Pagina 2 van 15 Eerste 12345612 ... Laatste

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik woon samen met m'n vriendin in haar woning. Ik had al een volledige inboedel voor de verhuis, dus heel mijn inboedel is verhuisd naar haar eigendom. De afspraak is ook dat bij een nieuwe aankoop of vervanging van iets dat "meeneembaar" is, ik de volledige kosten op mij neem. Als het dan mis zou gaan is alles heel gemakkelijk te verdelen, het huis is haar eigendom, alles wat los zit neem ik mee. Alle andere kosten worden vanzelfsprekend 50/50 verdeeld, en daarnaast betaal ik ook nog een (beperkte) maandelijkse bijdrage. Het is een nieuwbouw met zonnepanelen en regenwaterput, dus de rekeningen zijn redelijk beperkt waardoor ik ook mee profiteer van haar investeringen. Daarnaast heb ik zelf ook een eigendom die ik verhuur, vandaar dat ik het raar zou vinden dat ik gratis bij haar zou mogen wonen terwijl ik maandelijks een mooi bedrag van huurgeld op m'n rekening krijg gestort.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zit in dezelfde situatie. Mijn partner heeft ook een nieuwbouwhuis waar we samen in wonen. Het huis hebben we samen gebouwd 8 jr geleden, het was een schenking van zijn ouders. Dus er is geen lening. We hebben wel samen alles gekozen dus ik heb ook inspraak gehad in alles. Ik betaal ook geen huur en zou ik ook niet doen, liever samen iets huren of kopen dan... Ik betaal wel mee in de gemeenschappelijke kosten zoals water, elektriciteit, internet, ... Daarvoor hebben we een gemeenschappelijke rekening. Ik heb ook meebetaald inboedel. Meubels, tv, kookpotten, ... Moesten we uit elkaar gaan kom je overeen wie wat krijgt, ik denk niet dat ik veel mee zou nemen. Ik zou mijn deel van inboedel dan zien als een compensatie voor het gratis wonen al die jaren. Ik heb ook van niks nog facturen, je moet elkaar ook wat vertrouwen.

Ik wilde na paar jaar samen huis kopen / bouwen, maar dat zag vriend niet zitten omdat hij geen zin had om te lenen en omdat hij er heel graag woont. Dus heb ik dan zelf nieuwbouwappartement gekocht dat ik verhuur. Lening wordt voor groot deel afbetaald door de huur en moesten we ooit uit elkaar gaan heb ik nog het appartement waar ik kan in gaan wonen. Ik vind dat wel belangrijk, want als je uit elkaar gaat op je 50ste of zo is het ook te laat om nog iets te kopen. En ik heb geen zin om op mijn oude dag alleen te vallen en te moeten huren. Dus ja, en als we samen blijven is het appartement ook een goede investering. Ik zie het als een soort pensioensparen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sneeuwzwart Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik woon samen met m'n vriendin in haar woning. Ik had al een volledige inboedel voor de verhuis, dus heel mijn inboedel is verhuisd naar haar eigendom. De afspraak is ook dat bij een nieuwe aankoop of vervanging van iets dat "meeneembaar" is, ik de volledige kosten op mij neem. Als het dan mis zou gaan is alles heel gemakkelijk te verdelen, het huis is haar eigendom, alles wat los zit neem ik mee. Alle andere kosten worden vanzelfsprekend 50/50 verdeeld, en daarnaast betaal ik ook nog een (beperkte) maandelijkse bijdrage. Het is een nieuwbouw met zonnepanelen en regenwaterput, dus de rekeningen zijn redelijk beperkt waardoor ik ook mee profiteer van haar investeringen. Daarnaast heb ik zelf ook een eigendom die ik verhuur, vandaar dat ik het raar zou vinden dat ik gratis bij haar zou mogen wonen terwijl ik maandelijks een mooi bedrag van huurgeld op m'n rekening krijg gestort.
    Bedankt om jouw ervaring mee te delen! Ik snap me wel volledig in jouw bevindingen. Op de manier zoals jullie het nu doen, ben ik ook van plan. Alleen zal ik nog geen maandelijkse bijdrage of huur betalen, omdat enerzijds ik nog moet sparen om zelf huis te kopen of appartement en anderzijds ik ook wil afwachten paar maanden hoe de relatie verloopt als wij samenwonen (al verwacht ik geen strubbelingen, maar je weet maar nooit).

