iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb een schema voor de 5km sneller te lopen aangemaakt op polar. Ik heb al 1 interval training gedaan dat beviel me wel goed, maar nu moet ik ook rustig joggen dat wil zeggen een half uur in zone 2. Maar dan moet ik bijna wandelen om niet uit die zone te komen.. Moet ik daar echt goed op letten? Of maakt het niet zoveel uit als ik nu gewoon een half uur jog in zone 3/4 ?

Karry98's schermafbeelding
    iTrader
    158 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door martijn10 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik heb een schema voor de 5km sneller te lopen aangemaakt op polar. Ik heb al 1 interval training gedaan dat beviel me wel goed, maar nu moet ik ook rustig joggen dat wil zeggen een half uur in zone 2. Maar dan moet ik bijna wandelen om niet uit die zone te komen.. Moet ik daar echt goed op letten? Of maakt het niet zoveel uit als ik nu gewoon een half uur jog in zone 3/4 ?
    Ik ben slechts een trage ultraloper en werk niet meer met schema’s dus misschien niet de meest aangewezen persoon om u te helpen, maar ik ga toch een poging wagen .

Eerst en vooral: Bedoel je dat je 30min moet lopen in zone 2 net na uw intervalsessie of is dit een alleenstaande training op een aparte dag? Als het net na uw sessie is, lijkt het mij wel mogelijk dat uw hartslag wat hoog blijft en dat je daarom lijkt te moeten wandelen. Dat zou verklaren waarom je bijna moet wandelen, dan zou ik er niet echt mee inzitten en gewoon proberen in die zone te blijven als cooldown. Als het een aparte training is, lijkt mij dat echt vreemd, dat je bijna moet stappen. Is het misschien mogelijk dat je nog niet veel loopkilometers achter de kiezen hebt en dat je daarom zo’n hoge hartslag hebt? Afhankelijk van de meetwijze (pols of borst) kan er wel wat speling op zitten, maar als je bij het joggen al in zone 3 of 4 zit, lijkt er mij toch iets niet ok. Uiteraard ook belangrijk hoe uw gevoel is, voelt dat zwaar aan? Kan je nog praten? Enz...

Nogmaals, eigenlijk zouden we wat meer info moeten hebben. Maar ik zou denken dat je mogelijk te snel bent gestart met echt snel te willen lopen, misschien is het beter om eerst uw basis te verbreden.

Er zijn voorstanders en tegenstanders van het lopen op hartslag, ik vond het bij aanvang zelf super om dat als houvast te hebben. Echter vind ik wel dat je het dan ook echt moet volgen, dus niet forceren en gerust traag durven lopen.

Geef gerust wat meer info en feedback en dan kom ik er met plezier op terug.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Karry98 Bekijk bericht
    Ik ben slechts een trage ultraloper en werk niet meer met schema’s dus misschien niet de meest aangewezen persoon om u te helpen, maar ik ga toch een poging wagen .

Eerst en vooral: Bedoel je dat je 30min moet lopen in zone 2 net na uw intervalsessie of is dit een alleenstaande training op een aparte dag? Als het net na uw sessie is, lijkt het mij wel mogelijk dat uw hartslag wat hoog blijft en dat je daarom lijkt te moeten wandelen. Dat zou verklaren waarom je bijna moet wandelen, dan zou ik er niet echt mee inzitten en gewoon proberen in die zone te blijven als cooldown. Als het een aparte training is, lijkt mij dat echt vreemd, dat je bijna moet stappen. Is het misschien mogelijk dat je nog niet veel loopkilometers achter de kiezen hebt en dat je daarom zo’n hoge hartslag hebt? Afhankelijk van de meetwijze (pols of borst) kan er wel wat speling op zitten, maar als je bij het joggen al in zone 3 of 4 zit, lijkt er mij toch iets niet ok. Uiteraard ook belangrijk hoe uw gevoel is, voelt dat zwaar aan? Kan je nog praten? Enz...

Nogmaals, eigenlijk zouden we wat meer info moeten hebben. Maar ik zou denken dat je mogelijk te snel bent gestart met echt snel te willen lopen, misschien is het beter om eerst uw basis te verbreden.

