Pagina 5 van 15 Eerste 123456789 ... Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hehe, ik was net aan het denken.. ik hoop dat niemand moeilijk doet wanneer het ooit zover komt. Want hoe is dat geschreven schuldbekentenis voor x uren arbeid, voor x euro, voor x euro/percentage toegevoegde waarde aan het huis? Want in al die gevallen zullen er wel argumenten tegen te maken zijn.

- die uren zijn onderbetaald
    - de waarde van die uren uitsparen in 2010 ( bijvoorbeeld) is eigenlijk x% meer door mogelijke investering en niet het vlakke getal dat hier staat,

etc

Denk niet dat dat een manier is om u te beschermen tegen ruzie
    Het is inderdaad zo beschreven: x uren aan x euro (20 euro per uur meerbepaald, "het loon dat wij aan onze poolse klussers hebben betaald" zei mijn vader letterlijk, is wel 10j geleden natuurlijk dat die werken werden gedaan) met jaarlijkse indexatie. Waardevermeerdering doet niet ter zake want een vakman betaal je toch ook geen extra procent voor de waardevermeerdering van je huis?

Mijn zus zal niet zo snel ruzie gaan maken want heeft nu een onderhandse lening van mijn ouders gekregen om haar te helpen een huis te kopen en dat bedrag ligt hoger dan die werkuren. Maar ligt wederom beschreven bij de notaris als onderhandse schuldbekentenis dat ze dat bedrag + indexatie moet terugbetalen als ze het huis verkoopt of in mindering wordt gebracht bij de erfenis.

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Lijkt mij niet dat je in een gezin gaat rondkomen met €250 + MC's, buiten de afbetaling he.

Maar het probleem dat je hierboven schetst, de ongelijkheid, komt niet voort uit een "oneerlijke" woonsituatie, maar wel uit een ongelijke inkomenssituatie.
    Draai de situatie eens om: jij, met je mooi loon en bijhorende voordelen, hebt een huis verworven en je inwonende partner heeft een bescheiden loon zonder voordelen en heeft geen eigen vastgoed, noch veel spaargeld.

Ga je haar verplichten om, van het weinige geld dat ze over heeft in de maand, nog eens een bijdrage aan jou te geven puur als huurprijs? Het gevolg is dat ze EN geen gedeeltelijk mede-eigenaarschap verwerft, EN ook nog minder kan sparen dan het weinige wat ze zo al zou sparen.
    Nee, want dan is de balans al scheef in de andere richting, een eventuele bijdragen mag nooit te hoog zijn en er moet zeker rekening gehouden worden met inkomsten.
    Ik hoef financieel niet beter te worden in een relatie, een eventuele huurprijs zou ik ook gewoon spenderen aan dingen voor ons samen. Aankoop meubelen, vakantie,... Dan recupereer je alweer de helft als inwonende.

Ik zie het zo al amper zitten om ooit nog samen te wonen in de toekomst en al zeker niet als je u 100% kunt indekken. Zo een dingen zorgen ervoor dat ik liever mijn huis zal verhuren en samen iets huren dan samen te gaan wonen in mijn eigen woning. De situatie wordt hetzelfde (ik word daar ineens veel beter van) maar de discussie omtrent mede-eigendom is er niet. En er is geen haan die dan kraait dat het niet mag of not done is een vergoeding te vragen. Het effect is 100% gelijk.

Klinkt als een kieken dan ( no offense) al zijn tijd steken in iets waar hij niks aan overhoudt. Om de huur vergelijking van hiervoor te gebruiken, je gaat toch geen moeite steken in extra waarde creëren voor de verhuurder. Zoals je hierboven zelf gezegd hebt, het feit dat je een relatie hebt maakt niet uit eh, uiteindelijk huurt hij gewoon van u.
    Ik heb ooit even gehuurd en de plafonds stonden mij niet aan. Ik heb andere deftige gestoken op mijn kosten (met toestemming van de eigenaar) en heel de tuin in orde gemaakt. Ik heb daar nooit een probleem van gemaakt, ik heb daar namelijk het gebruiksgenot ook van gehad, al was dat maar tijdelijk.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Maar als je hem morgen buitenkegelt dan kan jij een groot deel van 1000 euro recupereren (met wat geluk zelfs meer) en hij ziet zijn tijd nooit terug
    Tja, de tijd die ik elke dag in hem steek door zijn ontbijt te maken, zijn lunch klaar te maken, zijn hemden te strijken,... Zie ik ook nooit terug he..

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Tja, de tijd die ik elke dag in hem steek door zijn ontbijt te maken, zijn lunch klaar te maken, zijn hemden te strijken,... Zie ik ook nooit terug he..
    Nee inderdaad, maar ik ben dan ook niet degene die gelooft zeker te zorgen dat ik van niemand profiteer of dat niemand van mij profiteert Jij maakte duidelijk dat dat een van uw grote drijfveren was en ik vind het gewoon moeilijk hoe je mogelijks alles kan in rekening brengen.