Ik denk vooral dat mijn ouders overbezorgd zijn en zitten echt met slechtste scenario in hoofd dat ik op straat sta zonder iets (of met mijn meubelen zoals ze zeggen ), waar ik natuurlijk ook wel regelmatig aan denk. Mijn familie is verhuist naar de Kempen en ikzelf blijf in Oost-Vl wonen, wat natuurlijk niet evident zal zijn moest ik op straat staan Anders zouden we nog relativeren dat ik terug bij mijn ouders zou kunnen intrekken etc maar dat zal niet gaan helaas... Alles laait nu ook op aangezien mijn broer in een vechtscheiding zit en al financiële strubbelingen enzovoort, ondanks gemeenschappelijk huis.

Zijn allemaal nieuwe uitdagingen en risico's die we allemaal wel eens moeten nemen denk ik.

ashuray's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vlinder2 Bekijk bericht
    Bedankt om jouw ervaring mee te delen! Ik snap me wel volledig in jouw bevindingen. Op de manier zoals jullie het nu doen, ben ik ook van plan. Alleen zal ik nog geen maandelijkse bijdrage of huur betalen, omdat enerzijds ik nog moet sparen om zelf huis te kopen of appartement en anderzijds ik ook wil afwachten paar maanden hoe de relatie verloopt als wij samenwonen (al verwacht ik geen strubbelingen, maar je weet maar nooit).

Ik denk vooral dat mijn ouders overbezorgd zijn en zitten echt met slechtste scenario in hoofd dat ik op straat sta zonder iets (of met mijn meubelen zoals ze zeggen ), waar ik natuurlijk ook wel regelmatig aan denk. Mijn familie is verhuist naar de Kempen en ikzelf blijf in Oost-Vl wonen, wat natuurlijk niet evident zal zijn moest ik op straat staan Anders zouden we nog relativeren dat ik terug bij mijn ouders zou kunnen intrekken etc maar dat zal niet gaan helaas... Alles laait nu ook op aangezien mijn broer in een vechtscheiding zit en al financiële strubbelingen enzovoort, ondanks gemeenschappelijk huis.

Zijn allemaal nieuwe uitdagingen en risico's die we allemaal wel eens moeten nemen denk ik.
    Moest er iets mis gaan en je domiciliëring staat op zijn huis kan hij u zo maar niet buiten zetten hoor. Dan moet hij tijd geven zodat jij zelf iets kan gaan huren of kopen

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FVB9 Bekijk bericht
    Ik zit in dezelfde situatie. Mijn partner heeft ook een nieuwbouwhuis waar we samen in wonen. Het huis hebben we samen gebouwd 8 jr geleden, het was een schenking van zijn ouders. Dus er is geen lening. We hebben wel samen alles gekozen dus ik heb ook inspraak gehad in alles. Ik betaal ook geen huur en zou ik ook niet doen, liever samen iets huren of kopen dan... Ik betaal wel mee in de gemeenschappelijke kosten zoals water, elektriciteit, internet, ... Daarvoor hebben we een gemeenschappelijke rekening. Ik heb ook meebetaald inboedel. Meubels, tv, kookpotten, ... Moesten we uit elkaar gaan kom je overeen wie wat krijgt, ik denk niet dat ik veel mee zou nemen. Ik zou mijn deel van inboedel dan zien als een compensatie voor het gratis wonen al die jaren. Ik heb ook van niks nog facturen, je moet elkaar ook wat vertrouwen.

