Vlitser's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Voor mijn wedstrijdvoorbereiding (thai boks) was ik de laatste maanden al wat meer aan het lopen.
    Nu met de quarantaine loop ik vaker dan ervoor. Meestal een keer of 2 met mijn vriendin een rustig loop je op haar tempo (5:30) van 5-7 km en dan zelf op mijn eigen tempo ergens tussen de 5 - 10 km.
    De 10km loop ik alleen op +/ 47 min 30, wat zowat mijn stevig tempo is.

Vorige week had ik er wel zin in en wilde verder lopen maar had geen idee waar ik ging uitkomen (wilde toch eens voor de 15km gaan)
    Uiteindelijk gestopt op 20km op 1u42

De eerste 17km ging eigenlijk goed, daar zat ik gemiddeld net onder de 5:00 maar in de laatste 3 km had ik het echt zwaar. Ik was niet echt moe maar het leek alsof ik even rap ging als ervoor maar mijn tempo lag echt wel een pak lager. Bij aankomst voelde ik dan wel dat ik echt moe was.
    Ben wel zeer blij dat ik geen last had van mijn scheenbeenvlies. Daar heb ik soms bij andere (zelfs tragere runs) wat last van maar nu dus totaal niets. Na een patellapees ontsteking die een paar jaar geduurd heeft lijk ik daar ook helemaal van af te zijn.
    Dat stelde me wel gerust dat ik dus echt wel de langere afstanden aankan, al wil ik toch nog voorzichtig blijven.

Nu zou ik toch eens voor de 30km willen gaan op termijn en who knows een marathon. Maar eerst die 30 km dus.
    Ik denk dat dit haalbaar moet zijn als ik af en toe wat langere runs doe als ik alleen ga en die rustigere loopjes met mijn vriendin doe?
    Bijvoorbeeld die 10km optrekken naar 11-12 km en vandaar verder bouw en dan nog eens 20km doen na een paar week? En dan weer wat langere lopen 14-15 erbij steken gevolgd door 21-22km te lopen?
    Ik vind het altijd vreemd om zulke verhalen te horen.
    Allereerst, proficiat, goed gedaan
    maar hoe kan je nu zo snel de 10km lopen (wat 47min30 echt wel al is) en nog nooit 15km gedaan hebben?

30km en marathon moeten zeker wel haalbaar zijn. vooral je duurtraining inderdaad wat testen en uitbreiden. Je lichaam even laten wennen dat lopen ook langer dan 1u duurt en dan komt het goed

Ik ben precies het tegenovergestelde, eerst de afstand en dan het wat sneller maken
    no votes  

kay-gell's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Mentioned
    16 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vlitser Bekijk bericht
    Ik vind het altijd vreemd om zulke verhalen te horen.
    Allereerst, proficiat, goed gedaan
    maar hoe kan je nu zo snel de 10km lopen (wat 47min30 echt wel al is) en nog nooit 15km gedaan hebben?

30km en marathon moeten zeker wel haalbaar zijn. vooral je duurtraining inderdaad wat testen en uitbreiden. Je lichaam even laten wennen dat lopen ook langer dan 1u duurt en dan komt het goed

Ik ben precies het tegenovergestelde, eerst de afstand en dan het wat sneller maken
    Goh ja voor mij is/was lopen niet echt m'n prioriteit. Als ik wat extra aan m'n conditie wilde werken dan pak ik dat er wat bij.
    En conditie heb ik door 3-4 keer per week muay thai en dan nog de fitness dus vandaar dat ik redelijk goed loop.
    En ja na 10km vond ik 't wel goed en in m'n hoofd was dat best een serieuse afstand.

Maar door de quarantaine ben ik vaker gaan lopen en ook af en toe wat rustiger met de vriendin.
    Heb er nu echt wel de fun van ingezien en had toen ik besloot es wa langer te lopen ook echt zin erin.
    Heb alleen gemerkt dat 20km dus niet 2*10 km is

En ja nu lijkt 't mij wel leuk miss ooit es ne marathon te lopen als m'n schenen en knie dat aankon. Doordat ik na die 20km geen last ervan had heeft mij dat wel wat gemotiveerd en daarom es opwerken en kijken wat 't geeft
    no votes  

Vlitser's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
    Goh ja voor mij is/was lopen niet echt m'n prioriteit. Als ik wat extra aan m'n conditie wilde werken dan pak ik dat er wat bij.
    En conditie heb ik door 3-4 keer per week muay thai en dan nog de fitness dus vandaar dat ik redelijk goed loop.
    En ja na 10km vond ik 't wel goed en in m'n hoofd was dat best een serieuse afstand.

Maar door de quarantaine ben ik vaker gaan lopen en ook af en toe wat rustiger met de vriendin.
    Heb er nu echt wel de fun van ingezien en had toen ik besloot es wa langer te lopen ook echt zin erin.
    Heb alleen gemerkt dat 20km dus niet 2*10 km is

En ja nu lijkt 't mij wel leuk miss ooit es ne marathon te lopen als m'n schenen en knie dat aankon. Doordat ik na die 20km geen last ervan had heeft mij dat wel wat gemotiveerd en daarom es opwerken en kijken wat 't geeft
    waarom ook niet!
    als je gevoelige schenen en knieen hebt, zeker niet overdrijven in snelheid bij de langere lopen. rustig opbouwen en vooral genieten van je nieuwe hobby
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

Robin75's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    aangezien ik de komende twee weekends telkens 2 x12u moet werken, was ik vrij vandaag en dus had ik zin in een uitdaging.
    Het was alweer meer dan 3jaar geleden dat ik ng een ultra-afstand had gelopen, dus vandaag wou ik ik er nog eens eentje lopen, int weekend kan ik toch uitrusten.

De loden zon was een interessante aanwezige en wou daarom wel m'n gewicht in de gaten houden.
    Gekozen vr 6 lokale ronden van 10km en na elke ronde zou ik me wegen en wat bijdrinken/eten alsook sowieso 500ml water per ronde meepakken.
    Risico op een 4de rhabdo wou ik echt wel uitsluiten.
    Ben gestart op exact 80kg en na 1 ronde was ik al gezakt naar 79,2 ondanks de 500ml onderweg.
    Dus bijtanken, een stukje rijsttaart erbij en verder met de geit. Behoorlijk pittig parcours met elke ronde 97 hoogtemeters en wat onverharde stroken.
    Ik probeerde elke rond ook manueel mn hartslag te checken op eenzelfde plaats en die bleef de eerste 4 ronden rond de 120 , vrij stabiel.
    Na drie ronden van kledij gewisseld want stond vol met witte zoutstrepen.
    Na 4 ronden een Red Bull en een glas met zout water extra
    Halverwege ronde 5 begon het lastig te worden. Maar bon , 60k was nu eenmaal het doel vr mezelf dus sleepte ik me op weg vr ronde 6. Daarin een paar keer 150m gewandeld want voelde de misselijkheid zwaar opkomen en dat bleek in het verleden een ernstige indicatie te zijn.Toen ik aankwam stond er nog exact 78,0 op de weegschaal, dus 2 kg kwijt en meer dan 2% lichaamsgewicht aan vocht kwijt , ondanks de
    -4 liter water onderweg en na de ronden
    -800ml aquarius
    -250ml Red Bull
    -400ml zout water

van voedsel: klein stukje rijstvlaai, 3 frangipanes en 1 banaan. Geen gels of zelf gemaakte isotone dranken
    In totaal 36 klimmetjes en 580 hoogtemeters

Het heeft me weer bijgeleerd dat ik echt enorm veel vocht verlies, (ok, met dit weer dan nog eens extra veel), op een gewone 10km in de week met 18 graden verlies ik al een kg aan vocht bijna.
    Interessante training, dat zeker; Maar nat totaal iets anders dan een 60k met 10 graden en op een vlak parcours.
    Blessures waarvan ik last had waren vooral heup en het meest de buikspieren, ook wel wat steken ervaren op verschillende plekken.

En extra gebruind verdekke
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Met de ervaring van eergisteren terug 10km gelopen en toch met iets meer vertrouwen wat sneller gegaan. Serieus gezweet!

Zitten wel nog 10 minuten trage opwarming in. Maar blij met weer wat vooruitgang.
    3 leden vonden dit bericht nuttig.  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XtremeSpooky Bekijk bericht
    Begint mij op te vallen dat als hier goedbedoeld advies wordt gegeven dat er toch altijd speciallekes moeten zijn die wat tegendraads willen doen
    Je hebt gelijk. Schenen schoppen was niet de bedoeling, en ook niet tegendraads doen om tegendraads te doen.
    no votes  

Karry98's schermafbeelding
    iTrader
    158 (99%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Mannekes, het ministerieel besluit is gepubliceerd, ik mag naar ons buitenverblijf!!!! Zou zelfs vandaag nog mogen gaan, maar ik moet vrijdag helaas werken. Vrijdagmiddag rond 16u zit ik wel in de Ardennen tot maandagvoormiddag. Wat een ontlading! Ik begin ook al na te denken over wat ik dit weekend ga doen, dat het spectaculair wordt, staat wel vast.

@ Robin: Zeer straf man! Je hebt er wel uw dag uitgekozen om zoiets te doen. Ik ben vandaag rond 17u een uurtje rustig gaan lopen en zweette mij echt te pletter. . Echt knap!
    no votes  

Elendil's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zijn er hier lopers die in een atletiek club zitten?
    Ik heb hier de laatste tijd toch over na gedacht om bij een AC club te gaan. Maar aangezien ik ook nog een beetje aan het herstellen van mijn shin splints, weet ik niet of daar rekening mee gehouden wordt.

Zijn er altijd groepstrainingen bij een atletiek club of is dit individueel per atleet (qua tempo en afstand en dergelijke). En zouden ze ook qua looptechniek trainingen geven of proberen je daarin te begeleiden.
    no votes  

BuYcKi's schermafbeelding
    iTrader
    246 (99%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Proficiat iedereen met de prestaties, Karry98 en Eniac! En sterkte, Picasso123 met de blessure...

Omdat het hier wel al eens over trainingsschema's gaat en zo, dacht ik dat het wel interessant was. Ik ben half per ongeluk op een loopboek gestoten dat ik eigenlijk meteen boeiend vond. De sample was al heel vlug uit, en ik was meteen benieuwd naar meer: 80/20 Running: Run Stronger and Race Faster by Training Slower.

Gaat over iets waar het wel vaker over gaat, dat veel mensen hun loopjes te snel lopen. Maar er staan toch een paar opzienbarende dingen in. Ik ben eigenlijk wel al mee, moet ik zeggen. Gaat over de evolutie van intervaltraining naar 100% trage trainingen, naar nu een 80/20, waarbij 80% van je loopminuten traag moet zijn, en 20 snel. Maar zelfs de trage gaan waarschijnlijk nog iets trager moeten dan je zelf denkt. Omdat het niet de melkzuurdrempel gebruikt, maar de ventilatory threshold. Hoe traag dat dan is, daar zit ik nog niet Heeft iemand het boek (van Fitzgerald) of de methode (van Seiler) hier al gevolgd?
    Ik volg een schema van Polar (10km) en lijkt ook wel naar zoiets te gaan als ik wat reken. Link: https://www.polar.com/sites/default/...mplate_10k.pdf

Ik vind het persoonlijk een beetje traag (waarschijnlijk omdat ik nog niet echt goed getraind ben), maar ik merk wel veel vooruitgang in zone 3-4 atm (bv. mijn hartslag veel meer onder controle, kan hem sneller laten zakken, hogere snelheid met dezelfde hartslag, ...). Dus blijf het toch maar volgen!

PSN: BuYcKi
    no votes  

picasso123's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Allez hup, ik ben er ook weer aan begonnen! Middagloop van 11km vlotjes afgerond vandaag. Basisconditie lijkt nog ok, al is de vorm uiteraard ver weg van de piek eind april
    Soit, ik ben al blij dat ik weer vlot kan lopen, PR's gaan er niet direct inzitten maar maakt me niet zoveel uit.
    Ga nu vooral proberen mijn basis te onderhouden, in de zomer zal het vooral fietsen worden denk ik, dus de volgende doelen zullen voor ergens oktober/november zijn!
    (allez pas op, als ik mij tussendoor eens goed voel zou ik ook nog wel is durven knallen )
    Maak mij gelukkig en luister naar mijn laatste set! (of gewoon naar ze allemaal natuurlijk).
    https://www.mixcloud.com/pablovgd/mi...5-disco-house/
    no votes  

Karry98's schermafbeelding
    iTrader
    158 (99%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Elendil Bekijk bericht
    Zijn er hier lopers die in een atletiek club zitten?
    Ik heb hier de laatste tijd toch over na gedacht om bij een AC club te gaan. Maar aangezien ik ook nog een beetje aan het herstellen van mijn shin splints, weet ik niet of daar rekening mee gehouden wordt.

Zijn er altijd groepstrainingen bij een atletiek club of is dit individueel per atleet (qua tempo en afstand en dergelijke). En zouden ze ook qua looptechniek trainingen geven of proberen je daarin te begeleiden.
    Ik ben zelf sinds enkele maanden aangesloten bij een atletiekclub, maar bij mij was het eigenlijk veel meer voor het sociale aspect dan echt voor de specifieke trainingen en coaching. Om de heel eenvoudige reden dat ik 75% van de tijd toch niet doe wat ze zeggen te doen . Had het op voorhand aangegeven aan de coach dat het zou zo zijn en had er geen probleem mee. Vooral tijdens de sombere wintermaanden vond ik het gewoon aangewezen om 2 avonden in de week met een groep te trainen, zo heb je tenminste een extra motivatie om naar buiten te gaan.

Ik neem aan dat de werking niet overal 100% identiek is, maar bij ons komt het erop neer dat er verschillende groepen zijn met verschillende coaches afhankelijk van het niveau en vooral de afstanden die je zelf wil lopen. De trainingen die ik volg worden meestal in groep gegeven, maar wel altijd met de nodige aandacht voor het individu om uw techniek etc. bij te schaven. Wij zijn bijvoorbeeld meestal met een tiental, waardoor de groep echt niet al te groot is en de trainer u individueel raad kan geven. Het "probleem" waar ik wel mee zit, is dat de beste lopers bij ons zich allemaal concentreren op veel kortere afstanden, 1500mm, 5k tot max 10k. Er zijn eigenlijk geen echt goede marathonlopers waarmee ik mij bijvoorbeeld kan meten. De trainingen van de lopers op de kortere afstand pik ik meestal niet mee omdat die voor mij niet relevant zijn.

Zoals gezegd vind ik vooral het sociale aspect top. Ik zou gewoon eens wat rondhoren bij wat clubs in uw buurt. Ik weet dat het bij ons bijvoorbeeld perfect mogelijk is om een vijftal trainingen mee te volgen zonder u te engageren. Zo kan je aftasten of het iets voor u is.

Nog een paar uur werken en ik ben weg...
    no votes  

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Daarstraks bijna zever. Via de bossen was ik op een aardeweggetje uitgekomen, waar ik regelmatig ga lopen. Maar de eigenaar daarvan had helemaal aan het begin van zijn eigendom, een poort geplaatst. (maar langs de kant vanwaar ik kwam, was dat dan helemaal op het einde). De eigenaar begint ineens te roepen en te tieren, dat ik niet op zijn erf mag komen.

Hij heeft gelijk maar dan moet hij ook aan de andere kant zijn eigendom afspannen (vanwaar ik kwam aan gelopen). Nu had ik +- 2 km gelopen door de bossen en dat aardenweggetje om dan door te krijgen dat daar helemaal op het einde een afgesloten poort staat
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Eindelijk naar de sportdokter gegaan om mijn probleem met tintelende/slapende voeten te laten nakijken.
    Blijkt dat ik verkeerde loopschoenen heb waardoor er teveel druk op een bepaald punt zit.
    Mijn 2 voeten zijn nu volledig ingetapet om die druk te compenseren, ik ben eens benieuwd wat dat morgen gaat geven.
    Stel dat ik nu probleemloos ga lopen ga ik eens goed van mijn gat gaan geven bij Runnerslab.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Gisteren 5km onder de 20min gelopen, exact aan het tempo dat ik iets minder dan 4j geleden liep op de 10k in Hasselt. Sindsdien me meer toegelegd op marathon en ondanks dat mijn conditie een pak beter is als toen; doet het veel meer pijn om diep te gaan.

Vandaag daarom ook nog wat versnellingen gedaan om 2 Strava KOM te nemen en die snelheid terug wat te prikkelen. Nu je moet betalen (voor zeer weinig trainingsinfo, eerder voor het sociale aspect) is er maar 1 manier om je prestaties te zien
    no votes  

-RaZoR-'s schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SilentDeath Bekijk bericht
    Eindelijk naar de sportdokter gegaan om mijn probleem met tintelende/slapende voeten te laten nakijken.
    Blijkt dat ik verkeerde loopschoenen heb waardoor er teveel druk op een bepaald punt zit.
    Mijn 2 voeten zijn nu volledig ingetapet om die druk te compenseren, ik ben eens benieuwd wat dat morgen gaat geven.
    Stel dat ik nu probleemloos ga lopen ga ik eens goed van mijn gat gaan geven bij Runnerslab.
    Ik heb dit ook, maar niet altijd... altijd mijn rechtervoet.

Ik draag nochthans 4E breedte van schoenen waardoor mn voeten veel plaats hebben

Ik heb nu een alternatieve manier voor veters aan te binden gebruikt waardoor er minder druk op de bovenkant van mn voet komt te staan en morgen tijdens mn 10k loopje eens zien hoe het gaat

Het bizarre is dat ik begin mei een halve marathon heb gelopen zonder enige last daarvan en elke keer daarna ne een km of 7 dat mn voet volledig gevoelloos wordt, net of ik met een rubberen voet aan het lopen ben..

Er is niks frustrerender om even te moeten stoppen met lopen omdat je voet gevoelloos wordt terwijl je qua conditie nog vele kilometers kan verder lopen
    no votes  

Regels voor berichten