Pagina 9 van 11 Eerste ... 567891011 Laatste

Discussie: Chernobyl (HBO)

ilgonwe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De serie komt op de publiek zender in april 2020, dus voor zij die geen Telenet Play hebben zullen geduld moeten uitoefenen:
    De Standaard - Canvas gaat ‘Chernobyl’ uitzenden… in 2020

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scifo Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Kan iemand eens uitleggen waarom grafiet zo gevaarlijk is?

Toeval wil dat ik morge "grote" test chemie heb in de avondschool (oppervlakkige cursus) en dat molecule bindingen van grafiet (potlood zoals we kennen) nogal poreus is
    Het is inderdaad poreus, waardoor in deze context water (stoom) aan het oppervlak kon omgezet worden in waterstof en zuurstof. Waterstof + zuurstof en hoge temperaturen geeft een knal. Dat, of het grafiet zelf is relatief brandbaar, aangezien het een netwerk van puur koolstof is.

Er zijn nog wel wat issues mee, meer bepaald rond die 'large positive void coefficient' die ze in de serie aanhalen. In die context absorbeert grafiet minder neutronen dan het water dat erdoor weggeduwd wordt bij het neerlaten van de regelstaven, of zoiets.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ilgonwe Bekijk bericht
    De serie komt op de publiek zender in april 2020, dus voor zij die geen Telenet Play hebben zullen geduld moeten uitoefenen:
    De Standaard - Canvas gaat ‘Chernobyl’ uitzenden… in 2020
    April 2020 Wie gaat daarop wachten...
    Real Madrid CF | Club Brugge KV
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

ilgonwe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pinkman Bekijk bericht
    April 2020 Wie gaat daarop wachten...
    The Handmaid's Tale haalde 250.000 kijkers dus denk dat ze mikken op 300-350K, dat zou niet slecht zijn. Er is wel veel reclame voor Chernobyl maar hoeveel Vlamingen zullen het nu gezien hebben? 50.000?

hjs666's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ook gezien nu.
    Goede serie een 8/10 van mij.
    Ik stoor me niet aan onwaarheden,het verhaal zat goed ineen.
    Ik ben ook tegen dierenleed,maar ik vond het net goed dat die scenes erin zaten,toont nogmaals aan dat dieren altijd slachtoffer zijn van menselijke beslissingen;fouten;hebzucht,....
    Ik zelf zou totaal niet geschikt zijn voor die job,maar denk wel dat het noodzakelijk was.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drace Bekijk bericht
    Zoals ik al eerder schreef is er naar mijn mening niet veel gedramatiseerd. Ik ben een 3 tal weken geleden naar Tsjernobyl geweest en op de weg daar naartoe speelde onze gids een film af in het busje.
    Deze docu toonde originele beelden van de dag na de ramp tot aan het opruimen van alle brokstukken, spoelen van de wegen, ... Daarop was dus bvb te zien dat men inderdaad met schop op het dak de brokstukken naar beneden gooide. Ook heel veel van wat de gids vertelde tijdens het bezoek komt terug in de serie. Is nu wel puur toeval dat de serie nu net uitkomt samen met mijn bezoek maar het toont dus perfect hoe het eigenlijk geweest is.

Op onderstaande link een kleine impressie van mijn bezoek aan Tsjernobyl, blijft toch impressionant en krijg nog iedere keer kippenvel als ik eraan terug denk.
    https://www.youtube.com/watch?v=-6ozim6DjyA
    Heb video ook bekeken,hoe lang mocht je daar blijven zonder dat je gevaarlijk werd blootgesteld aan radioactiviteit ?

iTrader
    69 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjs666 Bekijk bericht
    Heb video ook bekeken,hoe lang mocht je daar blijven zonder dat je gevaarlijk werd blootgesteld aan radioactiviteit ?
    Geen idee vanaf wanneer het gevaarlijk is. De gids vertelde dat er momenteel in de kerncentrale nog 4000 mensen werken. Deze werken er 15 dagen (verblijven dan ook in Tsjernobyl) en gaan dan 15 dagen naar huis, dus dan zal het allemaal wel meevallen.
    Op de meeste plaatsen gaf onze geiger teller ook een normale dosis straling per uur aan, behalve aan het rode bos waar deze in alarm sloeg (dit is dan ook het meest bsmette deel). Aan dit rode bos mochten we 5 min uitstappen en mochten we enkel op de weg staan. Op alle andere plaatsen die we bezocht hebben mochten we overal komen alsook in de gebouwen kijken.

Mr.Anderson's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drace Bekijk bericht
    Geen idee vanaf wanneer het gevaarlijk is. De gids vertelde dat er momenteel in de kerncentrale nog 4000 mensen werken. Deze werken er 15 dagen (verblijven dan ook in Tsjernobyl) en gaan dan 15 dagen naar huis, dus dan zal het allemaal wel meevallen.
    Op de meeste plaatsen gaf onze geiger teller ook een normale dosis straling per uur aan, behalve aan het rode bos waar deze in alarm sloeg (dit is dan ook het meest bsmette deel). Aan dit rode bos mochten we 5 min uitstappen en mochten we enkel op de weg staan. Op alle andere plaatsen die we bezocht hebben mochten we overal komen alsook in de gebouwen kijken.
    Ma natuurlijk. Ze zouden hun volk daar anders niet laten werken. Kijk maar naar de serie.
    Don't think you are, know you are...

iTrader
    0
    Toch een opvallend weetje.
    Ik dacht dat in een vrij grote regio er rond niets meer van menselijk leven/activiteit te bespeuren was buiten het toerisme een beetje.

