Pagina 4 van 11 Eerste 12345678 ... Laatste

Discussie: Chernobyl (HBO)

Vantham's schermafbeelding
    iTrader
    21 (96%)
    Enorm genoten van de laatste aflevering, zeer mooi gedaan en de sovjet unie is toch een triest land zenne.

31 is the number... écht?
    There's no such thing as too much snow

Mr.Anderson's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door witten Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    kben wat aan het opzoeken van de ramp voor ik de serie bekijk.
    ik kwam op deze studie uit
    https://www.sckcen.be/-/media/Files/...er_ENG_WEB.pdf
    Damn die kernproeven in de jaren 60 (zie figuur 12 en 13) zijn ook niet van de poes geweest.

Ik herinner me dat feitelijk wel nog. (was toen 6 jaar)
    Heel interessant document!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drace Bekijk bericht
    Zoals ik al eerder schreef is er naar mijn mening niet veel gedramatiseerd. Ik ben een 3 tal weken geleden naar Tsjernobyl geweest en op de weg daar naartoe speelde onze gids een film af in het busje.
    Deze docu toonde originele beelden van de dag na de ramp tot aan het opruimen van alle brokstukken, spoelen van de wegen, ... Daarop was dus bvb te zien dat men inderdaad met schop op het dak de brokstukken naar beneden gooide. Ook heel veel van wat de gids vertelde tijdens het bezoek komt terug in de serie. Is nu wel puur toeval dat de serie nu net uitkomt samen met mijn bezoek maar het toont dus perfect hoe het eigenlijk geweest is.

Op onderstaande link een kleine impressie van mijn bezoek aan Tsjernobyl, blijft toch impressionant en krijg nog iedere keer kippenvel als ik eraan terug denk.
    https://www.youtube.com/watch?v=-6ozim6DjyA
    Zo'n reis wil ik ook ooit doen. Kostelijk?
    Don't think you are, know you are...

iTrader
    0
    Het is ook goed gelukt om te informeren wat er daar werkelijk gebeurd is. Denk dat veel mensen de notie hadden dat de explosie voortvloeide uit een risico inherent aan zulke testen met de reactor zelf, maar in feite is het een opeenstapeling van meerdere menselijke fouten en uiteindelijk ook een technische ontwerpfout die de 'ontsteker' vormde. Voor de rest vind ik het zeker niet overgedramatiseerd. Zonder duistere scenes met beklijvende muziek die de suspense wat opbouwen of de filosofische lijnen van enkele personages zou er niet veel meer overblijven dan zo'n uiterst neppe National Geographic reconstructie. Het enige wat ik wat vreemd vond was de rol van Khomyuk en de manier waarop zij uit eigen initiatief kon opklimmen tot bij het selecte clubje van communistenleiders en bevoegden die zich met de ramp bezighielden. Ze leek bovendien ook haast de enige te zijn die bekommerd was om de waarheid. Maar de verklaring kwam op het einde van episode 5: ze bleek een fictief personage te zijn dat vele andere wetenschappers representeerde.

iTrader
    0
    Het is ook goed gelukt om te informeren wat er daar werkelijk gebeurd is. Denk dat veel mensen de notie hadden dat de kernramp voortvloeide uit een risico inherent aan zulke testen met de reactor zelf, maar in feite is het een opeenstapeling van meerdere menselijke fouten en uiteindelijk ook een (verzwegen) technische ontwerpfout die de 'ontsteker' vormde. Voor de rest vind ik het zeker niet overgedramatiseerd. Zonder duistere scenes met beklijvende muziek die de suspense wat opbouwen of de filosofische lijnen van enkele personages zou er niet veel meer overblijven dan zo'n uiterst neppe National Geographic reconstructie. Ook dat ijzige communistisch sfeertje met grimmige ziekenhuizen en artificiële betonnen steden zorgt al automatisch voor een portie drama. Het enige wat ik wat vreemd vond was de rol van Khomyuk en de manier waarop zij uit eigen initiatief kon opklimmen tot bij het selecte clubje van communistenleiders en bevoegden die zich met de ramp bezighielden. Ze leek bovendien ook haast de enige te zijn die bekommerd was om de waarheid. Maar de verklaring kwam op het einde van episode 5: ze bleek een fictief personage te zijn dat vele andere wetenschappers representeerde.
    Laatst gewijzigd door Spyronamic; 6 juni 2019 om 11:06

Brick Top's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Bij het beste van wat ik de afgelopen tien jaar heb gezien op televisie. Het onderwerp interesseerde mij sowieso al én ik heb dan ook nog is een zwak voor die grauwe Sovjet-sfeer, dus wel lichtjes bevooroordeeld. Maar mijn vriendin interesseert zich nauwelijks of niet in de materie (en zij heeft ook weinig tot niets met de Sovjet-Unie ) en ook zij vond dit toptelevisie.

