jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaximumOfBass Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Vind het spijtig dat ze geen aparte MTB challenges maken. Want 100km in 1x met de mtb is voor mij toch redelijk onmogelijk, net zoals alle andere.
    Dit is ook mijn grootste ergernis. Waarom kunnen ze geen splitsing maken tussen race en MTB. Hoe moeilijk kan het zijn. Zowat heel de MTB community vraagt daar al jaren naar.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mijn ervaring met Assos is dat de Mille perfect geschikt is voor korte dikke mensen. Ik heb een Mille in L, maar ben een lange smalle (185cm op 74kg) en eigenlijk zou ik qua lengte een XXL willen, want die L is veel te kort.
    Het is natuurlijk ook smaak, ik heb graag dat een broek tot net boven de knie komt

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Japser Bekijk bericht
    hmmm, mss eens het proberen waard.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Of binnen blijven als het regent? Die paar dagen dat het tegenwoordig regent
    Ik fiets het hele jaar door, en dan vaak ook op vaste tijdstippen dus regen hoort er dan bij Misschien moet ik het gewoon aanvaarden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Worden uw voeten toch niet sowieso nat van de upspray door de verluchtingsgaten in de zool, en het onvermijdelijke water dat langs de naden en randen naar binnen spijpelt?
    True. In de winter hangen er spatborden op de fiets en heb ik er veel minder last van. Verluchtingsgaten zijn dan ook afgetapet enzo. Maar ik wou eens zien of het in de zomer mogelijk is om niet met doorweekte voeten thuis te komen. Nuja, eigenlijk deze periode nog maar 1x in de regen gefietst.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Wat is dik? Meten is weten dus hoeveel

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    ik heb 2 paar waterdichte kousen, van Sealskinz, maar in de praktijk draag ik die nooit. Dat plastiekerige gevoel en de zweetvoeten die je daarin krijgt zijn veel oncomfortabeler dan natte voeten imho.

Nog steeds niemand die Dirty Kanzelled doet? Wij zijn nu met 4, startend vanuit Merendree voor de 161km met de MTB.
    Heb al nieuwe inspiratie gekregen van @mrfingers, maar alle hulp is welkom. Ik zit nog steeds aan +/- 70-75pct verhard.

Mixhell's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Prime Attaquer (Prime is het huismerk van Wiggle, een Britse shop) hebben een goede reputatie. Andere optie is de Fulcrum Racing 4 (erg goede wielen), voor 50€ meer heb je zelfs de 3, dewelke zowat de beste wielen in de sub-500€ klasse zijn.
    Thanks Mister!

Vergeten bij te zetten, maar misschien ook niet echt belangrijk, ik veronderstel dat op elk van de drie wel 28mm bandjes passen?
    Currently playing: Anthem | Apex Legends

lorro85's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mixhell Bekijk bericht
    Kunnen jullie mij een nieuwe set wielen voor schijfremmen aanbevelen van rond de 400 euro? Liefst iets hogere wielen want ik doe bijna uitsluitend platte ritten + ziet er gewoon beter uit.
    Op futurum kom ik enkel de ERE RESEARCH Exploration GC45 tegen, ofwel de Vision Trimax 35 disc cl (die iets meer kost).

Zijn er nog andere merken die prijs/kwaliteit deftig zijn in dit budget segment?

Ik rij nu nog met de standaard Mavic Aksium Allroad Disc wielen, dus ik ga er van uit dat vele wielen al een upgrade zullen zijn!
    Ik heb deze vorige winter gekocht als upgrade voor m'n winterwielen, toen €500 voor betaald maar zijn nu precies wel beetje duurder. Maar wel zeer tevreden van.
    https://www.mantel.com/be/ffwd-f3ad-...cefiets-wielen

Wegen licht (1560g) en 30mm hoogte.
    PSN: laurent_vd | VeloViewer

Jonas89's schermafbeelding
    iTrader
    154 (99%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Ik maak hier even een apart topic van zodat het later gemakkelijker terug gevonden worden door mensen met dezelfde vraag.
    Ik heb al een resem bib shorts geprobeerd, maar ik ben nog op zoek naar een goed merk voor mensen met dikke bovenbenen (ne korten dikke)

Mijn ervaring qua maatvoering :
    Futurumshop: onbruikbaar, relatief veel te lang waardoor de randjes lubberen aan je knieën
    Castelli: beste tot nu toe qua maatvoering (verbazend gezien de Italiaanse maten)
    Assos: lukt nog net, maar komt ook tot net boven de knie.
    Decathlon goedkoopste merk: samen met Castelli beste eigenlijk.
    Vermarc: ook cava, net iets te lang
    mijn pa is ne korten dikke, en haalt zijn koersbroeken in Doltcini in Herzele. Niet zo ver voor ons. Je kan ze daar ook passen

(ik ga wel deze topic mergen deze avond met de andere)
    PSN: Jonas89

Mr.Fingers's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mixhell Bekijk bericht
    Thanks Mister!

Vergeten bij te zetten, maar misschien ook niet echt belangrijk, ik veronderstel dat op elk van de drie wel 28mm bandjes passen?
    Als je binnendiameter ten minste 15mm is, dan past er 28mm op. Die Attaquer zijn 19mm breed, dus daar gaat een 28mm band zelfs mooi "invallen" (dus een mooie U-shape ipv een C-shape.). Je moet gewoon zien dat je de plaats voor 28mm banden in je frame hebt (bij mijn fiets krijg ik er geen 28mm op, omdat mijn seattube te dicht bij mijn achterwiel staat.

De FFWD wielen die Lorro linkt zijn ook fameus de moeite, en komen met erg goede (voor het geld) DT-Swiss 350 hubs

poeperman2, ik zou wel willen, maar 'k zit gehelegans sloot dit weekend qua tijd. En 't ging net zo'n goed weer worden.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Reverz's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jonas89 Bekijk bericht
    Die 100km in 1 keer? ik fiets maar telkens 40-50km, is al een opmerkelijke prestatie voor mij, die 10jaar niet omgekeken heeft naar een fiets
    100km lijkt misschien gigantisch ver als je maar 40-50km gewoon bent maar als je zonder problemen 50km rijdt kan je ook 100km rijden... gewoon kwestie van je tempo eventueel een beetje te laten zakken.
    Is alleszins een mooie uitdaging voor deze maand! En als je 100km rijdt in 1 rit heb je nog 29 andere dagen in juni om de andere 500km te verzamelen voor de 600km challenge.

Toen ik in 2013 met de koersfiets begon te rijden was 100km ook zo'n magische afstand. Heb mij bij mijn eerste 100km ook morsdood gereden omdat ik niks af wist van pacing en mijn hartslag was toen maar een getalletje op mijn GPS waar ik voor de rest niks mee deed . Paar jaar verder en 100km is zo'n afstand waar we van zeggen "we kunnen eens zot doen want het is toch maar 100km" (we geraken dus sowieso wel thuis).

Imo kan iedereen met een klein beetje basis conditie probleemloos 100km fietsen. Je moet alleen goed pacen en zien da ge niet stil kapot zijt na 60-65km (vaak een afstand waar veel onervaren fietsers tegen een muur aanlopen).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Dit is ook mijn grootste ergernis. Waarom kunnen ze geen splitsing maken tussen race en MTB. Hoe moeilijk kan het zijn. Zowat heel de MTB community vraagt daar al jaren naar.
    Voegen ze Yoga challenges toe en dan willen ze MTB challenges... mensen zijn ook NOOIT tevreden

Als je binnendiameter ten minste 15mm is, dan past er 28mm op. Die Attaquer zijn 19mm breed, dus daar gaat een 28mm band zelfs mooi "invallen" (dus een mooie U-shape ipv een C-shape.). Je moet gewoon zien dat je de plaats voor 28mm banden in je frame hebt (bij mijn fiets krijg ik er geen 28mm op, omdat mijn seattube te dicht bij mijn achterwiel staat.

De FFWD wielen die Lorro linkt zijn ook fameus de moeite, en komen met erg goede (voor het geld) DT-Swiss 350 hubs

poeperman2, ik zou wel willen, maar 'k zit gehelegans sloot dit weekend qua tijd. En 't ging net zo'n goed weer worden.
    Het is ook niet omdat er 28mm bandjes op kunnen dat dat ook de beste keuze is. Ik heb bv altijd al met 25mm gereden en ik ben vorig jaar op mijn 'klimwielen' overgeschakeld naar 23mm en dat rijdt veel aangenamer imo gewoon omdat dat een vrij smalle velg is en 25mm banden daar echt als een ballon op staan terwijl de 23mm wel mooier passen.

Voor diezelfde reden blijf ik op mijn Zipp's ook bij 25mm... heb nog geen 28mm getest maar heb (misschien onterecht) een beetje schrik voor datzelfde effect. Ik weet uberhaupt niet of mijn CF SLX uit 2014 wel geschikt is voor 28mm bandjes.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Mijn ketting wordt nu zeer snel zwart na het smeren met gewoon smeermiddel. Na een ritje of 2 is mijn ketting volledig zwart... Ligt dit aan het soort smeermiddel of mijn smeertechniek? Ik doe op elke schakel 1 druppeltje en dan 10min later afwrijven met een doek.

