Pagina 3 van 32 Eerste 123456713 ... Laatste

Discussie: Bewust kinderloos

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TNTim Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Je mist volgens mij wel veel als je er geen neemt. En die beslissing is onherroepelijk. Zit uw madam in haar menopauze is het gedaan.
    Als je wel een kind neemt mis je ook veel. En die beslissing is echt onherroepelijk. Terwijl de ander kan misschien nog een kind adopteren.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TNTim Bekijk bericht
    Ik vind het het belangrijkste wat je kan doen in uw leven. Uw kennis/visie overdragen op een mini-versie van uzelf. Hopen dat ze ook veel plezier uit hun leven halen en er mogelijks ook voor zorgen dat de wereld een héél klein beetje een betere plek wordt. Dat zal idd met vallen en opstaan zijn, maar al hun levensfases die je dankzij hen ook/terug meemaakt zijn uniek. Al die ervaringen ontzeg je uzelf als je nooit kinderen neemt. En ok, dat is soms wat lastig en dat geeft soms miserie, maar als ik later (hopelijk) mijn pensioen haal en in mijn relax mijmer over wat ik allemaal meemaakte dan zou ik het heel spijtig gevonden hebben dat daar geen ervaringen met mijn eigen kinderen zouden bij zijn.

De eerste post heeft het hier over: 'de wereld zien, reizen graag, hebben graag een mooie auto, merkkledij, ...'
    Niets belet u om de wereld te zien mét kinderen als ze er oud genoeg voor zijn. Verder geef je enkel materiële zaken aan, is dat dan zo belangrijk voor u?
    Een shitload aan ervaringen opgeven omdat je dan een iets duurdere auto kan kopen en wat merkkledij extra. Ieder zijn ding natuurlijk.
    Ik ga later in mijn relax geen spijt hebben dat ik x-aantal jaar geleden geen merkkledij van het merk X kon dragen. Ik kan enorm mis zijn, maar ik denk het niet...

Ik hoor er soms op het werk bezig die bewust kinderloos bleven, de ene stortte zich op zijn werk en een andere stortte zich op haar hobby om hun leven een doel/zin te geven. De ene nadert de pensioenleeftijd en de manier waarop hij vroeger de zaken aanpakte op de werkvloer, wordt tegenwoordig compleet anders gedaan. Bijgevolg loopt die mens daar enorm gefrustreerd over. De andere vertelt over haar schilderijen die ze in haar vrije tijd maakt. Heel tof, zal onwaarschijnlijk ook heel boeiend zijn. Maar ik maak me dan de bedenking wat haar hobby juist inhoudt: doek, verf, een tafereel bedenken en kliederen maar. Met de ervaring van uw vroeger geklieder, klieder je de volgende keer dan weer iets beter. Wederom: ieder zijn ding.

Eenmaal ze er zijn zal je vaak uzelf beklagen en je stort u met momenten in een enorme hoop ellende, maar als uw kind u eens vastklampt ben je dat allemaal vergeten. AL de nachten dat ze u wakker maakten, de vergaderingen op het werk waarbij je meer in slaap viel dan iets anders, de ontelbare strontpampers en de liters kots die je opkuiste, het gebleit, het ambetant gedoe als je ze meepakt naar een winkel, ... Allemaal vergeten als ze u eens stevig vastpakken en zeggen dat jij hun beste vriend van de hele wereld bent. (Ter verduidelijking, mijn oudste is nog maar 4 hé. )

De mens is ook heel buigzaam, je kan fysiek meestal véél meer aan dan je zelf denkt. Ik heb na de geboorte van onze tweede lang moeten zoeken om mijn draai te vinden, dacht dat het me nooit zou lukken, maar ondertussen lukt dat weer wel. Uw lichaam wordt bijv slaapdeprivatie op den duur blijkbaar ook gewoon...

