Dionysus's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik denk dat de meesten die voor een doel trainen impliciet wel de 80/20 regel volgen. Ik volg zelf ook altijd een schema in de aanloop naar de marathon (van Pfitzinger), en dat komt ongeveer op hetzelfde neer. Ik denk dat het ook gewoon onmogelijk is om consistent veel volume te lopen als je die regel niet respecteert. Als ik weken van 100km zou doen en 40% snel zou lopen, dan zou ik snel geblesseerd of uitgeput zijn. Wanneer ik geen schema volg, zoals nu, dan loop ik grotendeels op een makkelijk tempo (4:40/km bij goed weer), en loslopen doe ik rond 5:15/km, soms wat trager afhankelijk van de benen en het weer.

Heel erg proficiat met de marathon Karry! Een heel sterke prestatie, maar ik ben zeker dat je sneller kan. Ik zag op Strava dat je tegen augustus onder 2:55 wil lopen, en het is volgens mij een zekerheid dat je dat kan. Je kan het nu ook al, mits wat beter weer. Zondag was het absoluut geen goed weer om een marathon te lopen. De wind was geen factor, maar het was wel veel te warm. Ik heb vorig jaar twee marathons gelopen waar ik telkens naar mijn beste vermogen heb gepresteerd, en dat was telkens onder de 10 graden. In het najaar hadden we 6 graden, een beetje zon en windstil. Dat is het perfecte weer voor mij. Met weer zoals afgelopen zondag zou ik misschien 10 minuten bij mijn tijd moeten doen, ik kan daar helemaal niet goed tegen.

Daarnaast denk ik dat je nog winst kan halen uit voeding en een betere taper. Je hebt in de twee weken voor de marathon (en zelfs nog de dagen tevoor) iets teveel gedaan volgens mij. Ook al voelden de benen dan al ongelooflijk goed aan (zelfs een lichte taper geeft dat gevoel), het had volgens mij nog beter kan zijn. Ik doe zelf altijd een heel aggressive taper en dat werkt zeer goed voor mij. Tegen de dag van de wedstrijd voel ik me dan altijd enorm sterk. Verder denk ik dat je best toch overweegt om meer voeding in te nemen tijdens de marathon. Met meer voeding kan je vermijden dat je stilvalt in de laatste 10km. Ik neem zelf zo'n 600-700 kcal in tijdens een marathon. Dat is veel, maar ik heb er heel veel baat van. Je kan nog overwegen om vanaf km 20 cafeïnegels te nemen, dat is ook een wondermiddel. Als je niet zo vaak koffie drinkt (zoals ik), dan werkt dat zeer goed.

Succes met de volgende poging op de marathon! Als je een pacer nodig hebt, ik help graag
    no votes  

Robin75's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Karry98 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als debuut op de marathon meteen mikken op sub 3u is wel heel ambitieus , behalve natuurlijk als je al een tijd heel snelle 1/2 marathons loopt of gewoon veel talent hebt, maar dan toch. Super veel succes met de opbouw in ieder geval.

I.v.m. die 80/20 regel, ik wist dat ook wel, maar ik haat het gewoon om mij vast te pinnen aan verplichte nummers, percentages, tijden,... Het is niet omdat je iets niet doet dat je geen kennis hebt van de wetenschap erachter.

Waar ik het overigens wel 100% mee eens ben is het belang van trage loopjes echt traag te maken, iets waar helaas zoveel mensen zich nog steeds aan mispakken. Zelf ben ik de laatste tijd mijn snelle trainingen ook wel echt snel gaan afleggen, in tegenstelling tot vroeger. Ik heb altijd wel veel echt traag gelopen, maar de snelle waren nooit echt snel, dat is nu veranderd. Als ik kijk naar mijn vorderingen was dat geen slecht plan.

Echter ga ik mij nooit vastpinnen aan bepaalde cijfertjes. Ik heb weken dat ik 100% traag loop, andere 60%, enz... Als beginner kan het wel een zekere houvast geven, maar ik vind het veel leuker om zelf ook wat te experimenteren en af te tasten.
    en dit hoor ik dus veel te weinig!

zeker in een wereld waarin ook hobby's gestructureerd dienen te verlopen volgens velen en liefst zo efficiënt mogelijk ook.
    Want ook in jouw hobby dien je te presteren en het onderste uit de kan te halen

Niet dus. We doen nog altijd wat we willen en hoe we het willen als het op hobby's aankomt.
    De kennis erachter vind ik leuk en vaak nuttig, er iets mee doen is iets totaal anders

