Pagina 10 van 26 Eerste ... 6789101112131420 ... Laatste
    makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kimme1975 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Idd.. temperatuur is heel goed nu om te lopen maar die felle wind snijdt uw benen volledig af.. Regen dat deert me niet.. enkel die wind.
    Cadans verhogen in de wind. HR gaat dan lichtjes naar omhoog maar uw benen zien dan minder af en moeten minder hard werken.

kimme1975's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Cadans verhogen in de wind. HR gaat dan lichtjes naar omhoog maar uw benen zien dan minder af en moeten minder hard werken.
    Ik vertraag juist.. vechten tegen de wind doe ik niet.. heeft geen zin.. Mijn cadans is meestal tussen de 160 en 165 spm
    Hack & slash hell yeah!!

PSN: kimme1975
    Xbox Live: kimme1975

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kimme1975 Bekijk bericht
    .. vechten tegen de wind doe ik niet..
    Hoezo? Als je je cadans verhoogt, wordt de weerstand van de wind net minder.
    En ik versnel trouwens niet. Cadans verhogen <> snelheid verhogen.

Door de cadans te verhogen gaan de meeste mensen automatisch ook versnellen maar dat hoeft niet. Je kan perfekt de cadans verhogen en toch geen millimeter sneller lopen.

De ideale cadans is blijkbaar 180. Maar ik haal meestal tussen de 165 en 170. Voor recreanten is 160-170 cadans trouwens normaal.
    Vroeger liep ik een cadans van <160 maar ik heb daarop getraind want onder 160 is eigenlijk te laag. Je hebt dan meer kans op blessures.

Dionysus's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Hoezo? Als je je cadans verhoogt, wordt de weerstand van de wind net minder.
    En ik versnel trouwens niet. Cadans verhogen <> snelheid verhogen.

Door de cadans te verhogen gaan de meeste mensen automatisch ook versnellen maar dat hoeft niet. Je kan perfekt de cadans verhogen en toch geen millimeter sneller lopen.

De ideale cadans is blijkbaar 180. Maar ik haal meestal tussen de 165 en 170. Voor recreanten is 160-170 cadans trouwens normaal.
    Vroeger liep ik een cadans van <160 maar ik heb daarop getraind want onder 160 is eigenlijk te laag. Je hebt dan meer kans op blessures.
    k denk echt niet dat het slim/nuttig/haalbaar is om zomaar even je cadans te verhogen. Je kan dat misschien enkele minuten, maar dan herval je sowieso weer in je vaste cadans. Je presenteert het alsof cadans een keuze is, maar dat is iets wat zo ingebakken is dat het moeilijk is om aan te passen. Ik had vroeger ook een heel lage cadans en die verhogen heeft toch een tijdje geduurd. Het lijkt me dan ook echt geen goed idee (en ook praktisch zeer moeilijk) om je cadans voortdurend aan te passen afhankelijk van de wind. Het is veel belangrijker om te concentreren op een goede houding en dan is je cadans veranderen net een slecht idee.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    54 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
    k denk echt niet dat het slim/nuttig/haalbaar is om zomaar even je cadans te verhogen. Je kan dat misschien enkele minuten, maar dan herval je sowieso weer in je vaste cadans. Je presenteert het alsof cadans een keuze is, maar dat is iets wat zo ingebakken is dat het moeilijk is om aan te passen. Ik had vroeger ook een heel lage cadans en die verhogen heeft toch een tijdje geduurd. Het lijkt me dan ook echt geen goed idee (en ook praktisch zeer moeilijk) om je cadans voortdurend aan te passen afhankelijk van de wind. Het is veel belangrijker om te concentreren op een goede houding en dan is je cadans veranderen net een slecht idee.
    Inderdaad. Je hebt vooral het idee dat je je cadans aanpast, meestal Als je dan kijkt, is het bij eenzelfde snelheid meestal toch gewoon hetzelfde. Gewoon al vijf stappen per minuut extra gemiddeld is een hele opgave, en kan ineens voor onverwachte blessures zorgen.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

Karry98's schermafbeelding
    iTrader
    158 (99%)
    Mentioned
    13 Post(s)
    Cadans aanpassen naar de weersomstandigheden,. veel zotter moet het niet worden...

Uw cadans aanpassen kan, maar ik een kwestie van heel lange adem. No wat dat je dat zo maar even kan aanpassen zonder uw snelheid te verhogen, want in het geval van veel wind al sowieso niet te doen is.

Nee, gewoon onthouden dat er niets mis is om door omstandigheden trager te lopen of het gevoel te hebben dat je niet vooruit gaat. Je kan ook gewoon eens een slechte dag hebben toch, gewoon leren leven met de omstandigheden en gas durven terugnemen of een training durven inkorten, niets mis mee.

