front-end frameworks zoals Angular en React. Nog voor de opleiding afgelopen was had ik al een eerste opdracht bij de overheid. Was samen met collega's een API in Spring onderhouden en calls toevoegen. Alsook een front-end in Angular te maken voor een bepaalde applicatie. Daarna was er een mogelijkheid om intern een opleiding te volgen in een DXP platform, genaamd Adobe Experience Manager (AEM) die als backend Java gebruikt . Aangezien niemand binnenin RealDolmen kennis had van AEM ben ik op deze opportuniteit gesprongen. Ik heb nu een examen om een certificaat te halen eind deze maand.
    Hey Diego,

Bedankt voor je feedback.

Je schrijft dat je als Java Developer bent begonnen bij RD met een 3mnd interne training. Maar wat ervoor? Hoe ben je bij RD terechtgekomen en kunnen starten als Java Developer?
    - Afgestudeerd Ba IT ofzo?
    - Was je reeds (Java) Developer elders en dus reeds voorkennis en was de interne training van 3mnd enkel een opfrissing of RD gewoontes en gebruiken leren kennen?
    - Heb je een (VDAB) training gevolgd en nadien bij RD gestart?
    - Of had je geen programmeerachtergond of -kennis en ben je een trainingstraject voor Java Developer binnen RD gestart?

En hoe oud/jong was je toen? Was het ook een carrièreswitch? Maar als je '95 je geboortejaar is (zoals in je nick), vermoed ik dat je na je IT studies bij RD ben gestart met een soort stage- of trajectcontract ofzo?

Bad.News's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik dacht ook 1 gesprek en 1 test (rekenen en vormen... je weet wel die zaken waarmee men kandidaten mateloos kan pesten). Maar jij heb het over meerdere? Je zou denken dat men liever zo weinig mogelijk kandidaten wil weerhouden, terwijl er blijkbaar zoveel tekort is aan developers?
    Goh, de exacte inhoud van die testen weet ik niet meer zo goed. Ik denk een test logica (vragen in de stijl van "vervolledig het rijtje...") en een test engels. Deze testen waren in ieder geval gemakkelijk genoeg, daar zou ik me geen zorgen over maken.

Maar na deze testen, en een positief motivatiegesprek, nodigden ze me uit voor een instap-week (nuja, ik weet niet meer hoe ze het exact noemden). Uiteindelijk was dat al een mini-versie van de eigenlijke opleiding, waar je twee kleine cursussen kreeg. Bij elk van deze twee hoorde op 't einde een test, had je onvoldoende, moest je alsnog uit de opleiding stappen.

Die selectieprocedure doen ze waarschijnlijk om al een beetje het kaf van het koren te scheiden. Aangezien het toch om een voltijdse dagopleiding van ongeveer 8 maanden gaat, zoeken ze wel naar de meer gepaste kandidaten. Zo'n opleiding kost ook veel geld (niet voor jou, wel voor vdab/overheid).

Let wel, dit is nu 3 jaar geleden, geen idee of ze nog altijd zo te werk gaan.

grafzerkpisser's schermafbeelding
    iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Lang geleden ook de cursus aan de vdab gedaan. Het is een basis maar het blended leren is best wel ok.
    De cursussen waren (in mijn tijd .net) best goed. Natuurlijk is het basis maar het voordeel is dat ze je ook begeleiden in een eerste job.
    In de sector draait alles rond hoeveel tijd je wil investeren om iets onder de knie te krijgen, en je bij te scholen.
    Ik heb erna nog mijn graduaat gaan doen bij groep t, maar ik kan niet zeggen dat ik daardoor veel wijzer ben geworden.

Mijn tips:
    Verken eerst wat verschillende areas binnen software ontwikkeling, en focus je dan op datgene dat je het meest aanspreekt. Tegenwoordig zijn headhunters op zoek achter full-stackers. Maar in realiteit ken ik er maar een handvol dat zich echt full-stackers kunnen noemen.
    None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Beste allen,

Enige tijd geleden had ik hier een vraag gelanceerd in de zin van Java of Python te kiezen voor beste jobkansen op korte termijn (ca. zo'n 1-1,5 jaar stoomcursus) als +40er die zich wil omscholen tot software developer.

