Pagina 6 van 29 Eerste ... 234567891016 ... Laatste
    VV@rl()rd's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Denk toch ook dat ik op hard ga beginnen spelen, als takeda begonnen en had al redelijk vlug volledig Japan onder mij, ik zit nu midden 17e eeuw en ik heb alle macht in Azië en niemand die mij kan uitdagen.

mrc's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Frankrijk nog levend ?

Ik ga ook eens opnieuw beginnen. Hard en Ironmode. Wat ik wel al geleerd heb is dat oorlog verklaren best kan uitgesteld worden of uitgevoerd kan worden na deftig de hele situatie te analyseren.
    Frankrijk leeft nog ja. Hebben enkele heel moeilijke jaren gekend owv oorlog met Engeland, Austria, Burgundy en nog wat kleine staatjes.
    Maar na jarenlang strijden hebben ze nu de engelsen toch buitengeborsteld in Frankrijk. Ze beginnen te "blobben" dus

Nu, mijn manpower zit rond de 60k, ik heb een 40k aan troepen rondlopen (verdeeld over Castille, Afrika & noord- en zuid-amerika), heb geen war weariness en qua tech zitten we gelijk, dus het is het moment om vloten te bouwen en alle troepen eens naar noord-Castille te brengen

Dat terzijde: ik vind de Ledger wel wat overpowered
    Je kan perfect zien hoeveel geld, troepen & reserves een land heeft, hoe het er financieel voorstaat (dat oost-afrikaans rijk waarvan de naam mij nu ontglipt heeft 12k aan geld :o), ...
    Da's in feite een halve cheat-tool.
    Control your life through insanity

AntiChrist7's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrc Bekijk bericht
    Dat terzijde: ik vind de Ledger wel wat overpowered
    Je kan perfect zien hoeveel geld, troepen & reserves een land heeft, hoe het er financieel voorstaat (dat oost-afrikaans rijk waarvan de naam mij nu ontglipt heeft 12k aan geld :o), ...
    Da's in feite een halve cheat-tool.
    Zit in Crusader Kings 2 toch ook? Daar vind ik het ook wat overpowered, ma wel handig

mrc's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AntiChrist7 Bekijk bericht
    Zit in Crusader Kings 2 toch ook? Daar vind ik het ook wat overpowered, ma wel handig
    ben niet echt een CK2 speler. Heb dat even geprobeerd, maar vond het iets te fel micro-management (door al die vrouwen hun stats & kenmerken gaan, bijhouden wie wie is en welke titel heeft,...)

The Monopoly Guy's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrc Bekijk bericht
    Ben opnieuw begonnen met Castille
    Gisteren ook nog met Castille gespeeld
    Heel passief gehouden in de eigen regio
    Alliance aangaan met Portugal, Navarra en met beiden royal marriages aangaan (allemaal met de missie natuurlijk, heel leuk dat je die in't begin krijgt)
    Dan Granada geannexeerd en dat was het zowat.
    Die beruchte emperor proberen vermoorden door hem in een 1 man army te zetten als leader maar niet gelukt.
    Ook ging hij hier vroeg dood dus khad nog chance.
    Nadien een periode van tech & money accumulation om daarna heel Zuid-Amerika te coloniseren
    Nadat m'n overseas empire op gang gekomen was kwam ik jammerlijk in oorlog met Aragon (die alliance hadden met France & Savoy die ook meegingen) en verklaarde Great Britain ook oorlog
    Kheb zowat het idee dat Frankrijk een beetje te sterk is... heel Burgundy was weg en het noorden van Aragorn ook
    En dan was het zowat gedaan met spelen

Mijn Ideas waren Exploration (als 1e maxed), Expansion (tot in de helft) en Trade (voor de merchant in Zuid-Amerika)

The_Cat's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Ben ook begonnen met Castille vandaag omdat er bij stond dat dat handig was voor nieuwe speler. Heb de hele tutorial doorlopen ook eerst. Heb dan meteen Granada ook geannexeerd. Maar toen ik daarna klaar was kreeg ik nog een oorlogsverklaring van Navarra. Mijn leger kwam nogal redelijk in nauwe schoentjes te staan en kon eigenlijk net op tijd nog een white peace krijgen. Maar ik kon maar geen legertje bij bouwen? Wanneer je mannetjes doodgaan blijft je regiment nog bestaan dan of hoe zit dat?
      /l、
    ゙(゚、 。 7
     l、゙ ~ヽ
     じしf_, )ノ MEOW!

mrc's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Cat Bekijk bericht
    Ben ook begonnen met Castille vandaag omdat er bij stond dat dat handig was voor nieuwe speler. Heb de hele tutorial doorlopen ook eerst. Heb dan meteen Granada ook geannexeerd. Maar toen ik daarna klaar was kreeg ik nog een oorlogsverklaring van Navarra. Mijn leger kwam nogal redelijk in nauwe schoentjes te staan en kon eigenlijk net op tijd nog een white peace krijgen. Maar ik kon maar geen legertje bij bouwen? Wanneer je mannetjes doodgaan blijft je regiment nog bestaan dan of hoe zit dat?
    Enkele tips van een nieuwe speler:
    1. Granada niet meteen aanvallen: je hebt een truce met hen voor enkele jaren, die truce breken betekent een stability-drop en dat wil je niet. (tot wanneer de truce loopt, staat vanboven in de event-balk bij 1 van de events)
    2. Je militairy power (getal links vanboven) wilt zeggen hoeveel eenheden je kan bouwen en/of versterken. dat getal vult zich maandelijks aan, maar als dat op bv "500" staat, kan je inderdaad geen eenheid (=1000 troepen) bouwen. Nooit een nieuwe oorlog beginnen als dit getaal laag staat dus
    3. Je troepen vullen vanzelf aan (einde van iedere maand).
    4. Onderschat de moraal niet (groene balk boven je legerunits). Hoe minder rood in die balk hoe beter: een leger met een volledig rode balk zal héél snel breken en dus de strijd verliezen. Moraal herstelt zich maandelijks, hoe snel dit gebeurt, hangt af van hoeveel geld je erin steekt (klikken op je schild, dan naar het financiele overzicht, tab 2 of 3), en daar staat een slider voor je landleger en je navy. In vredestijd: sliders terugschroeven (geld besparen), in oorlogstijd: sliders omhoogschroeven