Dit is echt zo'n serie die mij van de eerste tot de laatste minuut boeit en waarvan ik geen enkel minpunt kan opnoemen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Mr.Anderson's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brick Top Bekijk bericht
    Bij het beste van wat ik de afgelopen tien jaar heb gezien op televisie. Het onderwerp interesseerde mij sowieso al én ik heb dan ook nog is een zwak voor die grauwe Sovjet-sfeer, dus wel lichtjes bevooroordeeld. Maar mijn vriendin interesseert zich nauwelijks of niet in de materie (en zij heeft ook weinig tot niets met de Sovjet-Unie ) en ook zij vond dit toptelevisie.

Dit is echt zo'n serie die mij van de eerste tot de laatste minuut boeit en waarvan ik geen enkel minpunt kan opnoemen.
    Vanavond start ik episode 2. Wat je vertelt over uw interesse is hier ook zo, m'n vrouw... het interesseert haar niet. Ook zij vind het een schone serie (aangezien ze zelf wat begon op te zoeken rond de ramp na het zien van ep. 1) Enig minpunt: zij heeft werkelijk een fobie voor mensen die moeten overgeven. Als ze op een festival bijvoorbeeld iemand ziet overgeven is ze klaar om naar huis te gaan en wordt ze zelf misselijk. Ze kan er niet tegen. Laat dat nu net het eerste symptoom zijn van radiation poisoning
    Don't think you are, know you are...

coldplayke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Anderson Bekijk bericht
    Vanavond start ik episode 2. Wat je vertelt over uw interesse is hier ook zo, m'n vrouw... het interesseert haar niet. Ook zij vind het een schone serie (aangezien ze zelf wat begon op te zoeken rond de ramp na het zien van ep. 1) Enig minpunt: zij heeft werkelijk een fobie voor mensen die moeten overgeven. Als ze op een festival bijvoorbeeld iemand ziet overgeven is ze klaar om naar huis te gaan en wordt ze zelf misselijk. Ze kan er niet tegen. Laat dat nu net het eerste symptoom zijn van radiation poisoning
    Geen spoilers, maar bereid haar mentaal voor op ep 3.
    We are each our own devil and we make this world our hell - Oscar Wilde <3

iTrader
    5 (100%)
    Beste serie ooit, punt. Andere topseries hebben toch een reeks mindere afleveringen of 'meh' momenten, dit is gewoon intens van begin tot einde. Voor een mini-serie is het natuurlijk een stuk eenvoudiger om interessant te blijven dan bvb The Wire of Breaking Bad.

Kenneke10's schermafbeelding
    iTrader
    645 (100%)
    Heel mooie serie

Scifo's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Flashbacks hadden ze toch mogen steken in episode 3 if you know what i mean.

Kmoet ook eerlijk toegeven dat ik de impact van radiatie op het menselijk lichaam niet kon inbeelden tot nu

iTrader
    69 (100%)
    @Mr. Anderson: Voor de gids en tour betaalden we 159 EUR per man. Men kwam ons ophalen aan het hotel en terug afzetten aan het hotel ook. Er zat eten inbegrepen in het hotel in Tsjernobyl en we kregen een T-shirt.
    Dit lijkt misschien wat duur maar is het dubbel en dik waard. Is gewoon ongelooflijk om te zien.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scifo Bekijk bericht
    Flashbacks hadden ze toch mogen steken in episode 3 if you know what i mean.

Kmoet ook eerlijk toegeven dat ik de impact van radiatie op het menselijk lichaam niet kon inbeelden tot nu
    ja de foto's van echte straling slachtoffers wilt ge liever niet zien denk ik

Baldarich's schermafbeelding
    iTrader
    0

Pegasus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Gisterenavond ook beginnen kijken, en ferm onder den indruk na 3 episodes

Dit artikel nuanceert echter heel wat van de keuze van de makers:
    Why HBO's "Chernobyl" Gets Nuclear So Wrong

Ben echter geen expert, dus geen idee of zijn aantijgingen kloppen of niet

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Spoiler:

Toch efkes niet goed van. Sterke serie.

Pagina 4 van 11 Eerste 12345678 ... Laatste

Regels voor berichten