NemesisBE's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Tom Waes is er afgelopen seizoen geweest.
    Waarschijnlijk kan je dat nog wel terugzien op vrtnu
    "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen." - Ludwig Wittgenstein

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjs666 Bekijk bericht
    Toch een opvallend weetje.
    Ik dacht dat in een vrij grote regio er rond niets meer van menselijk leven/activiteit te bespeuren was buiten het toerisme een beetje.
    In principe heb je daar de vreemde situatie dat men in 1986 niet voorzichtig genoeg geweest is, en nu zijn ze daar een beetje aan het overcompenseren. Er zal wel nog een iets verhoogde kans op kanker zijn moest je je daar gaan vestigen, maar niks spectaculairs meer.

iTrader
    0
    Ik ben ook tegen dierenleed,maar ik vond het net goed dat die scenes erin zaten,toont nogmaals aan dat dieren altijd slachtoffer zijn van menselijke beslissingen;fouten;hebzucht

Ik zelf zou totaal niet geschikt zijn voor die job,maar denk wel dat het noodzakelijk was.
    Wat dacht je van het slachtoffer worden van een barbeque?

Trouwens hoe hypocriet is het als dat ons zou shockeren terwijl er dagelijks miljoenen koeien geslacht worden met de kogel ter uwen smaakvertier. Die zijn dan nog niet eens radioactief besmet. Dieren die nog veel harder lijden dan die honden en die koe. Misschien moeten ze daar ook eens een mini serie over uitbrengen dan want velen begrijpen dit precies niet.

Ik vond alles zeer goed maar ik vond het wel opvallend dat er zoveel aandacht, bijna een volledige aflevering, besteedt werd aan die honden en koe dat afgemaakt moesten worden.
    Waarom? Moet dit ons shockeren ofzo? Ik ben een overtuigd ethisch vegetarier maar met die honden en koe afschieten in dit scenario had ik geen enkel probleem.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 24 juni 2019 om 16:36

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Wat dacht je van het slachtoffer worden van een barbeque?

Trouwens hoe hypocriet is het als dat ons zou shockeren terwijl er dagelijks miljoenen koeien geslacht worden met de kogel ter uwen smaakvertier. Die zijn dan nog niet eens radioactief besmet. Dieren die nog veel harder lijden dan die honden en die koe. Misschien moeten ze daar ook eens een mini serie over uitbrengen dan want velen begrijpen dit precies niet.

Ik vond alles zeer goed maar ik vond het wel opvallend dat er zoveel aandacht, bijna een volledige aflevering, besteedt werd aan die honden en koe dat afgemaakt moesten worden.
    Waarom? Moet dit ons shockeren ofzo? Ik ben een overtuigd ethisch vegetarier maar met die honden en koe afschieten in dit scenario had ik geen enkel probleem.
    Ik vond dat ook wel een beetje een mindere aflevering omdat het volgens mij echt wel een hedendaagse interpretatie van hoe mensen op zoiets zouden reageren, niet hoe mensen toen echt reageerden op het doden van dieren. Alsof enkel geharde soldaten zonder probleem een dier zouden kunnen neerschieten. Nu zou dat misschien al iets meer kloppen omdat we daar minder mee geconfronteerd worden maar ik vermoed dat dat in de jaren 80 wel anders was, of de USSR zou op dat vlak heel verschillend moeten zijn vergeleken met hier. Heel waar mensen hielden zelf nog dieren (konijnen, een varken, kippen, duiven,...) die ze zelf slachtten. Als er een nest kittens was die je niet wou werden die gedood. Dat waren tot niet zo lang geleden algemene praktijken waar niemand raar van opkeek.

Niet dat de situatie die ze in de serie toonden niet realistisch kan zijn, er zullen toen ook wel mensen geweest zijn die dat schokkend vonden, maar de boodschap die ze ermee probeerden te brengen lijkt me wel eerder een projectie van onze huidige tijdsgeest op het verleden te zijn.

iTrader
    1 (100%)
    Eindelijke laatste aflevering gezien, vond het wel interessant hoe ze de hele opeenstapeling van fouten hebben uitgelegd op een eenvoudige manier.
    Nochtans dat ze daar ook bepaalde dingen hebben aangenomen (en gekozen hebben voor het meest dramatische scenario, als ge wikipedia kunt geloven).

Die Dyatlov komt er ook wel heel slecht uit

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JorisBlack Bekijk bericht
    Die Dyatlov komt er ook wel heel slecht uit
    En dat terwijl 'em gewoon op de pot zat
    How do you like them apples.
    Mobile Vikings - Gebruik je verbruikspagina op de website om een geblokkeerd nummer te achterhalen.

Pagina 9 van 11 Eerste ... 567891011 Laatste

Regels voor berichten