Pagina 3 van 5 Eerste 12345 Laatste
    MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Nee, dat valt daar niet onder. Ik doe hetzelfde met mijn haar, lokken draaien. Als ik moe ben zou ik mezelf een poedel op mijn hoofd draaien

Jeff: neem je medicatie hiervoor? In behandeling bij een psycholoog? Want zoals met zoveel dingen is het belangrijk dat je het aanpakt VOOR het escaleert... Begint trouwens meestal in/net na de tienertijd dus jij bent er wat "laat" mee tenzij je het al veel langer hebt maar zelf niet zo herkende toen?

Hier geen OCD of wat dan ook, maar ik ging altijd uit van het slechtste. Mijn man die 20 minuten te laat was? Dan kon dat niet anders dan dat hij een ongeval had gehad bvb. Mij helpt het om te rationaliseren. Hoe groot is statistisch de kans dat dat zo is? En hoe groot de kans dat hij gewoon weeral eens de tijd uit het oog verloor of impulsief gestopt is bij de colruyt?
    1x op aanraden van de psycholoog uitgesproken wat voor gevolg zijn te laat komen heeft op mijn denkproces. 10 minuten te laat? Okee, dan moet ik de politie bellen, de verschillende ziekenhuizen op zijn route, vervoer voor mezelf regelen, opvang voor mijn dochter,... Zijn mond viel letterlijk open. Hij vond mijn gezaag gewoon irritant. Eens hij door had wat er allemaal achter zat, snapte hij wel beter waarom ik altijd boos was als hij me niet verwittigde...
    Dat zijn dus 2 tips die ik je kan geven: spreek het uit tegen de mensen dichtst bij je zodat ze er zicht op krijgen en kijk of rationaliseren/kansberekening je kan helpen ?
    Ik neem een lichte dosis SSRI (Sypralexa 10mg per dag) en ga om de zoveel weken naar de psycholoog. Het is inderdaad vrij laat gekomen bij mij, maar door gesprekken ben ik erachter gekomen dat ik altijd vatbaar geweest ben voor intrusies, bijna zonder compulsies weliswaar. Ik had/heb altijd onrealistische angsten: net mijn vliegtuig gaat uit de lucht vallen, net mijn huis gaat afbranden tijdens een warme zomer, etc.

De gedachten zijn zich na een emotioneel zwak moment in het leven echter meer gaan manifesteren. En doordat ik gaan panikeren ben, hebben die gedachten zich nog meer gemanifesteerd. Tot het punt dat ze nu niet meer weg gaan, al staan ze nu wel op een laag pitje. Maar de ene dag is de andere niet. Het blijft wel lastig om zo'n ego dystone gedachten te hebben die je angstig maken, maar je leert er ergens mee leven.
    Let us pray for all the fools that be
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MiniJeffrey Bekijk bericht
    Ik neem een lichte dosis SSRI (Sypralexa 10mg per dag) en ga om de zoveel weken naar de psycholoog. Het is inderdaad vrij laat gekomen bij mij, maar door gesprekken ben ik erachter gekomen dat ik altijd vatbaar geweest ben voor intrusies, bijna zonder compulsies weliswaar. Ik had/heb altijd onrealistische angsten: net mijn vliegtuig gaat uit de lucht vallen, net mijn huis gaat afbranden tijdens een warme zomer, etc.

De gedachten zijn zich na een emotioneel zwak moment in het leven echter meer gaan manifesteren. En doordat ik gaan panikeren ben, hebben die gedachten zich nog meer gemanifesteerd. Tot het punt dat ze nu niet meer weg gaan, al staan ze nu wel op een laag pitje. Maar de ene dag is de andere niet. Het blijft wel lastig om zo'n ego dystone gedachten te hebben die je angstig maken, maar je leert er ergens mee leven.
    Lijkt me vooral dat jij je best doet om het leefbaar te maken/houden voor je ipv ze je leven over te laten nemen! Goed bezig dus! En ik vind het zelfs knap dat je het ter sprake brengt hier want ook op een anoniem forum blijft het moeilijk jezelf kwetsbaar op te stellen. Ik lees dus vooral sterkte en geen zwakte!