Vooral omdat je daar zei dat het feit dat je een relatie hebt geen factor is. En dan vind ik het dus vreemd dat je wel gratis de huishoudster gaat spelen, waarom? Omdat je een relatie hebt? Omdat de bedragen kleiner zijn ?
    *** Also sprach Zarathustra ***
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Nee inderdaad, maar ik ben dan ook niet degene die gelooft zeker zorgen dat ik van niemand profiteer of dat niemand van mij profiteert Jij maakte duidelijk dat dat een van uw grote drijfveren was en ik vind het gewoon moeilijk hoe je mogelijks alles kan in rekening brengen.
    Dat kan nooit en dat hoeft ook niet. Voor iemand gaat de balans altijd positiever zijn in een relatie.
    Je moet wel trachten om een bijdrage naar eigen vermogen te krijgen in een relatie. Het moet van beide kanten komen en financieel hoeft dat niet 50/50 te zijn maar 100/0 ook niet.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    Nee, want dan is de balans al scheef in de andere richting, een eventuele bijdragen mag nooit te hoog zijn en er moet zeker rekening gehouden worden met inkomsten.
    Ik hoef financieel niet beter te worden in een relatie, een eventuele huurprijs zou ik ook gewoon spenderen aan dingen voor ons samen. Aankoop meubelen, vakantie,... Dan recupereer je alweer de helft als inwonende.

Ik zie het zo al amper zitten om ooit nog samen te wonen in de toekomst en al zeker niet als je u 100% kunt indekken. Zo een dingen zorgen ervoor dat ik liever mijn huis zal verhuren en samen iets huren dan samen te gaan wonen in mijn eigen woning. De situatie wordt hetzelfde (ik word daar ineens veel beter van) maar de discussie omtrent mede-eigendom is er niet. En er is geen haan die dan kraait dat het niet mag of not done is een vergoeding te vragen. Het effect is 100% gelijk.

Over dat eerste zitten we nog zo ver niet uit elkaar, tweede al iets minder... Verhuur van uw huis om een ander te huren lijkt me toch een aantal belangrijke nadelen te geven. Je moet je terug onderwerpen (toch voor een stuk) aan de wil van een huisbaas (geen haar op mijn hoofd dat dat ooit nog wil) plus moet je het verdragen dat er andere mensen in jouw eigen mooi huis zitten, en bestaat er nog eens het risico dat er totaal geen zorg van wordt gedragen en je hier een serieuze kater kan aan overhouden op financieel vlak.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Nee inderdaad, maar ik ben dan ook niet degene die gelooft zeker te zorgen dat ik van niemand profiteer of dat niemand van mij profiteert Jij maakte duidelijk dat dat een van uw grote drijfveren was en ik vind het gewoon moeilijk hoe je mogelijks alles kan in rekening brengen.

Vooral omdat je daar zei dat het feit dat je een relatie hebt geen factor is. En dan vind ik het dus vreemd dat je wel gratis de huishoudster gaat spelen, waarom? Omdat je een relatie hebt? Omdat de bedragen kleiner zijn ?
    Dit gaat dan ook niet om puur financiële beslissingen
    And again: zo lang het voor ons werkt en voor ons de balans emotioneel win-win zit, is dat toch het belangrijkste?
    Ik ga bvb de komende jaren waarschijnlijk deeltijds werken. Ik ben een gediplomeerd opvoedster, heb ik dan als ouder "meer waarde" dan mijn man? Moet ik hem dan een factuur opsturen als private nanny voor de tijd die ik met mijn dochter doorbreng? want hij wint er ook bij natuurlijk dat ik het huishouden op mij neem en ook de "vervelende" taken als ouder zoals nachtelijke voedingen, ze heeft extra medische zorgen nodig die ik opvolg, ik regel alle doktersafspraken en ga er naar toe zonder dat hij vrijaf moet nemen,...

Op een bepaald moment kies je er voor om beslissingen als koppel te nemen waarbij het geven en nemen is. Op een bepaald moment zeg je: "we gaan voor een gezamenlijke rekening, nemen gezamenlijke beslissingen over een gezamenlijke toekomst" en vervagen de grenzen wat. Zo lang je met 2 neuzen in dezelfde richting staat, lukt dat zonder grootse drama's. Het is pas als je waarden en normen, prioriteiten,.. Anders liggen dat je de echt grote ruzies krijgt.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik stel mij vooral de vraag waarom het zo een groot probleem is dat je partner procentueel eigenaar zou worden van uw huis. Ik zie daar persoonlijk echt geen graten in.

Elke euro uw partner investeert is een euro die je zelf niet moet investeren. Dus lijkt het mij bij een breuk ook maar normaal dat deze mens zijn investering terugziet.

Ik zie niet wat het probleem kan zijn in geen 100% eigenaar te zijn van uw huis. En als je dit echt niet wilt dan moet je de investering ook 100% zelf dragen. Simpeler kan het toch niet worden?
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Ik stel mij vooral de vraag waarom het zo een groot probleem is dat je partner procentueel eigenaar zou worden van uw huis. Ik zie daar persoonlijk echt geen graten in.

