Pagina 4 van 15 Eerste 1234567814 ... Laatste
    Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik vraag me dan ook af wanneer de partner dan wel "recht" hebt om mee in te kopen? Of wanneer het geld dat ze betaalt wel geaccepteerd wordt als mee betalen van de lening en dus mee eigenaar is.

Ik betaal 1200 euro en ben singel, als ik iemand leer kennen en ik vraag 250 euro, dan is zij ook procentueel eigenaar van die woning van het geen ze afbetaalt. Want moesten we iets samen hebben gekocht, dan was het ook zo geweest. Waarom nu anders doen, tenslotte woont ze er nu ook in en betaalt ze mee (bijgevolg mee investeren)..

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wij zien de zaken duidelijk anders en dat is okee.
    Ik heb er een moreel bezwaar tegen dat iemand gratis bij me in zou trekken. Dat druist in tegen mijn principes, dat is in mijn ogen puur profitariaat. Dat is het subjectieve gegeven.
    Daarnaast is er naast het financiële ook nog eens de "gratis werkuren" die er in gekropen zijn. Ik heb met mijn vader een krot volledig gerenoveerd. Wij hebben met ons 2 de vloeren uitgebroken, muren afgekapt, leidingen gelegd,... Daarvoor heb ik geen lening moeten afsluiten natuurlijk wat wil zeggen dat ik geen werkuren kan "terugbetaald krijgen" terwijl ik er wel heel veel heb ingestoken, naast tienduizenden euro's aan materiaalkosten doorheen de jaren aan spaargeld dat OOK niet bij de notaris beschreven staat.
    En ik vind het dan weer raar dat betalen voor een ander zijn huis blijkbaar alleen okee is als je geen relatie hebt met die persoon?
    Ik snap uw redenering eh, maar ik vermoed dat je dan ook uw vader betaald hebt voor zijn uren en niet gewoon geprofiteerd hebt van zijn hulp gewoon omdat je een relatie hebt met die persoon?

En het gaat hem om het compleet verstoorde evenwicht in mijn ogen die gecreëerd wordt.
    Ik ga er financieel niet op achteruit als er iemand intrekt (op voorwaarde dat je kan blijven werken want uitkeringen zakken na verloop van tijd wél gevoelig als je niet alleen woont) maar hij gaat er financieel wél gigantisch op vooruit als hij niet 1/3de of meer van zijn loon aan woonst moet spenderen. Dus dan heb je 1 iemand die elke euro moet blijven omdraaien in een relatie en 1 iemand die duizenden euro's per jaar kan sparen enkel en alleen omdat één ander alle kosten voor woonst draagt. En net dat is mijn morele bezwaar. Terwijl een kleine bijdrage ervoor kan zorgen dat de eigenaar ook wat meer kan sparen of speelruimte heeft en dus financieel minder stress heeft terwijl de partner die intrekt nog steeds een groot bedrag uitspaart die die ook nog steeds kan sparen!
    Zelfde hier eh, waarom maakt het uit dat uw partner er financieel op vooruit gaat? Als je samen blijft is dat enkel goed voor u en als je niet samen blijft maakt het ook niet uit want als je die persoon weg denkt had jij nog steeds constant elke euro moeten omdraaien.

Maar goed zoals je zegt iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Ik kijk gewoon naar mezelf en mijn partner die niet meebetaalt maakt geen verschil voor mij.
    *** Also sprach Zarathustra ***
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Ik snap uw redenering eh, maar ik vermoed dat je dan ook uw vader betaald hebt voor zijn uren en niet gewoon geprofiteerd hebt van zijn hulp .
    Er is een schuldbekentenis getekend bij de notaris dat ik, indien ik het huis verkoop, zijn werkuren moet uitbetalen en indien ik het niet verkoop, dat bedrag van mijn deel van de erfenis gaat als mijn ouders overlijden dus ja, ik moet zijn uren ook terugbetalen ooit in de toekomst

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er is een schuldbekentenis getekend bij de notaris dat ik, indien ik het huis verkoop, zijn werkuren moet uitbetalen en indien ik het niet verkoop, dat bedrag van mijn deel van de erfenis gaat als mijn ouders overlijden dus ja, ik moet zijn uren ook terugbetalen ooit in de toekomst
    Fair enough ^^

Heb je dan ook niet het probleem met welke tijd er gespendeerd wordt aan het huis bijvoorbeeld zoals ik hierboven ergens beschreven had ?
    Laatst gewijzigd door zarathustra; 24 april 2018 om 11:31

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)

Tzal wel ik zijn die braaf en naïef is zeker, maar wtf :/

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Dus ze hebben beiden gespaard... De ene heeft een huis in centen bijeen gespaard, de andere heeft een huis afbetaald.

