Pagina 1 van 4 1234 Laatste
    neutrofiel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Is ons aankoopgedrag vandaag de dag nog verantwoord?

Laat mij beginnen met te zeggen dat iedereen uiteraard mag doen wat hij wilt met zijn geld en dat wat iemand belangrijk vindt bij de aankoop van een smartphone puur persoonlijk is.
    Dit is dan ook alleen maar mijn mening/idee over de kwestie. Ik veroordeel niemand, maar wil alleen een discussie op gang brengen en misschien mensen laten reflecteren over hun eigen gedrag.

Ik ben een student en ben een beetje opgegroeid in een generatie waar de laatste smartphone/laptop/kledij hebben quasi de norm is. (vooral een dure, nieuwe smartphone hebben, is een belangrijk statussymbool) Ik ben hier zelf altijd min of meer in mee gegaan (ik heb altijd een recente smartphone gehad, meestal een 2-3 jaar gebruiken en dan een nieuw toestel van de vorige generatie kopen => meestal een 600 euro, dus 2-300 euro / jaar).

Nu mijn huidig toestel op het einde van zijn leven komt, vraag ik me af of dit eigenlijk wel nodig is. Ik zie klasgenoten met Iphones van meer dan duizend euro om eigenlijk alleen maar wat op facebook en instagram te scrollen en wat te chatten en bellen. Wat ik zelf nodig heb in een smartphone is de mogelijkheid om chat apps te gebruiken (messenger / whatsapp), het nieuws te lezen, te bellen en te smsen. Zodus lijkt het mij een beetje belachelijk om een 6-700 euro te gaan uitgeven aan een toestel, terwijl er toestellen bestaan die dit allemaal kunnen voor nog geen 100 euro.

De commentaar die hier vaak op gegeven wordt, is dat die toestellen (voornamelijk android toestellen van het goedkopere segment) niet zo lang meegaan en een Iphone dus op termijn toch goedkoper is. Klinkt logisch, maar zelfs als ik een goedkope android van 100 euro slechts een jaar gebruik, moet ik de Iphone 6 tot 10 jaar gebruiken (600 euro tot 1000 euro) om dezelfde prijs - levensduur verhouding te hebben.

Laatst kwamen er mensen bij ons eten (jonge 50ers) en bij het binnenkomen legden ze beiden hun nieuwe smartphone op tafel (samen goed voor een 2000-2500 euro). Als we dan vroegen wat ze er zoal mee deden: 'bellen, smsen, en het nieuws lezen'. Om van achterover te vallen eigenlijk, ik zeg niet dat iedereen het allergoedkoopste toestel dat nipt voldoet aan zijn behoeften moet kopen, maar om meteen voor de allerduurste optie te kiezen in dit geval is toch op z'n minst opmerkelijk.

Mijn mening is dus dat het misschien tijd wordt om eens te beginnen nadenken of de aankopen die we doen wel nog te verantwoorden zijn. In plaats van de 'norm' te volgen, kunnen we misschien eens meer nadenken over wat belangrijk is voor onszelf en vandaar uit een beslissing nemen.

Dit kan ook doorgetrokken worden naar andere aankopen: Veel van mijn klasgenoten komen naar de les met een macbook pro van 2000 euro, allemaal leuk maar is 2000 euro niet wat veel om het alleen te gebruiken voor office toepassingen? (effectief waar, gebruikt laptop alleen voor tijdens de les op word te werken). Hetzelfde geldt voor auto's, huizen, ...

Wat denken jullie hierover?

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tja, je zegt het zelf al; statussymbolen... Sommige mensen hechten daar belang aan, anderen niet. Daar ga je niets aan kunnen veranderen.

Arkaine's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    dat zijn inderdaad gewoon stomme aankopen.

Volgens mij is de uitspraak dat 'bijna iedereen altijd de laatste smartphone wilt' ferm overdreven. Degenen die hem wel hebben, vallen gewoon meer op, zeker als het hem niet tot volle potentieel gebruiken.