Hiervoor had ik reeds ervoor heel wat Youtube videos bekeken over welke programmeertalen een toekomst hebben vanaf 2020...
    Toen (zo net voor en start Corona) waren de richtingen op Youtube eerder Python gericht, zo sterk zelfs heel wat (naar eigen zeggen) programmeurs die bij grote tech firma's aan de slag zijn of waren geweest, Python als DE vervanger van Java aanduiden.

Vandaag (zo'n 4-5 maanden later), lijkt de teneur op Youtube zelfs sterker ten voordele van Python.
    Bovendien hoor ik ook nog de volgende punten steeds luider en luider klinken:
    1. Pyhton voortaan nummer 1 meest populaire taal en onbetwiste vervanger Java
    2. Zelfs JavaScript staat nu boven Java als meest populair en meest gegeerd vanwege werkgevers
    3. Google laat voor Android (apps) development Java vallen ten voordele van Kotlin

Natuurlijk, de Youtube content is eerder op de VS markt en situatie gericht. Daar ik twijfels had dat dat ook dusdanig van toepassing zou zijn bij ons (zeg maar België, omdat ik niet echt de wil heb om elders te gaan wonen voor een job). Vandaar mijn vraag toen aan ervaringsdeskundigen ter zake.

Nu, mijn initiële keuze was ook Python, omdat deze de beste en meest leesbare/gemakkelijke taal zou zijn om te leren als eerste programmeertaal. Maar op basis van mijn buikgevoel en versterkt door de adviezen hier, koos ik toch voor Java. Bovendien was Java ook voor mij de manier om aan Android apps te beginnen sleutelen... dit was een doorslaggevend element in mijn keuze.

Python was/is dan -hoewel misschien sneller onder de knie te krijgen- nog te vroeg (in België) en zijn de jobkansen minder tegenover Java, tenzij echt specifiek in data en onderzoek, hetgeen uiteindelijk ook een vrij beperkt domein blijft.

En dan hebben we JavaScript... deze blijf ik op mijn todo lijst bovenaan houden, omdat ik reeds een basis HTML/CSS heb. Deze 2 laatsten opfrissen en verdiepen + JS erbij leek mij ook een verstandige en toekomstgerichte keuze. Initieel had ik zelfs de gedachte om Java en JavaScript simultaan te leren, maar volgens Youtube en internet info zou dat geen al te verstandige aanpak zijn. Blijkbaar zijn Java en JavaScript, in tegenstelling tot wat de benamingen doen denken, totaal verschillend qua syntax, implementatie, uitvoering, ...

Ik lees nu op de VDAB site dat ze (na de corona periode) in augustus terug zullen starten met uitnodiging voor de opeidingen (hopelijk, want hoor steeds meer waarschuwingen over sterkere 2e golf...). Maar de voorbij periode heb ik toch wat Java proberen te leren en vooral te begrijpen. Aan de hand van Youtube videos heb ik reeds onderstaande topics doorlopen, telkens met enkele bijhorende oefeningen. Voor diegenen die in het vak zitten en er woordje over kwijt kunnen (goede weg? goed bezig?), graag!

• Introduction Java SE
    • Installing Java
    • Anatomy of a Java Program
    • Your First Java Program
    • How Java Code Gets Executed
    • Types
    • Variables
    • Primitive Types
    • Reference Types
    • Primitive Types vs Reference Types
    • Strings
    • Escape Sequences
    • Arrays
    • Multi-Dimensional Arrays
    • Constants
    • Arithmetic Expressions
    • Order of Operations
    • Casting
    • The Math Class
    • Formatting Numbers
    • Reading Input
    • Control Flow
    • Comparison Operators
    • Logical Operators
    • If Statements
    • Simplifying If Statements
    • The Ternary Operator
    • Switch Statements
    • For Loops
    • While Loops
    • Do...While Loops
    • Break and Continue
    • For-Each Loop

Dit zal wellicht nog maar een inleiding zijn van de syntax en wat basiselementen, maar mijn bedoeling was dan ook om
    1. drempelvrees programmeren te overwinnen
    2. kijken of ik reeds vanaf het begin zou panikeren, blokkeren of helemaal niet mee zijn
    3. met ietwat voorbereiding naar de VDAB opleiding te trekken

Maar gelukkig kwam ik in de topics hierboven geen moment van verveling (in tegenstelling) of een donder in Keulen tegen.

