Pagina 10 van 11 Eerste ... 67891011 Laatste

Discussie: Fotografie

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KBE Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wat wil je weten erover ?
    Goeie websites, tips, waar beginnen, etc.

KBE's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Goeie websites, tips, waar beginnen, etc.
    Mijn tip, begin eerst vanaf een statief en leer foto's stacken.

Mocht je geld willen uitgeven aan goede software ( https://pixinsight.com/ )
    Heb nog geen seconde spijt van deze aankoop, wel steep learning curve.

Wil je met telescoop leren fotograferen ga je een montering nodig hebben die tracked.
    EQ mount is hier perfect voor, reken wel kleine 500 euro voor een degelijke mount zonder telescoop.
    Je gaat hier moeten leren dark, flats etc maken ( daarom begin eerst maar vanaf een statief )

Je gaat ook adapter moeten kopen voor je camera op die telescoop te krijgen ( t2 ring )

Mocht je toch starten met telescoop en wil je niet vanaf een statief, raad ik u wel een kleine telescoop aan.
    Refractor voor te starten, die zijn simpel voor te starten.

Je hebt er met glas ( duur maar het beste ) En je hebt er met soort plastiek, wat je wel hebt is dat je sterren veel chromatic zullen hebben.
    Kan je allemaal weg werken met software.

Ik zou ook adviseren als je met een telescoop gaat fotograferen voor LP ( light pollution filter ) te gebruiken.
    Gaat niet elke light pollution uit filteren maar het helpt toch enorm.

Mijn basis setup kostige rond de 1400 euro camera inbegrepen.

https://www.astroshop.eu/equatorial-...n-goto/p,11663

Das de montering dat ik gebruik.

https://www.astroshop.eu/telescopes/...el-ota/p,21952
    Dit is mijn beginner telescoopje.

Hoe groter de diameter hoe meer licht hij opneemt, maar die met die 80/400 mm kan je al heel wat fotograferen.

M42 met mijn goedkope telescoop, hier kan je die chromatic zien, maar glas heb je dit niet.
    Dan kijken we wel in de range van 400 euro voor telescoop zonder montering.
    Spoiler:

Leuk forum dat er veel beginners en gevorderde zitten.

https://stargazerslounge.com/

Youtuber dat wel weet waarover hij spreekt.

https://www.youtube.com/channel/UCn3...goi_xLdCg9J-LQ

Veel trail and error, van mij heeft het 2 jaar geduurd eer ik iets deftig kon fotograferen.
    Het moeilijkste is uitlijnen op polaris door de zoeker van de montering.
    Als je dit niet doet ga je drift probleem hebben en gaan je sterren strepen worden.
    Daar heb ik heel veel tijd ingestoken voor dat deftig te doen, in het begin ben je daar uur mee bezig.
    i7 7700k : Msi z270 sli : Msi geforce 1070 gtx 8gb : corsair 16 gb ram : ssd 250 gb : 2TB hdd : Corsair k70 rapid fire : corsair harpoon RGB : AOC c24g1 144HZ :
    PSN x_SyncBE

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Thx, ik ga dit morgen eens tegoei lezen.

Ik heb een kleine telescoop van de zoon, maar kan ook de grote van mijne pa gebruiken.

T-ring heb ik al. Tracker wel niet. Is dat echt een must?, want is stevige investering voor eens te proberen als het wat voor mij is.

KBE's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Thx, ik ga dit morgen eens tegoei lezen.

Ik heb een kleine telescoop van de zoon, maar kan ook de grote van mijne pa gebruiken.

T-ring heb ik al. Tracker wel niet. Is dat echt een must?, want is stevige investering voor eens te proberen als het wat voor mij is.
    Tracker is een must voor telescoop anders gaat dat niet lukken.
    Je moet lang belichten eer je iets op de lens hebt, min 30 seconden en hoe meer je inzoomed hoe sneller de aarde beweegt.
    Daarom op een statief met een 18mm lens kan je 30 seconden belichten je sterren zullen rondjes blijven, maar hoe meer je gaat inzoomen des te meer het strepen worden.
    Vandaar dat zo montering veel geld kost.

Dit is ook handig, heb ik vorig jaar gekocht > https://www.astromarket.org/camera-m...er-set/p,45119
    Is ook een tracker, maar voor je camera met lenzen.
    Werkt op batterijen of gewoon powerbank.