Algemeen als Castille: doe de simpele missies eerst (alliance & royal marriage met portugal & navarra), kies vervolgens voor de reconquista (maar wacht tot de truce vervalt). Qua diplomaten: 1 diplomaat de relaties met navarra & portugal laten verbeteren, de andere diplomaat kan je inzetten zoals je wilt (claims fabricaten op Aragorn bv)
    Best nooit een oorlog starten zonder CB (Casus Belli), want dan krijg je een stability penalty. Altijd eerst een claim fabricaten (doe je via diplomaat).

Enfin, er zijn nog veel dingen om te leren. Bekijk de guides van arumba07 op youtube maar eens, dan gaan je veel dingen duidelijk worden.

de (vrij lange) let's play sessie van quill18 heeft me ook veel dingen bijgeleerd over game mechanics.

En ja: je eerste paar spelletjes verlies je hopeloos

iTrader
    0
    hoe begin je aan dit spel? is er een nederlandstalige tutorial?

iTrader
    16 (100%)
    Ik had inderdaad wel gewacht tot de truce afgelopen was Aha bedankt dus! Ik begreep maar niet hoe het kwam dat ik geen nieuwe troepen kon bijmaken

Portugal is wel een sucky ally bij mij, ik krijg een oorlogsverklaring en die gaan er meteen vandoor :')
      /l、
    ゙(゚、 。 7
     l、゙ ~ヽ
     じしf_, )ノ MEOW!

mrc's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerre125 Bekijk bericht
    hoe begin je aan dit spel? is er een nederlandstalige tutorial?
    tutorial spelen, zelf eens spelen, verliezen, nog eens spelen, nog eens verliezen, tutorials & let's play's kijken op youtube, nog es spelen en het beter doen

The Monopoly Guy's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Cat Bekijk bericht
    Ik had inderdaad wel gewacht tot de truce afgelopen was Aha bedankt dus! Ik begreep maar niet hoe het kwam dat ik geen nieuwe troepen kon bijmaken

Portugal is wel een sucky ally bij mij, ik krijg een oorlogsverklaring en die gaan er meteen vandoor :')
    Vergeet ook niet de missies van je cultuur in viscaya & nog iets anders (nog voor je granada annexeert)
    Als je geen legers meer hebt kan je nog mercenaries maken in tijden van nood (die zijn binnen 28 dagen af normaal)
    Vergeet na de oorlog dan ook je mercenaries niet te disbanden (als ze in 1 groot leger zitten is er een knop om je mercenaries af te splitsen van je eigen legers, daarna moet je die groep disbanden)
    Mercenaries hebben een groene achtergrond btw

Let ook als je je army sliders neerhaalt dat je leger niet recovered, ook moet je even wachten met aanvallen aangezien ze weinig moraal hebben dan en dat moet ook terugkomen

Also,
    Haal je schepen uit je docks en laat ze je trades protecten (Bordeaux en Sevilla)
    Alliance met Genoa decline ik altijd

Als er me nog iets te binnen schiet edit ik het hier wel
    Laatst gewijzigd door The Monopoly Guy; 22 augustus 2013 om 16:30

iTrader
    16 (100%)
    Ja dat ding van viscaja was ik dus eerst vergeten. Heb het nu uiteindelijk wel gedaan heb navarra en die anderen maar aangevallen ik kreeg steeds melding dat die zo met een spy een gebied van mij zaten te 'claimen'.

Heb pech dat mijn troonopvolger doodging en daarna mijne koning :')

Bedankt in ieder geval allemaal voor de tips! Dankzij de ditmaal wel werkende tutorial en jullie uiteg begin ik eindelijk van dit spel te genieten iets wat me bij de EU3 niet lukte
      /l、
    ゙(゚、 。 7
     l、゙ ~ヽ
     じしf_, )ノ MEOW!

iTrader
    0
    Allies stellen idd niet veel voor in dit spel. Ik probeer er zo weinig mogelijk te hebben want in een oorlog gaan sterke landen naar die zwakke allies, bezetten heel hun grond en dan krijgen ze nog warscore ook.

Ik vraag mij wel af hoe de AI constant met legers van mercenaries blijft geven zonder deftige income ?

Zo heeft algerije dus constant een leger van 9000 mercenaries op de been, terwijl ze nergens echt veel trade hebben of goldmines. Moogt ge mij toch eens uitleggen hoe ze dat doen.

mig el pig's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black Bekijk bericht
    Zo heeft algerije dus constant een leger van 9000 mercenaries op de been, terwijl ze nergens echt veel trade hebben of goldmines. Moogt ge mij toch eens uitleggen hoe ze dat doen.
    Load keer uw save als hun en kijk waar ze hun inkomen vandaan halen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mig el pig Bekijk bericht
    Load keer uw save als hun en kijk waar ze hun inkomen vandaan halen.
    gaat niet met ironmode, ofwel ?

Pagina 6 van 29 Eerste ... 234567891016 ... Laatste

Regels voor berichten