Pagina 5 van 11 Eerste 123456789 ... Laatste

Discussie: Chernobyl (HBO)

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mégane Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Beste serie ooit, punt. Andere topseries hebben toch een reeks mindere afleveringen of 'meh' momenten, dit is gewoon intens van begin tot einde. Voor een mini-serie is het natuurlijk een stuk eenvoudiger om interessant te blijven dan bvb The Wire of Breaking Bad.
    Hela, The Wire heeft die zwakke momenten OOK niet...
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

ilgonwe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Binnenkort komt ook een nieuwe Russische vertelling van de ramp. Zij hebben echter andere schuldigen gevonden.
    De Morgen - Rusland komt met eigen ‘Chernobyl’-serie waarin de CIA achter de kernramp zit

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ilgonwe Bekijk bericht
    Binnenkort komt ook een nieuwe Russische vertelling van de ramp. Zij hebben echter andere schuldigen gevonden.
    De Morgen - Rusland komt met eigen ‘Chernobyl’-serie waarin de CIA achter de kernramp zit
    Zag het ook net, vraag mij af of het fake news is

Bijna te gek voor woorden ook, het idee dat de amerikanen er achter zaten... Net als de meeste complottheorieën ook heel onlogisch.
    Stel dat de Sovjet Unie inderdaad concreet wist dat de VS doelbewust een kernreactor heeft doen ontploffen: dan zou de Koude Oorlog toch zijn uitgebroken?

Er is nog niet zo veel veranderd in Rusland sinds toen eigenlijk he

Kenneke10's schermafbeelding
    iTrader
    645 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pegasus Bekijk bericht
    Gisterenavond ook beginnen kijken, en ferm onder den indruk na 3 episodes

Dit artikel nuanceert echter heel wat van de keuze van de makers:
    Why HBO's "Chernobyl" Gets Nuclear So Wrong

Ben echter geen expert, dus geen idee of zijn aantijgingen kloppen of niet
    Kan je even in het kort zeggen wat er in staat ?

ilgonwe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kenneke10 Bekijk bericht
    Hij zegt dat je niet radio-actief wordt als je een besmette persoon knuffelt en je wordt ook niet in een paar minuten zo ziek dat je huid begint te vervellen. Het gaat in de serie idd wat sneller maar radio-activiteit is een gevaarlijk gif dat in een spanne van 5 episodes anders zou worden afgedaan als "basically harmless" en dat is het uiteraard niet. Het is zoals asbest, dat ligt ook maar op de daken, sommigen krijgen de effecten pas een hele tijd later maar ik zou het zeker niet inademen.

De man is overigens een pleitbezorger van kernenergie en was ook te gast op het N-VA V-congres: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02...r-belgie-heef/

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kenneke10 Bekijk bericht
    Luierik

In feite dat het een beetje anti-kernenergie propaganda is, en dat mensen erdoor meer schrik krijgen van kernenergie.

- Die 3 mannen die zich opofferen, waren eigenlijk gewoon degenen 'van dienst' op dat moment
    - helikopter crash gebeurde pas 6 maanden na de explosie, en was omdat ze een constructie kraan geraakt hadden
    - Radioactiviteit is niet besmettelijk: degene die eraan blootgesteld zijn, kunnen een douchke pakken en van kleren wisselen, en zijn dan zelf geen 'bron' van radioactiveit meer. Dus dat verhaal van die zwangere vrouw kan niet waargebeurd zijn (tenzij, natuurlijk, die vrouw rechtstreeks zou blootgesteld zijn door te dicht bij het rampgebied te komen)
    - Geen geboorte afwijkingen na de ramp
    - ongeveer 5000 gevallen van kanker rechtstreeks gelinked aan de ramp
    - 80% van de hulpverleners (brandweermannen etc) met 'Acute Radiation Syndrome (ARS)' hebben die ARS overleefd
    - "radiation isn’t like a bullet"

en nog wat...

Dat van besmettelijkheid is volgens mij inderdaad serieus overdreven in de serie. Gamma straling is elektromagnetisch (bv. rontgenstraling). Als ge ne rontgenfoto laat nemen, wordt ge bestraald, maar zodra ze de bron af zetten is dat gedaan. Ge loopt dus niet 'radioactief' het ziekenhuis buiten. De kleren en huid van die hulpverleners bij Chernobyl waren waarschijnlijk besmet met stof of radioactieve deeltjes ('bronnen'), en eens ge die verwijdert geeft die persoon geen straling meer af he.
    Als ik mij dat juist herinner van int unief toch

Eigenlijk is het probleem vooral dat de meeste kijkers denken dat wat ze op tv zien allemaal waar is.
    Gebaseerd op waargebeurd verhaal, dat wel, maar het is entertainment he, natuurlijk is het sensationeler gemaakt.
    Trouwens, ik herinner mij nog de serie 'Fargo'. Begon elke aflevering met 'based on a true story'. Evem opgezocht, en het blijkt gewoon onzin te zijn. Pure fictie dus...
    Laatst gewijzigd door JorisBlack; 7 juni 2019 om 17:16

Kenneke10's schermafbeelding
    iTrader
    645 (100%)
    sorry joris maar grote teksten in het engels zitten vol woorden die ik soms niet begrijp, niks met luiheid te maken.

Dus met andere woorden is alles uit die serie moet je met een korrel zout nemen.

Ik ken er te weinig van maar ik kan mij wel voorstellen dat de voormalige sovjet-unie niet alles eerlijk naar de buiten wereld heeft gebracht.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JorisBlack Bekijk bericht

en nog wat...

Dat van besmettelijkheid is volgens mij inderdaad serieus overdreven in de serie. Gamma straling is elektromagnetisch (bv. rontgenstraling). Als ge ne rontgenfoto laat nemen, wordt ge bestraald, maar zodra ze de bron af zetten is dat gedaan. Ge loopt dus niet 'radioactief' het ziekenhuis buiten. De kleren en huid van die hulpverleners bij Chernobyl waren waarschijnlijk besmet met stof of radioactieve deeltjes ('bronnen'), en eens ge die verwijdert geeft die persoon geen straling meer af he.
    Als ik mij dat juist herinner van int unief toch

Eigenlijk is het probleem vooral dat de meeste kijkers denken dat wat ze op tv zien allemaal waar is.
    Gebaseerd op waargebeurd verhaal, dat wel, maar het is entertainment he, natuurlijk is het sensationeler gemaakt.
    Trouwens, ik herinner mij nog de serie 'Fargo'. Begon elke aflevering met 'based on a true story'. Evem opgezocht, en het blijkt gewoon onzin te zijn. Pure fictie dus...
    En wat als je radioactieve deeltjes inademt of opeet, zoals hier het geval is? Kan je die dan ook even afspoelen? Of blijven die wel stralen vanuit jezelf tot het einde der tijden? In dat geval is het dus wel schadelijk om te leven naast radioactieve mensen.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    En wat als je radioactieve deeltjes inademt of opeet, zoals hier het geval is? Kan je die dan ook even afspoelen? Of blijven die wel stralen vanuit jezelf tot het einde der tijden? In dat geval is het dus wel schadelijk om te leven naast radioactieve mensen.
    Dat is een goeie vraag
    Hangt ook af van het soort straling (alpha, beta of gamma). Ik zou denken dat alleen dat laatste gevaarlijk zou zijn voor mensen rondom een besmet iemand (dus iemand die deeltjes heeft binnen gekregen die gamma straling afgeven), want gamma gaat doorheen bijna alles (behalve bv. lood).

Maar, in de serie is dat dan 'nee ge moet achter de plastiek blijven', wat dus natuurlijk totaal geen verschil zou maken.

MaTi's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Kan dat ook niet met de tijdsgeest te maken hebben en dat ze het gewoon niet goed wisten?

Op een moment was een dokter de wondes met melk aan het behandelen.

De verpleegster waarvan de hand rood uitzag, had toch kleding van de brandweerlieden vastgehad.

En de drie mannen die de pomp bedienden wou de maker een eerbetoon geven. Anders waren het maar gewoon 3 mannen geweest.

iTrader
    0
    Dat is een goeie vraag
    Hangt ook af van het soort straling (alpha, beta of gamma). Ik zou denken dat alleen dat laatste gevaarlijk zou zijn voor mensen rondom een besmet iemand (dus iemand die deeltjes heeft binnen gekregen die gamma straling afgeven), want gamma gaat doorheen bijna alles (behalve bv. lood).

Maar, in de serie is dat dan 'nee ge moet achter de plastiek blijven', wat dus natuurlijk totaal geen verschil zou maken.
    Een operatiekamer moet steriel zijn voor de patiënt, niet voor het behandelend medisch personeel. Artsen en verpleegkundigen doen een mondmasker aan ter bescherming van de patiënt, niet om zichzelf te beschermen.

Verder is dat, afgaande op jouw samenvatting, een verschrikkelijk slecht opiniestuk.

iTrader
    0
    En ook van die brug (bridge of death) zou een urban legend zijn. Er is geen enkel bewijs dat die mensen zouden gestorven zijn. Mocht dit waar zijn dat zou ik dat toch jammerlijke zaak vinden omdat dit aangehaald wordt in de eind credits.

+ Er is enkel bewijs van een extra toename van schildklierkanker bij kinderen jonger dan 18j. 1% van die kanker is dodelijk waardoor het aantal slachtoffers nooit echt groot kan zijn (hij spreekt van 50 tot 160 dodelijke slachtoffers).
    270219 - 155453

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Regenneger Bekijk bericht
    Een operatiekamer moet steriel zijn voor de patiënt, niet voor het behandelend medisch personeel. Artsen en verpleegkundigen doen een mondmasker aan ter bescherming van de patiënt, niet om zichzelf te beschermen.