Daar regeert helaas koning goesting

als ik gisteren een snelle 5 wil lopen doe ik dat, daags na een 30k, omdat ik net daarin die dag zin heb bv
    en dan is snel veel te snel wellicht volgens de schema's
    Meer wedstrijdsimulatie kan je het noemen: snel starten, tempo zoeken, laatste 300m versnellen en bloed in de keel.
    En tijdens lange lopen ga ik tegenwoordig zelfs af en toe op een bank zitten ergens, of wandel ik vele km's.
    Gaat bij mij dit jaar om totale km's en hoogtemeters, met welke snelheid interesseert me niet en heb ook geen enkele wedstrijd op het oog
    2 leden vonden dit bericht nuttig.  

Karry98's schermafbeelding
    iTrader
    158 (99%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
    Ik denk dat de meesten die voor een doel trainen impliciet wel de 80/20 regel volgen. Ik volg zelf ook altijd een schema in de aanloop naar de marathon (van Pfitzinger), en dat komt ongeveer op hetzelfde neer. Ik denk dat het ook gewoon onmogelijk is om consistent veel volume te lopen als je die regel niet respecteert. Als ik weken van 100km zou doen en 40% snel zou lopen, dan zou ik snel geblesseerd of uitgeput zijn. Wanneer ik geen schema volg, zoals nu, dan loop ik grotendeels op een makkelijk tempo (4:40/km bij goed weer), en loslopen doe ik rond 5:15/km, soms wat trager afhankelijk van de benen en het weer.

Heel erg proficiat met de marathon Karry! Een heel sterke prestatie, maar ik ben zeker dat je sneller kan. Ik zag op Strava dat je tegen augustus onder 2:55 wil lopen, en het is volgens mij een zekerheid dat je dat kan. Je kan het nu ook al, mits wat beter weer. Zondag was het absoluut geen goed weer om een marathon te lopen. De wind was geen factor, maar het was wel veel te warm. Ik heb vorig jaar twee marathons gelopen waar ik telkens naar mijn beste vermogen heb gepresteerd, en dat was telkens onder de 10 graden. In het najaar hadden we 6 graden, een beetje zon en windstil. Dat is het perfecte weer voor mij. Met weer zoals afgelopen zondag zou ik misschien 10 minuten bij mijn tijd moeten doen, ik kan daar helemaal niet goed tegen.

Daarnaast denk ik dat je nog winst kan halen uit voeding en een betere taper. Je hebt in de twee weken voor de marathon (en zelfs nog de dagen tevoor) iets teveel gedaan volgens mij. Ook al voelden de benen dan al ongelooflijk goed aan (zelfs een lichte taper geeft dat gevoel), het had volgens mij nog beter kan zijn. Ik doe zelf altijd een heel aggressive taper en dat werkt zeer goed voor mij. Tegen de dag van de wedstrijd voel ik me dan altijd enorm sterk. Verder denk ik dat je best toch overweegt om meer voeding in te nemen tijdens de marathon. Met meer voeding kan je vermijden dat je stilvalt in de laatste 10km. Ik neem zelf zo'n 600-700 kcal in tijdens een marathon. Dat is veel, maar ik heb er heel veel baat van. Je kan nog overwegen om vanaf km 20 cafeïnegels te nemen, dat is ook een wondermiddel. Als je niet zo vaak koffie drinkt (zoals ik), dan werkt dat zeer goed.

Succes met de volgende poging op de marathon! Als je een pacer nodig hebt, ik help graag
    Uw opmerkingen kloppen helemaal. Gezien de omstandigheden heb ik zondag het maximale eruit gehaald. Het klopt absoluut dat het veel te warm was, de zoutafzetting op mijn lichaam was nadien redelijk hallucinant te noemen.... Ook qua calorie intake kan ik veel beter, op dat gebied moet ik zeker nog wat testen, op een trage ultra is dat veel gemakkelijker onder de knie te krijgen.

Mijn taper was er wel min of meer, maar effectief niet zoals ik het voor een wedstrijd zou doen. 7 dagen voor de marathon nog een heel pittige training gedaan in Aarschot en die week nog afgesloten op 125km of zo. De week van de marathon zelf wel nog proper afgebouwd. Echter was het ook maar een solo time trial en geen wedstrijd, ik wilde dus ook niet al te veel afbouwen, bij een volgende poging doe ik dat misschien wel meer.

