Pagina 5 van 42 Eerste 12345678915 ... Laatste

Discussie: Kamp Waes

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Beste paracommando’s,

Naar aanleiding van de opschudding die veroorzaakt werd doordat Tom Waes poseerde met een rode muts, en het feit dat ik heel wat reacties krijg uit de paracommando gemeenschap over Kamp Waes / SF Qualification course, wil ik graag kaderen wat de opzet is van Kamp Waes.

Mijn naam is Fly en al 32 jaar de trotse bezitter van een rode muts. Tot ik de reacties over Tom Waes las…

Zoals iedere eenheid binnen Defensie kampt ook de Special Forces Group met een rekruteringsprobleem. Helaas kan onze eenheid niet rechtstreeks burgers aanwerven voor een job bij de Special Forces en door de falende rekrutering bij Defensie in het algemeen wordt de vijver waar wij uit vissen ook kleiner.

Tijden veranderen. Jongeren zijn niet meer echt geneigd om te kiezen voor een job als militair waar dienstverlening en belangeloze inzet om onze maatschappij veilig te houden samen gaan met fysieke en mentale belasting. In onze digitale en gemediatiseerde wereld is Defensie een prehistorische excentriekeling, niet in staat om zichzelf te promoten als een aantrekkelijke werkgever.

Ten onrechte, want wij hebben de mooiste job op aarde.

Als Special Forces Group ligt het niet in onze aard om lijdzaam toe te zien en langs de kantlijn te wachten op verbetering. De beste manier om de toekomst te controleren is om hem zelf te maken.

Zodoende werd Kamp Waes georganiseerd; Promotie voor de Special Forces Group en bij uitbreiding ook de rest van Defensie. Tom Waes, steeds zichzelf en niet bang van een uitdaging, was dan ook de perfecte persoon om mee zijn schouders onder ons project te zetten. Hiermee bewijst hij de Special Forces Group, alle paracommando's en de rest van Defensie een dienst.

Tom heeft de muts gekregen van de Special Forces Group om een fotoshoot te houden als promotie voor het programma. Punt. Deze ludieke actie valt onder de noemer humor en zelfrelativering. Defensie mag Tom Waes op haar blote knieën danken voor de positieve media aandacht!

Beste paracommando’s, de volgende paragraaf spreek ik uit eigen naam, niet namens de Special Forces Group, alhoewel waarschijnlijk ieder van ons mijn woorden zal steunen.

Zonder een nestbevuiler te willen zijn geef ik jullie de raad om jullie elitaire gedachtengoed te laten varen. Indien jullie moeite hebben om rekruten aan te trekken is jezelf in vraag stellen verstandiger dan anderen bekritiseren die oplossingen brengen.

Ik zie Defensie als een instrument om verstoorde maatschappelijke ecosystemen te herstellen, waarbij een conflict aan de andere kant van de wereld gecontroleerd moet worden vooraleer het ook Belgische belangen kan schaden. Defensie beschikt hiervoor over een heel gamma aan middelen en mogelijkheden die overal ter wereld ingezet kunnen worden, en, in extremis, zelfs in het binnenland.

Paracommando’s zijn slechts één van die ‘middelen’. Zij die zich onoverwinnelijk, kogelvrij en vuurvast voelen als ze hun rode muts dragen raad ik aan om eens van dichtbij de effecten van één gevechtsvliegtuig te zien, te horen en te voelen.

De Belgische Defensie is geen grote speler op wereldvlak, zowel in kwantiteit als door de gekende budgettaire problemen, maar dankzij samenwerking (JOINTNESS) en de kwaliteiten van onze militairen boksen we verschillende gewichtsklassen hoger.

Onze Qualification course is geen Commando / Para A brevet. Ook al zijn er gelijklopende manieren om tot de respectievelijke doelen te komen (zoals fysieke en mentale ontberingen), de SF Gp zoekt een volledig ander product en een andere mindset. Hint: we zijn trouwens nog steeds op zoek naar kandidaten!

Wij eisen intrinsieke motivatie, volledig losgekoppeld van de beloning van een muts of een brevet. Het is niet de kleur van de muts, noch de brevetten of het uniform dat de soldaat maakt, wel zijn waarden en prestaties.

Het dragen van een rode muts maakt je misschien anders, maar zeker niet beter als één van de andere onderdelen van Defensie of de burgerbevolking.