Er zijn voorstanders en tegenstanders van het lopen op hartslag, ik vond het bij aanvang zelf super om dat als houvast te hebben. Echter vind ik wel dat je het dan ook echt moet volgen, dus niet forceren en gerust traag durven lopen.

Geef gerust wat meer info en feedback en dan kom ik er met plezier op terug.
    Oké het gaat dus over een aparte sessie, half uur joggen in zone 2. Ik heb ondertussen toch al wel wat kilometers gelopen maar dan vooral met voetbal, mijn PR is nu 5 km op 24:30 en dat wou ik graag verbeteren vandaar dat ik achter een schema gezocht heb.
    Mijn standaard hartslag is inderdaad wel best hoog, als ik heel rustig jog of eigenlijk bijna snelwandel waarvan ik het gevoel heb dat ik dat echt 20 km kan volhouden, dan zit mijn hartslag al aan 110 (volgens polar is dat nog net zone 2). Maar als ik normaal 5 km ga lopen op mijn tempo (ik loop me altijd stikkapot) dan loop ik constant tussen zone 4 en 5 (gem hartslag ongeveer 150).
    Mijn hartslagmeter zit gewoon in mijn horloge rond de pols dus, misschien dat die inderdaad niet helemaal correct is ? Ofwel heb ik gewoon een hoge hartslag met fietsen heb ik ooit een uur aan 165-170 hartslagen gereden volgens mijn horloge.
    Laatst gewijzigd door martijn10; 29 maart 2020 om 22:37

iTrader
    158 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Oké het gaat dus over een aparte sessie, half uur joggen in zone 2. Ik heb ondertussen toch al wel wat kilometers gelopen maar dan vooral met voetbal, mijn PR is nu 5 km op 24:30 en dat wou ik graag verbeteren vandaar dat ik achter een schema gezocht heb.
    Mijn standaard hartslag is inderdaad wel best hoog, als ik heel rustig jog of eigenlijk bijna snelwandel waarvan ik het gevoel heb dat ik dat echt 20 km kan volhouden, dan zit mijn hartslag al aan 110 (volgens polar is dat nog net zone 2). Maar als ik normaal 5 km ga lopen op mijn tempo (ik loop me altijd stikkapot) dan loop ik constant tussen zone 4 en 5 (gem hartslag ongeveer 150).
    Mijn hartslagmeter zit gewoon in mijn horloge rond de pols dus, misschien dat die inderdaad niet helemaal correct is ?
    Eerst en vooral: U elke keer “stikkapot” lopen is geen goed idee, af en toe mag je uiteraard diep gaan, maar als je systematisch wil pushen pleeg je roofbouw op uw lichaam. Daar dus zeker mee oppassen, het is geen enkel probleem om traag te lopen.

Hartslagmeting aan de pols is niet altijd super precies, maar afhankelijk van het model is het bij constante inspanningen meestal toch redelijk goed. Ik vind het wel vreemd dat je bij een hartslag van 150 al in zone 4 zit. Een hartslag van 150 is niet laag, maar nu ook weet niet extreem, om dan al in zone 4 te zitten vind ik wel straf. Ik weet niet hoe Polar uw zones bepaalt, maar dan lijkt het mij dat uw zone 2 al stopt aan 130 of zo. Dan begrijp ik dat je het moeilijk hebt om in die zone te blijven. Waarschijnlijk is uw maximum hartslag vastgelegd door Polar relatief laag en zijn daarom uw zones zo ingedeeld.

Uiteraard speculatie omdat ik het niet met zekerheid kan zeggen. Als tips: 1) Loop u zoals gezegd niet altijd stikkapot 2) Probeer eens gewoon ik volzinnen te praten tijdens een training die je in zone 2 hoort te doen. Wel zien dat je effectief luidop spreekt, dan eens kijken of dat vlot lukt zonder buiten adem te komen. Lukt dat, dan zal je wel goed zitten. 3) Er is helemaal niets mis met traag lopen. Ik deed het in het begin altijd en 1 van mijn gouden regels is nog altijd: Trage loopjes moeten echt traag zijn en snelle loopjes echt snel. Al is bij mij tegenwoordig alles traag .