Hoe dan ook nooit drastische zaken plots wijziging, komt nooit goed.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Een van m'n loopmakkers loopt een 5:40 mile met cadans...160. En met zijn 1m80 is dat nu niet bepaald een reus met gigantisch lange benen.

Ik krijg mijn cadans ook niet echt boven 165 bij cruising speed. 180 haal ik af en toe bij interval.

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Karry98 Bekijk bericht
    Uw cadans aanpassen kan, maar ik een kwestie van heel lange adem.
    Ja natuurlijk je moet daar op trainen hé. Zomaar de cadans aanpassen is natuurlijk niet goed. Je hebt hier wel gelijk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Je hebt vooral het idee dat je je cadans aanpast, meestal Als je dan kijkt, is het bij eenzelfde snelheid meestal toch gewoon hetzelfde.
    Bij mij is de cadans echt hoger als ik mij daarop concentreer hoor. Dan gaat die vlotjes over de 170.
    Ik geef wel toe dat ik ooit regelmatig op cadans getraind heb. Dus zomaar de cadans verhogen is natuurlijk géén goed idee. Je lichaam moet dat natuurlijk gewoon zijn.

Cadans aanpassen naar de weersomstandigheden,. veel zotter moet het niet worden...
    Ik was wat vlug met mijn post, het was ook erg laat en ik was moe en dan pen je soms iets gek neer. Ik heb slechte raad gegeven voor anderen (niet voor mijzelf).

Cadans aanpassen aan weersomstandigheden is echt niet zo'n slecht idee als het lijkt hoor. Maar je moet daar wel specifiek op trainen. Zomaar uw cadans verhogen omdat de wind waait is inderdaad een slecht idee.

Voor mij werkt het omdat ik weet wat ik exact doe natuurlijk tijdens eigen trainingen. Ik verhoog eigenlijk ook niet zomaar mijn cadans, maar bon. Laten we het daarop houden.
    Laatst gewijzigd door makila; 3 juli 2020 om 16:42

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    22 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XtremeSpooky Bekijk bericht
    Lactate treshold (zie tip Loser), max en min hartslag ingeven en dan heb ik Auto-calc op basis van Joe Friel for Running genomen -> die zones komen overeen voor mij met hoe ik me voel tijdens het lopen dus heb deze manueel in Garmin ingegeven

Maar als iemand meer info heeft over een andere manier om aan goeie zones te komen zonder dure test, laat maar weten
    Even een update hierrond, vandaag eens 5km tempo getest weer en daarna een paar rustige kilometers. Kreeg van Trainingpeaks vervolgens een mail:

Morgen eens inloggen op de site om te zien of ik op basis hiervan mijn zones dan beter kan personaliseren

Ik blijf wel tevreden met de vooruitgang, toch weer bijna een halve minuut van mijn 5km gedaan, ondertussen op 27:37.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Neemt die dat automatisch over van je activiteiten op garmin connect?

Ik na die vorige lange loop nog een interval afgewerkt van garmin coach maar dan voelde ik al dat er iets niet in orde was. Daarna ziek gevallen met een zware verkoudheid. Vandaag enkel nog wat snot maar ga het er niet op wagen. Dat zeg ik nu wel, maar kan zijn dat ik deze middag toch het erop waag, te zien wat er op de planning staat Want heb totaal niet naar mijn schema gekeken, eens benieuwd wat garmin coach gaat gedaan hebben :')

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    22 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coffee_snorting Bekijk bericht
    Neemt die dat automatisch over van je activiteiten op garmin connect?
    Ja, je kan die ook linken aan je Garmin account (of Strava account, niet meer 100% zeker van), de data stroomt dus naadloos door.
    Heb op basis van rust HR 40 - max HR 173 en treshold 160 eens mijn zones laten berekenen volgens wat XtremeSpooky aangeeft hierboven.

Resultaat:
    Zone 1: 0-135
    Zone 2: 136-143
    Zone 3: 144-151
    Zone 4: 152-159
    Zone 5: > 160
    (5a 160 - 5b 164 - 5c 171)

Lijkt me logischer dan wat Garmin als automatische zones had genomen gebaseerd op max HR = 220-leeftijd. Lijkt me ook nog wel goed overeen te komen met hoe ik me voel tijdens lopen.
    Vanavond eens testen.

Veel beterschap overigens en succes ermee!

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Met al die cadanzen hier toch maar eens gekeken hoe het bij mij zit, kwam vandaag uit op 145 stappen / minuut aan snelheid 5:51 / km.

