iTrader
    20 (100%)
    Voor de eerste keer in 4 maand mogen lopen weliswaar maar 20 minuten minuut stappen/minuut lopen, dus 2 km in totaal, maar toch content dat ik eindelijk wat mocht doen

Zat met een spierscheur in de kuit van een goeie 3,5 cm en dan nog een patellapeesontsteking erbovenop. Beide echter goed hersteld, dus nu langzaam weer opbouwen

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3445255/

Daarbij lijkt het mij logisch dat de basis van een blessure te zoeken valt in een gestoorde beweging. Een spier niet die geprikkeld wordt zal ook niet onsteken. Die prikkeling die ontstaat uit een frictie, torsie of extensie.

https://today.oregonstate.edu/news/%...k-some-runners

Zoals je kan lezen is het dus altijd te herleiden naar een storing van de beweging. Maar er is een verschil tussen schoenen zijn van geen belang en kunnen niet blessurepreventief werken. Een schoen moet net die natuurlijke beweging overbrengen moet net die impact dempen.

https://www.sciencedirect.com/scienc...68003314000333

Zo lees je dat er een link is tussen de correcte techniek, en houding. En het correcte schoeisel om deze beweging te ondersteunen en impact te dempen. Een schoen is geen schoen. Een schoen moet dezelfde eigenschappen hebben op km 1 als op km 20.

Is er marketing? Uiteraard. Een schoen gaat niet uw techniek verbeten. Maar het lijkt mij ook logisch dat evidente zaken geen onderzoek vereisen. Zo is onderzoeken wat het effect van een comfortabele schoen is zinloos, het is evident dat dit een positief effect heeft. En ja dat is ook een onderdeel van loopschoenen comfort. Dan denk ik aan drukverdeling van de veters, binnenwerk, bovenwerk, hielkap en ademend vermogen.

Daarbij is het ook niet nodig om in elke discussie onmiddelijk te roepen "geef bronnen, komaan geef bronnen, bronnen hier en nu". Want soms is de beste bron uw gezond boerenverstand.
    Heb je die studies wel gelezen? Ze bevestigen namelijk stuk voor stuk wat ik al zei. Er bestaan geen goede studies die bewijzen dat schoenen op basis van je loopstijl voor minder blessures zorgen.
    Zo wordt er in je eeste link verwezen naar een studie die zegt dat het overpronatie is en een andere studie die zegt dat het onderpronatie is en de conclusie is dat er dus geen consensus is. De grootste studie, uitgevoerd aan de UGent, schrijft zelfs expliciet het volgende:
    In this study, the population consists of physical education students, in which all kinds and levels of physical activity are present. The results of this study, therefore, cannot be generalized to professional athletes, runners, or jumpers, or to a military population.
    Militairen zijn de groep waarop de andere studie uitgevoerd is.
    Er wordt in je link ook vermeld dat er geen gestandaardiseerde manier bestaat om de fysiologie van een voet te bepalen. Aha? Interessant. Wat gebruiken ze in de loopschoenenwinkel dan? Dit is een retorische vraag.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door De conclusie van je eerste link
    Various epidemiological studies have estimated that up to 70% of runners sustain an overuse running injury each year. The knee is the most common site, accounting for approximately 50% of all running injuries. Risk factors can be categorized into 2 groups: atypical foot pronation and inadequate hip muscle stabilization.
    Het eerste (atypische pronatie) hebben ze niet echt kunnen aantonen aangezien de belangrijkste onderzoeken waarnaar ze verwijzen niet eens van toepassing zijn op lopers. Het tweede kan je niet verhelpen door een bepaalde schoen te kiezen. Het is wel de factor waar je als loper nog de grootste invloed op kan uitoefenen, je kan specifieke oefeningen doen om je heupspieren te versterken. Dus voor zij die dit bericht lezen is dit misschien wel het belangrijkste!
    Je tweede link zegt dat schoenen met extra demping net voor méér blessures zorgen, niet voor minder. Dit toont ook aan waarom je niet op boerenverstand mag vertrouwen, deze bevindingen staan haaks op gezond boerenverstand.
    Je derde link bevestigt je tweede link nogmaals, alleen in een extremere (barefoot)vorm. Minder demping zorgde voor minder knieproblemen. Er wordt daar wel gespeculeerd dat dit eventueel kan leiden tot meer blessures aan de achillespees, maar dat is niet getest.