De SF Gp distantieert zich dan ook van deze elitaire gedachten. Onze eenheid kent enkel leerlingen, geen meesters.

Mijn excuses aan alle collega Paracommando’s die zich dagelijks inzetten om met hun wijnrode muts een voorbeeld te zijn, en die zich uitsloven om hun eenheid en de naam para-commando naar een hoger niveau te tillen.

Ik kan niet toestaan, dat onze inspanningen om Defensie in een beter daglicht te stellen en de rekrutering aan te wakkeren, teniet worden gedaan door de ego’s van enkele zelfverklaarde Facebook krijgers.

Who dares wins,

Fly - SF Gp
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Na een uur slapen mij wakker maken na zo’n dag? Neen danku!

Ps: haar vo2 max mochten ze nu wel gezegd hebben hoor, ik was echt benieuwd
    68 dacht ik. Elke duatleet of wielrenner die deftig mee kan heeft dergelijke waarden. Die van mij is ook 68 en ik kan amper top 20 rijden op een goeie dag. ;-)

Cerv.Be's schermafbeelding
    iTrader
    265 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lled Bekijk bericht
    68 dacht ik. Elke duatleet of wielrenner die deftig mee kan heeft dergelijke waarden. Die van mij is ook 68 en ik kan amper top 20 rijden op een goeie dag. ;-)
    68 bij vrouwen is wel veel.
    ~ Desktop: Intel Core i5 6600K @ 4.5 Ghz - Asus Pro Gaming Z170I - Corsair 2x8GB DDR4 @ 2933 Mhz - GTX 970 4GB - 4.0TB - Zalman ZM600-GT
    ~ Equipment: BenQ 2420Z @ 144hz - NZXT Manta (mini-ITX) - Corsair Strafe - Asus ROG Gladius - Asus ROG Orion Pro - Win 10 Pro @ Samsung 840 250GB SSD
    ~ XPS 15 9550: Intel Core i7 6700HQ @ 2.6Ghz - 2x8GB DDR4 - GTX 960M 2GB - 15" @ 3840x2160 - Win 10 Pro @ Samsung PM951 500GB SSD
    ~ My Deals: 9lives.be: 265(100%), eBay: 192(100%), 2dehands.be: 23(100%) | ~ Steam: Cerv.Be | ~ #9lives CS:GO | APEX | RL discord: https://discord.gg/yr2W4B6

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Dien Davide, lol echt typische genkenaar. Groot bakkes, maar verder

Kzei direct tegen de vrouw: die gaar er als eerste uit. Het was er niet ver langs.

Als ze echt zo mentaal sterk was, had ze op de vraag als ze verder kon doen volmondig JA geantwoord. Het is door dat getalm en gevraag als dit, als dat, dat de fly de beslissing heeft genomen in haar plaats.
    Had ze gewoon ja gezegd, had ze mogen verder doen denk ik.
    Die Riet kon toch niet in die omstandigheden, flauwvallen, kotsen, ambulance, 2u later die krachtproef gaan doen zeker. Die was op en bovendien was de ver buiten tijd en iedereen buiten tijd lag eruit zo bleek (behalve die met 12 seconden). Dus dat had geen nut en was ook ni gezond.

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mixhell Bekijk bericht
    Volgens mij gaat die Ouzy nog ver geraken. Heeft genoeg uithouding en toch ook voldoende kracht bij proef 2.
    Zag hem bij de voorstelling ook een gevechtsport doen, dus voor volgende aflevering zal dat al wel snor zitten.

Nu de vermoeidheid en mentaliteit nog :-)
    Ik denk qua fysiek dat Ouzy ver kan geraken. Dat obstakelrunnen is qua fysiek het dichtste bij de opleiding vermoed ik.

Chickenlal's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ben ook benieuwd.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Used to be: q-ball_NBK

Unieke kleur voor uw wagen? Car-wrapping is dé trend! Auto laten wrappen bij wrapz.be!
    Facebook: wrapzbe

Booka Shade's schermafbeelding
    iTrader
    44 (98%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tof programma!
    Blij dat die Davide eruit lag, ik heb liever die stille types die niet zo hoog van de toren blazen.
    Wel chapeau van Riet om zo in het rood (en er zelfs over te gaan), zeg ligt er wel uit, maar toont toch wel over enorm karakter te beschikken en de rest mag er ook zijn
    Die circusartiest kwam wat cocky over, maar zo mannen mogen er ook wel zijn, zeker als je ook navenant presteert.
    Benieuwd naar de 2de uitzending!
    Papa van Manou <3 ~ Sportfreak ~ Standard Luik

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
    Tof ook dat em een trui van FAC aanhad, zijn jarenlang zijn kooi gaan halen voor het evenement te organiseren.

Nu dat ik Benny zag en die Fly gast ook: er is toch nog zo een programma geweest met Fly? Die recruits moesten toen toch ook sparren met Benny, was in een overdekte zaal als ik mij dat goed herinner.
    Was dat dan ook met Waes?

Respect wel voor Riet, mentaal toch héél erg sterk als je ziet hoe ze zich verder gesleept heeft. Jammer van die chocolade historie daar, dat weeg nu wat op haar imago maar zij was wel op 300 meter van de streep op 48 minuten.

Nu het was ook wel af te leiden dat die commando's niet echt een hoge pet op hadden van crossfitters en Davide... Inderdaad zichzelf wat belachelijk gemaakt door te roepen dat em nooit afgeeft en dan 6.5 minuten voor tijd gewoon aan de zijkant gaat zitten omdat em net niet aan dat belleke raakt.
    Ja, dat was Special Forces op VTM, van Robin Ramaekers. Eigenlijk een heel goed programma.
    En daarin was Fly ook heel duidelijk wat hij vond van "bodybuilder-avonturiers" in zijn team. Ook daar lag de nadruk enorm op het cardio. Die grote spieren zijn praktisch gezien een nadeel, want ze vergen veel energie en zijn op een bepaald moment ook gewoon extra kilo's die je meesleurt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Die Riet kon toch niet in die omstandigheden, flauwvallen, kotsen, ambulance, 2u later die krachtproef gaan doen zeker. Die was op en bovendien was de ver buiten tijd en iedereen buiten tijd lag eruit zo bleek (behalve die met 12 seconden). Dus dat had geen nut en was ook ni gezond.
    Ik vond dat hij dat goed had uitgelegd: Als je instort op de meet, is dat aanvaardbaar. Als je instort 200 meter voor de meet, ben je een liability, want dan ken je je lichaam niet goed en weet je niet wanneer je moet stoppen. In het "echt" betekent dat dat de anderen je moeten dragen, hè. Of erger, dat je niet meer kunt inschatten dat jij de andere niét meer kunt dragen, en je allebei niet wegkomt.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik denk dat ze eens een securitycheck van hun omgeving mogen doen als die ene gewoon via een boom over het hekken is kunnen springen.

Davide was erg omdat hij niet opnieuw wilde klimmen op de touw dat in combinatie met z'n lopen en totaal niks kunnen vinden en ja, terecht eruit.

Wat ik op zich wel erg vindt, je weet dat je gaat meedoen aan zo'n programma, je weet dat je een stafkaart ga moeten gebruiken en toch er niet in slagen om het te leren gebruiken.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Wat ik op zich wel erg vindt, je weet dat je gaat meedoen aan zo'n programma, je weet dat je een stafkaart ga moeten gebruiken en toch er niet in slagen om het te leren gebruiken.
    Wat ik erg vind is dat Tom Waes zogezegd uit 5000 man zijn persoonlijke top-selectie gemaakt heeft, maar dat er daarbij niet eens gecontroleerd is of die personen wel een kaart kunnen lezen. En dan moet je niet zeggen "jamaar de selectie moet pas gebeuren in het programma he!", want ze selecteren dus wel op Belgische kampioenes duathlon, bootcampers en crossfitters enzovoort.

Wat ist volgende? Een duatlon kampioene van 45kg dat tegen de grond gemept wordt zodat Tom Waes weer geshockeerd kan zijn?

Volgens mij wou die Fly al direct 80% overboord gooien omdat ze geen kaart konden lezen, ze waren zelfs gewaarschuwd vooraf, maar dat konden ze dus niet maken, dus hebben ze maar die van de eerste proef eruit gegooid. Precies alsof iemand dat geen kaart kan lezen het team niet kan vertragen of zichzelf niet in gevaar kan brengen.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Wat ik erg vind is dat Tom Waes zogezegd uit 5000 man zijn persoonlijke top-selectie gemaakt heeft, maar dat er daarbij niet eens gecontroleerd is of die personen wel een kaart kunnen lezen. En dan moet je niet zeggen "jamaar de selectie moet pas gebeuren in het programma he!", want ze selecteren dus wel op Belgische kampioenes duathlon, bootcampers en crossfitters enzovoort.

