Pagina 3 van 3 Eerste 123

Discussie: Bloed donaties

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mefke Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ooit mee geweest met mijn vrouw. Werd terug naar huis gestuurd, ik mag niet geven omwille van medicatie.

Bij ons op het werk hebben wij voor onderzoek en ontwikkeling van ziekenhuis testen bloed nodig om dat uit te proberen en voor onze kwaliteitscontrole. Voor de dagdagelijkse dingen mogen we het afval van enkele labo's gaan halen, dus wat er over blijft van nadat de door de dokter voorgeschreven onderzoeken gebeurd zijn. Natuurlijk weten wij niets van die stalen omwille van privacy en zo. Er zijn voor een aantal zaken bloed in grotere hoeveelheden nodig en dan gaan we dat kopen bij het rode kruis. Dan krijgen we bloedzakken die de avond ervoor afgetapt zijn, ik vermoed waar ondertussen ook onderzoeken opgedaan zijn en die niet geschikt bevonden zijn voor transfusie. Prijs dat wij voor zo'n zakje betalen, daar kunnen ze bijna voor een heel jaar van die suikerwafels die ze dan geven voor kopen
    Ooit op het werk trouwens een artikel gezien met de waardes van een heel lichaam. Als je alles verkoopt dan ben je direct multimiljonair

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
    eigenlijk toch wel erg dat jullie zwaar moeten betalen voor bloed dat gratis is gegeven én afgekeurd is. Dat ze hun onkosten van onderzoeken er uit willen ok, maar aangezien het toch ook voor de gezondheid te verbeteren is, zou het imo enkel dat mogen zijn.
    Maar ja, bloed en vooral plasma is big business. Misschien ook de reden dat bloedvrije chirurgie maar een trage opmars kent en weinig bekendheid heeft?

Such is the growing demand for plasma, that the global market - worth $23.6bn in 2016 - is predicted to almost double to $44.3bn by 2023.

The US, the world's largest exporter, now sends more than $2bn worth of plasma and related blood products overseas every month, making it the country's 12th most valuable export.
    Een van de redenen waarom ik er toch altijd een dubbel gevoel bij heb. Het rode kruis roept altijd dat er bloed te kort is, maar waarom maken ze dan ook geen reclame voor bloedvrije chirurgie? Dit zou ervoor zorgen dat er meer bloed beschikbaar komt voor mensen die het echt (acuut) nodig hebben.
    Nu weten mensen gewoon niet dat er zelfs bloedvrije ziekenhuizen zijn (zoals Jan Palfijn in Gent). Als dit beter bekend was en gepromoot werd, zouden misschien meer mensen hun weg naar dergelijke centra vinden en dan zou er voldoende zijn voor de gevallen die echt niet zonder een bloedtransfusie kunnen.

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Karel DeGrote Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik heb een paar jaar geleden stamcellen gedoneerd. Die hele procedure valt tegenwoordig heel goed mee.
    Je krijg 4 dagen op voorhand dagelijks een spuit die de stamcellen uit je beenderen gaat halen en in je bloed gaat brengen.
    De donatie zelf stelt helemaal niets meer voor. Je moet gewoon een hele dag in bed liggen terwijl ze bloed afnemen. Ik heb de hele dag gewoon netflix zitten kijken.
    Na een week, een maand en een jaar moet je nog eens bloed laten trekken om te kijken of je nog iets tekort zou hebben.
    Het is een aangenamere procedure voor de donor inderdaad. Wat de beste procedure is uit het oogpunt van de ontvanger is afhankelijk van de ziekte om een of andere reden.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1895450/ bijvoorbeeld. Al merken ze daar wel terecht op dat er nog veel meer onderzoek nodig is en dat er over de resultaten dus nog geen consensus bestaat. Voor diegenen die stamcellen gaan doneren is het misschien goed om te vragen welke procedure het beste past? Tegen dan zal er ook al weer meer onderzoek gedaan zijn.

iTrader
    0
    Al 20 plasma donaties en ook geregistreerd als stamceldonor. Ik zou wel enkel via bloed doneren, geen operatie. Nuja, als ze zeggen dat dat het beste is voor de patiënt en jij de enige bent die kan geven .. moeilijk.

Pagina 3 van 3 Eerste 123

Regels voor berichten