Ik vind het belangrijk dat er wat meer met bronnen gediscussieerd wordt, waarvoor dank overigens! Al was het maar als indicator om te zien wie echt geïnteresseerd is in discussiëren en dus meer bereid zal zijn om zijn mening bij te stellen, bij de rest weet je eigenlijk al dat het zinloos zal zijn.

kimme1975's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Wie loopt er morgen de 20km van Brussel?

Ik start in box 2 voor mijn 4e opeenvolgende deelname. Mijn PR= 1u46min.00sec. (= bij 1e deelname!)

Mag morgen al blij zijn als ik onder de 2u kan lopen.. conditie is zeker in orde maar heb een liesbreuk en ga me zeker niet forceren.
    Hack & slash hell yeah!!

PSN: kimme1975
    Xbox Live: kimme1975

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Ik vind het belangrijk dat er wat meer met bronnen gediscussieerd wordt, waarvoor dank overigens! Al was het maar als indicator om te zien wie echt geïnteresseerd is in discussiëren en dus meer bereid zal zijn om zijn mening bij te stellen, bij de rest weet je eigenlijk al dat het zinloos zal zijn.
    Absoluut niet mee eens en je komt behoorlijk arrogant en eigenwijs over anders ook.

Er is niks mis met boerenverstand en een groot deel van al die studies worden gesponsord door belangengroepen, dus als dat zaligmakend is dan heb je nog veel te leren vrees ik.

Antwoord anders eens concreet op mijn case: hoe komt het dat 2 compleet verschillende speciaalzaken allebei na video-analyse de exact zelfde schoen voor mij uit gans hun stock gaan halen? Had geen huidige loopschoen bij en heb hen allebei geen extra info gegeven behalve dan mijn kms per week en het lopen op een track bij ene en loopband bij andere

iTrader
    0
    Voor de trailrunners onder ons: https://trailrunningnordwand.blogspo...z15i_buvAe7qa0 Op deze site staan honderden machtige filmpjes over trailrunning verzameld. Héérlijk om naar te kijken en bij weg te dromen. Heb nu per toeval deze avond een filmpje gezien over de TransAlpine Run (https://www.youtube.com/watch?v=ZnqCEanmhA0) en nu wil ik hier ooit eens aan deelnemen hé Man man, wat een heerlijke sport is dat toch Als ik terug volledig fit ben zal ik mij ook beginnen toeleggen op de langere afstanden om dan hopelijk volgend jaar eens een langere trail te gaan lopen

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XtremeSpooky Bekijk bericht
    Absoluut niet mee eens en je komt behoorlijk arrogant en eigenwijs over anders ook.

Er is niks mis met boerenverstand en een groot deel van al die studies worden gesponsord door belangengroepen, dus als dat zaligmakend is dan heb je nog veel te leren vrees ik.

Antwoord anders eens concreet op mijn case: hoe komt het dat 2 compleet verschillende speciaalzaken allebei na video-analyse de exact zelfde schoen voor mij uit gans hun stock gaan halen? Had geen huidige loopschoen bij en heb hen allebei geen extra info gegeven behalve dan mijn kms per week en het lopen op een track bij ene en loopband bij andere
    Met wat ben je het niet eens?

Ik begrijp niet goed wat je probeert te zeggen? Ik beweer toch net dat er geen goede onderzoeken zijn?

Dat doet bij jou geen vragen rijzen over de objectiviteit van die looptests? Dezelfde looptest die "toevallig" dezelfde schoen voorschotelt?
    Mijn punt is in ieder geval dat er weinig onderzoeken zijn die er op wijzen dat zulke tests en de schoenen die daardoor aangekocht worden voor minder blessures zorgen.

Karry98's schermafbeelding
    iTrader
    156 (99%)
    My 2 cents op dit gebied: Ik denk dat het grootste probleem bij recreatieve lopers is dat 90% gewoon niet weet hoe correct te lopen, m.a.w. totaal niet let op loontechniek, wat totaal geen verwijt is. Bij mij was het jaren geleden niet anders overigens. Ik wilde beginnen lopen, dus naar Runners lab gegaan voor een loopanalyse. “Meneer, u overproneert, hier zijn corrigerende schoenen”. Nadien nog 1x zo’n test laten uitvoeren en dus steeds met corrigerende schoenen van Asics gelopen. Tijdens beide analyses van Runners lab overigens wel telkens super vriendelijk geholpen, dus daar heb ik niets over te zeggen.