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het pulken aan wenkbrauwen heb ik ook. M'n vrouw komt er zot van. Niet dat ik echt snok, maar toch trekken om te zien of er geen los zitten. En als er eentje wat scheef groeit dan moet hij er wel uit.
    Of pulken aan de verharde velletjes rond de teennagels en als er eentje niet weg te krijgen is met er aan te prutsen, kan ik niet slapen en moet ik uit m'n bed om dat weg te knippen.
    En ik rij graag met 111 op de kilometriek. Geeft me een relax gevoel op de snelweg. Maar ik zal me wel aanpassen aan het verkeer natuurlijk. Maar als het even kan is het 111 op de teller.

Ik kan ook niet tegen meerdere gesprekken door elkaar en ik wordt zot van smakkende eters. Ook twee liedjes door elkaar meken me gek. Sinds kort kan ik ook niet meer tegen groepen van mensen.
    Best lastig om op het werk in de refter te zitten. Als het echt te druk is en men bijvoorbeeld veel en luid praat en twee of drie man filmpjes op zijn gsm (zonder oortjes) zit te kijken, dan ga ik ofwel naar de kleedkamer ofwel steek ik oortjes in en zet m'n muziek goed hard.

Ook mensen die met hun benen over elkaar zitten en met dat ene been zo op en neer wippen, triggert iets bij me, zeker als het zo net in m'n ooghoeken valt.

Misschien moet ik toch maar eens naar een psychiater.

MikeHunt's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht

Ik heb ooit in een ver verleden nog een vriendin gehad die dat heeft, en vreemd genoeg ben ik dat woord na al die jaren blijven onthouden. Al is dat misschien ook gewoon een soort van OCD

MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Lijkt me vooral dat jij je best doet om het leefbaar te maken/houden voor je ipv ze je leven over te laten nemen! Goed bezig dus! En ik vind het zelfs knap dat je het ter sprake brengt hier want ook op een anoniem forum blijft het moeilijk jezelf kwetsbaar op te stellen. Ik lees dus vooral sterkte en geen zwakte!
    Ja, je moet er leren mee leven zonder dat het je leven gaat bepalen. Ik heb er geen probleem mee dat ik een bepaalde zwakte heb (ook al zijn de dallen soms serieus diep), zoiets moet bespreekbaar kunnen zijn.
    Let us pray for all the fools that be

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Hier ook een aantal van die erg vervelende zaken:
    - Ontzettende stress om te laat te komen, zelfs als het echt niet erg is als ik te laat zou komen.
    - Periodes van zeer sterke hypochondrie. Al heb ik in het verleden wel echt een aantal ernstige zaken gehad, is het telkens opnieuw weer in mijn hoofd "zou het echt zijn of niet deze keer".
    - Zeer gevoelig voor omgevingsgeluid (en vooral stemmen door elkaar). Op de trein en het werk heb ik tegenwoordig zeer vaak een noise-cancelling headphone op. Maar spijtig genoeg wordt dat niet overal sociaal aanvaard (restaurant, feestjes,...)
    - Ben mij altijd ontzettend bewust van mijn omgeving. Merk altijd zeer snel alllerlei gewoontes en tics op. En ik kan mij dan echt enorm storen als iemand elke dag iets altijd op dezelfde manier doet. Het is zelfs zo erg dat ik bij mezelf dan op vanalles en nog wat ga letten om zeker te zijn dat ik dat zelf niet doe. Dus bv elke middag iets anders eten, elke dag op een andere plaats in de trein zitten, enz. Dit uit angst dat andere mensen bij mij bepaalde gewoontes zouden zien.

Vooral dat laatste zit bijna constant in mijn hoofd. Iemand die dit herkent?

Pompi's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tailball Bekijk bericht
    Dat dus! Bij mijn wimpers deed ik dat ook soms.
    Check, wel nog maar recent..
    duidelijk gelinkt aan een stresvolle periode op het werk.
    na een uur lag er plots nen hoop baard op mijnen bureau.