Ik Iemand ervaring met muc off dry lube, dit zou een beter alternatief zijn voor in de zomer? Ik lees wel dat je uw ketting na elke rit moet gaan smeren opnieuw? Klopt dat?

Heb hier al over opgezocht en lees ofwel dat zo dry lube een wondermiddel is, of dat het snel aangekoekt geraakt en slecht is. Dus vraag mij nu toch af hoe het echt zit?

Mixhell's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reverz Bekijk bericht
    100km lijkt misschien gigantisch ver als je maar 40-50km gewoon bent maar als je zonder problemen 50km rijdt kan je ook 100km rijden... gewoon kwestie van je tempo eventueel een beetje te laten zakken.
    Is alleszins een mooie uitdaging voor deze maand! En als je 100km rijdt in 1 rit heb je nog 29 andere dagen in juni om de andere 500km te verzamelen voor de 600km challenge.

Toen ik in 2013 met de koersfiets begon te rijden was 100km ook zo'n magische afstand. Heb mij bij mijn eerste 100km ook morsdood gereden omdat ik niks af wist van pacing en mijn hartslag was toen maar een getalletje op mijn GPS waar ik voor de rest niks mee deed . Paar jaar verder en 100km is zo'n afstand waar we van zeggen "we kunnen eens zot doen want het is toch maar 100km" (we geraken dus sowieso wel thuis).

Imo kan iedereen met een klein beetje basis conditie probleemloos 100km fietsen. Je moet alleen goed pacen en zien da ge niet stil kapot zijt na 60-65km (vaak een afstand waar veel onervaren fietsers tegen een muur aanlopen).

Voegen ze Yoga challenges toe en dan willen ze MTB challenges... mensen zijn ook NOOIT tevreden

Het is ook niet omdat er 28mm bandjes op kunnen dat dat ook de beste keuze is. Ik heb bv altijd al met 25mm gereden en ik ben vorig jaar op mijn 'klimwielen' overgeschakeld naar 23mm en dat rijdt veel aangenamer imo gewoon omdat dat een vrij smalle velg is en 25mm banden daar echt als een ballon op staan terwijl de 23mm wel mooier passen.

Voor diezelfde reden blijf ik op mijn Zipp's ook bij 25mm... heb nog geen 28mm getest maar heb (misschien onterecht) een beetje schrik voor datzelfde effect. Ik weet uberhaupt niet of mijn CF SLX uit 2014 wel geschikt is voor 28mm bandjes.
    Er staan origineel 28mm banden op mijn fiets, is een BMC Roadmachine van een paar jaar terug, dus 28mm past ook in het endurance/comfort concept.
    Denk dus ook niet dat ik meteen zal overstappen naar 25mm ofzo.
    Currently playing: Anthem | Apex Legends

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaximumOfBass Bekijk bericht
    Vind het spijtig dat ze geen aparte MTB challenges maken. Want 100km in 1x met de mtb is voor mij toch redelijk onmogelijk, net zoals alle andere.
    Da's inderdaad stevig, maar niet onmogelijk. Je moet er gewoon mee kunnen leven dat het wat langer duurt. 5 uur over 100km offroad is goed doorgereden, zeker op paden die je nog niet kent.

Edit: zoals Reverz aanhaalt kan je, bij de eerste keer 100km, wel best wat op je hartslag rijden. Dat is ook niet zo evident met de MTB, aangezien je toch vaker in een intervalsituatie terecht komt, maar als je zorgt dat je op de platte stukken wat recupereert en dan niet te ver over je toeren gaat omhoog en wat actief daalt (om het tempo erin te houden) dan kan je het zonder veel problemen.

Mr.Fingers's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reverz Bekijk bericht