Bedankt voor het aanbod om te pacen! Daar ga ik misschien nog wel gebruik van maken.
    no votes  

Robin75's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    waarom organiseren jullie niet zelf een poging sub 2u55,3u15 of wat dan ook ? toch ook leuk als je dat met een 5 tal kan doen en er mensen met de fiets mee kunnen. Eén coach en 20 mensen mag ;-)
    Leuk vlak parcours, een datum en vlammen maar, heb je ook een doel
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Wat betreft wetenschap, schema's,...core oefeningen doe ik nooit en stretchen zal ik een paar minuten doen als ik boven de 25 kilometer kom of ik voel dat de spieren wat stram zijn, in de praktijk dus bij 10% van mijn looptochten. Echt traag (trager dan 10 km/h - behalve als er massa's hoogtemeters zijn natuurlijk) loop ik nooit omdat ik het een ambetant gevoel vind. Echt snel loop ik ook nooit, behalve tijdens interval. Maar zo eens 5 of 10 kilometer voluit op training, never happens. 90% van mijn kilometers doe ik aan 10 tot 12 km/h hoewel ik ook 10 kilometer aan 14 km/h kan lopen in wedstrijd.
    Dus: slecht bezig natuurlijk. Potentieel niet volledig benutten, stel u voor wat ik zou kunnen bereiken met een goede coach en discipline. En ik geef u zelf gelijk als je dat zegt. Alleen...als ik het zo moet doen dan smijt ik mijn loopschoenen na een half jaar over de haag. Ik zal nog net mijn record op de 10K verpulverd hebben, maar nog altijd op plaats 68 van 200 deelnemers geëindigd zijn.

Tis een wat groteske voorstelling natuurlijk, maar het fundament klopt wel. Hoe meer iets moet hoe minder graag ik het doe. En bij lopen moet niets. Ik doe een paar keer per maand wat interval omdat dat nog net leuk is. Maar soms sla ik eens een week over als ik geen zin heb. En soms loop ik lange intervallen, meestal korte, hangt af van hoe mijn klak staat. En soms loop ik wat trager, soms sneller, vaak een snelle laatste kilometer, maar daar zit weinig planning in. Heel af en toe zal ik misschien even iets aanhouden wat in de verte op een schema lijkt, maar meer dan een paar weken zal dat nooit zijn.

Om maar te zeggen, je kan op de hoogte zijn van wat zou moeten maar toch beslissen om compleet iets anders te doen...

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    47 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robin75 Bekijk bericht
    en dit hoor ik dus veel te weinig!

zeker in een wereld waarin ook hobby's gestructureerd dienen te verlopen volgens velen en liefst zo efficiënt mogelijk ook.
    Want ook in jouw hobby dien je te presteren en het onderste uit de kan te halen

Niet dus. We doen nog altijd wat we willen en hoe we het willen als het op hobby's aankomt.
    De kennis erachter vind ik leuk en vaak nuttig, er iets mee doen is iets totaal anders

Daar regeert helaas koning goesting

als ik gisteren een snelle 5 wil lopen doe ik dat, daags na een 30k, omdat ik net daarin die dag zin heb bv
    en dan is snel veel te snel wellicht volgens de schema's
    Meer wedstrijdsimulatie kan je het noemen: snel starten, tempo zoeken, laatste 300m versnellen en bloed in de keel.
    En tijdens lange lopen ga ik tegenwoordig zelfs af en toe op een bank zitten ergens, of wandel ik vele km's.
    Gaat bij mij dit jaar om totale km's en hoogtemeters, met welke snelheid interesseert me niet en heb ook geen enkele wedstrijd op het oog
    O, maar het feit dat ik dat boek post of die studies, is helemaal niet omdat ik vind dat een ander het zo moet doen, hoor! Ik ben het namelijk helemaal eens met dat het een hobby is, en "zo efficiënt mogelijk" is dat per definitie een beetje het doel voorbij. En nutteloos. Maar mensen die plafonneren of zelfs blessures oplopen en niet weten waarom, kunnen hier misschien wel iets in zien wat ze nog niet wisten. Of zoals ik, ik vind het gewoon enorm interessant. Zoals ook dat barefoot running. Nog altijd, en hier en daar stop ik er nog zo in. Maar heel kort omdat ik toch bang ben voor van alles

