Airjinx's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Schijf <-> velg gaat een eeuwige discussie blijven.
    Goh discussie, uiteindelijk is het vooral afhankelijk van je budget en je 'profiel'. Iedereen weet dat schijfremmen krachtiger en duurzamer zijn, de vraag is vooral of je in omstandigheden fietsen die dat vereisen. Voor sommige mensen is 1,5kg op een fiets veel, voor anderen nietszeggend. Eigen keuze hé .

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Airjinx Bekijk bericht
    Goh discussie, uiteindelijk is het vooral afhankelijk van je budget en je 'profiel'. Iedereen weet dat schijfremmen krachtiger en duurzamer zijn, de vraag is vooral of je in omstandigheden fietsen die dat vereisen. Voor sommige mensen is 1,5kg op een fiets veel, voor anderen nietszeggend. Eigen keuze hé .
    1.5kg? Of bedoel je niet verschil tss schijf en velg?

RipTor's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    450g voor schijfremmen als extra gewicht zal wel genoeg zijn.

josilirios's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Velgremmen hier. Het doet toch altijd wat pijn aan het hart als je in de regen belandt en je het zand bij elk beetje remmen hoort schuren.
    Volgende mag van mij ook met schijfremmen zijn
    Cheer up, the worst is yet to come.

Airjinx's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    1.5kg? Of bedoel je niet verschil tss schijf en velg?
    Ik bedoelde het zoals ik zei, dat sommige mensen niet wakker liggen van 1,5kg verschil . Niet specifiek op iets of iemand.

Als je fietsen vergelijkt moet je ook wel in dezelfde prijsklasse blijven natuurlijk, bij Canyon koop je een carbon 105 voor 1399 en een alu disc 105 voor 1499. Wil je bij canyon een fiets die evenveel weegt als die van 1399 dan betaal je 3199. Ik vind niks uit hé, dat is gewoon de realiteit als je voor schijfremmen kiest. Aan iedereen om zelf uit te maken wat hij belangrijk vindt.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hoe groot is het verschil tussen carbon en alu eigenlijk in de praktijk? Merk je daar in de praktijk veel verschil tussen? Of gaat enkel een goed getraind persoon dat voelen?
    Het zal vrees ik inderdaad een keuze worden tussen alu+disc of carb+velg.

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Je hebt in Carbon ook veel verschil natuurlijk. Beste alu VS goedkoopste Carbon zal wss weinig verschil zijn

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Eigenlijk komt het er beetje op neer dat mijn budget te laag is voor wat ik wil

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik vind het verschil tussen mijn alu bmc en mijn carbon canyon toch wel enorm.

Ik had nooit gedacht dat het verschil zo groot ging zijn maar het is toch een heel pak comfortabeler en 2,5kg lichter. Je kan dan zeggen dat je ook 2kg kan afvallen, maar die fiets reageert echt totaal anders.

Alleen bij veel zijwind zit ik liever op mijn bmc

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Mr.Fingers's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lospiratos Bekijk bericht
    Hoe groot is het verschil tussen carbon en alu eigenlijk in de praktijk?
    Dat merk je wel. Aluminium buizen zijn gemaakt van een homogeen materiaal, en hebben dus dezelfde eigenschap in 360° rondom rond, of toch zo goed als. Een carbonnen "buis" is gemaakt van allerlei verschillende lagen en soorten carbonvezels op elkaar gestapeld, en weloverwogen volgorde en oriëntatie, waardoor de eigenschappen dus kunnen veranderen ifv de hoek van de belasting. Zo kan carbon gigantisch stijf & hard zijn in het X-vlak, en ontzettend buigzaam en meegaand in het Y-vlak. Een carbonnen frame kan dus een ontzettende laterale stijfheid hebben (lees: erg strak op de weg liggen), en toch voldoende vering geven zodat je vullingen niet uit je kiezen daveren. Aluminium door de band genomen is gewoon stijf in alle opzichten. Je hebt wel verschillende aluminiumlegeringen die qua eigenschappen een beetje verschillen, maar doorgaans: erg stijf. Daarom dat je tegenwoordig vaak ziet dat het frame uit aluminium bestaat, en de voorvork van carbon is gemaakt, net om die schokken die het voorwiel ondergaat niet ongedempt door te sturen richting stuur.

Het gewicht van een fiets heeft natuurlijk een impact, maar anderzijds: of die kilo meer nu op je frame zit, of rond de navel: een kilo is een kilo (waarmee ik dus wil zeggen dat die focus op de laatste gram nogal een lachwekkende discussie is als je zelf niet perfect op je gewicht zit). Natuurlijk reageert een lichtere fiets net iets vinniger dan een zwaardere fiets, maar dat is erg moeilijk te vergelijken omdat de geometrie van iedere fiets eigenlijk anders is. Een halve centimeter meer daar, een graad anders ginder,... maakt voor een gigantisch verschil in wegligging.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lospiratos Bekijk bericht
    Hoe groot is het verschil tussen carbon en alu eigenlijk in de praktijk? Merk je daar in de praktijk veel verschil tussen? Of gaat enkel een goed getraind persoon dat voelen?
    Het zal vrees ik inderdaad een keuze worden tussen alu+disc of carb+velg.
    Moest ik voor die keuze staan, zou ik carb+velg nemen.

Reverz's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Het gewicht van een fiets heeft natuurlijk een impact, maar anderzijds: of die kilo meer nu op je frame zit, of rond de navel: een kilo is een kilo (waarmee ik dus wil zeggen dat die focus op de laatste gram nogal een lachwekkende discussie is als je zelf niet perfect op je gewicht zit). Natuurlijk reageert een lichtere fiets net iets vinniger dan een zwaardere fiets, maar dat is erg moeilijk te vergelijken omdat de geometrie van iedere fiets eigenlijk anders is. Een halve centimeter meer daar, een graad anders ginder,... maakt voor een gigantisch verschil in wegligging.
    Als ik moet kiezen tussen 2kg extra buikvet en 2kg zwaardere fiets is de keuze nochtans zeer snel gemaakt (vet every time). Het verschil tussen mijn Roadlite (huidige Endurace AL) en mijn CF SLX is toch wel merkbaar en dat scheelt kwa geometrie zo goed als niks omdat beide fietsen ook afgesteld zijn om dezelfde houding aan te kunnen nemen. 250g kan zelf een gigantisch verschil maken in weggedrag als die 250g in de wielen zit...

Je hebt gelijk als je zegt dat zitten vitten op elke gram weinig rationeel is voor de gemiddelde toerist en zeker niet als ze een bel van hun fiets laten om toch maar die laatste 18g te sparen... maar ik vind wel dat het verschil tussen een fiets van 8kg en 9,5kg significant genoeg is om te zeggen dat ik die Cube die Polar Bear op de vorige pagina post pure rommel is. €1300 voor full carbon + disc + "full 105"... please... discs ok maar zoals Airjinx al zegt is het een gemixte groep met non-set onderdelen (zie crankset) en de carbon die gebruikt is trekt vermoedelijk op niet veel. Als je voor ~€1500 een goeie racefiets wil zit je zoals gezegd bij Carb+Velg of AL+disc en als je bij internet spelers blijft (Canyon, Rose...) ga je die fiets in full 105 krijgen. Anders ga je ofwel gemixte groepen krijgen of ga je wrs richting de €1700...

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Je hebt ook nog disc en disc natuurlijk (mechanisch en hydraulisch)

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dankuwel allemaal voor de nuttige info!

Mr.Fingers's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Je hebt ook nog disc en disc natuurlijk (mechanisch en hydraulisch)
    Mechanisch is, bij de serieuze groupsets, toch al een hele tijd op retour. Zelfs/"zelfs" Shimano Tiagra is tegenwoordig al hydraulisch.

Heb zelf een tijdje met mechanische schijven gereden, en dat werkt nog steeds beter dan velgremmen in slecht weer. Enige nadeel is dat ze niet zelf-trimmend zijn, en je dus om de zoveel tijd eens aan de kartelwieltjes moet draaien om de remblokjes wat dichter bij de schijf te zetten. Mechanische remmen ga je vooral nog terugvinden op oudere modellen, en op fietsen gemaakt voor tourtochten en bikepacking, waarbij je je fiets moet kunnen herstellen met "bushcraft", en een kabel dus wenselijker is dan een hydraulische leiding.

Regels voor berichten