Het is ook niet omdat er 28mm bandjes op kunnen dat dat ook de beste keuze is. Ik heb bv altijd al met 25mm gereden en ik ben vorig jaar op mijn 'klimwielen' overgeschakeld naar 23mm en dat rijdt veel aangenamer imo gewoon omdat dat een vrij smalle velg is en 25mm banden daar echt als een ballon op staan terwijl de 23mm wel mooier passen. Voor diezelfde reden blijf ik op mijn Zipp's ook bij 25mm... heb nog geen 28mm getest maar heb (misschien onterecht) een beetje schrik voor datzelfde effect. Ik weet uberhaupt niet of mijn CF SLX uit 2014 wel geschikt is voor 28mm bandjes.
    Ja, 't hangt natuurlijk van uw velgbreedte af, en ook een beetje van uw persoonlijke voorkeuren en hoe je zelf bent. Een pluimgewichtje gaat 28mm overkill vinden, want die kunnen op 25mm rijden met een normale bandendruk, maar als je een beetje aan de zwaardere/krachtigere kant bent, dan is die extra demping van 28mm wel mooi meegenomen, zeker op de "kwaliteitsvolle" Vlaemsche wegdekken. Als je een brede velg hebt, kun je zelfs met 28mm banden een aero-voordeel halen vergeleken met een 25mm band in dezelfde velg. Maar dat is natuurlijk kommaneuken. Ik rij zelf met 25mm op een smalle(re) velg, maar als ik 28mm zou kunnen monteren op mijn frame, zou ik het direct doen, maar dan wel met bredere velgen. De banden die origineel op de fiets lagen waren 21mm Vredestein bandjes die tot 12 bar opgepompt moesten worden. Geloof mij: je... voelt... alles!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GoingUp Bekijk bericht
    Mijn ketting wordt nu zeer snel zwart na het smeren met gewoon smeermiddel. Na een ritje of 2 is mijn ketting volledig zwart... Ligt dit aan het soort smeermiddel of mijn smeertechniek? Ik doe op elke schakel 1 druppeltje en dan 10min later afwrijven met een doek.
    Ik Iemand ervaring met muc off dry lube, dit zou een beter alternatief zijn voor in de zomer? Ik lees wel dat je uw ketting na elke rit moet gaan smeren opnieuw? Klopt dat?
    Heb hier al over opgezocht en lees ofwel dat zo dry lube een wondermiddel is, of dat het snel aangekoekt geraakt en slecht is. Dus vraag mij nu toch af hoe het echt zit?
    Dat zwart is ijzervijlsel en vuiligheid die een papje vormen met je smeermiddel. Het voordeel van een dry-lube (zoals MucOff of Squirt) is dat het droog is, en dus geen stof/vuiligheid aantrekt, wat je met een natte lube wel hebt. Maar ijzervijlsel ga je altijd creeren met iedere trap die je geeft, dus zelfs met een dry-lube ga je uiteindelijk een zwarte ketting hebben, het gaat gewoon iets langer duren dan met een wet-lube.

Wil je ten allen tijde een propere ketting, dan moet je na iedere rit je ketting weer ontvetten en terug invetten. Of in het geval van een dry-lube: afvegen met een vochtige doek, en dan terug ieder rolletje een druppel lube geven.

Dry lube moet je inderdaad vaker aanbrengen dan wet-lube, en spoelt er ook gemakkelijk van uw ketting als je in de regen aan het rijden bent. Als je iemand bent die wat op zijn materiaal let en regelmatig de aandrijftrein eens reinigt, kun je perfect met een dry lube werken. Ben je daar wat lakser in, dan hou je het best bij een wet-lube, omdat die wat langer meegaat.

Ik rij zelf in de zomermaanden met een dry-lube (squirt), en in de winter gebruik ik een lichte smeerolie. Ketting reinigen doe ik iedere 400km, met bij squirt iedere 150/200km een beetje bijsmeren (dus 2/3 keer smeren, dan een reiniging).
    Laatst gewijzigd door Mr.Fingers; 27 mei 2020 om 13:37
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)

Dat zwart is ijzervijlsel en vuiligheid die een papje vormen met je smeermiddel. Het voordeel van een dry-lube (zoals MucOff of Squirt) is dat het droog is, en dus geen stof/vuiligheid aantrekt, wat je met een natte lube wel hebt. Maar ijzervijlsel ga je altijd creeren met iedere trap die je geeft, dus zelfs met een dry-lube ga je uiteindelijk een zwarte ketting hebben, het gaat gewoon iets langer duren dan met een wet-lube.

Wil je ten allen tijde een propere ketting, dan moet je na iedere rit je ketting weer ontvetten en terug invetten. Of in het geval van een dry-lube: afvegen met een vochtige doek, en dan terug ieder rolletje een druppel lube geven.

Dry lube moet je inderdaad vaker aanbrengen dan wet-lube, en spoelt er ook gemakkelijk van uw ketting als je in de regen aan het rijden bent. Als je iemand bent die wat op zijn materiaal let en regelmatig de aandrijftrein eens reinigt, kun je perfect met een dry lube werken. Ben je daar wat lakser in, dan hou je het best bij een wet-lube, omdat die wat langer meegaat.

Ik rij zelf in de zomermaanden met een dry-lube (squirt), en in de winter gebruik ik een lichte smeerolie. Ketting reinigen doe ik iedere 400km, met bij squirt iedere 150/200km een beetje bijsmeren (dus 2/3 keer smeren, dan een reiniging).
    Bedankt, ik ga deze zomer eens dry lube testen, mijn fiets kuis ik sowieso om de +-400 km eens en kan ik gerust de ketting meenemen. Om de 200km beetje bijsmeren is ook geen issue. Het proberen waard denk ik

Regels voor berichten