SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    je hebt dekking óp de buizen nodig, ik steek mijn hand niet in het vuur maar ik geloof dat WTCB spreekt van 7cm chape boven de buizen om goede verdeling te bekomen. Je kan ook half droog gaan maar dan nog, voor elk probleem is een oplossing maar je moet eerst het probleem weten.

iTrader
    11 (92%)
    Even een paar vraagjes:
    In ons huis hebben we een hoop schakelaars die op het eerst zicht niets aansturen. Wat is de beste manier om te achterhalen wat ze aansturen/ naar waar de kabels gaan?
    Ze hebben me al gezegd de schakelaar eens los te koppelen en dan aan de kabels te trekken en dan goed te luisteren.

In quasi iedere kamer is er een telefoonaansluiting voorzien. Nu dit hebben we niet nodig, maar kunnen die kabels eventueel nog ergens voor dienen? Ik had gedacht om ze te laten zitten en eventueel te gebruiken als trekkabel moest er iets naar een bepaald kamer getrokken worden.

Ik heb het vermoeden dat er achter onze slaapkamer nog een ruimte onder het dak is, maar op het eerste zicht kunnen we hier niet aan. Heeft iemand een idee hoe we gemakkelijk in deze ruimte kunnen geraken/kijken?

Kent iemand gratis software om een eendraadschema te maken? Liefst redelijk simpel.

Alvast bedankt!

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    26 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    je hebt dekking óp de buizen nodig, ik steek mijn hand niet in het vuur maar ik geloof dat WTCB spreekt van 7cm chape boven de buizen om goede verdeling te bekomen. Je kan ook half droog gaan maar dan nog, voor elk probleem is een oplossing maar je moet eerst het probleem weten.
    7cm is geen noodzaak, as said, chape met duremit in kan vanaf 3cm. Hier ligt 4-5cm chape met die vezelcompound en dat is echt perfect warmteverdelend.
    onze chapper legt dat altijd voor vvw, werkt veel beter en reactiever dan 7cm chape met dispersiemiddel
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    Bij klassieke chape dan toch. Anhydrietchape moet maar 1 cm boven de buizen zitten geloof ik.
    Twitch|Steam|PSN
    i5 2500K|16 GB Kingston HyperX|RX580

iTrader
    26 (100%)
    Anhydrietchape is gelijk een spons voor vocht en water en droogt pokketraag. Dat werd mij bij elke chapper afgeraden sinds die vezelversterking bestaat

KieKsKe's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Waarom zou je dat doen? Met vezelversterkte chape kan je al leggen op een minimumdikte van 3cm, dat is amper dikker dan de vloerverwarmingsbuizen.
    Wel, mijn totale vloeropbouw is 12cm... dit is van op de betonplaat tot bovenkant afgewerkte vloer.... Ik zou bv 5cm PUR, 3cm andrahiet of vezelcompound chape, 2cm droog systeem en dan nog 2cm voor vloerafwerking willen.

Zie het echt niet zitten om die betonplaat even overal uit te schieten .

Ik vraag gewoon ervaringen met dat systeem aangezien ik er nog nooit van gehoord had.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KieKsKe Bekijk bericht
    Wel, mijn totale vloeropbouw is 12cm... dit is van op de betonplaat tot bovenkant afgewerkte vloer.... Ik zou bv 5cm PUR, 3cm andrahiet of vezelcompound chape, 2cm droog systeem en dan nog 2cm voor vloerafwerking willen.

Ik vraag gewoon ervaringen met dat systeem aangezien ik er nog nooit van gehoord had.
    Droogsysteem heb ik zelf geen ervaring mee, maar in u geval zou ik gaan voor nat systeem. Je hebt ruimte.

5 cm pur, daarop u vloerverwarming. 1,3 cm vloerafwerking ( tegel 1 cm dik en 3mm lijm). Dus kun je 6,7cm chape leggen. Denk dat de meeste tegels tussen 0,8 - 1 cm dik zitten.

Ik heb hetzelfde dan als u, enkel bij mij is het 12 cm pur.

2cm voor vloerafwerking is veel, dan leg je al een ferme dikke tegel. Weet niet welke tegel je gaat kiezen?
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 16 februari 2019 om 20:42

iTrader
    11 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Droogsysteem heb ik zelf geen ervaring mee, maar in u geval zou ik gaan voor nat systeem. Je hebt ruimte.

5 cm pur, daarop u vloerverwarming. 1,3 cm vloerafwerking ( tegel 1 cm dik en 3mm lijm). Dus kun je 6,7cm chape leggen. Denk dat de meeste tegels tussen 0,8 - 1 cm dik zitten.