Elke euro uw partner investeert is een euro die je zelf niet moet investeren. Dus lijkt het mij bij een breuk ook maar normaal dat deze mens zijn investering terugziet.

Ik zie niet wat het probleem kan zijn in geen 100% eigenaar te zijn van uw huis. En als je dit echt niet wilt dan moet je de investering ook 100% zelf dragen. Simpeler kan het toch niet worden?
    Scheid eens als ge gezamelijk een huis hebt, dan weet je het wel. Voor mij geen 2de keer. Of de inwonende partner moet garant staan voor deze kosten.

Nog eens, het huis heeft er voor mij niks mee te maken. Je gebruikt iets van iemand anders en dat slijt. Daarvoor mag toch een bijdrage (in welke vorm dan ook) voor geleverd worden.

Als je warmtepomp stuk is na 20 jaar en die moet vervangen worden is dat voor de eigenaar, maar de inwonende partner maakt daar ook gebruik van. Dat zit toch niet in de vaste kosten bv, idem voor onderhoud daaraan. Zo heb je nog een ventilatiesysteem ed.

Als een kleine bijdrage aan het huis zo een probleem is stort je voor mijn part 200€ per maand aan het kinderkankerfonds oid. Zou me nog niks uitmaken.

Of mag ik je auto dagelijks gebruiken voor de helft van de brandstof, terwijl je verzekering, beladting, onderhoud, aanschaf en banden volledig voor jezelf neemt. Want dan kom ik hem meteen halen .

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Had het zelf anders gedacht maar als ik sommige dingen hier lees, lijkt mijn relatie met mijn ouders nog mee te vallen.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    Als je warmtepomp stuk is na 20 jaar en die moet vervangen worden is dat voor de eigenaar, maar de inwonende partner maakt daar ook gebruik van. Dat zit toch niet in de vaste kosten bv, idem voor onderhoud daaraan. Zo heb je nog een ventilatiesysteem ed.
    Welja, als dat dan moet vervangen worden betaal je samen een nieuwe.

Of mag ik je auto dagelijks gebruiken voor de helft van de brandstof, terwijl je verzekering, beladting, onderhoud, aanschaf en banden volledig voor jezelf neemt. Want dan kom ik hem meteen halen .
    Ahja want een partner is hetzelfde als een wildvreemde...

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht

Ahja want een partner is hetzelfde als een wildvreemde...
    Iedereen begint als wildvreemde

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Even over iets anders:

Zelf wonen wij dus tot op heden bij onze ouders afwisselend en hebben wij beide nog niet alleen of samengewoond. Dwz: Ineens zelf kuisen, koken, boodschappen doen, wassen, strijken, ... Voor ons is dit allemaal nieuw, behalve dat wij dit sporadisch bij ons thuis eens doen.

Hoe hebben jullie deze sprong ervaren destijds en hebben jullie tips voor o.a. Samenwonen op vlak van praktische zaken en op vlak van relationeel vlak (relatietest)?

Alvast bedankt!

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Beginnen met huren, dat is de beste relatietest.
    Voor de rest zaten wij nogal op een wolk, en alles kwam vanzelf zowat. Een keer grote boodschappen gaan doen, eten kan iedereen wel maken (moet nog geen hobbykok gedoe zijn, wordt met puree is perfect ) en de was laat je je desnoods eens uitleggen door één van de ouders.

Voor de rest ben je met twee volwassen mensen, zo enorm veel valt er dan doorgaans niet te coördineren. Loopt wel los

glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vlinder2 Bekijk bericht
    Hoe hebben jullie deze sprong ervaren destijds en hebben jullie tips voor o.a. Samenwonen op vlak van praktische zaken en op vlak van relationeel vlak (relatietest)?
    Tja, valt moeilijk iets algemeens over te zeggen. Mijn vorige relatie was een ramp op dat vlak. Hij heeft ADHD, ik OCD en we lagen constant in de clinch over opruimen, dingen wegleggen, schoonmaken, dingen onthouden (vuilnis buitenzetten bvb, of planten water geven) waardoor uiteindelijk het hele huishouden op mijn schouders terecht kwam. Ik kon dat echt niet meer, ik kwam zot.

Mijn huidige relatie is compleet het omgekeerde, dat loopt vanzelf eigenlijk. Je moet je altijd wel een beetje aanpassen hé, en er zijn altijd kleine trekjes of kantjes die dan ineens naar boven komen die je wel eens grondig beu bent, maar ach. We hebben hier in huis ook de regel "ofwel doe je het zelf, ofwel stop je met zagen" als we het oneens zijn over hoe/wat/wanneer de ander doet Dus geen onnozele ruzies over de vaatwas verkeerd inladen of de was verkeerd ophangen of niet genoeg in de hoekjes stofzuigen, haha.
    "A confident people is not exclusive. A great religion affirms other religions. A great culture affirms other cultures. A great nation affirms other nations. A great individual affirms other individuals, validates the being-ness of others and the vitality." ~ Leonard Cohen

Pagina 5 van 15 Eerste 123456789 ... Laatste

Regels voor berichten