Denk dat je de zaken ook wat scheeftrekt: "de ene kan niets sparen en de inwonende partner kan 25K sparen" => 2000/maand afbetalen is ook gigantisch he.
    Ga even uit van €1200/maand afbetalen en 800 sparen vs 2000/maand sparen, dan is het uiteindelijk niet zo verschillend.

De intresten worden gecounterd door enerzijds belastingsteruggave en anderzijds waardestijging van vastgoed - naar toekomst toe is dat onzeker, maar voor alle leningen die een paar jaar en verder in het verleden zijn aangegaan gaat dit wel op. Iets op moment X kopen met 350K geleend geld en dat over Y jaar afbetalen is iets helemaal anders dan Y jaar sparen en op ogenblik X+Y pas kopen.
    Maar de toekomst is onzeker op die gebieden eh. Intrestaftrek wordt inderdaad gecounterd, maar wel maar voor de helft tov een hypotheek uitgegeven aan een koppel. Dat er naderhand iemand bij intrekt telt niet. Waardestijging moeten we nog afwachten. Ik ga altijd uit van waardeverlies, maar dat doet voor mij zelfs allemaal niks aan de discussie af. Een woonst is een gebruiksgoed, geen investering.

Stel dat ik mijn huis verkoop en terug ga huren. Ik loop over een aantal jaar een vrouw tegen het lijf die een huis heeft en eigen wagen en daar 60% van haar bescheiden loon aan spendeert en met aftrek aankopen nog 300€ over heeft voor onderhoud wagen/huis en vervanging meubelen enzo.
    Ik trek daar in aan 150€/maand (helft vaste kosten) en nog eens 250€ eten. Dat kost mij netto 250€ + MC's. Ik heb dus 2300€ per maand over want rij ook nog een bedrijfswagen. Die situatie is toch zo krom als iets. Dan tel ik vakantiegeld, 13de maand en bonus en hetgeen wat ik gespaard heb nog niet mee.

Moest ik de waarde van een klein huis op mijn rekening hebben staan en nog eens makkelijk 25-35k€ per jaar sparen en mijn partner bij wijze van spreken elke euro nog eens omdraaien voor ze uit te geven, zou Ik mij gewoon kapot schamen. Dat voelt gewoon niet goed aan, dan blijf ik liever alleen wonen. Moest ik bovenop de helft van de lasten en voeding nog eens 300€ bijgeven voelt dat al wat beter aan maar nog steeds héél scheef. Ik zou zo niet willen leven, dan voel ik mij een parasiet.

Bij mijn ouders heb ik dat dan weer niet. Mijn vader heeft mijn huis gevoegd en alles zelf betaald en helpt nu nog.
    Maar in het verleden heb ik bij mijn ouders ook het gras afgereden en gestofzuigd enzo. Ik ben daar ook nooit voor betaald geweest, heb zelfs nooit weekendgeld gekregen oid.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    Moest ik de waarde van een klein huis op mijn rekening hebben staan en nog eens makkelijk 25-35k€ per jaar sparen en mijn partner bij wijze van spreken elke euro nog eens omdraaien voor ze uit te geven, zou Ik mij gewoon kapot schamen. Dat voelt gewoon niet goed aan, dan blijf ik liever alleen wonen. Moest ik bovenop de helft van de lasten en voeding nog eens 300€ bijgeven voelt dat al wat beter aan maar nog steeds héél scheef. Ik zou zo niet willen leven, dan voel ik mij een parasiet.
    Er is toch niemand die zegt dat je niet moogt meebetalen? Iedereen zegt dat de partner perfect mag meebetalen, maar als hij/zij dat dan doet, dat hij/zij in verhouding dan ook eigenaar wordt.
    Ik zou mij persoonlijk kapot schamen dat mijn vriendin erbij komt inwonen en ik geld vraag, dat vervolgens als kapitaal gebruikt wordt voor mijn woning. Ik zou het ook graag willen, dat iemand een stuk van mijn lening betaalt en vervolgens ik nog steeds 100% eigenaar ben.
    Vind het logischer dat ze dan ook meebetaalt en bijgevolg voor dat stuk eigenaar wordt. Zou ik mij beter bij voelen.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 24 april 2018 om 11:49

