Pagina 5 van 69 Eerste 1234567891555 ... Laatste
    Destel's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BCF-Gamer-23 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Iemand die hier iets van kent ? Heb een Sony 4K HDR ,in een game zonder HDR gaat de Ps4 pro naar gewoon 2160p-RGB met Horizon die HDR heeft gaat de game naar 2160- YUV422,dat is automatisch want met een ander HDR game is dat maar 2160-YUV420,wat is het verschil dan ?
    Ik zie hier vaak verwarring over verstaan, dus bij deze poging om u wat wijzer te maken binnen RGB en YUV

RGB = kleurencodering
    RGB is gebaseerd op de traditionele kleurenmenging (rood/groen/blauw). Dat gaat van 0 (min) tot en met F (max).

Deze kleurencodes worden vb. ook voor websites gebruikt (zoals dit forum). Voorbeeldje:
    • 000 = 0 rood, 0 groen, 0 blauw = geen kleuren = zwart
    • F00 = F rood, 0 groen, 0 blauw = rood
    • 0F0 = 0 rood, F groen, 0 blauw = groen
    • 00F = 0 rood, 0 groen, F blauw = blauw
    • DDD = D rood, D groen, D blauw = grijs - bijna wit
    • A0A = A rood, 0 groen, A blauw = paars
    Dat is de verkorte versie van RGB (tot en met 4096 kleuren).

Om fijnere kleurschakeringen weer te geven, wordt er met 2 cijfers per kleur gewerkt (tot en met 16.777.216 kleuren). Vb. de waarde "EF" ligt dan tussen E en F.
    • 8A008A = 8A rood, 00 groen, 8A blauw = paars, tikkeltje donkerder dan A0A van hierboven.
    • 667866 = 66 rood, 77 groen, 66 blauw = grijs met een lichte groene schijn.

YUV = kleurenruimte
    YUV is gebaseerd op helderheid (Y) en chroma (U/V). YUV is geen alternatief voor RGB-codering, eerder een alternatieve methode om (RGB-)kleuren door te sturen.

Een vereenvoudigd* overzichtje:
    • Y = R + G + B
    • U = B - Y
    • V = R - Y

* ik heb de schaal weggelaten, maar de geest van de vergelijking klopt wel. Y = R + G + B is in 't echt Y = 0,299*R + 0,587*G + 0,114*B.

Mits de juiste wiskunde zijn beide naar elkaar om te rekenen zonder verlies. YUV is gemaakt om veelzijdiger te zijn in gebruik. YUV is vb. backwards compatible met zwart/wit door enkel de Y-component aan te sluiten (want Y = R + G + B = grijswaarde).

En dan de cijfertjes na YUV: hoe hoger het cijfer, hoe meer bandbreedte aan de onderliggende informatie wordt toegewezen. Dit gaat van 0 (min) tot en met 4 (max).
    • Het eerste cijfer slaat op de Y-component op alle lijnen
    • Het tweede cijfer slaat op de U- en V-componenten op even genummerde lijnen
    • Het derde cijfer slaat op de U- en V-componenten op oneven genummerde lijnen.

=>
    • YUV 4:4:4 = alles is belangrijk (maximale kwaliteit)
    • YUV 4:2:2 = Y krijgt volle bandbreedte, de U- en V-componenten op alle lijnen krijgen beperkte bandbreedte
    • YUV 4:2:0 = Y krijgt volle bandbreedte, de U- en V-componenten op de even genummerde lijnen krijgen beperkte bandbreedte en de U- en V-componenten op de oneven genummerde lijnen worden weggelaten.

Wanneer een signaal wordt weggelaten, vangt de TV dit op door een gemiddelde van de omliggende waardes te nemen. Dus zoals hierboven, het YUV 4:2:0 stuurt eigenlijk geen kleuren door voor de helft van uw beeld. Uw TV vult die zelf in met een mengeling van de kleuren van de rij erboven en de rij er onder.

TLDR
    -RGB is het originele kleurenformaat
    -YUV is een veelzijdigere methode om RGB door te sturen
    -YUV 4:4:4 = Full RGB
    -Afhankelijk van de HDMI specs is HDR + Full RGB / YUV 4:4:4 te groot om door te sturen, dus wordt een beperktere versie van YUV gebruikt.
    -Wanneer je in HDR zit en YUV 4:2:0 tegenkomt, ben je (afhankelijk van een aantal factoren zoals uw TV) soms beter af met full RGB zonder HDR, want in YUV 4:2:0 moet uw TV de helft van de lijntjes zelf inkleuren. Dit is de reden waarom sommige mensen een waziger beeld hebben in HDR.