Ik heb hetzelfde dan als u, enkel bij mij is het 12 cm pur.

2cm voor vloerafwerking is veel, dan leg je al een ferme dikke tegel. Weet niet welke tegel je gaat kiezen?
    Geen idee qua tegels... had 2cm gezegd om wat marge te hebben

Als ik die prijzen bekijk van die droge systemen, is mijn keuze dus wss wel rap gemaakt om toch voor uw optie te gaan haha

RealRoot's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dario Bekijk bericht
    Even een paar vraagjes:
    In ons huis hebben we een hoop schakelaars die op het eerst zicht niets aansturen. Wat is de beste manier om te achterhalen wat ze aansturen/ naar waar de kabels gaan?
    Ze hebben me al gezegd de schakelaar eens los te koppelen en dan aan de kabels te trekken en dan goed te luisteren.

In quasi iedere kamer is er een telefoonaansluiting voorzien. Nu dit hebben we niet nodig, maar kunnen die kabels eventueel nog ergens voor dienen? Ik had gedacht om ze te laten zitten en eventueel te gebruiken als trekkabel moest er iets naar een bepaald kamer getrokken worden.

Ik heb het vermoeden dat er achter onze slaapkamer nog een ruimte onder het dak is, maar op het eerste zicht kunnen we hier niet aan. Heeft iemand een idee hoe we gemakkelijk in deze ruimte kunnen geraken/kijken?

Kent iemand gratis software om een eendraadschema te maken? Liefst redelijk simpel.

Alvast bedankt!
    ivm schakelaars, je kunt ook eventueel meten met een voltmeter of er spanning op de schakelaars zit. indien geen spanning zal die waarschijnlijk niet gebruikt zijn. heb zo ook 1 schakelaar in m'n huis dat ik niet weet waarvoor, moet ik ook nog eens naar zien.

ivm die telefoonkabels, zeker dat het telefoondraden zijn? dus 4 draden? en geen netwerkkabels (8draden)? indien het eerste, zou je het idd zo kunnen laten om als trekkabel te gebruiken, al is dat niet echt aan te raden, want het zijn geen dikke kabels. kunt er wel eerst uw trekdraad aanhangen om dan uw definitieve kabel te trekken.
    If it ain't broke, don't fix it
    "I'd like to die on Mars, just not on impact" - Elon Musk
    "I think the surest sign that there is intelligent life out there in the universe is that none of it has tried to contact us." - Calvin

iTrader
    0
    Geen idee qua tegels... had 2cm gezegd om wat marge te hebben

Als ik die prijzen bekijk van die droge systemen, is mijn keuze dus wss wel rap gemaakt om toch voor uw optie te gaan haha
    Het beste is dat je ook al weet welke tegel je gaat leggen, als de chapper komt. Dan kun je daar goed mee afspreken.

Ik had toen voor beneden 1,5cm gezegd, omdat ik toen vanuit ging van een tegel van 1,2cm dik. Maar uiteindelijk een tegel van 1cm dik geworden, dan is u lijmverbruik ineens een pak hoger om die 0,5cm te overbruggen. Maw als je 2cm neemt en legt een tegel van 1cm dik, ga je enorm veel lijm moeten gebruiken (wat dan een kostelijk gaat worden en uiteindelijk niet nodig is). Om die 0,5cm te overbruggen heb ik een lijmkam van 8 gebruikt op de vloer en dan een lijmkam van 6 op de tegel, de zakken lijm ging er toen al van door. Toen de vloerder kwam voor de rest, zei hij het ook dat het al een dikke laag lijm is (opzich niet erg, maar niet nodig, het kost u gewoon meer geld).

Op 1ste verdiep had ik 1,3cm afgesproken, daar ging ik wel vanuit met een tegel van 1cm dik.

Als het een renovatie zou zijn, dan zou ik wel meer marge pakken, maar ne nieuwe chape ligt vrij vlak.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 17 februari 2019 om 11:56

iTrader
    0
    Even een paar vraagjes:
    Ik gebruik dan altijd mijne "pieper" (doorbeltest functie op u multimeter). Is handig om te zien of u kring gesloten is of niet en moet je niet veel zaken losvijzen.
    Als er bv ergens een kabel uit de muur komt en je weet niet van waar, meet je eerst of er spanning op zit, zoja zet je eerst de spanning af, zoniet, dan kortsluit je die kring (maw je verbind met een klem de L (fase) met de N (neuter). Dan kun je bij u schakelaar gaan meten op de L en N en wanneer het toestel piept, weet je welk schakelaar bij de kabel hoort. Zo kun je ook gerust nog verder tot aan u zekeringkast om te zien waar de kring compleet is.
    Als je moet beginnen met kabels los te maken en aan liggen trekken, dan trek je misschien nog de kabel kapot (als het een oude installatie is) of trek je de kabel misschien erdoor.