Iedereen is anders natuurlijk, maar ik heb net een duidelijk kader nodig, zodat ik dan mijn hersenen kan afzetten tijdens het lopen. Zoals vandaag, ik ben op goed geluk vertrokken, maar met het idee om dat "trager doen" in de praktijk te brengen. Normaal was het vandaag tempoloop, 50min aan 6:00. In plaats daarvan wou ik in de groene zone blijven, rond 6:30. Een totaal andere route genomen dan normaal en gegaan. Maar dan zit ik in mijn kop te malen: Gaat dit te snel? Kom ik wel juist uit? Ga ik niet te lang weg zijn? Misschien langs hier, of hier. Beetje doortrekken om op tijd te zijn... Dan is de fun er snel af Als ik op voorhand weet wat ik ga doen en waar, is het meer zen voor mij.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Net zoals eniac gisteren toch nog gaan lopen. Voor het eerst anderhalf uur gelopen aan een stuk, afgeklokt op 14km! Dus een traag loopje maar ben er wel trots op. De warmte speelde me ook wel wat parten.

Karry98's schermafbeelding
    iTrader
    158 (99%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Mensen met een tweedeverblijf mogen weer naar hun tweede verblijf gaan. Den deze vertrekt vrijdagmiddag naar de Ardennen. Het gevoel dat ik nu ervaar komt volgens mij overeen met een quadrupel orgasme, geroepen van blijdschap in de wagen.

Peace out.

Edit: Blijkbaar wel nog onduidelijkheid over de startdatum van de maatregel, maar nu kunnen ze mijn kloten kussen. Jambon zegt dat het mag, maar die Waalse zeug zegt dat het “op korte termijn” zal mogen. Ik ga gewoon.
    Laatst gewijzigd door Karry98; 20 mei 2020 om 15:48

kay-gell's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Mentioned
    16 Post(s)
    Voor mijn wedstrijdvoorbereiding (thai boks) was ik de laatste maanden al wat meer aan het lopen.
    Nu met de quarantaine loop ik vaker dan ervoor. Meestal een keer of 2 met mijn vriendin een rustig loop je op haar tempo (5:30) van 5-7 km en dan zelf op mijn eigen tempo ergens tussen de 5 - 10 km.
    De 10km loop ik alleen op +/ 47 min 30, wat zowat mijn stevig tempo is.

Vorige week had ik er wel zin in en wilde verder lopen maar had geen idee waar ik ging uitkomen (wilde toch eens voor de 15km gaan)
    Uiteindelijk gestopt op 20km op 1u42

De eerste 17km ging eigenlijk goed, daar zat ik gemiddeld net onder de 5:00 maar in de laatste 3 km had ik het echt zwaar. Ik was niet echt moe maar het leek alsof ik even rap ging als ervoor maar mijn tempo lag echt wel een pak lager. Bij aankomst voelde ik dan wel dat ik echt moe was.
    Ben wel zeer blij dat ik geen last had van mijn scheenbeenvlies. Daar heb ik soms bij andere (zelfs tragere runs) wat last van maar nu dus totaal niets. Na een patellapees ontsteking die een paar jaar geduurd heeft lijk ik daar ook helemaal van af te zijn.
    Dat stelde me wel gerust dat ik dus echt wel de langere afstanden aankan, al wil ik toch nog voorzichtig blijven.

Nu zou ik toch eens voor de 30km willen gaan op termijn en who knows een marathon. Maar eerst die 30 km dus.
    Ik denk dat dit haalbaar moet zijn als ik af en toe wat langere runs doe als ik alleen ga en die rustigere loopjes met mijn vriendin doe?
    Bijvoorbeeld die 10km optrekken naar 11-12 km en vandaar verder bouw en dan nog eens 20km doen na een paar week? En dan weer wat langere lopen 14-15 erbij steken gevolgd door 21-22km te lopen?
    no votes  

kimme1975's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het horrorseizoen voor vele lopers is aangebroken.. lees warmte, hitte... Gisteren 15km gelopen.. Tot km 11 ging alles prima aan een zeer rustig tempo pace 5.35.. plots geen lucht meer en alle energie volledig weg. Mijn plan was om een halve marathon te lopen maar wijselijk op tijd gestopt omdat ik letterlijk aant overhitten was.. Die warmte is toch echt wel een sluipmoordenaar, zeker als je veel zweet en er niet tegenkan..

Mijn conditie is sinds een maand écht top maar lijkt nu toch stilletjes te dalen.. de piek is gepasseerd vermoed ik.. dit in combinatie met het zomerseizoen in zicht. Nu heel wat rustiger aan zodat ik terug met hoogvorm het najaar vanaf september/oktober kan aanvatten..
    Hack & slash hell yeah!!

