Waximize.be's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Cool 1950 Oldsmobile Futuramic

Intro
    Ik ben altijd al een beetje fan geweest van een Amerikaanse slee, maar de wagens die ik in het verleden tegenkwam, waren meestal te rot of niet echt mijn ding. Deze droom heb ik een tijdje "on-hold" gezet, ttz ik kwam gewoon niks op mijn weg tegen.
    In maart ben ik dan een maand op reis geweest naar Cuba. Hét beloofde land zeg maar van de 50s & early 60s oldtimers. De meeste van die classics zijn natuurlijk taxi's, want de mensen hebben daar geen centen voor. Jan met de pet rijdt daar in het beste geval rond met paard en kar, ezel en kar of gewoon... de kar en duwen maar!

Anyway om een lang verhaal kort te maken: in Cuba heb ik het virus echt te pakken gekregen om zo'n Classic aan te kopen én vooral dan ene te vinden die in op te maken staat is. Na mijn terugkomst uit het beloofde land heb ik elke dag online gezocht en bij de weinige advertenties die er te vinden waren, heb ik gebeld en ben ik langsgegaan, maar niets kon mij boeien. (lees: vooral rotte bakken)
    2 weken nadien heb ik dan uiteindelijk mijn Oldsmobile kunnen kopen.

Historie auto
    Tot en met 2001 heeft ie rondgereden op een eilandje die toebehoort tot de Franse kolonie. Daarna heeft een Fransman hem geïmporteerd naar Frankrijk en sedert een 4-tal weken is deze wagen door mezelf ingevoerd in België.

Deze Oldsmobile is slechts een anderhalf jaar gemaakt, van '49 tot '50. Deze serie verving de Type A-body's die vanaf eind de jaren dertig tot en met 1948 gemaakt werden. De zogeheten B-body (Futuramic) is eigenlijk ook een C-body, want vanaf midden 1950 tot en met 1953 gebruikten ze dit exacte chassis (gebouwd door Fisher trouwens) nog. Het enige dat wijzigde was de motor, zijnde een V8 Rocket (vanaf '50 - '51). Dit was de voorloper van "The Muscle Car". Velen van die Oldsmobiles met Rocket-motor waren ingezet als NASCAR-wagens, want ze waren toen de snelste wagens op de markt.

Tot 1948 gebruikte Oldsmobile in al haar modellen een 6 in lijn 3.8 liter of een 8 in lijn 4.2 liter. Voor het tussenmodel (B-body) gebruikten ze enkel nog de 6 in lijn, maar deze is opgeboord naar een 4.2 liter. Door het lagere gewicht van de 6 in lijn, maar met verbeterde prestaties kon hij zijn grotere broer overtreffen. Met de introductie van de Rocket-motor is de 6 in lijn midden 1950 verdwenen.

Specs Oldsmobile Series 76 Futuramic
    6 in lijn 4.2 L (benzine)
    4-speed Hydramatic automaat (dure optie)

Alles aan de wagen is voor 63 jaar oud te zijn in een hele goede staat. Bovendien is ze helemaal origineel en de vorige eigenaar heeft, op een nieuw tapijt en een 6 volt regulator na, nog niks gerestaureerd. Toch moet ik erbij vertellen dat het chassis onderaan inclusief wielkasten en motorruimte, op 2 kleine gaatjes na (niet in het zelfdragend chassis), "als nieuw" is.
    De bovenkant van de wagen heeft wel aandacht nodig, maar het is allemaal oppervlakkige roest.
    Als de wagen gestript wordt, zullen er vast en zeker andere dingen opduiken, maar dat is voor later. Niets dat niet kan opgelost worden.