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ja probleem is dat ik traag lopen zo saai vind , maargoed ik zal ook eens bij mijn instellingen op polar kijken of ik daar nog iets kan terugvinden van hartslag.

iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik denk dat je basis gewoon nog niet breed genoeg is.
    Welke pols heb je in rust en welke is uw max? Dan kan je ongeveer zelf uw zones nakijken.

En zoals Karry zegt, rustige loopjes = makkelijk kunnen praten en amper moe toekomen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Robin75's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    ik heb nooit schema's gevolgd. In mijn eerste loopjaar liep ik zo'n 40km/week
    Pas in mijn derde jaar begon ik de tijden te lopen die ik nu nog loop.
    Gewoon door veel km's te lopen, en dat consequent te doen. Wat ik wel vaak deed, was 4 x1km of 8 x 500m, maar dat zal dan wel weer veel te vlug zijn (zo goed als 100% inspanning steeds), een keertje een lange loop( toen was dat 17km vr mij) , en die 'interval' en 'lange loop' niet daags na elkaar. vr de rest vulde ik m'n tijd met 5 tot 12km lopen aan allerlei snelheden, zal meestal rond de 12 a 13/u gelegen hebben. Maar echt traag lopen heb ik nooit gedaan, dat was gewoon te saai.

Maar goed , ik deed dus maar wat. En eens ik wekelijks wedstrijden begon te lopen, bleef dat niveau wel aanwezig. Heb ook al een jaar gewoon geen interval getraind, wel altijd 20k aan 12 a 13/u maar wel elk weekend weer dat wedstrijdje, en ook in dat jaar liep ik dezelfde tijden.

Motivatie is ook altijd anders: eerst wou ik eens op een podium, dan wou ik winnen, dan weer wou ik plots een ultraloop lopen, wat later lange trails, en nu ligt de motivatie in het behalen van een max aantal km in een jaar

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robin75 Bekijk bericht

Maar goed , ik deed dus maar wat. En eens ik wekelijks wedstrijden begon te lopen, bleef dat niveau wel aanwezig. Heb ook al een jaar gewoon geen interval getraind, wel altijd 20k aan 12 a 13/u maar wel elk weekend weer dat wedstrijdje, en ook in dat jaar liep ik dezelfde tijden.
    Ik heb het in het verleden als een gezegd en ik zal het nu nog eens herhalen.

Uw situatie en genetica valt niet te vergelijken met de doorsnee persoon. Ik zei het toen al en nu nog maar eens. Er mag een tractor over uw voet rijden, dan nog loop je vlot onder de 20min op 5km. Je mag uw lichaam tot de limiet pushen elke keer opnieuw, de volgende dag ontwaak je en doe je het opnieuw.

Uw belastbaarheid is zo gigantisch hoog dat je weinig rekening moet houden met wat nog. Je mag doen en laten wat je wilt, en je mag eten en drinken wat je wilt. Uw lichaam blijft presteren en geeft er nooit de brui aan.

Als een normaal persoon dat doet, hij houdt dat geen week vol. Daarom dat ik uw input dus ook heel erg apprecieer, maar dit dient gekaderd te worden en vooral niet als algemeen advies gevolgd te worden.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ja probleem is dat ik traag lopen zo saai vind , maargoed ik zal ook eens bij mijn instellingen op polar kijken of ik daar nog iets kan terugvinden van hartslag.
    Ik snap je volledig -> na een operatie met 3 maand stilliggen moest ik ook terug van 0 beginnen en dan moet je start-to-run-gewijs terug lopen/stappen/lopen/stappen en als je gewoon bent om marathons te lopen dan voelt dat redelijk belachelijk aan.

maar het goede nieuws is: je verlaagt je hartslag op die manier wel snel en dat stappen ga je snel achterwege kunnen laten, zeker als je al sportief bent!

Probeer gewoon niet de fout te maken die zovele lopers maken en die hun trage loopjes véél te snel doen: je moet echt wel trainingen kunnen doen aan een HS=130 bvb.
    Doe anders het volgende eens op een baan waar je verlichtingspalen hebt: 2 palen lopen, 2 stappen, daarna 3 lopen, 2 stappen, dan 2 lopen, 1 stappen, enz -> en telkens zorg je ervoor dat je voldoende lang stapt om je hartslag terug te laten zakken tot pakweg 120-130.