Mijnen baard op 3mm geschoren om het te stoppen; wenkbrouwen heb ik nu nog soms maar minder.
    Life on the fastlane

Tomski's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pompi Bekijk bericht

Mijnen baard op 3mm geschoren om het te stoppen; wenkbrouwen heb ik nu nog soms maar minder.
    Dat klonk raar, als je de quote erboven meelas

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pompi Bekijk bericht

Ik ben precies echt niet de enige met die tic

glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Yep, hier nog een OCD'er. Neemt soms rare vormen aan.

- Ik heb bepaalde rituelen/routines waarvan ik heel onrustig word als ze niet of anders doorgaan. Een voorbeeld is vlak voor het slapen of als mijn partner de deur uitgaat en hoeveel kusjes/waar/wat er gezegd moet worden op dat moment. Het gekke is dat ik niet denk "als het fout gedaan wordt, gaat hij dood", maar "áls hij dood gaat en het ritueeltje was niet goed, ben ik bang dat ik levenslang ga denken dat het daardoor komt."

- Hetzelfde met autorijden. Ik heb heel lang niet durven autorijden. Niet omdat ik bang was om een accident te krijgen, maar wel omdat ik bang was dat ik een accident ging krijgen en dán bang ging zijn om te rijden

- Onzekerheid is sowieso een lastige voor mij. Als ik iets niet goed begrepen heb als mijn partner iets zegt, vraag ik altijd om verduidelijking. Of vlak voor het slapengaan, als hij nog iets zegt en ik heb het niet verstaan. Want stel je voor dat hij doodgaat en dat ik mij dan mijn hele leven afvraag wat het laatste is wat hij tegen mij gezegd heeft... Zeker bij 'belangrijke' gesprekken wil ik 100% zeker zijn dat ik zijn woorden (dus niet 'the gist of it') goed begrepen heb. Ik herinner me dingen ook vaak effectief hoe ze gezegd geweest zijn (welke woorden), of ik neem dingen heel letterlijk op.

- Een iets minder sterke, maar ik heb iets met het getal twee. Dingen tweemaal moeten doen, denken, zeggen,... Is gelukkig dus niet zo heel erg

- Overmatig zorgen maken... Of ik wel op tijd ben, of er parking is, of ik het wel ga vinden, wat ik daar kan eten,... Dat is nu al een heel pak beter. Vroeger kon ik echt een hele avond bezig zijn met de kleine lettertjes te lezen van bijvoorbeeld algemene vliegvoorschriften (bagage, handbagage, hoe lang op voorhand komen, wat moet je wel/niet mee hebben). Of ik ging met mijn werk naar een congres in het buitenland, om dan de website van het hotel helemaal door te nemen, ook het gedeelte over het restaurant, is er wel iets dat ik lust? Om dan op Google Maps te gaan kijken naar wat er in de buurt is van winkels, apothekers,... Dat waren euh, geen plezante avonden. Of allez, toch niet leuk om daar achteraf over na te denken, dat je eigenlijk de hele tijd daarmee bezig bent geweest.

- Dat te laat komen is ook echt superstrikt. Vroeger kreeg ik stress van de GPS, want er stond toen bijvoorbeeld aankomst om 13:02 en dat is dus 2 minuten te laat. Of als iemand mij zegt dat ze gaan bellen om 18u en ze bellen om 18u06 dan vind ik dat onbeleefd