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht

Tzal wel ik zijn die braaf en naïef is zeker, maar wtf :/
    Mijn ouders komen beiden uit een groot gezin waar hun beide ouders al overleden zijn. Bijgevolg: serieuze familie ruzies over geld.... Dus regelen ze alles tot in de details om dat te voorkomen als zij komen te sterven... Eerlijk is eerlijk, voor elk gelijk...

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Fair enough ^^

Heb je dan ook niet het probleem met welke tijd er gespendeerd wordt aan het huis bijvoorbeeld zoals ik hierboven ergens beschreven had ?
    Nee, geen issue bij ons. Ik betaal, we kiezen samen alles uit en voeren ook samen uit.
    We hebben nu bvb een nieuwe keuken. Mijn man wou per se werkbladen uit hout, voor mij maakt dat niet zo uit. Dus hebben we werkbladen uit beukenhout die ik alleen betaald heb, hij is ze gaan halen, oliën en met mijn vader geïnstalleerd. Hij voert de werken dus mee uit maar heeft ook beslissingsrecht in alles wat hier nu nog wordt gedaan, van een keukenkraan kiezen tot mee beslissen of we al dan niet voor zonnepanelen gaan volgend jaar (wil hij zelf, voor mij minder van tel. Maar in een relatie is het geven en nemen en onze energierekening zal er ook op dalen dan )

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mijn ouders komen beiden uit een groot gezin waar hun beide ouders al overleden zijn. Bijgevolg: serieuze familie ruzies over geld.... Dus regelen ze alles tot in de details om dat te voorkomen als zij komen te sterven... Eerlijk is eerlijk, voor elk gelijk...
    Hehe, ik was net aan het denken.. ik hoop dat niemand moeilijk doet wanneer het ooit zover komt. Want hoe is dat geschreven schuldbekentenis voor x uren arbeid, voor x euro, voor x euro/percentage toegevoegde waarde aan het huis? Want in al die gevallen zullen er wel argumenten tegen te maken zijn.

- die uren zijn onderbetaald
    - de waarde van die uren uitsparen in 2010 ( bijvoorbeeld) is eigenlijk x% meer door mogelijke investering en niet het vlakke getal dat hier staat,

etc

Denk niet dat dat een manier is om u te beschermen tegen ruzie

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Nee, geen issue bij ons. Ik betaal, we kiezen samen alles uit en voeren ook samen uit.
    We hebben nu bvb een nieuwe keuken. Mijn man wou per se werkbladen uit hout, voor mij maakt dat niet zo uit. Dus hebben we werkbladen uit beukenhout die ik alleen betaald heb, hij is ze gaan halen, oliën en met mijn vader geïnstalleerd. Hij voert de werken dus mee uit maar heeft ook beslissingsrecht in alles wat hier nu nog wordt gedaan, van een keukenkraan kiezen tot mee beslissen of we al dan niet voor zonnepanelen gaan volgend jaar (wil hij zelf, voor mij minder van tel. Maar in een relatie is het geven en nemen en onze energierekening zal er ook op dalen dan )
    Klinkt als een kieken dan ( no offense) al zijn tijd steken in iets waar hij niks aan overhoudt. Om de huur vergelijking van hiervoor te gebruiken, je gaat toch geen moeite steken in extra waarde creëren voor de verhuurder. Zoals je hierboven zelf gezegd hebt, het feit dat je een relatie hebt maakt niet uit eh, uiteindelijk huurt hij gewoon van u.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    Stel dat ik mijn huis verkoop en terug ga huren. Ik loop over een aantal jaar een vrouw tegen het lijf die een huis heeft en eigen wagen en daar 60% van haar bescheiden loon aan spendeert en met aftrek aankopen nog 300€ over heeft voor onderhoud wagen/huis en vervanging meubelen enzo.
    Ik trek daar in aan 150€/maand (helft vaste kosten) en nog eens 250€ eten. Dat kost mij netto 250€ + MC's. Ik heb dus 2300€ per maand over want rij ook nog een bedrijfswagen. Die situatie is toch zo krom als iets. Dan tel ik vakantiegeld, 13de maand en bonus en hetgeen wat ik gespaard heb nog niet mee.