Verder ook in het achterhoofd houden dat een aantal glazen alcohol de avond voordien gemakkelijk een 5 à 10 hartslagen verschil kunnen geven de volgende dag

Koone's schermafbeelding
    iTrader
    35 (97%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ook hier eerste halve marathon gelopen, eerste 'major' doelstelling behaald. Tijd was ook nog top voor mij persoonlijk, 1u43min (tempo 4:55).
    Begonnen begin oktober vorig jaar, maar hard gefocust op het tempo te kunnen behouden (altijd rond de 5:00).

Dacht vandaag toch een rustdag in te lassen, maar benen voelen goed aan dus ik denk dat ik een rustig loopje ga doen (6km op 35min ofzo) om wat los te lopen, kwestie van toch weer iets gedaan te hebben.

Volgende doelstelling: 5km op 20min, dat wordt nog een serieuze uitdaging merk ik. :-)
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

SteakFriet's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koone Bekijk bericht
    Ook hier eerste halve marathon gelopen, eerste 'major' doelstelling behaald. Tijd was ook nog top voor mij persoonlijk, 1u43min (tempo 4:55).
    Begonnen begin oktober vorig jaar, maar hard gefocust op het tempo te kunnen behouden (altijd rond de 5:00).

Dacht vandaag toch een rustdag in te lassen, maar benen voelen goed aan dus ik denk dat ik een rustig loopje ga doen (6km op 35min ofzo) om wat los te lopen, kwestie van toch weer iets gedaan te hebben.

Volgende doelstelling: 5km op 20min, dat wordt nog een serieuze uitdaging merk ik. :-)
    Proficiat, toch leuk zo een doelstelling te halen. U tempo is wel serieus pak hoger, een eerste halve op 1u43 lijkt me bijzonder snel. Ik heb er 2u13min overgedaan, ik heb me wel expres op een trager tempo gehouden omdat ik anders schrik had het niet te halen Achteraf gezien kon het iets vlotter ma bon dat was men doel niet. Straf alleszins die tijd van u, en toch op een 5tal maand.

Koone's schermafbeelding
    iTrader
    35 (97%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SteakFriet Bekijk bericht
    Proficiat, toch leuk zo een doelstelling te halen. U tempo is wel serieus pak hoger, een eerste halve op 1u43 lijkt me bijzonder snel. Ik heb er 2u13min overgedaan, ik heb me wel expres op een trager tempo gehouden omdat ik anders schrik had het niet te halen Achteraf gezien kon het iets vlotter ma bon dat was men doel niet. Straf alleszins die tijd van u, en toch op een 5tal maand.
    Ben van in 't begin heel hard gefocust op het tempo, 5:00 altijd zowat als richtlijn gehad. Liep eerst amper 5km maar altijd wel op dat tempo, ongeveer. Traagste run sinds het begin is aan 5:15.. Dat maakt het wat eenvoudiger voor mijzelf, maar is weer ieder voor zich. Ik heb heel veel moeilijkheden met op HR te lopen en bvb. tragere toertjes te doen, omdat ik dit tempo goed ken.
    Average HR gisteren was 153 trouwens, wat voor mijn leeftijd (31) ook vrij goed is denk ik.

Maar het is opvallend hoe 'vlot' het gaat, en ik ben dan nog roker ook. Wel dé moment om daar eens mee te stoppen nu..

Als er gisteren wat minder tegenwind was op bepaalde stukken had tijd nog ietsje strakker gekunnen, zeker die laatste 3km waar ik echt continu wind van voren had.

iTrader
    158 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Ik vind traag lopen nog net zo leuk, wat rondkijken naar de vogeltjes en beekjes is toch zo plezant . Zal wel ook de aard van een trailloper zijn, gewoon genieten van het buiten zijn. Mijn leukste training van de afgelopen weken was bijvoorbeeld hands-down de 40km die ik heb gelopen met Vlitser. Gewoon nooit kijken naar het tempo en de tijd nemen om de natuur in u op te nemen. Uiteraard is dat wel een pak gemakkelijker in Stavelot bijvoorbeeld dan ergens in een saaie omgeving.

Vandaag heb ik zelf ook nog eens min of meer doorgeduwd. Na het werk vertrokken voor een rustig loopje van 17km (voor de lockdown challenge). Na 10 minuten echter een monumentale bui te verwerken gekregen (hagel, regen en wind). Om niet onderkoeld te geraken dan maar beslist om te versnellen, toen de regen was gestopt gewoon blijven gaan. 17,5km gelopen aan 4:14 gemiddeld, Zonder mijn tragere eerste kilometers had ik wel rond de 4:10 kunnen draaien als ik had gewild. Wel tevreden met het tempo, zeker als je rekening houdt met het feit dat ik al 17 dagen zonder rust loop met weken van 166km en 235km.

Vlitser's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Karry98 Bekijk bericht
    Ik vind traag lopen nog net zo leuk, wat rondkijken naar de vogeltjes en beekjes is toch zo plezant . Zal wel ook de aard van een trailloper zijn, gewoon genieten van het buiten zijn. Mijn leukste training van de afgelopen weken was bijvoorbeeld hands-down de 40km die ik heb gelopen met Vlitser. Gewoon nooit kijken naar het tempo en de tijd nemen om de natuur in u op te nemen. Uiteraard is dat wel een pak gemakkelijker in Stavelot bijvoorbeeld dan ergens in een saaie omgeving.

Vandaag heb ik zelf ook nog eens min of meer doorgeduwd. Na het werk vertrokken voor een rustig loopje van 17km (voor de lockdown challenge). Na 10 minuten echter een monumentale bui te verwerken gekregen (hagel, regen en wind). Om niet onderkoeld te geraken dan maar beslist om te versnellen, toen de regen was gestopt gewoon blijven gaan. 17,5km gelopen aan 4:14 gemiddeld, Zonder mijn tragere eerste kilometers had ik wel rond de 4:10 kunnen draaien als ik had gewild. Wel tevreden met het tempo, zeker als je rekening houdt met het feit dat ik al 17 dagen zonder rust loop met weken van 166km en 235km.
    of natuurlijk door het super gezelschap hé
    Nee idd, was een pure ontspannen loop. Totaal niet bezig zijn met de horloge en gewoon gaan.
    En de laatste tijd als je buiten bent en je ziet andere mensen krijg ik al van zelf een afkeer, is toch niet helemaal hetzelfde ontspannen gevoel als vroeger.

Vandaag een heuvelinterval gedaan, zijn toch niet de leukste trainingen vind ik hoor.
    Maar ze gingen wel verbazend sneller dan vroeger, de hoogtemeters in het begin van het jaar hebben me toch al iets sterker gemaakt.
    Tijd om dit nu terug voort te zetten

iTrader
    158 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vlitser Bekijk bericht
    of natuurlijk door het super gezelschap hé
    Nee idd, was een pure ontspannen loop. Totaal niet bezig zijn met de horloge en gewoon gaan.
    En de laatste tijd als je buiten bent en je ziet andere mensen krijg ik al van zelf een afkeer, is toch niet helemaal hetzelfde ontspannen gevoel als vroeger.

Vandaag een heuvelinterval gedaan, zijn toch niet de leukste trainingen vind ik hoor.
    Maar ze gingen wel verbazend sneller dan vroeger, de hoogtemeters in het begin van het jaar hebben me toch al iets sterker gemaakt.
    Tijd om dit nu terug voort te zetten
    Haha, het gezelschap was inderdaad ook top hoor!

Als je echt sterker wil worden is het effectief wel belangrijk om af en toe ook eens wat tempoversnellingen te implementeren, kwestie van niet vast te roesten.

Door het feit dat ik nu de hele tijd lokaal moet lopen heb ik wel al wat toffe paden en plekjes gevonden bij mij in de buurt, toch aangenaam verrast om eerlijk te zijn. Heb hier in de buurt zelfs een mini bult gevonden waar ik 1 van de dagen ook eens wat versnellingen op ga testen. Kwestie van toch wat in vorm te blijven.

Regels voor berichten