Ik wilde na paar jaar samen huis kopen / bouwen, maar dat zag vriend niet zitten omdat hij geen zin had om te lenen en omdat hij er heel graag woont. Dus heb ik dan zelf nieuwbouwappartement gekocht dat ik verhuur. Lening wordt voor groot deel afbetaald door de huur en moesten we ooit uit elkaar gaan heb ik nog het appartement waar ik kan in gaan wonen. Ik vind dat wel belangrijk, want als je uit elkaar gaat op je 50ste of zo is het ook te laat om nog iets te kopen. En ik heb geen zin om op mijn oude dag alleen te vallen en te moeten huren. Dus ja, en als we samen blijven is het appartement ook een goede investering. Ik zie het als een soort pensioensparen.
    Ik herken me echt vollédig in jou en hoe jij het hebt aangepakt. Zo zie ik het voor mij nu ook komen... Zelf iets kopen en verhuren zodanig ik met dat geld de lening deels kan afbetalen. Ik vind het zelf ook heel belangrijk om zelf een eigendom te hebben, waarop je dan altijd kan terugvallen.

Ik vroeg mij juist het volgende af: stel ik heb een huurder die erin woont,en plots gaan mijn vriend en ik uit elkaar... Vanaf wanneer kan ik dan terug in mijn eigendom zelf wonen/wanneer moet mijn huurder eruit? Dat zijn zaken die ik dan nog eens moet opzoeken of weet jij hierop een antwoord?

Grts

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ashuray Bekijk bericht
    Moest er iets mis gaan en je domiciliëring staat op zijn huis kan hij u zo maar niet buiten zetten hoor. Dan moet hij tijd geven zodat jij zelf iets kan gaan huren of kopen
    Ah is dat echt? Ik dacht echt dat ik diezelfde dag of volgende dag uit het huis moet, omdat ik 0% eigenaar ben van het huis. Goed dat je dit meedeelt, dan kan ik dit al eens uitzoeken nu ( je weet maar nooit).

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ah is dat echt? Ik dacht echt dat ik diezelfde dag of volgende dag uit het huis moet, omdat ik 0% eigenaar ben van het huis. Goed dat je dit meedeelt, dan kan ik dit al eens uitzoeken nu ( je weet maar nooit).
    Ik dacht ook dat je 3 maanden had, maar vind enkel terug dat hij je wél van de ene dag op de andere buiten kan zetten als feitelijk samenwonenden?
    Ontbinding van het samenwonen | Gids voor Gezinnen

Ik ken mensen die zich hiertegen beschermen door direct wettelijk samen te gaan wonen. Meer bescherming en veel makkelijker ongedaan te maken dan een huwelijk natuurlijk

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Ik dacht ook dat je 3 maanden had, maar vind enkel terug dat hij je wél van de ene dag op de andere buiten kan zetten als feitelijk samenwonenden?
    Ontbinding van het samenwonen | Gids voor Gezinnen

Ik ken mensen die zich hiertegen beschermen door direct wettelijk samen te gaan wonen. Meer bescherming en veel makkelijker ongedaan te maken dan een huwelijk natuurlijk
    Ik moet mij daarop ook nog meer in verdiepen alvorens we gaan samenwonen. Sowieso wil ik wel wettelijk gaan samenwonen inderdaad, zodanig ik inderdaad iets meer bescherming heb. Natuurlijk... Trouwen staat ook op mijn verlanglijstje (om het zo te zeggen), maar dan moet ik ook eens opzoeken hoe het daar allemaal mee zit