- Ik kan obsessief doen over heel veel dingen, soms groot, soms klein. Het idee dat mijn partner mij eigenlijk niet leuk vindt, is een hele sterke, bijvoorbeeld. Ik ga dan op zoek naar argumenten voor en tegen, maar tegelijkertijd weet je dat het die OCD is dus dan raak je in een eindeloze discussie met je eigen hoofd of je nu aan het OCD'en bent, of je effectief een punt hebt. Een ander voorbeeld zijn de pilletjes die mijn ene kat moet nemen voor hoge bloeddruk. Ik verkruimel die en doe die onder smeerkaas. Maar je krijgt natuurlijk niet alle miniscule kruimeltjes in dat kaasje, en ook als de kater het aflikt van het mes, krijgt hij niet alles binnen, soms blijven er kruimeltjes aan het mes hangen of valt er een stukje op de grond, waardoor er ook weer kruimeltjes op de grond kunnen blijven plakken,... Dus hij krijgt het pilletje niet helemaal binnen en dan zal het vast minder goed werken. Dat beest heeft waarschijnlijk een hekel aan mij omdat ik constant dat broodmes onder zijn neus duw zodat hij zeker alles aflikt

- Of ik een goed mens ben. Ik kan daar echt uren over zitten piekeren. Om één of andere reden is dat heel belangrijk voor mij. Ik kan ook heel lang zitten nadenken of ik misschien tóch geen slecht persoon ben. Ik heb wel eens gelogen (oh, juist, liegen is ook zo'n enorm OCD-ding bij mij... Ik kan niet liegen tegen belangrijke mensen in mijn leven, heeft mij ook al vaak in de problemen gebracht), of ik heb wel eens dingen naar mijn hand gezet. Wil dat zeggen dat ik constant manipuleer? Dat ik eigenlijk een slecht persoon ben die alleen uit is op haar eigenbelang? Dat er misschien niet zoiets bestaan als slechte en goede personen, of dat goede personen ook wel eens slechte dingen of omgekeerd, dat gaat er bij mij heel slecht in, toch als het over mezelf gaat.

En zo zijn er nog... heel veel dingen. Het is dus écht al een pak beter, haalbaarder, ik kan zowat door het leven gaan zonder constant onder zware stress te staan omdat xyz... Maar er is ook nog een pak werk aan.
    "A confident people is not exclusive. A great religion affirms other religions. A great culture affirms other cultures. A great nation affirms other nations. A great individual affirms other individuals, validates the being-ness of others and the vitality." ~ Leonard Cohen

Myllan's schermafbeelding
    5.012
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Enige wat ik vrooooeeeeeeger had toen ik pas mijn rijbewijs had was dat wanneer ik de autosnelweg op moest ik Spaans benauwd kreeg. Maigad dat ging echt van klamme handjes tot braakneigingen.
    Gelukkig was dat snel over.

Nu is alles chill. Het enige waar ik continu mee bezig ben is wanneer ik ga tanken, ik altijd een rond getal moet en zal tanken maar ik denk dat iedereen dat wel een beetje heeft.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ashuray Bekijk bericht
    Kzie ze daar al zitten met 3. Den Ball zonder wimpers, Mulan als een halve poedel en den Tom met een Jafar baardje

Ik sta versteld van sommige dingen die ik lees. Lijkt me zo dodelijk vermoeiend met wat voor dingen sommige leden te maken hebben.
    Laatst gewijzigd door Myllan; 14 maart 2019 om 17:19

brandon_'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik probeer net altijd een zo-niet-mogelijk rond getal te kiezen.

Als ik bij mijn ouders thuis ben en de TV staat op en het nieuws begint, zetten ze het volume altijd harder.
    Dat staat dan bv. op 40 en dan zie ik het volume-niveau naar boven gaan en denk ik al in mezelf "Niet stoppen op 50, niét stoppen op 50!!"
    Tuurlijk stoppen die altijd op 50! Whyyyyy
    Wat is er mis met volume 49 of 51? 't Is niet omdat volume stand 50 bestaat, dat dit per definitie het ideale volume niveau is.

De wekker net hetzelfde, ik zal die nooit op een "rond" uur zetten. Momenteel staat die op 6u43 op weekdagen. Liefst zo random mogelijk voor mij dus wat nummers betreft.

ashuray's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brandon_ Bekijk bericht
    Ik probeer net altijd een zo-niet-mogelijk rond getal te kiezen.