Ff helemaal anders bekeken: cru gezegd zijn we wandelende virussen en de grootste betrachting van virussen is zich voortplanten. Doe je het niet dan is uw unieke genetische cocktail voor altijd verdwenen. Nut van uzelf + het nut van al uw voorouders heb je teniet gedaan door uzelf niet voort te planten.
    Heel diezelfde discussie kan je hebben over "bewust vrijgezel blijven" of "wel willen maar niet durven of niet kunnen, het er niet voor over hebben".
    En ook dan ga je de familiefeesten hebben "ale zeg hebt gij nog altijd geen lief? je weet niet wat je mist! ja wat vrijheid afgeven maar je krijgt er zo veel voor terug!"'.
    Terwijl er ook heel veel mensen zijn dat niks dan miseri met relaties hebben, maar daar wordt dan natuurlijk niks over gezegd. En een relatie is nog omkeerbaar, een kind niet.

Laat iedereen gewoon doen waar hij/zij zin in heeft. Ja je kan de voordelen opsommen, je zou ook de nadelen moeten opsommen, maar je moet vooral niemand veroordelen.
    Mensen zijn niet allemaal hetzelfde.

Een mens kan ook schilderen, een mens kan een hond nemen en daar liefde van krijgen, een mens kan reizen. Een mens kan zijn beschikbare tijd gebruiken om wijzer te worden door boeken te lezen, zonder dat hij op de trampoline met de kids moet staan en Jommeke voorleest. Sommige van de meest wijze grote filosofen zijn kinderloos, of vervullen toch zeker geen vader rol. Een mens kan andere mensen ook op het goede spoor zetten, zonder dat dat zijn kinderen zijn. Tis niet omdat er ergens een kwak DNA van u in zit dat dit plots de hoogste zingeving van het leven is.
    Laatst gewijzigd door Five-seveN; 23 februari 2020 om 09:40

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Wat voor een gezever is dat hier eigenlijk? Ofwel kweek je, ofwel kweek je niet. Dat iedereen eens in zijn eigen nest kijkt.

Koonut's schermafbeelding
    iTrader
    225 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik snap het appeal wel maar veel zelfopoffering heb ik niet in mij en het beheren van de vele oncontroleerbare invloeden van buitenaf klinkt mij als werk waar ik gewoon liever niet mijn tijd aan kwijt ben. Ik sta nu eigenlijk al best gefrustreerd met de weinig vrije tijd die ik heb, welke best is veel ter vergelijking met de meeste mensen die ik ken. Zowel ik als mijn vriendin hebben ook niet echt een dikke familie waar we op kunnen rekenen als er wat onverwachts gewicht komt wat toch ook wel bijdraagt. Dat en ik ben eigenlijk ook maar een enkele stap verwijdert van een sociopaat te worden maar dat kost dan gelukkig ook weer te veel werk als je nog eens ietwat uniek uit de hoek wilt komen.

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Castil Bekijk bericht
    Nu we toch bezig zijn.
    Degene die geen kinderen willen, hebben jullie een gelukkige jeugd gehad, hadden jullie een warme thuis,...?
    Of net niet en is het vanuit die schrik dat jullie kinderloos willen blijven?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
    Mijn vrouw en ik komen uit een warm nest. We zijn beide wel enig kind. Onze ouders doen alles voor ons en staan altijd voor ons klaar.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Castil Bekijk bericht
    Degene die geen kinderen willen, hebben jullie een gelukkige jeugd gehad, hadden jullie een warme thuis,...?
    Of net niet en is het vanuit die schrik dat jullie kinderloos willen blijven?
    Voor degenen die wel kinderen hebben, , hebben jullie een gelukkige jeugd gehad, hadden jullie een warme thuis,...?
    Of willen jullie uw ongelukkige jeugd compenseren door een kind te baren dat je dan WEL goed gaat opvoeden en alles gaat willen geven wat jij als kind niet had?
    Want als ik op TV kansarme jonge gezinnen zie, dan is dat wat er gebeurt.

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Five-seveN Bekijk bericht
    Als je wel een kind neemt mis je ook veel. En die beslissing is echt onherroepelijk. Terwijl de ander kan misschien nog een kind adopteren.

.
    Wat mis je dan zoal, als je wel een kind hebt? Want ik ben pas vader geworden op mijn 33ste. Ik heb daarvoor dus gewoon alles kunnen doen zoals alle andere kinderloze mensen. En wanneer je kinderen pakweg 16 jaar zijn heb je gewoon opnieuw quasi diezelfde vrijheden als zonder kinderen.