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik moet mij daarop ook nog meer in verdiepen alvorens we gaan samenwonen. Sowieso wil ik wel wettelijk gaan samenwonen inderdaad, zodanig ik inderdaad iets meer bescherming heb. Natuurlijk... Trouwen staat ook op mijn verlanglijstje (om het zo te zeggen), maar dan moet ik ook eens opzoeken hoe het daar allemaal mee zit
    Wat trouwen én wettelijk samenwonen betreft, gaan jullie best eens samen naar een notaris. Eerste advies is doorgaans gratis en voor een paar honderd euro kunnen jullie een contract laten opstellen zodat alles netjes op voorhand financieel geregeld is. Beter op voorhand dan pas als het fout loopt natuurlijk...
    Wij hebben onderhands ook zaken op papier gezet (o.a. Dat ik hem 4 maanden de tijd zou geven mocht het fout lopen om iets te zoeken). Dat heeft geen wettelijke waarde, maar stel dat het bij de vrederechter zou belanden, heeft die wél op papier staan wat wij hadden afgesproken om vlotter tot een bemiddeling te komen.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)

Ik vroeg mij juist het volgende af: stel ik heb een huurder die erin woont,en plots gaan mijn vriend en ik uit elkaar... Vanaf wanneer kan ik dan terug in mijn eigendom zelf wonen/wanneer moet mijn huurder eruit? Dat zijn zaken die ik dan nog eens moet opzoeken of weet jij hierop een antwoord?

Grts
    Lees dit maar eens na.

Een huurovereenkomst van drie jaar of minder kan door geen enkele partij eenzijdig vervroegd opgezegd worden, ook niet door de eigenaar om er zelf te gaan wonen. Beide partijen kunnen de overeenkomst wel opzeggen tegen het einde van de afgesproken korte duurtijd (drie jaar of minder) met een opzegtermijn van drie maanden.

Een contract van 9 jaar kan ten allen tijde door de verhuurder worden opgezegd om er zelf te gaan wonen. De opzegtermijn is 6 maanden. De verhuurder is verplicht om er binnen het jaar te gaan wonen en moet daar gedurende minstens 2 jaar effectief verblijven. Wanneer hij deze voorwaarden niet naleeft riskeert de verhuurder aan de huurder een schadevergoeding van 18 maanden huur te moeten betalen.

Opgelet: een contract van drie jaar of minder dat nooit werd opgezegd en stilzwijgend is blijven verder lopen is ook een contract van 9 jaar.

Dus zomaar de huurder eruit gooien en zelf gaan wonen kan tegenvallen.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Gewoon goed afspreken wie wat aankoopt, ik zou in jouw situatie grote zaken nooit samen aankopen. Spreek af dat jij bijv. heel de slaapkamer of salon of dergelijke aankoopt, de factuur staat dan op jouw naam, indien het zou misgaan neem je dat gewoon mee. Klinkt miss allemaal niet romantisch om ieder zijn eigen zaken aan te kopen, maar het kan veel miserie voorkomen.

glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wat mijn ouders ook zeggen: als jij gaat meebetalen of zelf de meubelen betaalt en het is over zoveel tijd gedaan tussen jullie bijvoorbeeld, en hij moet die meubelen niet hebben, dan sta ik eigenlijk dus met mijn meubelen op straat...
    Euh, beter met je meubels op straat dan zonder, zeker? Allez, ik bedoel, wat stel je je dan voor, dat jullie uit elkaar gaan en je vriend even de zetel en keukentafel en zes stoelen naar buiten gaat sleuren of zo, haha? Meestal als een koppel op een béétje redelijk manier uit elkaar gaat, zoek je gewoon een nieuwe woonst en gebeurt de verdeling van de meubelen ergens in tussentijd. Echt niet dat je ineens met je wasmachine en keukenrobot op het trottoir staat hoor.
    "A confident people is not exclusive. A great religion affirms other religions. A great culture affirms other cultures. A great nation affirms other nations. A great individual affirms other individuals, validates the being-ness of others and the vitality." ~ Leonard Cohen

