Pagina 1 van 3 123 Laatste

Discussie: Fake Lego (Lepin)

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)

Fake Lego (Lepin)

Onlangs bij onze Chinese vrienden een variant van 2 Lego-dozen gekocht

en

De Aston Martin is ondertussen aangekomen. 1 blokje mist (wordt ondertussen opgestuurd). Bouwkwaliteit is iets minder dan bij Lego, maar het verschil is klein. Ik weet dat je uiteindelijk het "Lego-imperium" schade berokkend, maar ik vond het toch het proberen waard. Zeker voor de sets die niet meer te koop zijn vind ik het een redelijk goeie oplossing.

Zijn er hier nog mensen die hier ervaring mee hebben, en zoja, wat zijn de ervaringen dan?

Dr.Cro's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Idd voor sets die enkele jaren retired zijn, wel jammer dat je jezelf meteen tegenspreekt en 2 sets komt die gewoon nog in de winkel zijn... Is echt letterlijk diefstal vind ik...

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dr.Cro Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Idd voor sets die enkele jaren retired zijn, wel jammer dat je jezelf meteen tegenspreekt en 2 sets komt die gewoon nog in de winkel zijn... Is echt letterlijk diefstal vind ik...
    Goh diefstal. Het is natuurlijk namaak (although wel legaal) en in grote schaal kan het een risico zijn voor Lego. Ze hebben dit natuurlijk ook deels in de hand gewerkt door die dure sets te maken. Als je het niet als collectors-item koopt gaat er niemand €850 betalen voor een doos lego he (€204 voor de Lepin-variant)

Het is jammer dat de namaak gewoon op dezelfde dag op de markt komt als het origineel (bvb Hogwarts kasteel) waardoor ze nog een groot stuk van hun marge verliezen.

Ik snap je verontwaardiging wel, en ik zou er bvb ook nooit "Lego voor kinderen" kopen (simpelweg door gebrek aan kwaliteitscontrole). Maar tot nu toe ben ik persoonlijk wel tevreden van mijn aankoop, al is hij op een 2e handsmarkt natuurlijk niks waard terwijl de lego-variant amper waarde verliest.

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Waarom zou het legaal zijn? Denk je echt dat ze Aston Martin of Volkswagen of Disney betaald hebben voor het gebruiken van hun merknaam?

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Waarom zou het legaal zijn? Denk je echt dat ze Aston Martin of Volkswagen of Disney betaald hebben voor het gebruiken van hun merknaam?
    Is trademark en copyright gedoe wereldwijd geregeld? Als China gewoon zegt: we doen daar niet aan mee. Dan is het toch niet illegaal?
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Is trademark en copyright gedoe wereldwijd geregeld? Als China gewoon zegt: we doen daar niet aan mee. Dan is het toch niet illegaal?
    Voor zover ik weet woont sandervdw in België en hier geldt dat wel (ongeacht de situatie in China). Je kan dat niet omzeilen door je producten in China te laten maken en ze dan naar hier te verschepen.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Voor zover ik weet woont sandervdw in België en hier geldt dat wel (ongeacht de situatie in China). Je kan dat niet omzeilen door je producten in China te laten maken en ze dan naar hier te verschepen.
    Goh ja het wordt illegaal als het veroordeeld is zeker? Heb er even wat over opgezocht en tot nu toe zijn ze niet veroordeeld.
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Het patent van Lego is voorbij waardoor het per definitie geen namaak is.
    Bij Disney gebruiken ze andere namen (Star Wnrs bvb), VW en Aston Martin (en Bugatti) staan er volgens mij wel gewoon op. Dus ofwel vinden die het de moeite niet voor een rechtzaak ofwel zijn daar de nodige rechten ook al vervallen (al lijkt me dat copyright te zijn en dat is 70 jaar na release pas). Dus het kan mogelijk illegaal zijn tov de franchises, maar tov Lego zeker niet.

Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zou dat nooit kopen. Niet zozeer omdat het schade berokkent aan Lego, maar vooral voor de veiligheid van mijn kind. Bij Lego weet je tenminste dat uw kind een blokje in zijn mond kan steken zonder dat het kwaad kan. Ik zou dat bij deze blokjes toch niet willen. Wie weet wat voor brol dat die Chinezen daar in steken.
    Twitch|Steam|PSN
    i7 4770k|16 GB Corsair Vengeance|RX580

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muscleduck Bekijk bericht
    Ik zou dat nooit kopen. Niet zozeer omdat het schade berokkent aan Lego, maar vooral voor de veiligheid van mijn kind. Bij Lego weet je tenminste dat uw kind een blokje in zijn mond kan steken zonder dat het kwaad kan. Ik zou dat bij deze blokjes toch niet willen. Wie weet wat voor brol dat die Chinezen daar in steken.
    Ik zou het ook nooit kopen voor kinderen, om die reden. Maar voor mezelf (ik steek geen blokjes in mijn mond ) wel. Al moet ik zeggen dat de blokjes wel identiek aanvoelen als Lego.

sneax's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik bouwde daar vroeger bruggen en stadions mee (op schaal voor een lego mannetje). En met technics vanalle toestellen (waar alles functioneel werkt). Plannetjes volgde ik één keer om dan af te breken en mijn ding te doen.