De oefening/code hieronder was dan een test/herhaling als afsluiter, dewelke ik met goed begrip kon volgen en zelf in elkaar knutselen en vooral begrijpen en lezen wat waarom, ... dit gaf mij de geruststellend gevoel naar aanleiding van de training Java bij VDAB en naar verdere verloop Java... terecht? Onterecht? Zegt dit iets of totaal niets?
    Dit is voor mij belangrijk om te weten, omdat velen zeggen dat, voornamelijk personen die niet meer in hun prille 20-30 zitten, het moeilijk krijgen om te volgen en afhaken?

De code hieronder zou, zoals de lesgever het zelf aangeeft, niet zijn zoals pro's coderen. Maar het optimaliseren en clean coding ed zijn latere onderwerpen.

Code:
    package com.codingjava;

import java.text.NumberFormat;
    import java.util.Scanner;

public class Main {

public static void main(String[] args) {
            final byte percent = 100;
            final byte monthsPerYear = 12;

int principal = 0;
            float interest = 0;
            float monthlyInterestRate = (interest / percent) / monthsPerYear;
            int period = 0;
            int numberOfMonths = period * monthsPerYear;

Scanner scanner = new Scanner(System.in);

while (true) {
                System.out.print("Principal: ");
                principal = scanner.nextInt();
                if (principal >= 100_000 && principal <= 1000_000)
                    break;
                else
                    System.out.println("Enter a new value between 100.000 and 1.000.000!");
            }

while (true) {
                System.out.print("Annual Interest Rate: ");
                interest = scanner.nextFloat();
                if (interest >= 0.1 && interest <= 15) {
                    // calculate the monthly interest AFTER a valid value is entered!
                    monthlyInterestRate = (interest / percent) / monthsPerYear;
                    break;
                }
                else
                    System.out.println("Enter a new value between 1 and 15!");
            }

while (true) {
                System.out.print("Period (Years): ");
                period = scanner.nextInt();
                if (period >= 12 && period <= 30) {
                    // calculate the number of payments AFTER a valid value is entered!
                    numberOfMonths = period * monthsPerYear;
                    break;
                }
                else
                    System.out.println("Enter a new value between 1 and 30!");
            }

double mortgage = principal
                    * monthlyInterestRate * (1 + Math.pow(monthlyInterestRate, numberOfMonths))
                    / (1 + Math.pow(monthlyInterestRate, numberOfMonths)) - 1;

// not using the method-chaining
            String mortgageFortmatted = NumberFormat.getCurrencyInstance().format(mortgage);
            System.out.print("Mortgage: " + mortgageFortmatted);

// using the method-chaining
            // System.out.print("Mortgage: " + NumberFormat.getCurrencyInstance().format(mortgage));
        }
    }

/* The "WHILE (true) {}" infinite loop will continue to ask to try a new input
    until the user enters a valid value.
    As soon as the entered value is valid, the program will break out of the loop and go
    to the next question.
     */
    1. Ik heb de indruk dat ik iets probeer te bereiken en dat ik daarvoor stappen onderneem, maar mijn betere en mooiere helft zegt dat ik als +40er minder met gekleurde woordjes op de computer moet spelen en mijn tijd beter moet besteden. Wat denken jullie?

2. Zit ik nog steeds goed met Java als keuzerichting of zijn jullie het eens dat Java afzwakt ten voordele van Python en Kotlin (vanuit jobkansen België)?

3.Als afsluiter (deze vraag stel ik mezelf nog altijd geregeld): vermits mijn reeds bestaande basis HTML/CSS, zou het voor mij een betere keuze (geweest) zijn, om met Java te stoppen (of beter gezegd niet te beginnen) en HTML/CSS te verdiepen en meteen voor JavaScript te gaan, quid nogmaals jobkansen korte termijn ca. 1jr.?

Sorry voor lange tekst, maar probeer echt mijn leven een nieuwe wending te geven. Laten we zeggen dat ik dit programmeren een echte kans wil geven met als target ergens Q3 2021 ergens in deze branche aan de slag te kunnen gaan (zelfs als junior). Maar ik niet tot aan mijn pensioen 65? 70? 75? (als we zolang leven), nog eens hetzelfde blijven doen. En de beste adviezen kunnen komen van diegenen die misschien min of meer zelfde parcour hebben afgelegd of aan het afleggen zijn.

Bedankt voor jullie bevindingen.
    Laatst gewijzigd door imo; 10 augustus 2020 om 11:40

Regels voor berichten