Pagina 3 van 7 Eerste 1234567 Laatste

Discussie: Zwemmen

Jonas89's schermafbeelding
    iTrader
    139 (99%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Nu een dikke maand bezig (2x/week een uur) en moet zeggen; je voelt de progressie Op naar meer

Zwembril op sterkte gevonden via weblens.be trouwens
    PSN: Jonas89
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Zorba's schermafbeelding
    iTrader
    110 (99%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Begin dit jaar in het buitenland begonnen met elke week te gaan zwemmen, en inderdaad ik stond ervan versteld hoe snel je progressie ziet. Maar crawl zwemmen blijf ik toch moeilijk vinden, mijn ademhaling komt nooit uit (elke 3 slagen) waardoor ik geen 4 lengtes na elkaar kan zwemmen wegens ademnood. Elke 2 slagen is nog erger.
    Ondertussen is het ook wel opnieuw 2 maanden geleden dat ik nog gezwommen heb...
    If I can bicycle, I bicycle.
    12x Sunpower X21-350 + Solaredge 3000 (226°, 50° helling) PVoutput

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Korte vraag voor alle sportieve zwemmers in deze topic.

Ik heb vorig jaar een weddenschap afgesloten op een jawel.. zatte nacht. Ik moet tegen 9 december 2018 een totaal van 4km kunnen zwemmen zonder met 1 voet de grond te raken. Aangezien ik weinig tot nooit zwem en geen techniek heb had ik graag tips/trainingsschema gekregen. En vooral: is dit fysiek mogelijk om hier zo laat nog aan te beginnen.

Over mezelf:
    1m81
    76 kg
    Mountainbike 1×/week (+- 30km)
    Loop 2×/week (+- 10km)
    Zaalvoetbal 1×/week
    Fitness thuis 2x/week

Ik ben geen sportfreak maar ben redelijk in vorm. Hoeveel training heb ik nodig om dit degelijk te doen? En is het misschien handig enkele techniek-lessen te nemen en zo ja: bij wie of waar?

Ik heb zwemgerief gekocht low-budget in decathlon.. miss niet meteen slim om aangenaam te kunnen sporten.

Greetings,
    Marnik

Soler's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SpiritBE Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Korte vraag voor alle sportieve zwemmers in deze topic.

Ik heb vorig jaar een weddenschap afgesloten op een jawel.. zatte nacht. Ik moet tegen 9 december 2018 een totaal van 4km kunnen zwemmen zonder met 1 voet de grond te raken. Aangezien ik weinig tot nooit zwem en geen techniek heb had ik graag tips/trainingsschema gekregen. En vooral: is dit fysiek mogelijk om hier zo laat nog aan te beginnen.

Over mezelf:
    1m81
    76 kg
    Mountainbike 1×/week (+- 30km)
    Loop 2×/week (+- 10km)
    Zaalvoetbal 1×/week
    Fitness thuis 2x/week

Ik ben geen sportfreak maar ben redelijk in vorm. Hoeveel training heb ik nodig om dit degelijk te doen? En is het misschien handig enkele techniek-lessen te nemen en zo ja: bij wie of waar?

Ik heb zwemgerief gekocht low-budget in decathlon.. miss niet meteen slim om aangenaam te kunnen sporten.

Greetings,
    Marnik
    Met schoolslag mss maar crawl niet want daar is techniek belangrijker dan fysieke kracht. Veel succes ermee !
    V!B

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soler Bekijk bericht
    Met schoolslag mss maar crawl niet want daar is techniek belangrijker dan fysieke kracht. Veel succes ermee !
    Hi Soler, bedankt voor je snelle reply. Ik heb inderdaad niet veel techniek en voel dat crawl mij te snel vermoeid. Heb vandaag 100 lengtes gezwommen en voelde mij nog redelijk goed. Verzuring kan natuurlijk in versneld tempo optreden en die extra 60 lengtes zijn niet te onderschatten. Ik overweeg om enkele lessen te nemen om mijn schoolslag techniek toch wat bij te schaven

iTrader
    139 (99%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Je bent zeer sportief, dus moet wel lukken. Schoolslag en traag tempo

iTrader
    139 (99%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Update na 3 maand zwemmen:

Gaat stuk vlotter al (fysiek althans). Ben uiteraard geen pro
    Spieren in mijn schouders, nek, bovenarm, bovenrug zie je (lichtjes) evolueren.

Voor echt te vermageren zou ik elke dag moeten gaan (wat te veel is, 2x per week 1u is perfect) en op mijn voeding letten. Dus op dat gebied blijf ik hetzelfde.
    Maar voor de rest vol ik me fitter en ga ik nog altijd met plezier naar het zwembad
    Laatst gewijzigd door Jonas89; 30 oktober 2018 om 16:53
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Zorba's schermafbeelding
    iTrader
    110 (99%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Kan je niet beter zwemmen combineren met bv fietsen om af te vallen? Zeker als je elke dag gaat zwemmen ga je sowieso meer gewicht in spieren kweken dan je gaat kunnen afvallen, lijkt me.
    If I can bicycle, I bicycle.
    12x Sunpower X21-350 + Solaredge 3000 (226°, 50° helling) PVoutput

iTrader
    139 (99%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zorba Bekijk bericht
    Kan je niet beter zwemmen combineren met bv fietsen om af te vallen? Zeker als je elke dag gaat zwemmen ga je sowieso meer gewicht in spieren kweken dan je gaat kunnen afvallen, lijkt me.
    Ik moet persé niet afvallen, er mag altijd iets af. Maar daarvoor doe ik het niet

BlackOccult's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jonas89 Bekijk bericht
    Update na 3 maand zwemmen
    Goed bezig Jonas!
    Hoe lang is het zwembad waar ge gaat en hoeveel banen doet ge zo? Ik probeerde in het begin op te bouwen door er elke keer een paar meer te doen. Vorig jaar heb ik mijn 'prestaties' bijgehouden met een Moov Now.
    Nu zou ik het na een rustpauze terug willen hervatten, zwemmen is zooo zalig. Ben effe niet mogen gaan omwille van mijn oogoperatie. Bevalt uw zwembril op sterkte? Ik heb eigenlijk nooit last gehad van de combinatie lenzen en zwembril.

Edit: ik zoek wel nog iemand die mij dit kan aanleren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vlekje5 Bekijk bericht
    Iemand hier die zwemt?
    Ik ga in Aarschot en Rotselaar.

Saint's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zwem enkele jaren jaren, 2 à 3 x per week. Van schoolslag zachtjes overgegaan naar crawl. Na wat tijd leer je de regulars kennen en zo zwem ik nu met iemand die triatlons doet en het jaar door traint. Het fijne daar aan is - het gezever tussendoor en - dat hij elke keer een trainingschema bij heeft, wat voor variatie zorgt. Hij logt alles met zijn horloge, dus we weten perfect welke tijden en afstanden we zwemmen.

Qua techniek vraag je best aan iemand on-the-spot. Een redder, club-zwemmer of -coach. Die kan zien wat je "fout" doet en bijsturen. Beter vroeg dan laat, probeer maar eens een gewoonte af te leren.
    Tuimelen is vooral, helemaal tuimelen, rond uw as draaien pas na het afduwen. Uw armen niet gebruiken voor momentum in het draaien, uw armen moeten gestrekt klaar staan voor het afduwen. Leg bijvoorbeeld uw handen op uw dijen voor je tuimelt. Maar again, vraag het aan iemand on-the-spot.

Als je kilometers wil maken aan één stuk is het belangrijk van veel langzaam te zwemmen en korte stukken. Doe wat interval trainingen, waarbij traag, echt traaaaag is en snel echt SNEL. Dan train je uw hartslag omlaag en kan je gecontroleerd lange afstanden zwemmen.