Moet je wel op statief zetten.
    Is het goodkoopste voor te starten.
    En handig mee te nemen naar donkere plekken.
    i7 7700k : Msi z270 sli : Msi geforce 1070 gtx 8gb : corsair 16 gb ram : ssd 250 gb : 2TB hdd : Corsair k70 rapid fire : corsair harpoon RGB : AOC c24g1 144HZ :
    PSN x_SyncBE

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lots02 Bekijk bericht
    Als het u interesseert: ik zet in de loop van de week wat Canon gerief te koop (6dmarkii, 16-35 f4 en 70-200 f4) wegens overstap naar systeemcamera.
    Ik ben geïnteresseerd: waarnaar stap je over? Welke camera, welke lenzen?

Ik ben ook al enige tijd aan het overwegen om mijn Pentax (inclusief enkele DA* lenzen, dus echt goed materiaal) te switchen, vooral om een iets compactere kant uit te gaan. Maar aan de andere kant boezemt het mij nogal wat angst in omdat ik nu best wel topmateriaal heb dat ik door en door ken en waarvan ik het jammer zou vinden als ik qua mogelijkheden een stap terug zou nemen.

Squealer's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb ook een telescoop (Skywatcher Explorer 150P, EQ3 mount), maar ik gebruik die eigenlijk niet veel meer. Fotografie op zich is al een dure hobby, maar deftige astrofotografie maakt het eigenlijk helemaal te gortig. Ik ben dan ook nooit verder gegaan dan wat moon en moon-eclipse shots, en een wazige blob die Saturnus en z'n ringen zou moeten voorstellen. Voor m'n Fuji heb ik zelfs nog geen T2 adapter gekocht. En dat statief, de tegengewichten en de telescoop-buis telkens verhuizen om dan urenlang buiten in de vrieskou te gaan staan tot een gat in de nacht, n.b. in de schemering van een straatlamp vlak naast m'n tuin, is nu ook niet m'n favoriete bezigheid

Maar het is niet de eerste keer dat ik van die Star Adventurer hoor, dus het kriebelt hier terug wat..
    @KBE:
    - Kan je het verschil toelichten tussen de Star Adventurer en de Skyguider Pro (https://www.astromarket.org/camera-m...-pro/p,53948)?
    - Vallen er uberhaupt wel wat deep sky objecten te fotograferen in lichtvervuild Vlaanderen? Zonder narrowband filters zou je op long exposures toch enkel maar een gele waas fotograferen, denk ik dan?

KBE's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Squealer Bekijk bericht
    Ik heb ook een telescoop (Skywatcher Explorer 150P, EQ3 mount), maar ik gebruik die eigenlijk niet veel meer. Fotografie op zich is al een dure hobby, maar deftige astrofotografie maakt het eigenlijk helemaal te gortig. Ik ben dan ook nooit verder gegaan dan wat moon en moon-eclipse shots, en een wazige blob die Saturnus en z'n ringen zou moeten voorstellen. Voor m'n Fuji heb ik zelfs nog geen T2 adapter gekocht. En dat statief, de tegengewichten en de telescoop-buis telkens verhuizen om dan urenlang buiten in de vrieskou te gaan staan tot een gat in de nacht, n.b. in de schemering van een straatlamp vlak naast m'n tuin, is nu ook niet m'n favoriete bezigheid

Maar het is niet de eerste keer dat ik van die Star Adventurer hoor, dus het kriebelt hier terug wat..
    @KBE:
    - Kan je het verschil toelichten tussen de Star Adventurer en de Skyguider Pro (https://www.astromarket.org/camera-m...-pro/p,53948)?
    - Vallen er uberhaupt wel wat deep sky objecten te fotograferen in lichtvervuild Vlaanderen? Zonder narrowband filters zou je op long exposures toch enkel maar een gele waas fotograferen, denk ik dan?

Ze doen eigenlijk beide het zelfde, maar heb zelf geen ervaring met die Skyguider Pro.
    Het is gewoon makkelijk op te zetten en op te bergen.
    Probleem van een EQ mount is dat je die constant moet uitlijnen op Polaris.
    Ook gewichten moeten er terug op, balanceren etc en je bent al aardig een tijdje bezig.
    Sky en Star is gewoon de zoeker naar het noorden, en voor dat je het weet zit je op polaris met een app op je smartphone.
    Hoe beter je op Polaris zit, des te langer dat je kan belichten zonder een guider ( die volgt altijd 1 ster dat je aanduidt en blijft die ster volgen )
    Moet je wel een laptop voor aansluiten.

De Star Adventurer en Sky pro kan je ook een kleine telescoop opzetten ( dan moet je wel buis met tegengewicht opzetten voor alles te balanceren )
    Voor op je vraag, de foto in de spoiler is gemaakt in Belgie met een LP filter die 25 euro kostige ongeveer.
    Skywatcher Light pollution filter, voor mij was het belangrijk dat hij gewoon het oranje eruit haalde.
    De rest doe ik allemaal in Pixinsight ( background extraction bv dan haalt hij alles eruit en krijg je duizende sterren )
    Vandaar dat dit programma zoveel geld kost, doet ongelooflijke dingen.