Dan een dik jaar met beide schoenen gelopen terwijl ik gestaag meer en meer ben beginnen trainen. Omdat het ook een passie is geworden, ook meer en meer beginnen lezen en opzoeken over looptechniek, loopschema’s, recuperatie,... enz...

Op dat punt eigenlijk tot de constatatie gekomen dat mijn looptechniek op niets trok (landing volledig op de hiel en landing te ver voor mijn middelpunt). Geleidelijk aan meer en meer op mijn techniek beginnen letten en het zo ook beu geworden om met die schoenen van Asics te lopen. Ik wilde dan wat andere schoenen testen, omdat ik ook trails beginnen lopen.

Nu zijn we een hele tijd verder en loop ik mijn trainingen/marathons op de weg voor 90% met Altra (Zero drop) die echt niets meer te maken hebben met de schoenen die men mij ooit heeft aangemeten. Ik loop nu toch ook al redelijk lang redelijk veel zonder blessuren dus zal ik wel iets goed doen (hout vasthouden).

Algemeen gezien ben ik nog steeds een voorstander van loopanalyses, ik ben er zeker van dat ik het eerste jaar daardoor vlot heb kunnen lopen. Heb ik daar bewijs voor? Nee, maar mijn ervaring is in mijn ogen even belangrijk. Al blijf ik het zoals gezegd jammer vinden dat er totaal geen aandacht is voor looptechniek/vorm. Al begrijp ik ook dat dit waarschijnlijk nooit zal veranderen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Karry98 Bekijk bericht
    Op dat punt eigenlijk tot de constatatie gekomen dat mijn looptechniek op niets trok (landing volledig op de hiel en landing te ver voor mijn middelpunt). Geleidelijk aan meer en meer op mijn techniek beginnen letten
    Leg uit? Tot deze constatatie kwam je zelf tijdens het lopen? En je hebt die correctie ook gedaan tijdens het lopen?
    Lijkt me zeer moeilijk om zoiets te kunnen zien zonder video of spiegels of dergelijk? En dan nog gaan corrigeren terwijl je buiten loopt?

Ik tracht ook wel op mijn houding te letten en niet 'door te zakken' of 'aan te slenteren', intuitief mijn overpronatie wat trachten tegenwerken, soms eens in een ruit kijken als ik voorbij een grote virtrine loop. Maar dat zegt me zeer weinig over zwaartepunten en dergelijk.

Edit: leuke video gevonden die me misschien wel kan helpen. Zelfde items als in je boek?
    https://www.youtube.com/watch?v=wQx-0ZByhWA
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 19 mei 2019 om 08:10

Robin75's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XtremeSpooky Bekijk bericht

hoeveel verschillende merken hadden beide winkels in stock? de gt van asics bv wordt heel vaak door 'speciaalzaken' aan de man gebracht bij de minste overpronatie.

Robin75's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Leg uit? Tot deze constatatie kwam je zelf tijdens het lopen? En je hebt die correctie ook gedaan tijdens het lopen?
    Lijkt me zeer moeilijk om zoiets te kunnen zien zonder video of spiegels of dergelijk? En dan nog gaan corrigeren terwijl je buiten loopt?

Ik tracht ook wel op mijn houding te letten en niet 'door te zakken' of 'aan te slenteren', intuitief mijn overpronatie wat trachten tegenwerken, soms eens in een ruit kijken als ik voorbij een grote virtrine loop. Maar dat zegt me zeer weinig over zwaartepunten en dergelijk.

Edit: leuke video gevonden die me misschien wel kan helpen. Zelfde items als in je boek?
    toch niet zo moeilijk om je eigen loophouding te bestuderen. Laat desnoods iemand even filmen vr je stijl en je landing is ook nt zo moeilijk te ontdekken.

Mijn loopstijl trekt op geen fluit, maar heb ook geen zin om er iets aan te veranderen

Deze ochtend trouwens weer een zware training, Montagne de Bueren ai ai ai, full speed omhoog, ik ga het me beklagen de komende dagen

374 trappen aan circa 25%...