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door glashelder Bekijk bericht
    Euh, beter met je meubels op straat dan zonder, zeker? Allez, ik bedoel, wat stel je je dan voor, dat jullie uit elkaar gaan en je vriend even de zetel en keukentafel en zes stoelen naar buiten gaat sleuren of zo, haha? Meestal als een koppel op een béétje redelijk manier uit elkaar gaat, zoek je gewoon een nieuwe woonst en gebeurt de verdeling van de meubelen ergens in tussentijd. Echt niet dat je ineens met je wasmachine en keukenrobot op het trottoir staat hoor.
    Ik denk dat de ouders er vooral van uit gaan dat Vlinder terug bij hen intrekt en geen zin hebben om hun garage vol huisraad van Vlinder te proppen

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Ik denk dat de ouders er vooral van uit gaan dat Vlinder terug bij hen intrekt en geen zin hebben om hun garage vol huisraad van Vlinder te proppen
    Als je uit elkaar gaat heeft de achterblijvende partner ook huisraad nodig, hij zal die dus toch eerst moeten aankopen, danwel overkopen. En anders verkoop je de inboedel toch...

Ik heb het in een andere thread al eens gezegd, de Belgische wet is achterlijk.
    Ik heb zeer lage vaste kosten, buiten de hypotheek komt er nog eens 120€ gas/water/elektriciteit/Telenet bij en dan nog 45€ aan verzekeringen, kadastraal inkomen is nog 4 jaar 0€. Neem dat hiervan 70€ voor rekening van mijn partner zou zijn (stukje familiale verzekering + GWE en Telenet). Dat is toch redelijk achterlijk. Samen met een bedrag voor voeding zit je mss aan 300€/maand. Waar kan ik intrekken want dat wil ik ook.

Stel dat ik mijn huis verhuur en we huren (reken op 1000-1200€/maand) wel samen, dan is de hele situatie ook zo scheef als iets maar dan gaat iedereen wel akkoord om alles 50/50 (of naargelang inkomsten) te doen want dan is het niet mijn huis .

Ik zeg niet dat mijn partner van alles de helft zou moeten betalen want dat is uiteraard niet eerlijk, maar een stukje meer bijleggen aan de vaste kosten/voeding lijkt me wel fair.
    Ik ken een koppel en daar doen ze 50% vaste kosten en de inwonende partner doet alle overige inkopen.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    Als je uit elkaar gaat heeft de achterblijvende partner ook huisraad nodig, hij zal die dus toch eerst moeten aankopen, danwel overkopen. En anders verkoop je de inboedel toch...
    Nou, zo simpel is het vaak niet.
    Stel dat haar vriend zegt: wasmachine, droogkast, strijkijzer : niet nodig, mijn mama zal de was wel doen. Alle keukenspullen : niet nodig, ik eet wel op het werk of bij mama, pak die ook maar mee. Eettafel + stoelen voor 6 man? Allemaal overbodig, pakt veel plaats in en wordt toch niet gebruikt! Pak maar mee!
    Etc...

Dan ga je die spullen niet verkopen met verlies met het risico dat je ze het jaar daarop opnieuw nieuw moet aankopen he Dus je houdt ze en stockeert ze... Op die leeftijd is de kans groter dat je terug naar je ouders trekt dan dat je alleen gaat wonen, als je relatie met je ouders goed is.

Wat de rest van jouw post betreft: zo denk ik er ook over, daarom dat ik nooit van plan was iemand "gratis" onderdak te geven... En gelukkig een partner gevonden die dat ook te absurd voor woorden zou vinden dat als hij zou huren, hij 1/3de van zijn loon kwijt zou zijn aan onderdak dat nooit van hem wordt, maar als hij een relatie heeft met iemand die toevallig zijn eigen huis heeft, hij voor dezelfde "dienst" (onderdak verlenen) plots niets meer zou moeten betalen "want we hebben wél een relatie die belangrijker is dan die van huurder"

Pagina 2 van 15 Eerste 12345612 ... Laatste

Regels voor berichten