Enneuh, een kind adopteren is absoluut niet hetzelfde als je bloedeigen kinderen. Pas op, ik zeg niet dat je een adoptiekind niet even graag kan zien. Maar het is toch gewoon anders.

Ik ben het er absoluut mee eens dat mensen die constant over hun kinderen bezig zijn irritant kunnen zijn, maar echt niet alleen voor kinderloze mensen hoor. Ik kan het ook niet aanhoren als iemand constant over zijn "kids" bezig is (ik haat dat woord trouwens, ga je mij nooit over mijn kinderen horen zeggen). Er is bv een whatsappgroepje met daarin alle ouders van onze oudste zijn klasje. Wij zijn de enige ouders die er niet inzitten. En bewust. Al dat gedoe, Alex Agnew omschreef het mooi. "JIj hebt kinderen, wij hebben kinderen.... dus wij hebben een band". Niet dus.

Wat ik wel storend vind, is mensen die echt zeggen dat ze een hartsgrondige hekel hebben aan kinderen, en dan vooral zij die dit laten blijken wanneer je met je kinderen ergens bent (en ja, wanneer die dan wel eens wat lawaai maken en lastig kunnen zijn). Guess what, je bent zelf ook een kind geweest. Mochten je ouders er net zo hebben over gedacht als jou... je was er gewoon geeneens. Dus soms mss toch wat toleranter zijn tov mensen met kinderen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Voor degenen die wel kinderen hebben, , hebben jullie een gelukkige jeugd gehad, hadden jullie een warme thuis,...?
    Of willen jullie uw ongelukkige jeugd compenseren door een kind te baren dat je dan WEL goed gaat opvoeden en alles gaat willen geven wat jij als kind niet had?
    Want als ik op TV kansarme jonge gezinnen zie, dan is dat wat er gebeurt.
    Ja, want die kansarme jonge gezinnen op TV zijn tekenend voor iedereen met kinderen...

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nestorius Bekijk bericht
    Om in uw vooringenomenheid te blijven, wat ga je blijzijn als uw merkbroek en zijn opvolger u komen bezoeken in het rusthuis.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
    Is dat je reden om voor kinderen te kiezen? Dat is pas egoïsme. Ga eens kijken in een rusthuis. Hoeveel oudjes krijgen er nooit bezoek van hun kinderen?

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zou het kunnen dat mensen die als enkel kind opgegroeid zijn, gewend zijn dat alles rondom hen draait, en deze positie hun leven niet willen opgeven? Als je zelf een kind krijgt, moet je ineens wel je ten dienste gaan stellen van een ander wezen.
    Ik zit in de fase waarin de vrienden kleine kinderen hebben, andere er aan beginnen, en anderen erover twijfelen. Diegenen die twijfelen over kinderen, waar het niet echt 'hoeft', dat zijn steevast kinderen die opgegroeid zijn zonder broer of zus.

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Artifact Bekijk bericht
    Is dat je reden om voor kinderen te kiezen? Dat is pas egoïsme. Ga eens kijken in een rusthuis. Hoeveel oudjes krijgen er nooit bezoek van hun kinderen?
    Ja dat is echt de reden
    Misschien wat minder oordelen over een ander en wat meer naar jezelf kijken.

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Artifact Bekijk bericht
    Pro tip: David Benatar eens lezen.
    Gisteren wat over zitten lezen, maar vind hem contradictorisch.
    Bijv:
    'leven is meer miserie dan geluk', dus een wezen leven geven is immoreel. Dat is toch niet mijn aanvoelen, en al zeker niet op een zondag.
    Waarom hij zichzelf dan niet van kant maakt als het leven toch allemaal kommer en kwel is, dan begint hij te draaien. Het is dan afwegen of verder leven opweegt tegen u van kant maken, dan vindt hij zichzelf van kant maken ineens teveel gedoe. Het leven is dan blijkbaar toch nog niet zoveel miserie. Op de vraag of hij zelf kinderen heeft, antwoordt hij niet, want dat is irrelevant. Tja.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeHunt Bekijk bericht
    Dat is geen verwijt omdat je het hier nu post maar beeld je eens in dat je dat constant te horen krijgt op elk familiefeest of elke keer je vrienden met kinderen bezoekt, altijd opnieuw exact dezelfde melige argumenten over hoe geweldig het wel niet is en wat je allemaal mist als je er geen hebt...
    Ik post het hier alleen maar omdat meningen gevraagd werden, loop daar absoluut niet mee te koop anders.