Verder is dat, afgaande op jouw samenvatting, een verschrikkelijk slecht opiniestuk.
    dat eerste dat ge zegt, staat ook in dat opiniestuk
    maar wat ik bedoel, is dat voor de 'bezoeker' of voor het medisch personeel dat plastieken gordijn echt geen gamma straling gaat tegen houden...

Ik vond het niet 'verschrikkelijk slecht', maar wel de andere extreme mening (uitgesproken pro kernenergie).

iTrader
    0
    dat eerste dat ge zegt, staat ook in dat opiniestuk
    maar wat ik bedoel, is dat voor de 'bezoeker' of voor het medisch personeel dat plastieken gordijn echt geen gamma straling gaat tegen houden...

Ik vond het niet 'verschrikkelijk slecht', maar wel de andere extreme mening (uitgesproken pro kernenergie).
    Sorry, ik heb het niet gelezen en ga het allicht ook niet doen.

De schrijver van de serie is ook pro-kernenergie voor zover ik weet. Ik vind het tekenend dat de twee grootste kernrampen veroorzaakt zijn door een enorm zware aardbeving en tsunami enerzijds en door een verschrikkelijk incompetent overheidsbestel en incompetente individuen anderzijds terwijl fossiele brandstoffen elk jaar duizenden doden maken. If anything vind ik dit eerder goede reclame voor kernenergie. De grootste kernramp ooit had vermeden kunnen worden door semi compente figuren.

Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Deze serie maakt het nucleaire gevaar natuurlijk veel tastbaarder.

Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ilgonwe Bekijk bericht
    Hij zegt dat je niet radio-actief wordt als je een besmette persoon knuffelt en je wordt ook niet in een paar minuten zo ziek dat je huid begint te vervellen. Het gaat in de serie idd wat sneller maar radio-activiteit is een gevaarlijk gif dat in een spanne van 5 episodes anders zou worden afgedaan als "basically harmless" en dat is het uiteraard niet. Het is zoals asbest, dat ligt ook maar op de daken, sommigen krijgen de effecten pas een hele tijd later maar ik zou het zeker niet inademen.

De man is overigens een pleitbezorger van kernenergie en was ook te gast op het N-VA V-congres: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02...r-belgie-heef/
    De symptomen van stralingsziekte zijn inderdaad versneld. Een uur nadat die dat grafiet heeft vastgehad, gaat hij nog zo geen brandwond hebben aan zijn hand, er is niemand die een zodanige dosis heeft gehad dat hij instant ging braken of in de reactor zenuwaandoeningen kreeg (graad 5), etc. De symptomen van stralingsziekte zijn verder wel realistisch weergegeven, de tijdlijn klopt gewoon niet doorheen heel de serie. Dat had wel gekund, aangezien de serie zelf over een relevante periode loopt in de 5 afleveringen.

De brandwonden worden veroorzaakt door bèta-stralers die op de huid belanden via de lucht. Gezien de ontploffing en de brand is er een ruime verspreiding van de radioactieve bron. Het is perfect mogelijk om besmet te worden van een knuffel met iemand die uitwendig besmet is. Eens er een decontaminatiedouche is geweest, is dat inderdaad niet meer mogelijk. De verpleegster kan perfect huidirritatie gehad hebben, de brandweermannen waren in het begin niet ontsmet en hadden bèta-stralers op hun uniform en hun huid. Het zou kunnen, maar het zou me verbazen gezien de relatief hoge dosis die hiervoor nodig is.

Spontane bloedingen zijn perfect mogelijk vanaf graad 3. er zijn 43 mensen graad 3 of 4 blootgesteld.

Op het einde van de serie zeggen ze dat het dodentol nooit officieel is aangepast, maar dat klopt niet. 49 mensen zijn rechtstreeks ten gevolge van het ongeval overleden, 19 kunnen mogelijks toegewezen aan het ongeval.

Ze slagen er in om veel verkeerd te hebben, desalniettemin heb ik met plezier gekeken. Het blijft een beetje gek dat mensen Hollywood voor waar aannemen. Dat dit een debat over nucleaire veiligheid zou teweegbrengen is een beetje belachelijk.
    Physics is like sex: Sure, it may have practical results, but that is not the reason we do it. ~ R. Feynman
    All science is either physics or stamp collecting. ~ E. Rutherford
    S'il est vrai qu'on construit des cathédrales aujourd'hui dans la Science, il est bien dommage que les gens n'y puissent entrer, ne puissent pas toucher les pierres elles-mêmes.
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Pagina 5 van 11 Eerste 123456789 ... Laatste

Regels voor berichten