iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Beste ziekenfonds met baby

Mijn vriendin en ik zitten momenteel bij HZIV, een gratis mutualiteit die enkel wettelijk verplichte terugbetalingen doet zonder extra voordelen. De extra voordelen wegen voor ons namelijk niet op tegen het lidgeld dat we bij andere mutualiteiten zouden moeten betalen.

Volgens jaar verwachten we ons eerste kindje. Nu vragen we ons af of het hiervoor beter is om wél naar betaald ziekenfonds te gaan? In het begin sowieso want dan heb je bijna overal recht op een gevoortepremie. Maar los van die premie denk ik eigenlijk nog steeds dat het te betalen lidgeld niet opweegt tegen de extra voordelen...

UPDATE 7u48:
    Ik bedoel de verplichte ziekteverzekering.
    Als hospitalisatieverzekering hebben we al een zeer goede verzekering via het werk.
    Laatst gewijzigd door koeng; 2 november 2018 om 07:48

Tha_nOn's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Kan je eenvoudig opzoeken hé. Vb: https://www.cm.be/diensten-en-voorde...n-babygeschenk
    Maar ge zult wel eens moeten navragen of ge daar zelfs recht op hebt als ge aansluit minder dan 9 maand voor de geboorte. Ik denk dat dit niet geld voor de gewone mutualiteit maar bij bijkomende verzekeringen (hospitalisatieverzekering of dergelijke met extra terugbetalingen/premies) moet ge aangesloten zijn meer dan 9 maand voor geboorte.

Daarnaast betalen de meeste ziekenfondsen ook al het remgeld terug voor kinderen onder 7 jaar (is niet wettelijk verplicht volgens mij). En vaak ook een bedrag wanneer ge, bij hospitalisatie van uw kind, in het ziekenhuis overnacht.

iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Wij zitten bij partena, we hebben een potje als cadeau gekregen en de keuze tussen 400 op onze rekening of 550 euro in hun "shop". Wij hebben voor de cash gekozen.
    Ik heb daar ook de hospitalisatie verzekering hospitalia plus. Onze pruts ligt nu voor de 5de keer in het ziekenhuis (ze is bijna 1j), maar ik kan kiezen voor een 1persoonskamer waarbij mijn eten + verblijf ook volledig terugbetaald wordt. Als ik me goed herinner was onze vorige factuur rond de 800 euro voor 3 nachten verblijf.
    Voor ons dus een no-brainer
    Als ik me goed herinner zijn de onafhankelijke (partena/oz) en de voorzorg bij de beste voor "cadeaus" maar zit er bij de voorzorg een verschil tussen de verschillende provincies dus die moet je onderling ook nog eens vergelijken.

Vile's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hangt van regio tot regio af en je vergelijkt ze best onderling. Een goede mutualiteit + goede hospitalisatieverzekering hebben is essentieel. Eerste 2 jaar 3 maal ziekenhuisopname gehad met onze dochter 2 maal vanwege ernstige RSV en 1 maal een hevige buikgriep. We krijgen dat via ons werk, maar zonder goede dekking kan de factuur toch redelijk oplopen. Dat geldt trouwens ook voor een bevalling.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bij Partena is het €400 bij 2 aangesloten ouders, ook voor nieuwe aansluitingen.

Volledige terugbetaling remgeld tot 7 jaar is inderdaad een veelvoorkomend voordeel. Maar dat remgeld kost amper €4 à €6. Dan heb je al veel consultaties nodig om het uit je lidgeld te halen...

Hospitalisatie is inderdaad wel een héél belangrijke, maar daarvoor hebben we al een zeer goede hospitalisatieverzekering. Dus ik denk niet dat de mutualiteit (voor de verplichte verzekering) dan nog een verschil maakt? Alle kosten gelinkt aan zwangerschap zijn toch ook hospitalisatieverzekering?

Vile's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat hangt er vanaf. Als jullie een hospitalisatieverzekering hebben met eenpersoonskamer, dan kost de bevalling jullie quasi niks. Zonder eenpersoonskamer dus tweepersoonskamer zoals velen hebben, maar meestal kiezen mensen voor een eenpersoonskamer dan ga je akkoord met het betalen van alle ereloonsupplementen + de meerprijs van een eenpersoonskamer.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vile Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dat hangt er vanaf. Als jullie een hospitalisatieverzekering hebben met eenpersoonskamer, dan kost de bevalling jullie quasi niks. Zonder eenpersoonskamer dus tweepersoonskamer zoals velen hebben, maar meestal kiezen mensen voor een eenpersoonskamer dan ga je akkoord met het betalen van alle ereloonsupplementen + de meerprijs van een eenpersoonskamer.
    Hospitalisatie is dik in orde, kleine extra prijs voor een éénpersoonskamer maar die valt goed mee.
    Liever die extra in geval éénpersoonskamer nodig is dan speciaal daarvoor nog een extra/duurdere hospitalisatie te nemen (die mogelijk hoger uitkomt dan de meerkost in huidige hospitalisatie).