Je moet je niet blind staren op filters die 800 euro kosten, ja ze zijn goed.
    Maar meeste worden gebruikt in combinatie met een CCD ( gekoelde camera en dan spreken we ook over 900 euro voor een degelijke )
    Je moet hem ook aansluiten op een laptop.

Er is nog een filter dat ik zelf wil testen.
    Hoya red intensifier is eigenlijk niet ontworpen voor astro, maar het helpt wel enorm tegen lichtvervuiling.
    Schroef je gewoon op je camera lens.

Voorbeeldjes ervan.
    https://www.lonelyspeck.com/hoya-int...omment-page-9/
    Als je over de foto's hoverd zie je voor en na ( dat oranje is wat wij hier hebben, sodium licht )

Lang belichten in Belgie is heel moeilijk, vandaar kijk ik altijd naar mijn diagram dat ik niet overbelicht.
    Ik ga niet verder dan de eerste lijn van links te beginnen.
    Probeer ook mijn F getal hoger te zetten zodat ik toch die 30 sec haal, heb niet graag zoveel files voor te bewerken.
    Het is spelen met je iso, f getal en sluitertijd. Diagram is echt belangrijk voor astro.

Dat is dan puur voor DSLR met lens, met mijn telescoop moet ik mij geen zorgen maken met die filter.

Vorig jaar heb ik de melkweg kunnen fotograferen zonder enige filters vanaf een statief uit een oranje zone van lichtvervuiling.
    Met de techniek van te kijken naar mijn diagram, f en sluiter.

Je hebt dan ook nog idas filters voor op je camera lens te schroeven of in 1.25 inch / 2inch vorm voor op je adapter die zo in je telescoop kan.
    Die zijn wel enorm prijzig.

https://www.lightpollutionmap.info/#...FFFFFTFFFFFFFF

Hier heb je een map van de lichtvervuiling, heel veel donkere plekjes zijn er niet meer jammer genoeg.
    PSN x_SyncBE

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Heb eens gevraagd aan mijne pa. Hij heeft een Skywatcher explorer 200 telescoop. De zoon krijgt voor zijn sinterklaas een Bresser Arcturus 60/700 telescoop.
    Die van mijne pa verhuizen naar een donker plekje op de buiten zie ik ook niet echt zitten. Die van de zoon past mooi in een koffertje, maar geen idee als daar was mee valt te zien. ZAl dat vrijdag eens proberen als het goed weer is.

Kheb in alle geval genoeg lectuur en youtube filmpjes nu om mijn avonden te vullen

KBE's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Heb eens gevraagd aan mijne pa. Hij heeft een Skywatcher explorer 200 telescoop. De zoon krijgt voor zijn sinterklaas een Bresser Arcturus 60/700 telescoop.
    Die van mijne pa verhuizen naar een donker plekje op de buiten zie ik ook niet echt zitten. Die van de zoon past mooi in een koffertje, maar geen idee als daar was mee valt te zien. ZAl dat vrijdag eens proberen als het goed weer is.

Kheb in alle geval genoeg lectuur en youtube filmpjes nu om mijn avonden te vullen
    Jammer dat je zover woont, mocht je gerust eens avondje in mijn tuin spelen ermee.
    De reden dat een Star heel veel gekocht wordt omdat dat zo makkelijk op te bergen is.
    Dat weegt ook amper iets en je geeft het stroom met een powerbank, dat vraagt amper stroom.

Voor visueel ga je wel meer zijn met die explorer, zeker voor nevels.
    Als je de kans hebt, m42 is een helder object ook in ons vervuilde land voor naar te kijken.
    Je gaat zelf de stof wolken zien ervan.

Nog extra site / app.

https://stellarium.org/nl/

Kan je zien wat er waar zit op gegeven tijd, gebruik ik altijd als ik iets nieuw wil fotograferen.
    PSN x_SyncBE

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KBE Bekijk bericht
    https://stellarium.org/nl/

Kan je zien wat er waar zit op gegeven tijd, gebruik ik altijd als ik iets nieuw wil fotograferen.
    Deze gebruik ik nu ook al, want de zoon vraagt van ieder puntje wat hij ziet wat het is. Echte top tool.

Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Op vlak van astrofotografie ga ik het houden op lichtsterke breedhoeklenzen. Het is jammer dat er zoveel lichtvervuiling is in deze regio, want als je je lens vijftien of twintig seconden richt op de nachthemel zie je best wel wat sterren.