Loop wel altijd op mijn gemakje omdat ik niet echt een doel voor ogen heb.
    PS4 / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    MacBook Pro 15" (2018) / iMac 27" (2017) // iPhone XR / iPad Air 2
    Projecten: frequency trainer

Karry98's schermafbeelding
    iTrader
    158 (99%)
    Mentioned
    13 Post(s)
    Ik zal ook nog eens een update geven i.v.m. mijn opbouw naar mijn eerste doel van 2020: De trail des Cisterciens 100k op 02/08.

De laatste weken van dit trainingsblok zijn echt ontzettend goed verlopen, meerdere 50k+ loopjes kunnen doen in de Ardennen zonder de snelheid te verwaarlozen. De testen op de kortere afstanden (30k, wel telkens op trails) waren ook altijd super hoopgevend. Ik draai momenteel relatief gemakkelijk hoge tempo's op technische trails, de kracht zit duidelijk in de benen. Het hoge volume van de afgelopen maanden werpt duidelijk zijn vruchten af.

Nu zit ik in de fase waarbij het volume wat mag zakken (naar 100 à 110k per week) totdat ik binnen 1,5 week mijn taper inzet. Momenteel zijn de echt lange trainingen niet meer aan de orde, nu is het vooral zaak de snelheid te onderhouden en de benen wakker te houden. Binnen 1,5 weken vertrek ik op verlof, dat wordt ideaal om goed te rusten naar het grote doel toe. Het enige nadeel is dat ik op 01/08 terugkom vanuit het zuiden van Frankrijk en op 02/08 al om 4u aan de start moet staan, maar bon, dat mag geen excuus zijn.

De bedoeling wordt sowieso om sub 10u te lopen, dat zit er zeker in en dan zal het podium niet veraf zijn. De competitie is wel redelijk straf, maar als ik sub 10u loop, maakt mijn ranking niet echt veel uit.

Koone's schermafbeelding
    iTrader
    35 (97%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Iemand enig idee hoe accuraat de VO2Max berekening van een Fitbit is?
    Volgens mijn Fitbit zit ik op 56, wat ik zeer straf vind als ik zo eens naar de tabellen kijk van welke snelheid ik voor bepaalde afstanden moet kunnen halen met dergelijke VO2Max.
    Het is wel gebaseerd op meer dan 1000km aan runs ondertussen, maar dan nog heb ik er m'n twijfels bij.

Moet wel zeggen dat ik elke week vooruitga op vlak van hartslag in verhouding met afstand/snelheid. Vandaag zo 11,4 km op 1u (rond) gedaan aan een average HR van 132 - wat bij mij net de drempel tussen vetverbranding en cardio zou moeten zijn. Gisteren 10km in 46:30, average HR 152. Geen idee of dat enige indicator is maar bon.

Vlitser's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik zal ook nog eens een update geven i.v.m. mijn opbouw naar mijn eerste doel van 2020: De trail des Cisterciens 100k op 02/08.

De laatste weken van dit trainingsblok zijn echt ontzettend goed verlopen, meerdere 50k+ loopjes kunnen doen in de Ardennen zonder de snelheid te verwaarlozen. De testen op de kortere afstanden (30k, wel telkens op trails) waren ook altijd super hoopgevend. Ik draai momenteel relatief gemakkelijk hoge tempo's op technische trails, de kracht zit duidelijk in de benen. Het hoge volume van de afgelopen maanden werpt duidelijk zijn vruchten af.

Nu zit ik in de fase waarbij het volume wat mag zakken (naar 100 à 110k per week) totdat ik binnen 1,5 week mijn taper inzet. Momenteel zijn de echt lange trainingen niet meer aan de orde, nu is het vooral zaak de snelheid te onderhouden en de benen wakker te houden. Binnen 1,5 weken vertrek ik op verlof, dat wordt ideaal om goed te rusten naar het grote doel toe. Het enige nadeel is dat ik op 01/08 terugkom vanuit het zuiden van Frankrijk en op 02/08 al om 4u aan de start moet staan, maar bon, dat mag geen excuus zijn.

De bedoeling wordt sowieso om sub 10u te lopen, dat zit er zeker in en dan zal het podium niet veraf zijn. De competitie is wel redelijk straf, maar als ik sub 10u loop, maakt mijn ranking niet echt veel uit.
    mooi, heb je mooie tochtjes al zien passeren op strava
    benieuwd naar je prestatie! (ik ben dan ook op verlof, dus zal je verslag waarschijnlijk wat later echt lezen)

De uitdaging van 498km in 45dagen gaat goed. Zit iets voor op schema en we zitten halverwege begin het wel te voelen, maar we doen voort

Regels voor berichten