Kan me ook volledig vinden in de vele studies die aantonen dat het geluksniveau van ouders daalt na het krijgen van kinderen. Was bij mij zeker ook zo.
    Maar ik persoonlijk vind dat de voldoening opweegt tegen de miserie. Zeker als je er achteraf op kan terug kijken en de grootste miserie gepasseerd is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeHunt Bekijk bericht
    Is het je trouwens nooit opgevallen dat het bijna alleen jonge ouders zijn die je proberen te overtuigen dat kinderen maken het beste is dat je kan overkomen? Ik vraag me af waarom...
    Confirmation bias zeker?
    Ik vraag me ook af waarom praktisch alle jonge kinderen hun ouders doodgraag zien, zou dat geen Stockholmsyndroom zijn?

Zoals al gezegd, dat is niet hetzelfde...
    En op welke leeftijd ga je dan een kind adopteren? Moet ook nog een beetje leuk zijn voor het kind zelf...

Laat iedereen gewoon doen waar hij/zij zin in heeft. Ja je kan de voordelen opsommen, je zou ook de nadelen moeten opsommen, maar je moet vooral niemand veroordelen.
    Mensen zijn niet allemaal hetzelfde.
    Net zoals ik verwacht van anderen dat zij niet moeten zeggen wat ik moet doen, ga ik dat ook niet zeggen tegen anderen. Ik veroordeel niemand, maar ik heb er wel mijn mening over.
    U storten op materiële zaken, op uw werk, op iets kunstzinnig, eender welke andere hobby, is voor mij eerder van ondergeschikt belang.
    Er wordt hier ook gedaan alsof het het één of het ander is. Voor al die zaken heb je met kinderen ook tijd, hetzij minder.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    mijn vrouw is momenteel zwanger van ons 4de en ik heb ook al veel te horen gekregen waarom we er zoveel willen enz... Ik wist al in mijn tienerjaren dat ik kinderen wou hebben en meer dan 1. Ben zelf enig kind (met weinig familie) en wou dit niet voor mijn eigen nageslacht.

Maar ik ga hier echt niet zeggen dat mijn leven altijd zo geweldig is, veel stress en geregel, opgeven van hobbies,. discussies met de vrouw over opvoeding, planning enz.... Daar tegenover staat wel dat ik dit wel als een zinvolle invulling van mijn leven, een serieuze meerwaarde.

Ik ben de enigste van mijn vrienden met kinderen. We zien elkaar minder, maar dit heeft niet allen met mijn vaderschap te maken, maar ook met hun bezigheden. Moets ik geen kinderen hebben, zou het contact volgens niet meer zijn.

Op uw sterfbed weet ge volgens mij pas echt of ge er spijt van hebt of niet, zowel het hebben van kinderen of niet.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    13 Post(s)
    Iets met nagels met koppen. En als je geen gezwets over kinderen wil horen moet je maar vrienden zoeken zonder kinderen aangezien de meeste ouders hun eigen kinderen het belangrijkste in hun leven vinden.
    Dus als je dat anders verwoord: Die mensen hebben geen leven buiten hun kinderen. Exact wat hier dus wordt gezegd waarom mensen er voor kiezen om geen kinderen te hebben.

Om in uw vooringenomenheid te blijven, wat ga je blijzijn als uw merkbroek en zijn opvolger u komen bezoeken in het rusthuis.
    Van kortzichtigheid gesproken. Wacht tot uw opvolger gewoon zegt "laat ons moe maar verkommeren in het rusthuis" of "Ik wil niet dat mijn ouders hun kleinkinderen nog zien", ik denk dat je dan véél liever geen kinderen had gehad dan dat je zo gekwetst zou worden. Niet elke ouder-kind relatie is zo super...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pardal Bekijk bericht
    mijn vrouw is momenteel zwanger van ons 4de en ik heb ook al veel te horen gekregen waarom we er zoveel willen enz... Ik wist al in mijn tienerjaren dat ik kinderen wou hebben en meer dan 1. Ben zelf enig kind (met weinig familie) en wou dit niet voor mijn eigen nageslacht.