Lijkt mij niet dat je in een gezin gaat rondkomen met €250 + MC's, buiten de afbetaling he.

Maar het probleem dat je hierboven schetst, de ongelijkheid, komt niet voort uit een "oneerlijke" woonsituatie, maar wel uit een ongelijke inkomenssituatie.
    Draai de situatie eens om: jij, met je mooi loon en bijhorende voordelen, hebt een huis verworven en je inwonende partner heeft een bescheiden loon zonder voordelen en heeft geen eigen vastgoed, noch veel spaargeld.

Ga je haar verplichten om, van het weinige geld dat ze over heeft in de maand, nog eens een bijdrage aan jou te geven puur als huurprijs? Het gevolg is dat ze EN geen gedeeltelijk mede-eigenaarschap verwerft, EN ook nog minder kan sparen dan het weinige wat ze zo al zou sparen.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Denk niet dat dat een manier is om u te beschermen tegen ruzie
    Uiteindelijk vinden ze inderdaad altijd wel een manier om toch nog te zagen.

Het ergste wat ik al heb gehoord is van vrienden van mijn ouders (ging dan over mij). Mijn broer heeft kinderen en die komen vaak op oppas (Broer woont heel dicht bij mijn ouders), waar ik aan het bouwen ben, is een stuk verder.
    Dus ze zeiden tegen mijn ouders van, zie uit wat je doet, want als Bimmer klein mannen krijgt, kun je die niet hetzelfde geven als zijn broer. Dus Bimmer zal financieel zwaarder hebben (zal meer oppas betalen). Hun zouden als ouder, hun kleinkinderen minder opvangen, omdat ze het niet hetzelfde zouden kunnen doen als bij hun andere zoon. Terwijl het bij de andere perfect mogelijk is

Ik had daar zelfs nog nooit over stilgestaan.
    Mijn ouders gaven daar dan reactie op dat Bimmer langer thuis woonde en dus financieel meer steun kreeg zo. Alsook al onze kinderen krijgen gelijke kansen, maar het is nog steeds hun keuze wel kansen ze nemen en welke ze laten vallen en dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Anders kun je inderdaad over alles liggen muggenziften.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Klinkt als een kieken dan ( no offense) al zijn tijd steken in iets waar hij niks aan overhoudt. Om de huur vergelijking van hiervoor te gebruiken, je gaat toch geen moeite steken in extra waarde creëren voor de verhuurder. Zoals je hierboven zelf gezegd hebt, het feit dat je een relatie hebt maakt niet uit eh, uiteindelijk huurt hij gewoon van u.
    Of ik ben het kieken dat geld steekt om zaken te betalen die ik enkel aankoop om een ander te plezieren? Kost hem maximaal 10 werkuren, mij kostte het ruim 1000 euro extra in vergelijking met de werkbladen die ik zelf zou kiezen...

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Of ik ben het kieken dat geld steekt om zaken te betalen die ik enkel aankoop om een ander te plezieren? Kost hem maximaal 10 werkuren, mij kostte het ruim 1000 euro extra in vergelijking met de werkbladen die ik zelf zou kiezen...
    Maar als je hem morgen buitenkegelt dan kan jij een groot deel van 1000 euro recupereren (met wat geluk zelfs meer) en hij ziet zijn tijd nooit terug

Pagina 4 van 15 Eerste 1234567814 ... Laatste

Regels voor berichten