Wat ist volgende? Een duatlon kampioene van 45kg dat tegen de grond gemept wordt zodat Tom Waes weer geshockeerd kan zijn?

Volgens mij wou die Fly al direct 80% overboord gooien omdat ze geen kaart konden lezen, ze waren zelfs gewaarschuwd vooraf, maar dat konden ze dus niet maken, dus hebben ze maar die van de eerste proef eruit gegooid.
    Je mag niet vergeten dat ze niet uit het leger komen. Ze hebben dus nog niet geleerd om met een stafkaart te werken. Daarom ook dat productie het vooraf al zeiden zodanig dat ze het konden leren maar blijkbaar vonden ze dat niet belangrijk genoeg.
    Bij de SF kan je maar als je al in dienst bent.

Persoonlijke topselectie is relatief. Ze willen vooral tonen welke mensen ze zoeken en dat het niet persé kampioenen, bootcampers of crossfitters zijn.
    Diegene die gaan winnen zijn diegene die niet opvallen, ze doen hun ding, zijn daarvoor niet altijd de eersten maar ze bljven zich inzetten en get the job done.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Je mag niet vergeten dat ze niet uit het leger komen. Ze hebben dus nog niet geleerd om met een stafkaart te werken.
    Ik ben ook niet bij het leger en ik heb ook niet geleerd hoe je op een touw klimt of hoe je 8km loopt met een zak van 20kg binnen de 50 min. Thans die zaken werden ook verwacht.

Daarom ook dat productie het vooraf al zeiden zodanig dat ze het konden leren maar blijkbaar vonden ze dat niet belangrijk genoeg.
    Getuigt dat al niet van een gebrek aan doorzetting en dedication?

Diegene die gaan winnen zijn diegene die niet opvallen, ze doen hun ding, zijn daarvoor niet altijd de eersten maar ze bljven zich inzetten en get the job done.
    ... zolang het binnen de tijd is toch. Want wie 2 minuten te laat was op de looptest werd genadeloos naar huis gestuurd.
    Opnieuw een stafkaart test aan het einde van de week? Of zullen we de kaarten afschaffen

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Je mag niet vergeten dat ze niet uit het leger komen. Ze hebben dus nog niet geleerd om met een stafkaart te werken. Daarom ook dat productie het vooraf al zeiden zodanig dat ze het konden leren maar blijkbaar vonden ze dat niet belangrijk genoeg.
    Bij de SF kan je maar als je al in dienst bent.
    In combinatie met een kompas zou toch iedereen een kaart moeten kunnen lezen, althans de grote lijnen toch. Wie vroeger bij een jeugdbeweging gezeten heeft zou zeker met een stafkaart moeten kunnen werken.
    Het ligt gewoon aan de GPS generatie die zonder GPS nog niet van Brussel naar Oostende kunnen rijden.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kelderke Bekijk bericht
    In combinatie met een kompas zou toch iedereen een kaart moeten kunnen lezen, althans de grote lijnen toch. Wie vroeger bij een jeugdbeweging gezeten heeft zou zeker met een stafkaart moeten kunnen werken.
    Het ligt gewoon aan de GPS generatie die zonder GPS nog niet van Brussel naar Oostende kunnen rijden.
    Kaart lezen waarschijnlijk wel. Een topografische kaart gebruiken met alleen een paar coördinaten wordt al iets lastiger.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

ilgonwe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik stel me ook wat vragen bij de selectie. De eerste aflevering focuste vooral op de fysieke aspecten en de kandidaten hadden wel wat op hun palmares staan. Fly zei dat ze allrounders zoeken, ik vraag me af of de selectie niet deels gebaseerd is op mensen die ze kunnen kraken. Met een diverse groep (jong en oud, man en vrouw, telkens andere sportspecialiteiten, ...) kom je sowieso aan een suboptimale crew van 15 en dan nog eens onzichtbare vereisten (zoals weinig weten van special forces om geen voorsprong te krijgen).

Ik denk wel dat een deel van de aantrekkingskracht zit in het volgen van de "folteringen", als ze er allemaal lachend door kletsen is de spanning weg. Ik hoop wel dat ze nog met minstens 5 eindigen, als we er enkel 2 gaan zien lijkt het alsof ze een "winnaar" zoeken.

Pagina 5 van 42 Eerste 12345678915 ... Laatste

Regels voor berichten