Mijn werkpunt zijn de benen, die gebruik ik (te) weinig en dat is "free speed" .

Ik zwem voor het sportieve aspect. Ik was graatmager en ben dat nog altijd, hehe. Conditie is top.
    When the last light warms the rocks and the rattlesnakes unfold

iTrader
    139 (99%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BlackOccult Bekijk bericht
    Goed bezig Jonas!
    Hoe lang is het zwembad waar ge gaat en hoeveel banen doet ge zo? Ik probeerde in het begin op te bouwen door er elke keer een paar meer te doen. Vorig jaar heb ik mijn 'prestaties' bijgehouden met een Moov Now.
    Nu zou ik het na een rustpauze terug willen hervatten, zwemmen is zooo zalig. Ben effe niet mogen gaan omwille van mijn oogoperatie. Bevalt uw zwembril op sterkte? Ik heb eigenlijk nooit last gehad van de combinatie lenzen en zwembril.

Edit: ik zoek wel nog iemand die mij dit kan aanleren.

Ik ga in Aarschot en Rotselaar.
    25m. Ik heb geen vast schema, ik probeer wel 4x25m ofzo te doen zonder stoppen. Maar zit niet met een vast stramien. Soms eens snel met alle kracht, daarna terug 'traag'. Goh, op een uurke toch tussen de 40-50 denk ik. Er zitten rustpauze's in ook (van een minuutje). Op dat vlak ben ik een beginner hoor Alle tips zijn welkom, zelf qua sportvoeding ervoor want nu eet ik een energybar van isostar ervoor

Ik zou idd eens een goedkope tracker moeten kopen die ik kan syncen met mijn iPhone achteraf, mijn pa zijn Apple Watch ga ik er niet voor lenen
    Draag geen lenzen, dus een zwembril op sterkte was handig. T'is natuurlijk nog niet zoals uw echte bril (waar ik met een cilinder zit) maar zie er toch voldoende mee om te zwemmen

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zwem wel vrij veel, en is ook één van m'n favoriete activiteiten op vakantie. Ga binnenkort paar dagen snorkelen en duiken in Jamaica, Caymaneilanden en Mexico.

Recent deze duikbril gekocht en sluit gewoon niet goed aan rond de neus terwijl ik al langer van dat merk vinnen heb die ik veruit de beste vind die ik al gehad heb. M'n vriendin denkt dat het komt door m'n snor maar heb daar nu eerder nooit problemen mee gehad, heb nu ook geen echte dikke "snor..., zal ze misschien toch maar eens afscheren en terug testen.

Tunturi - Snorkelset - Duikbril met Snorkel - Volwassenen - Blauw
    Had in plaats van de cheapass uit te hangen beter terug een Mares gekocht...

Heb helaas een duidelijk sterker been waardoor ik relatief scheef zwem als ik op volle kracht zwem. Is bij het duiken minder erg omdat je dan toch op en neer beweegt, en niet de typische schoolslag beweging.

Ik doe qua zwemmen wel al héél lang hetzeflde, 10-10-5-5-10-10-5-5, maar track m'n tijd niet.

BlackOccult's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jonas89 Bekijk bericht
    Ik zou idd eens een goedkope tracker moeten kopen die ik kan syncen met mijn iPhone achteraf, mijn pa zijn Apple Watch ga ik er niet voor lenen
    Draag geen lenzen, dus een zwembril op sterkte was handig. T'is natuurlijk nog niet zoals uw echte bril (waar ik met een cilinder zit) maar zie er toch voldoende mee om te zwemmen
    Ik zie deze wel zitten: https://www.coolblue.be/nl/product/8...aluminium.html

iTrader
    139 (99%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BlackOccult Bekijk bericht
    Voor mij moet het niet te duur zijn de tracker, 24/7 heb ik dat toch niet aan. Alleen bij het sporten, dus voor 2 uurtjes per week. Superveel opties heb ik niet die waterdicht zijn

Pagina 3 van 7 Eerste 1234567 Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten