likes to kill's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sdww Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Zijn er hier die het stronglifts-programma al gevolgd hebben? Tevreden met de resultaten die je dan had na x-aantal maanden?

Ben het aan overwegen om daarmee te starten, als absolute beginner met gewichtheffen. Of raden jullie me wat anders aan?
    Hangt er natuurlijk van af wat je goals zijn, maar het is wel een goed programma. Starting Strength vind ik wel net beter omdat je hetzelfde resultaat krijgt maar minder lang in de gym zit.

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Wat is uw doel en hoe staat uw fysiek er momenteen voor?

Met stronglifts ga je niets verkeerds doen maar kijk ook vooral dat je het leuk vindt. Ik vind dat bv een enorm saai schema, maar het is uiteraard wel effectief. Maar dat gaat eigenlijk zowat elk trainingsschema zijn voor een beginner.

Je kan ook eens naar een “upper lower body split” kijken. Daar ga je ook alle compounds (benchpress, deadlift, squat, overhead press, barbell row) uitvoeren maar het zit (in lijn ogen) gevarieerder en leuker in elkaar.

Niet vergeten dat voeding 80% van het werk is.
    Afgelopen halfjaar +-15kg vermagerd door op voeding te letten, maar nu rustig beginnen met gewichtheffen om men lichaam wat gespierder te krijgen. Qua conditie zit alles wel oké, niet super, maar gewoon goed.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door likes to kill Bekijk bericht
    Hangt er natuurlijk van af wat je goals zijn, maar het is wel een goed programma. Starting Strength vind ik wel net beter omdat je hetzelfde resultaat krijgt maar minder lang in de gym zit.
    Starting Strength ben ik ook al regelmatig tegengekomen, ga me er ook eens wat in verdiepen.

t0tec's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zijn er hier die het stronglifts-programma al gevolgd hebben? Tevreden met de resultaten die je dan had na x-aantal maanden?

Ben het aan overwegen om daarmee te starten, als absolute beginner met gewichtheffen. Of raden jullie me wat anders aan?
    Hier ook beginner. Ik ben er recent enkele weken mee begonnen. Ik vind de app Stronglift 5x5 wel handig om progressie te volgen. Ik vind het wel zoals Carrion zegt een saai programma.
    Nog een nadeel is ik train alleen en het is moeilijk mezelf te beoordelen op de oefeningen of ik het wel juist doe (vorm). Echt resultaten kan ik nog niet zeggen want ik ben er nog pas mee bezig.

Ik dacht mss binnen enkele weken over te gaan naar een PPL schema (push pull legs).

Ik weeg nu 61kg voor 1m73 en ik heb redelijk wat 'skinny fat' (klein buikje). Hopelijk geraak ik er binnen enkele maanden van af. Ik eet nu veel meer gezond. Geen gesuikerde ontbijgranen maar havermout in de ochtend of eieren (af en toe wat spek). Ik eet meer kip, groenten en noten. Ik laat dingen zoals frieten, koeken en cola nu ook links liggen. Af en toe is een biertje/trappist kan ik nog niet laten liggen.

Doel is wel om naar mijn streefgewicht te gaan 69-70kg.

Iemand die een goede camera aanraad om u zelf te filmen in een gym? Ik dacht zo een tripod te kopen om i.c.m smartphone u eigen te filmen.

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Gewoon uw gsm gebruiken.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Ik ben enkele jaren geleden begonnen als absolute beginner met Stronglifts. Toen was dat programma nog aangeraden, maar op Reddit's r/Fitness raden ze het nu af:
    https://thefitness.wiki/faq/starting...t-recommended/

Desondanks vond ik het niet slecht om mee te beginnen, omdat o.a. de app het zo makkelijk maakte qua progressie. Na enkele maanden zat ik wel aan een plafond en daar loopt het programma dan min of meer vast. Had ook last van T-Rex mode.

Je kan altijd https://thefitness.wiki/ eens goed doornemen en bijvoorbeeld beginnen met hun eigen opgestelde routine voor beginners: https://thefitness.wiki/routines/r-f...inner-routine/

Maar zoals eerder al gezegd is voeding 80% van het werk.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jackerath Bekijk bericht
    Ik ben enkele jaren geleden begonnen als absolute beginner met Stronglifts. Toen was dat programma nog aangeraden, maar op Reddit's r/Fitness raden ze het nu af:
    https://thefitness.wiki/faq/starting...t-recommended/

Desondanks vond ik het niet slecht om mee te beginnen, omdat o.a. de app het zo makkelijk maakte qua progressie. Na enkele maanden zat ik wel aan een plafond en daar loopt het programma dan min of meer vast. Had ook last van T-Rex mode.

Je kan altijd https://thefitness.wiki/ eens goed doornemen en bijvoorbeeld beginnen met hun eigen opgestelde routine voor beginners: https://thefitness.wiki/routines/r-f...inner-routine/

Maar zoals eerder al gezegd is voeding 80% van het werk.
    Die programma's zijn goed om de grote compounds, die de belangrijkste oefeningen zijn, er goed in te drillen in principe. Ja, je kan er kritiek op geven dat er niet genoeg volume inzit voor het bovenlichaam, maar een beginner zal daarmee ook kracht en spiermassa winnen, en daarvoor zijn die programma's uiteindelijk opgesteld. Ook is het eerste punt van kritiek te weinig volume voor de borst, mja, uiteindelijk is dat een nogal overrated spiergroep als je kracht wil winnen voor het merendeel van de sporten hé. Vanuit het perspectief van de bodybuilder is het natuurlijk anders, maar ik denk niet dat bv. Rippetoe het zo bekijkt.

Zaken zoals "T-rex mode" vind ik een beetje grappig, aangezien misschien 90% van wat in de gym rondloopt eerder een omgekeerde vorm heeft. Zelf train ik als powerlifter al jaar en dag vooral de drie grote lifts, wat ook meer op het onderlichaam is gericht, maar ik denk nu niet dat ik uit balans ben. Maar uiteraard zit ik aan andere volume's dan SS of SL.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ik heb nu een weekje wat T-Nation gelezen toen ik op de trein zat, en wat erger ik mij toch aan heel die "scene". Dat is echt zo op maat geschreven van de stereotype "big guy" die wat intellectueel wil doen. Natuurlijk zijn dat bijdragen van verschillende schrijvers, waaronder mensen die toch wel iets hebben bewezen zoals Rippetoe, maar wat je toch allemaal leest:

- Artikels over hoe hard je erecties zijn.
    - Een bijdrage van een kerel die een bepaald poedertje van een bepaalde producent aanraadt als ALLERBESTE supplement dat iedereen moet nemen.
    - We komen allemaal vanalles tekort: sporenmetalen, vitaminen, ... Maar...geen nood daar zijn supplementen voor!
    - Artikels die beginnen met een soort van uitleg over hoe spieren werken, wat papers citeren, om dan isolatieoefening 985 als de BESTE te benoemen.
    - Nieuw is altijd beter, dus een hoop artikels die trap bar deadlifts of zercher squats als VEEL BETER benoemen dan de gewone deadlifts en squats die iedereen al jaren doet.

Dat laatste vind ik ook zo een beetje typisch (Amerikaans?). Als je daar een gym binnen gaat zie je elke mogelijke vorm van stretches en exotische bewegingen. Zercher squats zijn gewoon zeer oncomfortabel, en als je er wat over leest is het best mogelijk dat ze je schouders en/of ellebogen beschadigen. Als je gewoon in google intypt "zercher" + "rippetoe", krijg je de volgende parel:
    https://startingstrength.com/resourc...ve-volume.html
    Een hele vraag over hoe Zerchers in te plannen, met dan als droog antwoord van Rippetoe:
    I have no experience with zerchers, and neither should you. They are not an alternative to squats, and they are not good for your elbows. Squat racks are not that exotic, so get some.
    Die trap bar deadlifts zouden dan zaligmakend zijn omdat je een squatbeweging (meer rechtop) kan doen van de grond. Ah, dus eigenlijk een squat maar dan zonder fase waarin je de spieren uitrekt, klinkt dus slechter? Zoek je daarop dan kom je dit filpje van Rippetoe tegen:
    https://www.youtube.com/watch?v=Z94qTzsa-24

Twee oefeningen die dus volgens de huidige mode gewoon zoveel beter zijn, en dan door een andere schrijver op dezelfde site getorpedeerd worden. Soit, moest eens ventileren
    Laatst gewijzigd door Sylverscythe; 3 februari 2020 om 12:15

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    69 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Die indruk krijg ik ook, maar dan zo'n beetje van elke website. Ik heb in het verleden ook enkele artikels gelezen op T-Nation en had dezelfde indruk als u. Iedereen wil er de intellectueel uithangen, en elke week is er een nieuwe oefening die door iedereen aangeraden wordt als dé oefening die je zeker moet doen. Maar zaken zoals T-Nation of bodybuilding.com zijn en blijven in de eerste plaats publicaties die geld moeten verdienen. En op zich is krachttraining op dat vlak echt een slechte sport om over te schrijven.

Je neemt een zwaar gewicht, heft dit enkele keren op en plaatst het terug. Je rust even, en herhaald. Je kan tot in de eeuwigheid schrijven dat voor de overgrote meerderheid de grote compounds voldoende zijn. Maar daar lok je natuurlijk geen lezers mee. En daar zijn velen ook niet in geïnteresseerd. Als het simpel is dan kan het niet werken denken ze. Een barbell squat is te simpel, dat kan toch nooit resultaat geven? Het lichaam zal pas reageren als je die squat op 1 been uitvoert terwijl je op een touw boven brandende kolen uitvoert. Pas dan zal het lichaam reageren!

Nu, als ik dat filmpje van Rippetoe over de trapbar bekijk dan heb ik daar toch ook 2 gedachten over. Langs de ene kant maakt hij een hoop valide punten, de trapbar is dan ook geen vervanging voor de traditionele deadlift. Maar om 'm dan ook te horen zeggen dat de rug niet fragiel is? Als er nu 1 oefening makkelijk voor een rugblessure zorgt dan is het wel de deadlift. Maar het is normaal dat hij een aversie voor die trapbar heeft, het is en blijft in de eerste plaats een powerlifter. Dat zie je ook aan z'n programma, starting strength bevat enkel (of toch zo goed als, ik heb het niet helemaal bekeken) de olymische lifts.
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Die indruk krijg ik ook, maar dan zo'n beetje van elke website. Ik heb in het verleden ook enkele artikels gelezen op T-Nation en had dezelfde indruk als u. Iedereen wil er de intellectueel uithangen, en elke week is er een nieuwe oefening die door iedereen aangeraden wordt als dé oefening die je zeker moet doen. Maar zaken zoals T-Nation of bodybuilding.com zijn en blijven in de eerste plaats publicaties die geld moeten verdienen. En op zich is krachttraining op dat vlak echt een slechte sport om over te schrijven.

Je neemt een zwaar gewicht, heft dit enkele keren op en plaatst het terug. Je rust even, en herhaald. Je kan tot in de eeuwigheid schrijven dat voor de overgrote meerderheid de grote compounds voldoende zijn. Maar daar lok je natuurlijk geen lezers mee. En daar zijn velen ook niet in geïnteresseerd. Als het simpel is dan kan het niet werken denken ze. Een barbell squat is te simpel, dat kan toch nooit resultaat geven? Het lichaam zal pas reageren als je die squat op 1 been uitvoert terwijl je op een touw boven brandende kolen uitvoert. Pas dan zal het lichaam reageren!

Nu, als ik dat filmpje van Rippetoe over de trapbar bekijk dan heb ik daar toch ook 2 gedachten over. Langs de ene kant maakt hij een hoop valide punten, de trapbar is dan ook geen vervanging voor de traditionele deadlift. Maar om 'm dan ook te horen zeggen dat de rug niet fragiel is? Als er nu 1 oefening makkelijk voor een rugblessure zorgt dan is het wel de deadlift. Maar het is normaal dat hij een aversie voor die trapbar heeft, het is en blijft in de eerste plaats een powerlifter. Dat zie je ook aan z'n programma, starting strength bevat enkel (of toch zo goed als, ik heb het niet helemaal bekeken) de olymische lifts.
    Goh waarschijnlijk gezegd vanuit het idee dat als je een deadlift goed uitvoert hij "veilig" is. Waar er dan niet wordt bijgezegd dat je altijd wel eens een niet-perfecte lift uitvoert (bv. wanneer je voor 1RM gaat) en het risico dan wel omhoog gaan. Rippetoe is ook een beetje een grumpy old man of wil dat imago toch cultiveren heb ik de indruk, ik weet niet of hij daarom altijd gelijk heeft. De grap voor mij is gewoon dat daarvan evengoed artikels verschijnen op T-Nation (dat ik hier gebruik als voorbeeld voor heel die sector), soms vlak onder iemand die weer HET alternatief voor de squat heeft gevonden

Maar inderdaad, heel die sector bulkt van dat soort onzin.

AliChemicali's schermafbeelding
    iTrader
    30 (97%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    https://www.9lives.be/forum/varia/11...l#post22252071

Optimum Nutrition Plant Based Protein 2 x te koop.
    StackOverflow Account
    Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a year, but eventually it will subside and something else will take its place. If I quit, however, it lasts forever.

kay-gell's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Goh waarschijnlijk gezegd vanuit het idee dat als je een deadlift goed uitvoert hij "veilig" is. Waar er dan niet wordt bijgezegd dat je altijd wel eens een niet-perfecte lift uitvoert (bv. wanneer je voor 1RM gaat) en het risico dan wel omhoog gaan. Rippetoe is ook een beetje een grumpy old man of wil dat imago toch cultiveren heb ik de indruk, ik weet niet of hij daarom altijd gelijk heeft. De grap voor mij is gewoon dat daarvan evengoed artikels verschijnen op T-Nation (dat ik hier gebruik als voorbeeld voor heel die sector), soms vlak onder iemand die weer HET alternatief voor de squat heeft gevonden

Maar inderdaad, heel die sector bulkt van dat soort onzin.
    Het is inderdaad een beetje de bullshit filteren van die je vind.
    Ik vond blueprint to cut and mass van Arnold altijd wel goede guides eigenlijk van waar je verder kon uitbouwen.
    Dat én wat gezond verstand en je komt al ver imo.

iTrader
    30 (97%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het is lang geleden dat ik nog mijn stats heb gepost ergens:

Voelde mij gans de tijd bloated as fuck, afgevallen van 105 naar 93 kg op 6 maanden en in die tijd ook vegan geworden: geen zuivel, vis, vlees.
    Ik drink 1 dag per week een flesje wijn op bij het eten sinds dat bier mijn darmen upfucked. Voor de rest geen alcohol, frisdrank en alle het voedsel dat ik in me stop is 90% unprocessed. Processed food gaat dan over wraps, noodles, amandel melk (soms maak ik dit zelf maar ben lui).

RAW 1RPM:
    Deadlift: 163 kg
    Bench: 117 kg
    Press: 63kg (standing, strict)
    Squat: 130kg (yes, is zwakker dan de deadlift maar ik heb geen goeie spotter sinds ik op de raarste uren van de dag train dus ik squat maar ik wil niet dood )

2 year goal:
    Deadlift: 180-200 kg RAW
    Bench: 130-140 kg RAW
    Press: 70-80 kg RAW
    Squat: een spotter zoeken maar denk toch 150-160kg

StackOverflow Account
    Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a year, but eventually it will subside and something else will take its place. If I quit, however, it lasts forever.

Pieterjan94's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Vanwaar die copernicaanse omwenteling in je voedselpatroon?

iTrader
    30 (97%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan94 Bekijk bericht
    Vanwaar die copernicaanse omwenteling in je voedselpatroon?
    Ben al jaren voorstander van healthy eating, al jaren ging ik naar een "echte" slager / vis winkel en direct dingen van de boer kopen.

Een maat van mij heeft een high-end restaurant (steak 38 euro, is al redelijk high end IMO) en ging met hem eens mee winkelen.

Blijkbaar koopt die zijn vlees gewoon bij de metro en hij wist te zeggen dat de lokale slager hier ook het meeste van zijn producten koopt.

Hierdoor heb ik vertrouwen verloren in wat zo'n zaken mij aanbieden, plus je weet niet wat voor opspuit, voeder, antibiotica deze dieren krijgen.

In mijn hoofd was het enige alternatief dan plantaardig te gaan eten, Ik weet dat je pesticides enzo hebt maar ik kan moelijk stoppen met eten.
    StackOverflow Account

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AliChemicali Bekijk bericht
    Het is lang geleden dat ik nog mijn stats heb gepost ergens:

Voelde mij gans de tijd bloated as fuck, afgevallen van 105 naar 93 kg op 6 maanden en in die tijd ook vegan geworden: geen zuivel, vis, vlees.
    Ik drink 1 dag per week een flesje wijn op bij het eten sinds dat bier mijn darmen upfucked. Voor de rest geen alcohol, frisdrank en alle het voedsel dat ik in me stop is 90% unprocessed. Processed food gaat dan over wraps, noodles, amandel melk (soms maak ik dit zelf maar ben lui).

RAW 1RPM:
    Deadlift: 163 kg
    Bench: 117 kg
    Press: 63kg (standing, strict)
    Squat: 130kg (yes, is zwakker dan de deadlift maar ik heb geen goeie spotter sinds ik op de raarste uren van de dag train dus ik squat maar ik wil niet dood )

2 year goal:
    Deadlift: 180-200 kg RAW
    Bench: 130-140 kg RAW
    Press: 70-80 kg RAW
    Squat: een spotter zoeken maar denk toch 150-160kg

Met een normaal power rack of andere constructie met safeties heb je geen spotter nodig om te squatten. Verder is ongeveer iedereen zijn deadlift hoger dan zijn squat, op superzwaargewichten op het hoogste niveau (met bijhorende vraagtekens) na.

Ik neem aan dat je stats hoger waren met 105 kg lichaamsgewicht, zo vermageren zal zeker de bench en press wel beïnvloeden?

Ik vind dat je bench uitsteekt trouwens, je squat maar een goede 10 kg meer, deadlift een 45 kg. Misschien meer nadruk op die lifts, als dat je doel zou zijn tenminste?

Regels voor berichten