De plannen
    Momenteel ligt de motor gedeeltelijk uiteen. Er moeten nieuwe kleppen in (en afgesteld worden), daarna kan het blok terug opgebouwd worden om naar de keuring te gaan. In eerste instantie is het de bedoeling door de keuring te geraken en er zo even mee rondbollen. In latere stadia gaat de wagen volledige uiteen om gespoten te worden (zowel chassis + motor) en mocht er nu al wat problemen opduiken met het blok, zal er ook een revisie plaatsvinden.
    Enkel het spuiten en reviseren van de motor kan ik niet zelf, deze zaken zal ik dus moeten uitbesteden. De rest doe ik allemaal zelf, wat ik niet kan, leer ik mezelf wel bij.

Ik wil ze in eerste instantie gewoon in originele staat behouden, maar dan in een staat waarbij je je vingers kan aflikken.

Foto's aankoop

Foto thuiskomst

Reeds gedaan
    - cilinderkop geschuurd;
    - motoronderdelen geschuurd + gespoten;
    - alle remmen gekuist, voorste waren nog goed en dus deze afgesteld, achteraan heb ik nieuwe remschoenen nodig;
    - beetje chroom opgepoetst in afwachting van mijn stukken;
    - stabilisatorstang gedemonteerd met oog op montage nieuwe links + rubbers;

Foto's van het reeds gedane werk (voor en na) heb ik, maar zal ik later eens uploaden.

Recente aankopen met het oog op de keuring over uiterlijk 5 weken:
    - 12 liter ATF olie;
    - 7 liter motorolie;
    - 2 liter differentieel olie;
    - 2 liter remolie;
    - 10 liter koelvloeistof;
    - 4 stabilisator ophangingsrubbers;
    - 2 stabilisator-links + rubbers;
    - 12 6 volt lampkes;
    - 6 in- en uitlaatkleppen;
    - rodagepasta voor kleppen;
    - tool om kleppen te installeren (voor L-vormige cilinderkop)
    - een paar dichtingsrubbers;
    - 4 nieuwe remschoenen;
    - busje loodvervanger;
    - hoofdremcilinder (just in case);
    - Optima Red top 6 volt batterij;

To be continued!
    no votes  

Crashtestdummy's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    mafiabakken
    |^^^^^^^^^^^^^^^^^^\||____
    |....The BEER TRUCK.... ||||'""|""°\_,__
    |___MIJN VIDEOS__l||__|__|___|) _____|
    |(@)(@)""""""""""""**|(@)(@)****|(@)|
    COPY THE BEER TRUCK INTO YOUR SIG TO HELP THE WORLD HAVE MORE BEER! AYE!
    no votes  

Algorithm's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ik kijk écht zoooo uit naar dit project.
    We're young, we're supposed to drink too much. We're supposed to have bad attitudes and shag each other's brains out. We are designed to party. Yeah, so a few of us will overdose, or, go mental, but Charles Darwin said you can't make an omelet without breaking a few eggs. We had it all. We fucked up, bigger, and better than any generation that came before us! WE WERE SO BEAUTIFUL! We're screw ups. I'm a screw up. And I plan to be a screw up, until my late twenties, maybe even my early thirties.
    no votes  

TrapShot's schermafbeelding
    iTrader
    14 (94%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mooi. Je had een paar weken terug gezegd dat je een topic hier in de garage zou beginnen, hier ben je dan Ik ga deze ook volgen denk ik, ben benieuwd naar het resultaat.
    JUVENTUS

PSN: TrapShot94
    no votes  

Seraph's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat interieur!
    no votes  

Chasin's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Heerlijk zo'n auto!
    no votes  

Waximize.be's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zoals beloofd in de openingspost heb ik nog wat foto's van de eerste werken.

Allereerst heb ik de kop wat opgeschuurd en lichtjes gevlakt.

Resultaat

Ondertussen ook wat kleine dingen terug in het zwart gespoten. Deze onderdelen hadden last van oppervlakkige roest. Dus na het schuren gewoon een likje verf gegeven.

Resultaat

Na controle van de ophangingsrubbers heb ik gemerkt dat het tijd werd dat deze stabilisatorrubber vervangen moest worden. Verder waren de andere rubbers in goede tot (soms) uitstekende staat.

