matticca's schermafbeelding
    iTrader
    0

Artikel: Bankrollmanagement

Het beheer van je BR is heel belangrijk. Wil je een winnende speler worden, dan is het belangrijk dat je jouw BR beschermt tegen fluctuaties, de zogenaamde variance. Het kan altijd eens een tijdje mislopen, waar je opeens 7 buyins verliest in 1 sessie, maar met een goed Bankroll Management voel je daar nauwelijks nadelen aan. Doe je dit niet, dan kan het wel eens zijn dat je jouw account helemaal ziet leeglopen. Trust me, I know. Het is een kwestie van de juiste marges in te bouwen en op de correcte stakes te spelen naargelang je BR.

Er zijn veel factoren die invloed uitoefenen op je variance.

- Je suckt gewoon. Simpele oplossing: bijleren. Schaf je een boek aan, bespreek handen op fora of vraag een winnende speler advies en laat hem je Hand Histories doornemen. Je gaat zien dat je variance er sterk op verbeterd.
    - Je speelstijl: Speel je meer loose, dan weet je dat je strenger voor jezelf moet zijn inzake BR Management. Variance komt veel vaker en harder voor bij loose spelers. Bescherm je daarvoor en pas je BR er op aan.
    - HU, 6-max of FR: Hoe minder spelers aan tafel, hoe meer handjes je speelt, hoe vaker en harder de variance. Wees ook hier strenger voor jezelf inzake je geldbeheer.
    - Tilting!!: Alles heeft effect op alles. Als je een goed BR Management aanhoudt, dan doet een suckout je zo goed als niks. Je rebuyt gewoon en je spel heeft er helemaal niet onder geleden. Maar als je het maandelijkse huurgeld ziet wegschuiven naar een villain, nadat ie zen 2-outer hit op de river, dan kan het wel eens zijn dat je een soort ‘KILL FRENZY’ gevoel voelt opborrelen. In het beste geval kieper je dan gewoon je computerscherm door het raam. Zo kan je al niet meer geld verliezen. In het slechtste geval blijf je tilten en voordat je het weet is je account helemaal leeg.
    - Speel met geld dat je kan missen. Als je speelt met geld dat je later die maand nodig zal hebben, dan speel je niet veilig. Het kan je veel stress bezorgen en je beletten om je A-game te spelen.

Het je bovenstaande factoren goed ingeprent, dan kunnen we beginnen aan de actual numbers: Ik bespreek vervolgens: Cashgames, SNG’s en MTT’s.

Cashgames

Onderstaand schema zou een algemene leidraad moeten zijn voor FR, 6-max cashgames. Naarmate je in limieten stijgt, stijgen de BR requirements exponentieel. Ook de move down- kolom stijgt exponentieel naarmate je in limieten stijgt. Het is een gematigd schema en het zal je nooit bankroet laten gaan. Volg het schema en je zal ook merken dat je zeer zelden een limiet lager zal moeten zakken. Een ander voordeel is dat het schema je jouw eigen spel laat spelen, zonder zorgen. Je kan rustig naar hogere stakes grinden, zo hoef je geen zorgen te maken over je BR. Volledig zorgeloos pokeren is het best om je eigen A-game te kunnen spelen. (Deze tabel stelt het minimum voor!)

SNG’s

1-table Sng’s duren meestal maar 3 kwartier en na een vaste buy-in, worden de eerste 2 of 3 uitbetaald. Het is maar een klein spelersveld dat je hoeft te overwinnen, maar ook hier kan er een enorme variance zijn. Voor single table sng’s hanteer je het best tussen de 40 a 50 buy-ins.

MTT

Bij Multi-Table Tournaments of multi table sng’s is de variance het hoogst. Er dient een groot spelersveld overwonnen te worden voordat je ITM geraakt en 1 fout kan fataal zijn. Daarom dus spelen we hier op het veiligst door de voorwaarde op 100 buy-ins te leggen. Dit betreft dan ook de gewone freezeout tournaments.