De vraag staat los van alles rond hospitalisatie.
    Louter de verplichte ziekteverzekering .. Of het echt wel zoveel extra voordeel is om met een baby voor een betaalde mutualiteit te kiezen (op de geboortepremie na).

iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koeng Bekijk bericht
    Hospitalisatie is dik in orde, kleine extra prijs voor een éénpersoonskamer maar die valt goed mee.
    Liever die extra in geval éénpersoonskamer nodig is dan speciaal daarvoor nog een extra/duurdere hospitalisatie te nemen (die mogelijk hoger uitkomt dan de meerkost in huidige hospitalisatie).

De vraag staat los van alles rond hospitalisatie.
    Louter de verplichte ziekteverzekering .. Of het echt wel zoveel extra voordeel is om met een baby voor een betaalde mutualiteit te kiezen (op de geboortepremie na).
    Nee, in dat geval haal je er weinig winst uit want je moet al minimum 2 personen aansluiten (baby + 1 ouder) en vaak moet je al x tijd aangesloten zijn voor die voordelen. Hospitalisatieverzekering is belangrijker.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Nee, in dat geval haal je er weinig winst uit want je moet al minimum 2 personen aansluiten (baby + 1 ouder) en vaak moet je al x tijd aangesloten zijn voor die voordelen. Hospitalisatieverzekering is belangrijker.
    Bij sommige ziekenhuisfondsen gaan de voordelen meteen in.
    Er vanuit gaande dat de voordelen meteen ingaan: ook dan wegen de voordelen vaak toch nog steeds niet op tegen het (hoge) lidgeld dat je moet betalen?
    (indien je reeds goede hospitalisatie hebt via 't werk en enkel aan verplichte ziekteverzekering denkt)

iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Dat is, grofgerekend, 100 euro per persoon.
    Ikzelf haal dat er zeker uit omdat ik wel terug kan vallen op enkele tegemoetkomingen (vaccinaties, bril, sportclub, psycholoog,...) maar iemand die zich ofwel nooit bezighoudt met kijken wat je allemaal terug kan trekken of iemand die perfect gezond is, kan in veel gevallen veel beter af zijn met de gratis "ziekenkas".

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    31 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Jullie spreken toch over het 17,7€ lidgeld per 3 maanden eh? Dat is wat de voorzorg van mijn rekening haalt elke 3 maanden voor mijn aansluiting (+zoon)... Dus 70,8 euro per jaar.
    Heb daar nooit onderzoek naar gedaan, mijn ouders waren daarbij aangesloten.

We hebben in elk geval een geboortepremie (1100 euro dacht ik) gekregen, nog een autostoel (aan ouders gegeven), een loopfiets, 2 jaar remgeld terugbetaald (en onze zoon is echt veel ziek geweest) en dan maken we nog gebruik van de terugbetaling van brillen (45 euro per 3 jaar dacht ik).
    Hospitalisatie heb ik bij Van Breda verzekeringen, vroeger bij DKV maar tot nu toe zijn ze vergelijkbaar volgens mij.

Als je geen speciale noden hebt ga je dat er niet uithalen natuurlijk.

iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Het kraamgeld van rond de 1200 euro komt niet van het ziekenfonds

https://www.vlaanderen.be/nl/gezin-w...geboortepremie

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    31 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Het kraamgeld van rond de 1200 euro komt niet van het ziekenfonds

https://www.vlaanderen.be/nl/gezin-w...geboortepremie
    Ja blijkbaar, is ook al even geleden natuurlijk. Dan zie ik ook niet echt veel voordeel in een betaald ziekenfonds.

Arifiene's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    https://www.spaargids.be/sparen/ziek...rgelijken.html

Uw situatie invullen en dan tabje => 'Geboorte kind'

En ja, daar zit véél voordeel in in vergelijking met HZIV.
    Sommige ziekenfondsen geven tot 400 euro bij de geboorte .
    Je suis blonde, et alors?
    http://www.katzoektthuis.be

Regels voor berichten