Karry98's schermafbeelding
    iTrader
    156 (99%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht

Eenvoudig hoor: Toen ik mij wat meer ben beginnen verdiepen in het lopen, vaak gelezen/gezien dat je uw cadans hoog moet houden om onder uw lichaam te landen I.p.v. voor uw lichaam te landen (en dus op uw hiel). Vanaf dat punt ben ik er dan geleidelijk aan (opgelet: zeer geleidelijk aan) beginnen op letten. Op dat moment ook veel gelezen over Altra en hoe het uw vorm kan verbeteren en rustig aan de transitie gedaan naar Zero drop, wat voor mij echt wonderen doet.

Opmerking wel: Het zou kunnen dat ik nog steeds overproneer hoor, maar ik was het gewoon kotsbeu om met die stijve schoenen van Asics te lopen die ze mij hadden aangeraden. Bovendien was het niet zo dat ik super hard overproneerde.

Anders nieuws: Vandaag weer 40km gelopen met een collega. 40km lopen op de weg met iemand waarmee je kan praten is toch veel leuker dan alleen!

MaTi's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Het lijkt me ook wel niet evident om uw eigen loopstijl te verbeteren. Vermits ge uzelf niet ziet lopen.

U laten filmen is een oplossing maar dan moet ge nog kunnen zeggen wat er allemaal moet veranderen.

Indertijd bij een triatlonclub zei de trainer dat looptechniek erg moeilijk is om te corrigeren.

Ik heb soms het gevoel dat ik loop alsof mijn benen wielen zijn, meestal op een goeie dag.

Ander momenten denk ik dat het niet uitziet en moeizamer gaat.

iTrader
    0
    Je ziet toch regelmatig van die 'valse trage' en 'valse snelle' rondlopen. Mensen die lopen als een hark maar je vlotjes voorbijsteken, en mensen die lopen als een dartele hinde maar eigenlijk voor geen meter snelheid maken.
    Ik probeer de laatste tijd mijn cadans wat te verhogen maar veel hoger dan 165 komt hij toch niet. Tijdens interval durft dat wel eens 185 aantikken maar dat is maximum maar een paar minuten, en dat is ook met een serieuze piek in hartslag.

Koonut's schermafbeelding
    iTrader
    215 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaTi Bekijk bericht
    Het lijkt me ook wel niet evident om uw eigen loopstijl te verbeteren. Vermits ge uzelf niet ziet lopen.
    Goeie loophouding is dan ook constant uzelf corrigeren. Wanneer je de vermoeidheid tegenkomt verlies je snel vorm. Ik heb vooral moeite om effectief relax te lopen, schouders ontspannen enzo. Ik voel dit ondertussen relatief goed aan(denk ik toch), maar ben toch ook wel benieuwd hoe correct ik effectief loop op een duurloop van meer dan een uur. Tijdens de Antwerp Marathon heb ik maximum 20 a 25% van de lopers gezien met goede tot uitzonderlijk goede vorm, en toch zeker meer dan de helft die qua theorie echt erbarmelijk slecht lopen. Nu ga ik tot september/oktober wat meer werken op snelheid. Niet zoveel tijd meer voor duurlopen komende maanden dus eens zien of we de 5km onder de 20min krijgen en hopelijk tijdens de vakantie een trail of 2 kunnen meepikken. Kan gelukkig wel wat hoogtemeters trainen in de buurt.

antHraxx's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Na de marathon van Parijs en de bijbehorende recuperatieperiode (onder meer door meer te gaan zwemmen ipv te lopen de draad weer opgepikt en de conditie gebruikt om mijn tijden op de andere afstanden te verbeteren. Mijn PR's zijn voorlopig het afgelopen jaar gesneuveld op alle afstanden, met uitzondering van de HM.

Gisteren Rivierenhofloop (10km) gedaan en ondanks de warmte + scherpe bochten in het parcours kunnen finishen juist boven de 40'. Wel mijn eerste top 10 notering ooit.
    Ik denk eraan om deze zomer eens deel te nemen aan een triatlon om gewoon te fietsen.. Enige nadeel is dat fietsen al snel zo duur uitvalt natuurlijk..
    Juli en augustus gaan we hoogtemeters maken.

Pagina 190 van 197 Eerste ... 90140180186187188189190191192193194 ... Laatste

Regels voor berichten