Maar ik ga hier echt niet zeggen dat mijn leven altijd zo geweldig is, veel stress en geregel, opgeven van hobbies,. discussies met de vrouw over opvoeding, planning enz.... Daar tegenover staat wel dat ik dit wel als een zinvolle invulling van mijn leven, een serieuze meerwaarde.

Ik ben de enigste van mijn vrienden met kinderen. We zien elkaar minder, maar dit heeft niet allen met mijn vaderschap te maken, maar ook met hun bezigheden. Moets ik geen kinderen hebben, zou het contact volgens niet meer zijn.

Op uw sterfbed weet ge volgens mij pas echt of ge er spijt van hebt of niet, zowel het hebben van kinderen of niet.
    Dat is dan tenminste een eerlijke reactie. Je kiest voor A of je kiest voor B, van beide kan je spijt krijgen.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ik denk dat bij elke "grote" keuze (trouwen, kinderen, ...) het zou helpen moesten mensen zich wat minder laten beïnvloeden door wat anderen denken en/of de optie die niet werd gekozen veroordelen. Want uiteindelijk is het een keuze; deuren gaan open en deuren gaan dicht. Ja, je kan beginnen over hoe definitief het is en dergelijke, maar een beetje normaal mens staat daar sowieso toch bij stil (de stereotype kansarmen waar de kinderen blijven komen omdat ze contraceptie niet snappen heb ik het niet over, die gaan ook niet in deze thread zich vragen komen stellen).

Veel van die zaken komen nogal organisch, ik moest ook nooit van kinderen weten, maar nu ik een mooie relatie heb en we er al over hebben gepraat gaan we misschien voor 1 kind gaan in de toekomst. Goed wetende dat dit zwaar zal zijn en we dan niet meer de relatieve vrijheid hebben die we nu hebben. Wij zijn begin 30, het is ook niet of we hebben al niet kunnen rondreizen en dergelijke.

Ik heb ook vrienden met en zonder kinderen, en het is toch logisch dat mensen met kinderen wat minder flexibel zijn. Dus zien we ze minder, maar ik ga daarom niet kwaad zijn ofzo. Evengoed moet ik zeggen dat het bij de meesten wel goed meevalt met de gespreksonderwerpen.

Mijn mening volgt eigenlijk gewoon die van stungunner als ik het zo lees, sowieso snap ik mensen niet die ofwel zo hard pro kinderen zijn dat kinderloze koppels "de vijand" worden, of het omgekeerde geval waar mensen met kinderen worden afgeschilderd als een soort van kinderonderhoudende zombies. Maar voor mij hoort dat bij zaken kunnen relativeren, en sowieso kunnen veel mensen dat niet.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Dus als je dat anders verwoord: Die mensen hebben geen leven buiten hun kinderen. Exact wat hier dus wordt gezegd waarom mensen er voor kiezen om geen kinderen te hebben.

Van kortzichtigheid gesproken. Wacht tot uw opvolger gewoon zegt "laat ons moe maar verkommeren in het rusthuis" of "Ik wil niet dat mijn ouders hun kleinkinderen nog zien", ik denk dat je dan véél liever geen kinderen had gehad dan dat je zo gekwetst zou worden. Niet elke ouder-kind relatie is zo super...

Dat is dan tenminste een eerlijke reactie. Je kiest voor A of je kiest voor B, van beide kan je spijt krijgen.
    Dus gij veroordeelt al anderen van voor je weet wat het is? En jij weet ook perfect dat veel in het teken stellen van uw kinderen geen leven is. Ik kan perfect de omgekeerde redenering voeren ook hoor. Het feit is dat niemand moet zitten oordelen over de keuze van een ander. Als ge geen kinderen wilt geen probleem maar zit dan niet te mekkeren over die die wel kinderen willen. Net zoals omgekeerd ook op gaat.

Regels voor berichten