In quasi iedere kamer is er een telefoonaansluiting voorzien. Nu dit hebben we niet nodig, maar kunnen die kabels eventueel nog ergens voor dienen? Ik had gedacht om ze te laten zitten en eventueel te gebruiken als trekkabel moest er iets naar een bepaald kamer getrokken worden..
    Als je er niets mee doet, laat die dan best maar gewoon zitten. Desnoods met een blind plaatje ofzo, maar de kabel zou ik er niet zomaar uit trekken, kun je inderdaad later voor nog iets gebruiken.

Ik weet niet hoe de constructie is bij jullie, maar als ik bij mij kijk (Alé, bij mij kun je wel in die ruimtes want ik heb een doorgang behouden, maar stel nu van niet).
    Dan heb je in mijn ogen 2 toegangen, via het dak. Dat is dan u dakpannen eraf halen, u onderdak open maken op die plek, isolatie weg halen, dampscherm weghalen en je zit in die ruimte. Of je maakt een gat naar die ruimte, via de kamer.
    Ik heb een doorgang behouden naar alle ruimtes net onder het dak, is handig voor extra opslag, maar grootse reden is omdat ik niet graag heb dat er ruimte volledig zijn afgesloten. Dus ik zou dan ook eerder voorstellen om daar een gat te maken en dat gat af te werken, zodat je er later nog steeds bij kunt.

Alvast bedankt!
    Ik heb dat met inkscape gedaan, ik heb nog een map met de meest voorkomende symbolen die je dan kunt importeren in dat tekenprogramma. Het meest makkelijk vond ik trikker, maar daar had ik maar tijdelijk een toegang op (via via), dus dat is wel betalend. Mijn broer zijn installatie heb ik met trikker nog kunnen tekenen.

AlexisS's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Niet echt een bouwvraag maar....

Hoe noemt dat houtwerk dat boven de stam voorzien is? Ik wil de achterkant van mijn tuin afschermen en had graag een plataan geplaatst, nu zou ik willen weten hoe dat houtwerk noemt en waar ik dat kan kopen.

iTrader
    26 (100%)

Waarom zou je met die opbouw dat doen?
    Daar kan perfect
    7cm PUR, daarop uw vvw tackeren, 3cm vezelversterkte chape en dan 2cm vloerafwerking op.
    Droog systeem legt ge in situaties waar quasi geen opbouwruimte is, maar eigenlijk zijn dat situaties waar ge sowieso beter geen vvw zou leggen.
    Das gelijk dat infrezen van vvw, tof dat het kan maar eigenlijk zinloos

Den tijd dat ge geen nat systeem kon gebruiken met beperkte hoogte is al even gepasseerd. Toen werd er nog egalisatiechape gestort, daarop isolatieplaten tand en groef, daarop vvw en daarop 7cm eindchape.

Met vezelversterkte chape en het gebruik van uw isolatie als uitvullaag spaart ge al rap 7-8cm uit.
    Laatst gewijzigd door desolation; 17 februari 2019 om 22:56

iTrader
    11 (100%)
    Ok, super. Bedankt voor de info alvast!!

7cm pur en 3cm chape lijkt mij echt ideaal.

GADGET's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AlexisS Bekijk bericht
    Niet echt een bouwvraag maar....

Hoe noemt dat houtwerk dat boven de stam voorzien is? Ik wil de achterkant van mijn tuin afschermen en had graag een plataan geplaatst, nu zou ik willen weten hoe dat houtwerk noemt en waar ik dat kan kopen.
    Dat zien er gewoon grenen latten uit.

Die bomen zijn opgekweekt als 'scherm'. Je kan die ook gewoon zo kopen he, met dat scherm er al aan.

Of je bouwt zelf je leiconstructie (frame) met houten palen en verbindingen (latwerk, bamboe, metaal,..)
    Wij doen dit altijd met staal (roest) om dat zo 'licht' mogelijk te houden:

Laatst gewijzigd door GADGET; Gisteren om 10:26

Pagina 323 van 323 Eerste ... 223273313319320321322323

Regels voor berichten