Op het werk hoor ik iedereen ook altijd zeggen dat ze dit en dat hebben gekocht op bol.com of dat ze XXX waren beu gezien dus maar een nieuwe/andere hebben gekocht ook al was er niets mis met het oude.

Daar trek ik ook vaak mijn wenkbrauwen van op.

Aan de andere kant ben ik veel te spaarzaam en ontzeg ik mezelf onnodig te veel. Domme dingen als bijvoorbeeld een t-shirt die ik mooi vind, ga ik niet kopen 'want ik heb geen nieuwe t-shirt nodig'... ook al kost dat ding maar 15 euro...
    En da's ook niet goed.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als je het je kan permitteren is daar niets mis mee

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Noscoped420's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Smartphones vond ik vroeger nog verantwoord want als je keek naar bv een iPhone 4 van 700 euro tov een midrange Android model van de helft van de prijs was dat dag en nacht verschil ( aluminium en glass tov plastic, de audio kwaliteit van de speaker, kwaliteit van het scherm, etc etc )

Maar anno 2019 kan je echt perfect alles met een 350 euro toestel wat je met een 850 euro toestel ook kan, van schermkwaliteit tot foto's tot batterijduur tot functies in het algemeen, tegenwoordig zijn ook alle midrange smartphones vaak van aluminium en glass of volledig glass dus die voelen al lang niet meer zo cheap en qua snelheid zijn ze voor elke taak snel genoeg.

Kijk naar een Samsung Galaxy A50 bv, kan alles wat een S10 kan en wat een iPhone kan en kost maar 300 euro, of een Xiaomi T9 van 350 euro of de Nokia's rond 300-350 Euro.
    Een iPhone tegenwoordig zou ik enkel nog maar aanraden als je die als werk telefoon kan krijgen of als je diep in het Apple systeem zit met ook een MacBook of dergelijke of veel mensen met iMessage kent.
    Een Galaxy S serie bv zie ik geen nut voor nu de A serie zo goed is geworden dit jaar, misschien als die met abbo neemt en dan op launch besteld zodat je gratis Samsung galaxy buds krijgt ofzo en je gaat echt kei veel foto's nemen, dan heb je iets aan de betere camera's.

Vooral met iPhone users zie je elke September weer hetzelfde fenomeen, ze hebben pas hun iPhone 10-11 maanden, werkt perfect, ze zeggen zelf ik ben er nog heel tevreden over maar dan verkopen ze die en leggen ze weer 300 euro bij op de nieuwe want ze kunnen er niet tegen dat iemand post dat hij de nieuwe heeft gekocht en zij niet.
    Ik ga eerlijk zijn vroeger toen ik zo 18-20 jaar was boeide me dat ook elk jaar, idem met nieuwe console launches en tech wat uit komt maar tegenwoordig boeit me dat eigenlijk niets mee, idem met black Friday of kleding solden in Jan-Juli, heb ik op dat moment niets nodig koop ik het ook niet, ongeacht of er 30 of 50% af gaat.

Zolang dat je niet moet gaan lenen voor iets als een telefoon of ander dom item doe je met je geld wat je wilt, zijn ook mensen die voor 350 euro gaan eten in een sterrenzaak en dan heb je 6u later ook terug honger, maar ook al kan je jezelf iets nieuw permitteren betekend niet dat het soms niet gewoon dom is, zeker als je huidig toestel nog werkt en je bent nog tevreden.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noscoped420 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Een iPhone tegenwoordig zou ik enkel nog maar aanraden als je die als werk telefoon kan krijgen of als je diep in het Apple systeem zit met ook een MacBook of dergelijke of veel mensen met iMessage kent.
    Een Galaxy S serie bv zie ik geen nut voor nu de A serie zo goed is geworden dit jaar, misschien als die met abbo neemt en dan op launch besteld zodat je gratis Samsung galaxy buds krijgt ofzo en je gaat echt kei veel foto's nemen, dan heb je iets aan de betere camera's.
    Leg me dan gerust uit wat het bestaansrecht nog is van de S-series. Jij ziet het niet, maar Samsung blijkbaar nog wel.
    Je laat het allemaal triviaal uitschijnen, maar toch zijn er zeer veel verschillen tussen smartphones onderling. Zeggen dat eentje van 360€ even goed is als eentje van 1000€ is gewoon ridicuul. Buiten dat ze beide android zullen draaien stopt de vergelijking daar dan ook. Een smartphone is het belangrijkste media device geworden die je hebt, het is dus meer dan een triviale keuze tussen rood en blauw.