Als ik bij mijn ouders thuis ben en de TV staat op en het nieuws begint, zetten ze het volume altijd harder.
    Dat staat dan bv. op 40 en dan zie ik het volume-niveau naar boven gaan en denk ik al in mezelf "Niet stoppen op 50, niét stoppen op 50!!"
    Tuurlijk stoppen die altijd op 50! Whyyyyy
    Wat is er mis met volume 49 of 51? 't Is niet omdat volume stand 50 bestaat, dat dit per definitie het ideale volume niveau is.

De wekker net hetzelfde, ik zal die nooit op een "rond" uur zetten. Momenteel staat die op 6u43 op weekdagen. Liefst zo random mogelijk voor mij dus wat nummers betreft.
    Ik zet mijn wekker nooit want dan verzet ik die 1000 keer. Dan denk ik "kga hem toch nog een min vroeger zetten anders ben ik mss te laat" dan word ik snachts wakker om hem nog is vroeger te zetten. En dan word ik 10 min voor hij afgaat wakker omdat ik bang ben dat hij kapot is en niet zal afgaan

Hellrabbit's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door glashelder Bekijk bericht
    - Of ik een goed mens ben. Ik kan daar echt uren over zitten piekeren. Om één of andere reden is dat heel belangrijk voor mij. Ik kan ook heel lang zitten nadenken of ik misschien tóch geen slecht persoon ben.
    Goh... euh ... mja :/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Myllan Bekijk bericht
    Nu is alles chill. Het enige waar ik continu mee bezig ben is wanneer ik ga tanken, ik altijd een rond getal moet en zal tanken maar ik denk dat iedereen dat wel een beetje heeft.
    Ik tank tot de tank vol zit?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brandon_ Bekijk bericht
    Veelvouden van 5 of 10 vermijden is net het tegenoverstelde van random, wacht maar tot die mind-fuck doordringt

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Weet niet of dit OCD is of on topic, maar nu we toch trachten onze mentale issues bloot te leggen, even een helder moment.
    Mijn issue is in feite dat ik continue ofwel stress heb ofwel zeer positief excited ben.

De stress dacht ik eerst dat dit aan het werk lag. Op den duur zag ik dat ik tijdens de vakantie ook veel stress had, namelijk over "hopelijk belt het werk mij niet met problemen" of "ik heb nog niet veel gedaan deze vakantie". Nu heb ik de laatste weken voor het eerst in 10 jaar een heel kalme periode op het werk, waarin ik mezelf niet continue uit dien te sloven, en dat ervaar ik dan ook als stress omdat ik misschien minder doe dan iemand anders en van mijn werk profiteer.

Omgekeerd wanneer ik bijvoorbeeld thuis zit, focus ik mij op de meest belachelijke dingen. Bijvoorbeeld de robotmaaier rijdt rond, dan hou ik continue in de gaten waar die is en of die niet vast zit. Om nog te zwijgen van mijn activiteiten op dit forum, waar ik elke reactie die ik plaats nog eens 5 keer nalees en aanvul/corrigeer. Geen gezever de helft van mijn reacties op dit forum heeft een "laatst gewijzigd op..." onderschrift.

En wanneer ik hier zeg "ik wil de mod Loser kunnen negeren omdat ik mij aan hem kapot erger en mij uren bezighoud met op zijn zever te reageren en mij op te winden". Dan is dat ook effectief zo. Dan lees ik weer zo'n net iets te linkse blok tekst over de islaam, en krijg ik de neiging een stuk neer te pennen waar ik een half uur aan bezig ben, om dit vervolgens nog 3x na te lezen en de ganse dag mij op te winden over welke k*treactie daar dan weer op gaat komen. Zit ik zelfs tijdens het auto rijden mijn gsm te checken.

Hier is het gevolg van dat ik 's avonds vaak vermoeid ben en nauwelijks nog energie.
    Omdat alles wat ik doe aanvoelt alsof de rode duivels de finale van het WK aan het spelen zijn.

Pagina 3 van 5 Eerste 12345 Laatste

Regels voor berichten