Speel je het liefst rebuys, dan ben je gemiddeld 4 keer de buyin kwijt en dan is het ook het veiligst om tussen de 300 a 400 buy-ins achter te houden. Dit is natuurlijk enkel het geval als je uitsluitend rebuy toernooien speelt.

Natuurlijk hoef je niet telkens te wachten totdat je $20 000 op je account hebt staan voordat je de Sunday Million kan spelen. Er zijn ontelbare sattelites voor de grotere toernooien met een zeer lage buy-in.

Artikel eerder al te lezen op tlpoker.be

kakature's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Heb het gisteren nog eens gelezen op TLPoker. Mooi werk, essentieel voor een beginner!

Lipke's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Interessante post!

Maar ik heb nog een vraagje. Bij cashgames zie je wanneer je weer een niveau naar beneden moet gaan...

Ik speel enkel single table SNG's, maar wanneer zou je aanraden om een niveau te dalen als je echt een slechte run hebt?

Momenteel sta ik nog onderaan met low buy-ins, maar in 1-2 maand zal ik waarschijnlijk kunnen upmoven, daarom de vraag.
    Currently playing on PS4: Tom Clancy's The Division

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Killing God Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Interessante post!

Maar ik heb nog een vraagje. Bij cashgames zie je wanneer je weer een niveau naar beneden moet gaan...

Ik speel enkel single table SNG's, maar wanneer zou je aanraden om een niveau te dalen als je echt een slechte run hebt?

Momenteel sta ik nog onderaan met low buy-ins, maar in 1-2 maand zal ik waarschijnlijk kunnen upmoven, daarom de vraag.
    Als je in je account nog rond de 60 buyins hebt voor een level lager, dan verlaat je best de limiet waar je op speelt en het level lager terug grind. In sng's kan het tij vlug keren, voor je het weet eindig je 3 keer eerstes en dan heb je al je verliezen terug goe gemaakt.

mari's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Sidenote: Bankroll Management heeft enkel nut/zin als je een winning player bent.

Logisch ook. Indien dit niet zo is maakt het ni uit wa je me je geld doet je verliest het toch uitteindelijk

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mari Bekijk bericht
    Sidenote: Bankroll Management heeft enkel nut/zin als je een winning player bent.

Logisch ook. Indien dit niet zo is maakt het ni uit wa je me je geld doet je verliest het toch uitteindelijk
    BR Management is eerder een voorwaarde om een winning player te zijn!

Hellrabbit's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Iemand goeie bankroll management voor HU SNG's?

SharkyXTS's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Moet eens zoeken op het NL HU forum op 2+2, daar staan er wel ergens richtlijnen. Dacht dat je aan 50 buyins genoeg had, maar niet zeker though.

Bontus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mari Bekijk bericht

downmoven is toch ook een onderdeel van een correct BR management?

En 5NL zou je toch altijd moeten kunnen beaten.

mja daar grinden is wel verliezen in feite

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hellrabbit Bekijk bericht
    Iemand goeie bankroll management voor HU SNG's?
    50 buy-ins minimum of zo

mari's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door matticca Bekijk bericht
    BR Management is eerder een voorwaarde om een winning player te zijn!
    wrong, je kan perfect winning player zijn maar super degenerate BR management hebben. de kans dat je broke gaat is reëel dan, maar dat sluit niet uit dat desondanks je wel nog +EV bent.
    BR management is eerder voor uw risk of ruin (de kans dat je alles verliest), indien u een winning player bent, quasi nihil te maken.

gilius_caesar's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Marigold checking out het bankrollmanagement topic? Almost broke?
    Of hebt ge hier anderhalf jaar op nagedacht?
    ***WARNING*** MINBETTER ITT

F1r3's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gilius_caesar Bekijk bericht
    Marigold checking out het bankrollmanagement topic? Almost broke?
    Of hebt ge hier anderhalf jaar op nagedacht?
    denk omdat hij de thread nu pas ziet na een link te klikken in uitlaat
    #9lives.poker - / - I ♣ Seals

Regels voor berichten