Binnenkort mijn portretlens vervangen, het is me duidelijker geworden dat een adapter gebruiken toch maar een tijdelijke oplossing is. Hopelijk kan ik de Zeiss aan een mooie prijs verkopen. Ik twijfel nog altijd sterk om voor een dure Sony GM-lens te gaan of dan toch de goedkopere third partyvariant (die trouwens ook heel goede reviews krijgt). Uiteindelijk zijn lenzen een investering en als je die goed verzorgt gaan die heel wat jaren mee, langer dan een camerabody. Anderzijds is het toch altijd een beetje sterven als je dat bedrag van je rekening ziet gaan. Leg dat maar eens uit aan je vrouw ... Maar die bokehballetjes zijn zo mooi ...

KBE's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
    Op vlak van astrofotografie ga ik het houden op lichtsterke breedhoeklenzen. Het is jammer dat er zoveel lichtvervuiling is in deze regio, want als je je lens vijftien of twintig seconden richt op de nachthemel zie je best wel wat sterren.

Binnenkort mijn portretlens vervangen, het is me duidelijker geworden dat een adapter gebruiken toch maar een tijdelijke oplossing is. Hopelijk kan ik de Zeiss aan een mooie prijs verkopen. Ik twijfel nog altijd sterk om voor een dure Sony GM-lens te gaan of dan toch de goedkopere third partyvariant (die trouwens ook heel goede reviews krijgt). Uiteindelijk zijn lenzen een investering en als je die goed verzorgt gaan die heel wat jaren mee, langer dan een camerabody. Anderzijds is het toch altijd een beetje sterven als je dat bedrag van je rekening ziet gaan. Leg dat maar eens uit aan je vrouw ... Maar die bokehballetjes zijn zo mooi ...

20 sec lukt hier ook in ons land, moet je gewoon filter hebben en dat werkt prima.

Heb hier ook een lens van Tamron liggen, ben daar eigenlijk wel tevreden van voor zijn kleine prijs.

Mijn enige lens op de lijst is een 150-600, maar de vrouw des huizes is er minder blij ermee.
    Aangezien wij veel gaan vogels spotten en ik nu wel echt voel dat 300mm toch wel wat tekort schiet voor zulke zaken.
    PSN x_SyncBE

Pana's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pana Bekijk bericht
    Hier van plan om de Canon m50 body + EF-M 22mm f2 aan te schaffen om meer op reis te nemen. Beetje de kortingboot gemist, maar oh well.
    Pff, ondertussen nog niets in huis gehaald en hard gevloekt dat ik toch geen deftige camera bij had op reis.

Nu de M6 mkii uit is ben ik aan het twijfelen tussen die en een 77D. Zou hem vooral mee willen zeulen aan een rugzakmount tijdens het hiken.
    Dus aan de ene kant is de M6 kleiner en lichter, en mirrorless. Maar ik hou wel van de grotere grip van de 77D en de ease-of-use instapfeatures, en het uitgebreide lenzenaanbod.
    En er zit toch ook wel een prijsverschil tussen.

killyourzone's schermafbeelding
    iTrader
    33 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pana Bekijk bericht
    Pff, ondertussen nog niets in huis gehaald en hard gevloekt dat ik toch geen deftige camera bij had op reis.

Nu de M6 mkii uit is ben ik aan het twijfelen tussen die en een 77D. Zou hem vooral mee willen zeulen aan een rugzakmount tijdens het hiken.
    Dus aan de ene kant is de M6 kleiner en lichter, en mirrorless. Maar ik hou wel van de grotere grip van de 77D en de ease-of-use instapfeatures, en het uitgebreide lenzenaanbod.
    En er zit toch ook wel een prijsverschil tussen.
    Weet niet of je sowieso voor een Canon wil gaan, maar deze Pentax is iig veel bang for your buck. Is wel al een iets ouder model.

https://www.artencraft.be/nl/pentax-...rt-405927.html

https://www.artencraft.be/nl/pentax-...it-464376.html
    If payback's a bitch, you'll be in debt forever!

Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    De knoop doorgehakt en een nieuwe 85 lens besteld: de 85 f/1.8 Batis. Nog aan het twijfelen geweest om toch een f/1.4 te kopen, maar na heel wat afwegen en eindeloos youtubefilmpjes met reviews te bekijken toch beslist om bij Zeiss te blijven. Wellicht komt hij morgen aan, hopelijk vandaag al. Nu nog een breedhoek van 18 of 20 mm en mijn prime setup is volledig. Nadien investeren in een betere draagzak (iets van Peak Design of een mooie leren draagtas) en filters (polarisatie en ND).

Pagina 10 van 11 Eerste ... 67891011 Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten