Pagina 5 van 17 Eerste 12345678915 ... Laatste
    Koone's schermafbeelding
    iTrader
    35 (97%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik bedoelde het absoluut niet aanvallend hoor, m'n excuses als het toch zo overgekomen is. Met proteïne poeder is inderdaad niets mis en je kan het gewoon gebruiken om aan uw eiwitten te raken. Het punt dat ik eigenlijk wou maken is dat het in de eerste plaats om gezondheid moet draaien. Het draait niet enkel om macro's maar ook de micro's (dus uw vitaminen) zijn enorm belangrijk. Gezonde, echte voeding eten gaat veel meer impact hebben op uw resultaten dan x aantal gram proteïne halen.

Je hoeft helemaal geen voedingsschema om mealprep te doen hoor. Wel is het aan te raden om eerst eens te kijken naar wat je nu precies allemaal eet op een week. Kies je voor de beste opties of sta je 2 - 3 keer per week in de frituur of bij de kebab? Wil je je bezig houden met het tellen van calorieën, eiwitten, koolhydraten en vetten of liever niet? Want in de eerste plaats verlies je vet (dat is wat we willen) door minder kcal te eten dan dat je verbrandt. Je mag nog zo hard trainen, als je te veel eet ga je geen vet verliezen.

Die "fat burners" kan je al laten, die doen werkelijk niets en zijn puur geldverspilling. Dat zijn gewoon cafeïne pillen waarvan je misschien 2-4 kcal op een dag meer door zal verbranden, als het dat al is. En wat zijn de specifieke supplementen die je neemt? Zolang je voeding en training niet op punt staan zijn die (uitgezonderd whey) zonde van het geld.

Qua training blijf ik absolute voorstander van een combinatie tussen krachttraining en cardio. Kan je maar 4 dagen per week trainen zou ik voor een Upper - Lower body split gaan. Bij meer dagen blijf ik persoonlijk fan van een Push-Pull-Leg split. Een goeie richtlijn is 3-4 sets per oefening en 8-12 reps per set. Dit zou ik combineren met HIIT training, daar ga je over het algemeen meer kcal mee verbranden dan standaard cardio en het is ook sneller voorbij. 15-20 minuten spurtjes trekken vind ik persoonlijk leuker dan een uur op de loopband staan. Maar als je graag lange afstanden loopt moet je dit absoluut doen.

Het voordeel van HIIT (in mijn ogen) is dat het makkelijk te combineren valt met eender welk trainingschema. Volg je een push pull leg schema? Dan kan je makkelijk na een push of pull training nog 15-20 minuten cardio doen. Dan zou je (als je echt maximaal gaat) op 6 dagen per week kracht en 4 dagen per week cardio (of zelfs 5 als je ook op je rustdag rustig gaat uitlopen). Als je zoiets combineert met deftige voeding dan zal je snel genoeg resultaat zien.

Voorts raad ik sowieso aan om steeds eerst uw krachttraining te doen en dan pas uw cardio. Je wil steeds zo sterk mogelijk zijn als je je krachtoefeningen doen. Dat is natuurlijk ook in de veronderstelling dat je deftige oefeningen in je schema hebt zitten.

Krachttrainen en gezond eten vergt in mijn ogen 1 maand tijd om het even deftig te leren (dus leren kcal tellen, de juiste oefeningen kiezen) waarna je er jaren lang de vruchten van zal kunnen plukken.
    Bedankt voor de feedback alvast.
    Moeilijkheid voor mij is calorieën beginnen tellen, maar misschien moet ik toch de MyFitnessPal die ik al lang geleden heb geïnstalleerd eens écht beginnen gebruiken.

Heb nu bvb. net een sessie achter de rug waarin ik eerst cardio heb gedaan, 50min en een 8,5km heb gelopen. Daarna nog 20 minuten schouders getraind (seated dumbell shoulder press, side lateral raise, shrugs - elks 4 sets 8-12 reps).
    Zal daar alvast eens kijken of ik me niet meer focus op HIIT in de fitness en gewoon buiten wat ga lopen voor cardio, dan kan ik eerst de spieren trainen en dan nog 20min HIIT. Voor zo'n loopsessies van 45-50min prefereer ik eerst de cardio te doen, want anders ben ik al kapot nog voor ik begin te lopen (en ik heb toch wel minder motivatie voor de cardio dan voor de spiertraining).

Hoe breng ik best in kaart welk de kcal out zijn? Zoals vandaag kan ik voor de cardio wel een indicatie zien (was +- 580 kcal verbrand - volgens de loopband weliswaar), maar voor de rest?

Thx!

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koone Bekijk bericht
    Bedankt voor de feedback alvast.
    Moeilijkheid voor mij is calorieën beginnen tellen, maar misschien moet ik toch de MyFitnessPal die ik al lang geleden heb geïnstalleerd eens écht beginnen gebruiken.

Heb nu bvb. net een sessie achter de rug waarin ik eerst cardio heb gedaan, 50min en een 8,5km heb gelopen. Daarna nog 20 minuten schouders getraind (seated dumbell shoulder press, side lateral raise, shrugs - elks 4 sets 8-12 reps).
    Zal daar alvast eens kijken of ik me niet meer focus op HIIT in de fitness en gewoon buiten wat ga lopen voor cardio, dan kan ik eerst de spieren trainen en dan nog 20min HIIT. Voor zo'n loopsessies van 45-50min prefereer ik eerst de cardio te doen, want anders ben ik al kapot nog voor ik begin te lopen (en ik heb toch wel minder motivatie voor de cardio dan voor de spiertraining).

Hoe breng ik best in kaart welk de kcal out zijn? Zoals vandaag kan ik voor de cardio wel een indicatie zien (was +- 580 kcal verbrand - volgens de loopband weliswaar), maar voor de rest?

Thx!
    Het mooie is dat je zelf niet hoeft te tellen. Je geeft gewoon in wat je hebt gegeten in MyFitnessPal en die zal zelf de kcal berekenen en u tonen hoeveel je er nog over hebt.

Aangezien je zegt dat je enkel schouders hebt getraind veronderstel ik dat je momenteel gewoon een bro-split volgt? Dus elke spiergroep slechts 1 keer per week?

Voor uw kcal moet je eerst uw onderhoud berekenen op bv tdeecalculator.net. Voor uw gewicht en lengte gecombineerd met het sporten zou dit op 3140 kcal komen, dat is dus het aantal kcal dat je kan eten en gewoon op gewicht blijft. Als je wil afvallen kan je al beginnen met hier 300-400 kcal af te trekken (ben zelf zo geen fan van meteen 500kcal of meer te verminderen) en zou je dus op 2800 komen om te beginnen. Die kcal moet je vervolgens verdelen (zo'n websites doen dat ook al voor u), dus:

198 gram proteïne
    100 gram vet
    231 gram koolhydraten

Nu, dat is een richtlijn waarmee je van start gaan. Je eet 2 weken 2800 kcal en dan ga je evalueren:

- verlies je rustig gewicht (0.5 - 1 kg per week) -> niets veranderen
    - blijft je gewicht hetzelfde -> 100 kcal verminderen en opnieuw 2 weken testen
    - kom je bij -> +- 300 kcal verminderen en opnieuw 2 weken testen

Nu, ik weet dat dit veel werk lijkt. Maar na enkele weken begin je zelf wel aan te voelen hoe groot porties kunnen zijn + het geeft veel meer kans dat je het vol kan houden dan wanneer je een crash dieet zou volgen.

Uw sport zit trouwens al in die cijfers inbegrepen, zelf hanteer ik meestal de regel dat ik het aantal kcal dat een loopband aangeeft nog eens deel door 2. Puur voor de veiligheid. 100 kcal te weinig eten gaat niets doen behalve u iets sneller laten afvallen, maar 100 kcal te veel eten kan het verschil zijn tussen afvallen of geen resultaat boeken.
    Hell must be empty, all the devils are here.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Op reis gaan = genieten. De overige 48 weken van het jaar heb je tijd genoeg om gezond te leven en te sporten.
    Akkoord, maar je 4 weken laten gaan en elke dag burgers eten lijkt me ook geen top idee

Sent from my iPhone using Tapatalk

Koone's schermafbeelding
    iTrader
    35 (97%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het mooie is dat je zelf niet hoeft te tellen. Je geeft gewoon in wat je hebt gegeten in MyFitnessPal en die zal zelf de kcal berekenen en u tonen hoeveel je er nog over hebt.

Aangezien je zegt dat je enkel schouders hebt getraind veronderstel ik dat je momenteel gewoon een bro-split volgt? Dus elke spiergroep slechts 1 keer per week?

Voor uw kcal moet je eerst uw onderhoud berekenen op bv tdeecalculator.net. Voor uw gewicht en lengte gecombineerd met het sporten zou dit op 3140 kcal komen, dat is dus het aantal kcal dat je kan eten en gewoon op gewicht blijft. Als je wil afvallen kan je al beginnen met hier 300-400 kcal af te trekken (ben zelf zo geen fan van meteen 500kcal of meer te verminderen) en zou je dus op 2800 komen om te beginnen. Die kcal moet je vervolgens verdelen (zo'n websites doen dat ook al voor u), dus:

198 gram proteïne
    100 gram vet
    231 gram koolhydraten

Nu, dat is een richtlijn waarmee je van start gaan. Je eet 2 weken 2800 kcal en dan ga je evalueren:

- verlies je rustig gewicht (0.5 - 1 kg per week) -> niets veranderen
    - blijft je gewicht hetzelfde -> 100 kcal verminderen en opnieuw 2 weken testen
    - kom je bij -> +- 300 kcal verminderen en opnieuw 2 weken testen

Nu, ik weet dat dit veel werk lijkt. Maar na enkele weken begin je zelf wel aan te voelen hoe groot porties kunnen zijn + het geeft veel meer kans dat je het vol kan houden dan wanneer je een crash dieet zou volgen.

Uw sport zit trouwens al in die cijfers inbegrepen, zelf hanteer ik meestal de regel dat ik het aantal kcal dat een loopband aangeeft nog eens deel door 2. Puur voor de veiligheid. 100 kcal te weinig eten gaat niets doen behalve u iets sneller laten afvallen, maar 100 kcal te veel eten kan het verschil zijn tussen afvallen of geen resultaat boeken.
    Was een tijd vertrokken met een Push-Pull-Leg schema, maar dat was voor ik wou afvallen en terug ben begonnen aan cardio. Heb op die 4 jaar al vanalles gedaan.
    Momenteel is het een 4 dagen schema, en ik ga meestal 5-6 keer naar de fitness:

Ma: Cardio 45min + 25min biceps/triceps
    Di: Borst 45min + 25min cardio
    Wo: Cardio 45min + 25min schouders
    Do: Benen + rug 45min + 25min cardio

Mijn benen zijn wat "over"ontwikkeld dus ik train die vrij beperkt. Al 2x last gehad aan de rug door verkeerde techniek te gebruiken bij squats, dus daar ben ik mee gestopt. Beperkt me daar tot leg press/curls/extensions.
    (Ik weet dat squats belangrijk zijn, maar heb mijn rug al 2x serieus zeer gedaan, inclusief uitgebreide kiné-sessies als gevolg, waardoor ik zelfs met coaching en ideale techniek toch altijd met schrik ga blijven zitten..)

Vraag: Met het oog op een 'cut' en gewichtsverlies, beter focussen op meer reps en lager gewicht? Of blijven focussen op kracht opbouwen en gaan tot een 1-2-3 rep max?
    Laatst gewijzigd door Koone; 13 juni 2019 om 15:51

iTrader
    67 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zo'n schema is alles behalve optimaal, zeker als je 5-6 keer per week gaat. Dan zou ik absoluut voor een push-pull-legs gaan waarbij je elke spiergroep 2 keer per week trained. Zijn uw benen echt overontwikkeld of zijn ze gewoon dik? Want dat zijn 2 heel verschillende zaken. Ik dacht ook dat m'n benen overontwikkeld waren tot ik de laatste paar kg verloor en m'n benen toch plots een stuk strakker waren dan voordien.

1-2-3 rep max is redelijk nutteloos in mijn ogen tenzij je als doel hebt een powerlifter te worden. Maar aan uw uitleg hoor ik dat het vooral over het uitzicht gaat waardoor een "bodybuilder" stijl van training beter geschikt is voor u.

Squats zijn zowat het beste dat je kan doen voor je benen, maar als je er teveel last van hebt kan je die gewoon weglaten. Nogmaals, voor uw doelen (dus meer bodybuilder gericht) is eigenlijk geen oefening echt verplicht. Zijn oefeningen zoals squats effectiever dan pakweg een leg press? Absoluut. Maar zijn ze noodzakelijk? Absoluut niet.

Qua reps zou ik mikken tussen de 8-12, da's zowat de gouden standaard als het om hypertrofie gaat (dus het aanzetten van spiermassa). Dat combineer je met progressive overload. Dus vanaf een moment dat je op elke set van je oefening makkelijk de 12 reps haalt verhoog je vanaf de volgende training het gewicht.

Ps, als ik bodybuilder zeg dan bedoel ik gewoon richting een atletisch lichaam, dus hetgeen jij voor ogen hebt.

Koone's schermafbeelding
    iTrader
    35 (97%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zo'n schema is alles behalve optimaal, zeker als je 5-6 keer per week gaat. Dan zou ik absoluut voor een push-pull-legs gaan waarbij je elke spiergroep 2 keer per week trained. Zijn uw benen echt overontwikkeld of zijn ze gewoon dik? Want dat zijn 2 heel verschillende zaken. Ik dacht ook dat m'n benen overontwikkeld waren tot ik de laatste paar kg verloor en m'n benen toch plots een stuk strakker waren dan voordien.

1-2-3 rep max is redelijk nutteloos in mijn ogen tenzij je als doel hebt een powerlifter te worden. Maar aan uw uitleg hoor ik dat het vooral over het uitzicht gaat waardoor een "bodybuilder" stijl van training beter geschikt is voor u.

Squats zijn zowat het beste dat je kan doen voor je benen, maar als je er teveel last van hebt kan je die gewoon weglaten. Nogmaals, voor uw doelen (dus meer bodybuilder gericht) is eigenlijk geen oefening echt verplicht. Zijn oefeningen zoals squats effectiever dan pakweg een leg press? Absoluut. Maar zijn ze noodzakelijk? Absoluut niet.

Qua reps zou ik mikken tussen de 8-12, da's zowat de gouden standaard als het om hypertrofie gaat (dus het aanzetten van spiermassa). Dat combineer je met progressive overload. Dus vanaf een moment dat je op elke set van je oefening makkelijk de 12 reps haalt verhoog je vanaf de volgende training het gewicht.

Ps, als ik bodybuilder zeg dan bedoel ik gewoon richting een atletisch lichaam, dus hetgeen jij voor ogen hebt.
    Goh ik denk dat mijn doelstelling voor mezelf niet echt duidelijk is.
    Ben er mee begonnen om "iets" van sport terug te doen, naar aanleiding van de +15kg die ik er bij kreeg op 2 jaar tijd. Was vooral dus om terug wat gewicht te verliezen.
    Na 4 jaar trainen bouw je natuurlijk heel wat spieren op, dat is wel duidelijk zichtbaar. Maar ik voel me ambetant als ik er complimenten over krijg, dus ik heb ook niet de doelstelling om er mee te lopen showen. Ik wil vooral "fit" zijn, en ik heb nog te veel vet waardoor ik me niet 100% op m'n gemak voel, daarom dat ik alles wat strakker wil en dus qua vetpercentage wil dalen.
    Kracht ontwikkelen blijft gewoon ook een manier om progress te zien, als ik 5kg meer kan benchen dan voelt dat natuurlijk goed aan..

Ik wil dus nu gewoon gewicht/vet verliezen zonder te veel in te boeten aan kracht en spieren. Easier said than done I know. :-)

Wat betreft m'n benen: Good point. Ik heb weliswaar het voordeel dat ik zeer stevige kuiten heb (na al die jaren basket vermoedelijk), dus die gaan gewoon in het algemeen niet rap afsteken t.o.v. de rest. Maar als ik een push - pull - leg zou doen, dan zou ik op die leg dag er iets willen bijpakken omdat ik geen 50min lang benen kan of wil trainen. Misschien wat core-oefeningen, of puur op buikspieren focussen?

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Goeie week gehad voorlopig. Dinsdag deadlift pr van 143kg gehaald (eindelijk 2x bodyweight) en mits wat werk aan mijn startsnelheid en startpositie zou 150 binnenkort mogelijk wel moeten lukken. En daarnet 115kg front squat geknald met het gevoel dat er nog wel een paar kg bij kan.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wat zouden jullie aanraden aan iemand om op 2 maanden te doen?

Korte situatieschets, vroeger nog fitness gedaan (5x5), maar wegens renovatie lig ik ondertussen 2 jaar stil. Nu we gaan verhuizen en wss maandenhalf zonder internet gaan zitten + het feit dat de zomer werkgewijs heel rustig is, geeft me dat dus meer dan voldoende tijd om terug te beginnen.

Bedoeling is dus om na die 2 maand ook verder te fitnessen, maar dan zal het wss een full body schema worden terwijl ik nu gerust 6 keer per week kan fitnessen. Ik weet alleen niet of het voor die 2 maand opbrengt als ik weet dat ik erna toch ga switchen?
    Indien het zou uitmaken, ik heb een squatreck/bench thuis met dumbbels/barbell.

Alvast bedankt!

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NEOMATRIX Bekijk bericht
    Ik heb paar jaar geleden een zware knie operatie gehad. Mijn knie is na al die jaren zeer goed genezen en heb vorig jaar een heel jaar thaiboks gedaan, dit trainde men spieren meer dan genoeg. Ondertussen heb ik een pauze gepakt met 't trainen sinds deze winter. Af en toe ga ik nog wel eens lopen maar daar blijft het ook bij. Maar het probleem is als ik te weinig sport worden mijn benen nogal snel zwak en dit heeft effect op mijn geopereerde knie.
    Destijds ging ik 3x per week naar de kinesist voor mijn benen te trainen. Dus ik zou graag beginnen met fitnessen en vooral dan om mijn benen stevig te trainen.

Zou ik 3x per week mijn benen kunnen trainen en dan 1x per week bovenlichaam in de fitness? Ik hecht niet veel waarde aan mijn bovenlichaam aangezien ik hier al redelijk atletisch gebouwd ben. Maar mijn benen zijn toch het zwakste in mijn lichaam.

Dus als ik enkel focus op mijn benen, wat raden jullie dan aan van trainingschema? Ik wil graag van begin isolation oefeningen erbij doen met de compounds. Zo kan ik specifieke delen trainen. Mijn doel is dus om zo sterk mogelijke benen te krijgen op een gezonde manier wat wilt zeggen dat ik mijn gewrichten zeer soepel hou maar tegelijkertijd stevige knieën, kuiten, glutes, hamstring, quadriceps en enkels krijg.
    Voor stevige benen en stabiele knieën te hebben raad ik je echt split squats en lunges aan. Ik heb zelf knieproblemen en die hebben me toch echt goed geholpen.

Voor de andere oefeningen zou ik eens overleggen met de kine.. Of je gewone squats mag doen. Leg extensions zou ik niet doen want zou niet zo goed zijn voor de knieën.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Vrijdag legday gedaan, sindsdien meer en meer pijn in mijn linkerkuit tot op het punt dat ik vandaag moeilijk kan stappen :/ als ik hem strek, steekt de spier tegen.

Zal wat meer zijn dan enkel spierpijn zeker?

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Klinkt als een verrekking. Maar aangezien wij geen medici zijn, dokter opzoeken bij twijfel.

iTrader
    67 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Prophet Bekijk bericht
    Vrijdag legday gedaan, sindsdien meer en meer pijn in mijn linkerkuit tot op het punt dat ik vandaag moeilijk kan stappen :/ als ik hem strek, steekt de spier tegen.

Zal wat meer zijn dan enkel spierpijn zeker?

Weekje laten rusten en lichte stretch oefeningen doen, kuit oefeningen met de legpress op een zeer licht gewicht, standaard legpress oefening met licht gewicht,... Beweging is belangrijk voor een spier om te herstellen. Als het blijft aanhouden, zoals puni zegt een dokter opzoeken.

Of een deftige kinesist, die zijn op vlak van spieren en verrekkingen vaak nuttiger dan een gewone dokter.
    Laatst gewijzigd door Carrion; 17 juni 2019 om 16:27

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Weekje laten rusten en lichte stretch oefeningen doen, kuit oefeningen met de legpress op een zeer licht gewicht, standaard legpress oefening met licht gewicht,... Beweging is belangrijk voor een spier om te herstellen. Als het blijft aanhouden, zoals puni zegt een dokter opzoeken.

Of een deftige kinesist, die zijn op vlak van spieren en verrekkingen vaak nuttiger dan een gewone dokter.
    Thx voor de tip!

Ik wacht idd op een telefoontje vd kine wanneer ik mag gaan. Wil geen risico pakken gezien ik binnenkort op reis vertrek

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    True, hoewel een doorverwijzing via uw huisarts u wel een pak geld kan besparen op dat vlak.

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NEOMATRIX Bekijk bericht
    Ja ik kan alles doen met mijn knie. Leg extension moest ik na de knieoperatie ook doen tijdens revalidatie, squats ook enzo. Is ondertussen allemaal al 4 jaar geleden en heb in tussentijd al zotte dingen gedaan met mijn benen.

Wat voor een schema zou ik volgen? en maakt het uit dat ik maar 1x per week mijn boven lichaam train en 3x per week mijn benen? Bovenlichaam trainen vind ik ook niet zo leuk en dat demotiveert mij snel. Ik ben ook van plan mijn fitness te combineren met lopen en zwemmen.
    Kan niet echt kwaad nee.. De meeste trainen meer bovenlichaam dan benen en dat ziet er wel belachelijk uit als je daar een kathedraal van een bovenlichaam hebt met van die skinny beentjes.

Ofwel doe je 3x per week een full body met veel compounds.. Mss vindt je dat leuker?

Bvb

Squat
    Bench press
    Deadlift
    Pull ups
    Military press
    En dan nog 2 isolatie oefeningen Mss voor je benen aangezien je dat liefst doet

Zoals iets voor je kuiten en nog iets voor bovenbenen zoals leg curls of leg extensions.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Pagina 5 van 17 Eerste 12345678915 ... Laatste

Regels voor berichten