De buitenste kogellager van het rechter voorwiel moest ook vervangen worden. Ttz: de kogeltjes waren ok, maar de metalen houder was gebarsten. Ik heb echter geen foto van het nieuwe exemplaar, ondertussen is deze ook gemonteerd.

Vervolgens was het de beurt aan een grondige restauratie van de remmen.
    De trommelremmen vooraan waren nog goed, maar achteraan moesten ze vervangen worden. Zo gezegd, zo gedaan. Maar ik ben deze keer te voorbarig te werk gegaan.
    Toen ik de remmen wou uittesten (na ontluchtingsprocedure), kwamen de trommels in hun "open"-positie vast te zitten. Gelukkig zaten mijn wielpotten er nog niet op.

Reden: de wielcilinders zaten moervast. Er was kracht genoeg (door remvloeistof) om de remschoenen open te zetten, maar door aangekoekt vuil en oude remolie zaten de wielcilinders vast waardoor ze niet meer naar de "off-positie" konden.

Elke wielcilinder heb ik dan uitgebouwd en volledig gereviseerd met nieuwe stukken. De auto remt nu goed (druk blijft goed), maar nu heb ik wel gezien dat de hoofdremcilinder lekt.
    Geen nood echter! 3 weken terug ben ik zo voorbarig geweest om een nieuwe te bestellen. Deze nieuwe hoofdremcilinder zit in mijn pakket van de kleppen die ik vrijdag mocht ontvangen. Morgenavond gaat deze erin.

Vandaag heb ik dan met een speciale tool de nieuwe kleppen samen met de klepveren en de lockertjes erin gestopt.

Bovenaan oude veren, onderaan nieuwe veren.

En hup, de motor in!
    Noot: hier was ik de lockertjes erin aan het plaatsen. Prutswerk!

De kleppen heb ik dan vanavond goed afgesteld. Intake valve moest 0.08 inch zijn en exhaust valve moest 0.11 inch zijn.
    Contramoeren zijn sedert 1949 niet meer van toepassing en nu weet ik ook waarom! Die krengen van regelmoeren waren echt moeilijk te verdraaien!

Finished!

Montage valve-covers.

Over 3 weken moet ik uiterlijk naar de keuring...Spannend!

To be continued!
    no votes  

verbeke's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er zit haast achter!

Goed bezi zo te zien!
    <>
    no votes  

Kenz0r's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Staat voertuig april 2013: 63 jaar oude verweerde lak en niet-draaiende motor
    Olds april 2013

Staat voertuig september 2013: technisch in orde, motor draait als een zonnetje en de zon kan terug diep in de lak schijnen.
    Olds september 2013

Oktober 2013: gekeurd en verzekerd, maar door weinig tijd en slecht weer nog niet teveel kunnen rijden
    no votes  

[LRRP]'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Knap!
    Liever een diesel waar de chauffeur deftig kan rijden dan een patser in een benzine! - Serial
    Mijn dieselke heeft 420pk aan nog geen 2500rpm Beat that naft! - |) ][ |V| ][
    [/url]
    no votes  

leo_leo_rex's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    knappe wagen! :O
    ||I squeeze till the semi run out||
    "He alone is the sage, the others only act as shadows." - Den leo
    ||PSG un jour PSG pour toujours.||
    Ik ben van straat af, dus ik verlaat even 9lives. danku voor uw begrip.
    no votes  

Splitr's schermafbeelding
    iTrader
    81 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Deftig man, ook altijd al iets geweest waar ik stiekem van droomde. Enkel het feit dat ik zelf NIKS van auto's ken/kan is mij tegen aan het houden.
    Now playing: Fortnite, NFS Heat

Alles wat ik te koop aanbied zal ook op andere plaatsen worden aangeboden
    no votes  

sluysen's schermafbeelding
    iTrader
    33 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    vet

Apples are for fruitcakes
    (S)NES/GB/GC/N64/Wii/PSX/PS2/SMS/SMD/DC/Game Gear Games gezocht! PM ME!!!!
    De collectie in beeld
    no votes  

Regels voor berichten