Wat doen jullie met zo'n Aston Martin? Die blokjes lijken mij ook redelijk specifiek en weinig te gebruiken in een zelf uitgevonden model. Op de kast zetten? Tegen de muur gooien en weer ineensteken?

BTW ivm veiligheid voor kind: bedoel je de samenstelling van het materiaal? Als dat te koop is in Europa, wordt dat niet getest? "De Chinezen" weten perfect hoe ze deftig materiaal moeten maken, veel wat we hier gebruiken, ook wat we kwaliteitsvol vinden, wordt ginder gemaakt. Als ze het dus maken met oog op de Europese markt zullen ze wel aan de nodige veileigheidseisen voldoen én gecontroleerd worden? Of ben ik hier fout in?
    safir Thom4s

Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sneax Bekijk bericht
    BTW ivm veiligheid voor kind: bedoel je de samenstelling van het materiaal? Als dat te koop is in Europa, wordt dat niet getest? "De Chinezen" weten perfect hoe ze deftig materiaal moeten maken, veel wat we hier gebruiken, ook wat we kwaliteitsvol vinden, wordt ginder gemaakt. Als ze het dus maken met oog op de Europese markt zullen ze wel aan de nodige veileigheidseisen voldoen én gecontroleerd worden? Of ben ik hier fout in?
    Dat bedoel ik ja. Broom(?) als rode kleurstof bv. In Europa mag dat al jaren niet meer, maar wat trekken die Chinezen zich daar van aan. Ik geloof er geen fluit van dat daar enige controle op is. Niet in China, noch Europa.

EDIT: Ik heb zelf wat zitten zoeken op Google uit interesse. enkele interessante links:

https://www.reddit.com/r/lepin/comme...lepin_healthy/
    https://www.youtube.com/watch?v=sHIWOG_iujQ (TL;DR: geen lood in de geteste peetjes)
    Laatst gewijzigd door Muscleduck; 30 augustus 2018 om 12:20
    Twitch|Steam|PSN
    i7 4770k|16 GB Corsair Vengeance|RX580

Creeping Death's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zou eigenlijk vooral Lego kopen omwille van het bouwplezier
    Een paar jaar geleden de Technic Ferrari F1 gekocht en vorig jaar de Saturnus raket. Echt heerlijk om daar een paar uur mee bezig te zijn. Achteraf zie je wel wat je er mee doet. De raket staat bv gewoon op mijn bureau.

Edit: zou ook geen fake kopen btw.
    Zowel omwille van kwaliteit/veiligheid als om het principe.
    “Honor: if you need it defined, you don’t have it.”
    -
    Ron Swanson

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Het patent van Lego is voorbij waardoor het per definitie geen namaak is.
    Bij Disney gebruiken ze andere namen (Star Wnrs bvb), VW en Aston Martin (en Bugatti) staan er volgens mij wel gewoon op. Dus ofwel vinden die het de moeite niet voor een rechtzaak ofwel zijn daar de nodige rechten ook al vervallen (al lijkt me dat copyright te zijn en dat is 70 jaar na release pas). Dus het kan mogelijk illegaal zijn tov de franchises, maar tov Lego zeker niet.
    Daarover heb ik het, de merknamen. Dat is het grote concurrentievoordeel van Lego (los van de naam).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muscleduck Bekijk bericht
    ABS plastiek is vrij veilig (de harde blokken dus), de doorzichtige delen daarentegen zijn meestal van andere materialen gemaakt die wel bijv. BPA kunnen bevatten.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Creeping Death Bekijk bericht
    Zou eigenlijk vooral Lego kopen omwille van het bouwplezier
    Een paar jaar geleden de Technic Ferrari F1 gekocht en vorig jaar de Saturnus raket. Echt heerlijk om daar een paar uur mee bezig te zijn. Achteraf zie je wel wat je er mee doet. De raket staat bv gewoon op mijn bureau.

Edit: zou ook geen fake kopen btw.
    Zowel omwille van kwaliteit/veiligheid als om het principe.
    Dat is het voor mij ook. Puur het bouwplezier (vooral van de set, mijn verbeelding is ondertussen te beperkt ). Ik kan mij echt uren kwijtspelen in gewoon die sets te bouwen.
    Maar de echt grote sets zijn zodanig duur dat ik die ook nooit zou kopen (had bvb nog nooit Lego gekocht als volwassene). Dus an sich spelen ze aan mij ook geen klant kwijt door de namaak. Maar het wordt natuurlijk wel een probleem als ze effectief veel omzet zouden kwijtraken.

Pagina 1 van 3 123 Laatste

Regels voor berichten