En verval alstublieft niet in een iOS VS android discussie. De prijzen van een Apple device liggen hoger. Maar de algemene kwaliteit is om te starten ook al hoog. Daarbij heeft gebruiksgemak ook zijn prijs, en dat lijken velen te vergeten.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

coldplayke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arkaine Bekijk bericht
    Aan de andere kant ben ik veel te spaarzaam en ontzeg ik mezelf onnodig te veel. Domme dingen als bijvoorbeeld een t-shirt die ik mooi vind, ga ik niet kopen 'want ik heb geen nieuwe t-shirt nodig'... ook al kost dat ding maar 15 euro...
    En da's ook niet goed.
    Ik weet niet of dat een slechte mindset is, ik redeneer ook zo. Ik heb het afgelopen jaar weinig geld aan dingen besteed die ik niet per se nodig had, en ook zo weinig mogelijk als het eerder kleine uitgaves zouden zijn geweest. Ik kan niet zeggen dat ik er ongelukkiger door ben geworden, integendeel. Het doet me de dingen die ik al heb juist meer appreciëren.

Op het werk lachen ze wel eens met mijn nokia van 10 jaar oud en ik krijg elk jaar bij de feestdagen de vraag "wil je nu toch niet eens overstappen op een smartphone", maar ik heb daar gewoon geen behoefte aan op dit moment in mijn leven. Mijn gsm werkt nog steeds naar behoren, heeft een batterijduur van een week en meer dan sms-en en bellen doe ik er niet mee.

Als ik kijk naar mijn broer die mijn insziens een koopverslaving heeft, altijd het nieuwste gadget en de duurste opties moet nemen, en in zijn appartement zelfs geen plaats meer heeft om zijn junk te zetten (staat nu bij mijn moeder allemaal in de berging stof te vergaren), dan weet ik niet of hij daar gelukkiger van is geworden.

Ik denk dat een goeie maatregel kan zijn om te kijken naar de kosten per gebruik. Ik kan een uitgave van 500 euro voor iets dat ik 100x/jaar ga gebruiken beter verantwoorden dan een uitgave van 300 euro voor iets dat ik 2x/jaar zou gebruiken (5 euro per gebruik versus 150 euro per gebruik).
    We are each our own devil and we make this world our hell - Oscar Wilde <3

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Leg me dan gerust uit wat het bestaansrecht nog is van de S-series. Jij ziet het niet, maar Samsung blijkbaar nog wel.
    Het antwoord valt eigenlijk al min of meer te lezen in de OP. Naast de kleine groep mensen die een S "nodig" hebben, zijn er veel die ofwel denken dat ze dat nodig hebben, ofwel graag te koop lopen met wat ze hebben. En dat is de bestaansreden. Heel objectief bekeken hebben nauwelijks mensen echt nodig wat een S hen kan geven en een A niet.

Niet dat daar iets mis mee is. Iedereen moet vooral kopen wat ze willen. Hopelijk doen ze het dan echt voor zichzelf en niet voor een ander, en dan is dat gewoon dik OK.