PSN: kimme1975
    Xbox Live: kimme1975
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    80/20...doen ze in het wielrennen al decennia - en dan komen de veldrijders die 30/70 trainen (want ze moeten het toch maar een uur volhouden op wedstrijd) en ze knallen iedereen naar huis op de weg.

moraaltje: er bestaan minstens zoveel studies die de 80/20 met grond gelijk zullen maken dan dat er de studie zullen ondersteunen.

Ik haalde het beste resultaat (nooit echt heel veel gelopen, een 300-400km/jaar max) met:

- altijd tempo, z3 of z4 (mijn 10k pace is ongeveer 4:30 en ik loop nooit trager dan 5:00, ook niet op 20k runs)
    - om de 5 trainingen eens intervallen, eerder fartlek, tussen 4:00 en 4:50

Trager lopen voelt zo onnatuurlijk aan dat ik mijn natuurlijke loopstijl helemaal niet kan vasthouden.
    (daarnet eens een run aan 5:20 gedaan - dat is oprecht veel lastiger voor mij dan 4:45)

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Karry98 Bekijk bericht
    Mensen met een tweedeverblijf mogen weer naar hun tweede verblijf gaan. Den deze vertrekt vrijdagmiddag naar de Ardennen. Het gevoel dat ik nu ervaar komt volgens mij overeen met een quadrupel orgasme, geroepen van blijdschap in de wagen.
    Ik heb in mijn jonge jaren ooit eens 3x een orgasme gekregen achter elkaar (Je wil je limieten wel eens checken hé). Na de 2de keer was het al met de krampen op. De 3de was héél erg PIJNLIJK! Dat was echt niet meer leuk eigenlijk.

Dus ik begrijp niet goed hoe jij er 4 achter elkaar kan krijgen, ook daar klop je mij in

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poeperman2 Bekijk bericht
    80/20...doen ze in het wielrennen al decennia - en dan komen de veldrijders die 30/70 trainen (want ze moeten het toch maar een uur volhouden op wedstrijd) en ze knallen iedereen naar huis op de weg.

moraaltje: er bestaan minstens zoveel studies die de 80/20 met grond gelijk zullen maken dan dat er de studie zullen ondersteunen.

Ik haalde het beste resultaat (nooit echt heel veel gelopen, een 300-400km/jaar max) met:

- altijd tempo, z3 of z4 (mijn 10k pace is ongeveer 4:30 en ik loop nooit trager dan 5:00, ook niet op 20k runs)
    - om de 5 trainingen eens intervallen, eerder fartlek, tussen 4:00 en 4:50

Trager lopen voelt zo onnatuurlijk aan dat ik mijn natuurlijke loopstijl helemaal niet kan vasthouden.
    (daarnet eens een run aan 5:20 gedaan - dat is oprecht veel lastiger voor mij dan 4:45)
    Als je al wat jaren loopervaring hebt dan heb je zelf al wel wat kennis van je eigen lichaam en kan je de literatuur combineren met eigen wijsheid.

Sommigen op het forum zijn echter nieuw in het loopgebeuren, en dan kan je mijn inziens toch beter als advies geven om 80/20 te trainen dan 30/70, en ook dat McDo niet de standaard loopvoeding is bvb.
    Begint mij op te vallen dat als hier goedbedoeld advies wordt gegeven dat er toch altijd speciallekes moeten zijn die wat tegendraads willen doen

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Plus de meeste regeltjes gelden in mindere mate of soms helemaal niet voor een topsporter of een genetisch toptalent hé.
    Die mogen soms al héél véél fout doen en/of trainen, voordat je dit ziet in hun resultaten ..

Plus die 80/20 regel is ook maar een leiddraad hé. Dat is ook zo met de formule van Karvonen. Mijn lactaattesten vertellen mij trouwens (Ik heb dat al eerder gezegd)
    dat die formule helemaal fout is voor mij persoonlijk, mijn werkelijke waarden zijn helemaal anders ..

Wil je zeker weten wat werkt voor jou dan moet je continue testen doen en de uitslagen daarvan vergelijken, maar dan ben je professioneel bezig.
    Laatst gewijzigd door makila; 20 mei 2020 om 19:07

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Maar het is wel een mooi begin en als het kans op blessures bij nieuwe lopers kan verkleinen... Ik ken er niet veel die geblesseerd geraken van trager te lopen. Van te snel en te rap op te bouwen daarentegen..

Regels voor berichten