Maar ik snap de OP wel en ik vind het ook al lang absurd dat mensen waarvan je weet dat ze het niet speciaal superbreed hebben of zelfs studenten rondlopen met smartphones die richting €1000 gaan terwijl je tegenwoordig perfect capabele smartphones hebt met alles erop en eraan voor €200-300. Het enige wat je voor dat geld dan niet hebt is de snelste SoC, maar slechts weinigen hebben dat nodig. Pakweg een Snapdragon 675/710/730 is supervlot in eender welke taken je erheen gooit buiten de meest grafisch intensieve games.
    En voor €400 heb je al toestellen die evensnel zijn als flagships met mooie OLED schermen etc en dan heeft 95% van de bevolking eigenlijk al niets extra meer aan iets dat meer kost.

Mijn smartphone is voor mij een belangrijke tool in mijn professionele leven en ik moet er altijd op kunnen vertrouwen. Mag geen brol zijn en moet ook snel zijn want ik erger mij dood aan IT-materiaal dat niet vlot werkt. En ik vind alles wat ik zoek in een toestel van €380. En dan ga je op de koffie bij nonkel Jef die voor Facebook een smartphone van €1000 heeft liggen. Dan denk ik daar best wel het mijne van. Als die mens daar blij mee is, super dan, maar nodig is het niet

En verval alstublieft niet in een iOS VS android discussie. De prijzen van een Apple device liggen hoger. Maar de algemene kwaliteit is om te starten ook al hoog. Daarbij heeft gebruiksgemak ook zijn prijs, en dat lijken velen te vergeten.
    Wel grappig, eerst pleiten om geen iOS vs Android discussie te starten maar daarna er wel volop de aanzet toe geven :')

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Mijn smartphone is voor mij een belangrijke tool in mijn professionele leven en ik moet er altijd op kunnen vertrouwen. Mag geen brol zijn en moet ook snel zijn want ik erger mij dood aan IT-materiaal dat niet vlot werkt. En ik vind alles wat ik zoek in een toestel van €380. En dan ga je op de koffie bij nonkel Jef die voor Facebook een smartphone van €1000 heeft liggen. Dan denk ik daar best wel het mijne van. Als die mens daar blij mee is, super dan, maar nodig is het niet
    Dat is iets wat je wel vaker ziet. Voor IT-ers is een goede laptop en een goede smartphone gewoon deel van hun werkinstrumenten. En toch geven die vaak véél minder geld uit aan die toestellen dan de mensen die er eigenlijk niks mee doen. Mensen associëren kostprijs ook te rechtlijnig met kwaliteit. Want los van het merk waar je vaak extra voor betaalt, betaal je niet voor kwaliteit maar voor een processor/camera/geheugen/... die effectief duur zijn maar enorm overkill voor normaal gebruik.

Goeie smartphones beginnen rond 350€. Heel goeie zitten momenteel rond 650€ en alles daarboven is eigenlijk te duur voor wat het is.

Een groter probleem in de smartphone markt is wel het ridicuul inefficiënt schrijven van code.
    De specs van een Galaxy S10:
    Quad HD scherm
    512GB aan geheugen
    HDR ondersteuning
    4K 60fps camera
    2.7GHZ octocore processor

Als je een pc met diezelfde specs bouwt, dan heb je een PC die nog 10 jaar meekan, bij een smartphone merk je na een jaar of 3 dat er software is die niet meer vlot draait...

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Goeie smartphones beginnen rond 350€. Heel goeie zitten momenteel rond 650€ en alles daarboven is eigenlijk te duur voor wat het is.
    Ook een beetje ongenuanceerd hé. Als je dan toch uitgaat van professioneel gebruik en de vergelijking maakt met PCs, kan je de lijn doortrekken:
    • Grafische chip is van minder belang.
    • Hell, zelfs cpu is tegenwoordig ondergeschikt aan RAM.
    • Camera is geen prioriteit
    • Storage kan van belang zijn
    • Battery life is misschien ook nog een belangrijke

Dan ga je zelfs onder de €350 deftige toestellen vinden.

Mijn huidige gsm heb ik ondertussen 3jaar. Heeft toen €125 gekost. Gaat nog altijd vlot mee. En daarmee wil ik zeggen:
    • Batterij gaat nog altijd 2dagen mee bij normaal gebruik (in't begin was het bijna 3dagen, nu is 2 soms al nipt. Maar dan nog, hoeveel smartphones kunnen dit zeggen? ^^)
    • 3GB RAM
    • Snapdragon 430, dus octacore 1.4Ghz
    • 16GB storage + SD-slot
    • dual sim
    • Sinds ik niet game op mijn gsm, is dit meer dan voldoende. Af en toe eens een puzzelspelletje, en daar zijn die specs meer dan genoeg voor.
    • Ik denk dat de officiële ROM nog op Android 8.1 zit, misschien al 9. Ik draai een 9, maar er zijn al Android10 custom ROMs uit.

Enige reden dat ik zou zien om sneller van smartphone te switchen, is het stopzetten van updates (in geval van stock ROM bij android). In veel gevallen bij Android is dit 2j (of zelfs minder), bij iPhones toch 4j (met de gekende vertraging van het systeem bij oudere modellen).

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Som die specs op en 90% van de nonkel jefs weten niet over wat je het hebt. Dat is denk ik toch één van de grootste redenen dat oudere mensen dure gsm's kopen. Ze kennen iemand die er tevreden van is en nemen die dan ook maar. Op het statussymbool na dus. Idem voor mijn schoonouders. Nooit problemen gehad met iPhone dus de volgende wordt weer ene. Die kopen wel altijd ene van een vorige generatie dus valt dat qua prijs nog wel mee. Die gaan echt niet op tweakers de specs van 100 gsm's gaan opzoeken.

Wat mij meer opvalt is dat véél mensen bijna geen zorg dragen voor hun toestel van 1000 euro. Al mijn gsm's heb ik nog perfect kunnen doorverkopen maar 50% van de smartphones die ik zie, daar zijn precies al een auto over gereden.

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat je laatste zin (OP) de nagel op de kop slaat, dit geldt ook voor auto's/huizen/... Maak een ander zijn rekening niet, heeft die kleine een gsm van €1000, goed voor haar. Heeft ze hem volle pot betaald of gewonnen of met 30% korting gekocht, who knows. Ze betaalt hem op afbetaling en geeft haar laatste spaarcenten van verjaardag er aan uit of ze gaat er elke vrijdag voor in frituur gaan werken. Mensen maken veel te veel oordeel over anderen.

Ik kan zelf aan sommige zaken veel te veel geld geven tov gemiddede mens (concreet vb: als bouwkundige is de gevelbekleding onnodig duur om slechts als water- en windweerstand te dienen (en dan nog minder resistent als een simpele baksteen, maar voor mij persoonlijk is dat belangrijk). Anderen gaan alles oppotten om zo vroeg mogelijk halftijds te kunnen werken ofzo, anderen werken hun in miserie, thats life..

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Ook een beetje ongenuanceerd hé. Als je dan toch uitgaat van professioneel gebruik en de vergelijking maakt met PCs, kan je de lijn doortrekken:
    • Grafische chip is van minder belang.
    • Hell, zelfs cpu is tegenwoordig ondergeschikt aan RAM.
    • Camera is geen prioriteit
    • Storage kan van belang zijn
    • Battery life is misschien ook nog een belangrijke

Dan ga je zelfs onder de €350 deftige toestellen vinden.
    Puur voor werkgerelateerde dingen is een grafische chip in een laptop ook zelden nodig (buiten grafisch ontwerpers etc). Los daarvan is de grafische chip in een smartphone echt zo slecht nog niet. Galaxy S10 heeft trouwens ook 6GB Ram.
    Het is echt bijna absurd wat voor compute-kracht smartphones zouden moeten hebben, en dan is het toch wel heel jammer als je ziet hoe slecht ze daarmee om gaan (de ontwikkelaars dan).

Nu weet ik ook een hele mensen die laptops van +1000€ kopen waarmee ze enkel een browser openen... Terwijl als dat type mensen mij om advies vraagt, ik ze altijd een goedkoop model zal voorstellen.

Gally's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het zijn inderdaad voorkeuren hé. Je kan hetzelfde zeggen over kunst, auto’s, tech, muziek, restaurants, sport, reizen, ...
    Alles wat een mens persoonlijk maakt. De ene persoon spendeert liever (en iets meer) geld aan X, de andere aan Y.
    Ik vind dan ook niet dat je zoiets kan veralgemenen als een "stomme aankoop".

Uiteraard is het aankoopgedrag vandaag de dag verantwoord. Van elk commercieel product op de markt, is het de markt die de prijs bepaald. Puur vraag en aanbod.
    Als jij geen € 1 000,00 kan ophoesten voor een smartphone, dan is dat meer dan jouw verdomde recht. Maar er is voldoende andere vraag om de prijs te verantwoorden.

En lichtjes offtopic, maar om even in te zoomen op dan puur het topic "smartphone": dit is wel eentje om over na te denken.

Bronvermelding: slides Thierry Geerts - Country Director Google België-Luxemburg

Het is in feite onwaarschijnlijk wat je op één toestel vandaag de dag allemaal kan doen.
    Bij mij heeft het de P.C. helemaal vervangen, dat toestel heb ik niet meer nodig. (professioneel wel)
    Alles is self-service aan het worden en dat allemaal mobiel en vanaf één device. Crazy. Maar ok - dat is even een zijspoor.

(Ik snap dat dit net ook deels jouw punt is. Waarom een viervoud spenderen aan een toestel dat net hetzelfde kan. Maar dan zijn we terug bij begin af aan: voorkeuren.)
    Laatst gewijzigd door Gally; 10 december 2019 om 11:26

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gally Bekijk bericht
    Het zijn inderdaad voorkeuren hé. Je kan hetzelfde zeggen over kunst, auto’s, tech, muziek, restaurants, sport, reizen, ...
    Alles wat een mens persoonlijk maakt. De ene persoon spendeert liever (en iets meer) geld aan X, de andere aan Y.
    Ik vind dan ook niet dat je zoiets kan veralgemenen als een "stomme aankoop".

Uiteraard is het aankoopgedrag vandaag de dag verantwoord. Van elk commercieel product op de markt, is het de markt die de prijs bepaald. Puur vraag en aanbod.
    Als jij geen € 1 000,00 kan ophoesten voor een smartphone, dan is dat meer dan jouw verdomde recht. Maar er is voldoende andere vraag om de prijs te verantwoorden.

En lichtjes offtopic, maar om even in te zoomen op dan puur het topic "smartphone": dit is wel eentje om over na te denken.

Bronvermelding: slides Thierry Geerts - Country Director Google België-Luxemburg

Het is in feite onwaarschijnlijk wat je op één toestel vandaag de dag allemaal kan doen.
    Bij mij heeft het de P.C. helemaal vervangen, dat toestel heb ik niet meer nodig.
    Alles is self-service aan het worden en dat allemaal mobiel en vanaf één device. Crazy. Maar ok - dat is even een zijspoor.

(Ik snap dat dit net ook deels jouw punt is. Waarom een viervoud spenderen aan een toestel dat net hetzelfde kan. Maar dan zijn we terug bij begin af aan: voorkeuren.)
    Die vergelijking kan je niet maken, want een Nokia 3310 kan ook al die taken voor 60€ (en die dingen hebben nooit 30M€ gekost trouwens, een Comodore 64 kostte +- 500$ destijds).

Iets om harder over na te denken:

Pagina 1 van 4 1234 Laatste

Regels voor berichten