(de laatste zin is eigenlijk het gemakkelijke en directe antwoord op uw vraag)
    Laatst gewijzigd door Destel; 2 maart 2017 om 15:20 Reden: nog wat grammatica en TLDR
    PS4 / PS2 / PSX / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    iMac 27" (2017) / HP ProBook 650 G1 / iMac 24" (Early 2008) // iPad Air 2 / iPhone 6S
    Projecten: mijnscore & frequency trainer
    4 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Jersy's schermafbeelding
    iTrader
    103 (100%)
    Give that man a cookie
    PSN Nickname = jersyi

BCF-Gamer-23's schermafbeelding
    iTrader
    80 (97%)
    Nice,heb ook wat opzoekingen gedaan en het blijkt toch normaal te zijn.Je ziet dat de game ook scherper is erdoor,prachtig.
    PS4

iTrader
    23 (96%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BCF-Gamer-23 Bekijk bericht
    Nice,heb ook wat opzoekingen gedaan en het blijkt toch normaal te zijn.Je ziet dat de game ook scherper is erdoor,prachtig.
    Dus jij zet resolutie op automatisch bij Ps4 pro?

BCF-Gamer-23's schermafbeelding
    iTrader
    80 (97%)
    Ja Idd en dan geeft hem YUV422 aan.Met een ander HDR game was da gewoon 420.
    PS4

starspike's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    OK een vraagske: Het 50Hz vs 100Hz verhaal.
    In welke mate merkte ge dat verschil ECHT? En dit vanuit mijn profiel als gamer die met een budget werkt: Ik speel quasi exclusief single player games (adventure, RPG, platform en soms een shooterke) en ga enkel online voor Mario Kart of zeer occasioneel een Smash Bros. Want ik krijg de indruk aan de vele reacties dat dit vooral een probleem is als je veel multiplayer shooters speelt.

Gentei's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door starspike Bekijk bericht
    In welke mate merkte ge dat verschil ECHT? En dit vanuit mijn profiel als gamer die met een budget werkt: Ik speel quasi exclusief single player games (adventure, RPG, platform en soms een shooterke) en ga enkel online voor Mario Kart of zeer occasioneel een Smash Bros. Want ik krijg de indruk aan de vele reacties dat dit vooral een probleem is als je veel multiplayer shooters speelt.
    Ik merk juist niks....
    En ik speel dan ook vrij veel Rainbow 6.
    Bij MP shooters is uw input lag veel belangrijker dacht ik.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

ikbenben's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Op Ibood vandaag....deals voor LG Oled tv's !!
    Giggity

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door starspike Bekijk bericht
    Welcome to tricky land

Redelijk goed geweten:
    1. Wanneer je een bron met een te hoge FPS op een TV met een te lage Hz afspeelt, worden er frames weggelaten. Niet goed voor een vloeiend beeld.
    2. Wanneer je een bron met een te lage FPS op een TV met een hoge Hz afspeelt, begint de TV frames te kopiëren (klein beetje extra lag) of zelf frames te maken (à la "MotionBlur", heel veel extra lag).

Dus 60FPS op een 50Hz (1) of 100Hz (2) TV?

Hz wordt ook gebruikt in elektriciteit. Bij ons is onze elektriciteit 230V/50Hz, in Amerika is dat 120V/60Hz (Japan is zelfs in 2 elektriciteitsnetten verdeeld omdat ze in de early days 1 Europese en 1 Amerikaanse generator hebben gekocht).
    => Pal 50Hz vs NTSC 60Hz (en later 1080p/50FPS vs 1080p/60FPS)
    => elektronica werd aangepast om op beide elektriciteitsnetten te werken zonder te ontploffen (vroeg voorbeeldje: oude desktops met 110V/230V schakelaar)
    => TV's werden aangepast om zowel PAL (50Hz) als NTSC (60Hz) te ondersteunen omdat ze op beide markten werden verkocht
    => De framerate van eenzelfde TV wordt bij ons geadverteerd met veelvouden van 50Hz, bij de Amerikanen veelvouden van 60Hz, omdat TV's dienen om naar TV (lees: Pal of NTSC) te kijken.

(locked) 60FPS speel je dus het beste af op een 50Hz (=60Hz) TV, zowel voor het vloeiende beeld als voor lag.

Het is pas wanneer je hoger dan 60FPS gaat (vb. PC) dat het zin heeft om een 100Hz TV te hebben.
    Laatst gewijzigd door Destel; 4 maart 2017 om 04:57
    PS4 / PS2 / PSX / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    iMac 27" (2017) / HP ProBook 650 G1 / iMac 24" (Early 2008) // iPad Air 2 / iPhone 6S
    Projecten: mijnscore & frequency trainer
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

starspike's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Thx voor de antwoorden. You guys helped me a whole lot actually

iTrader
    0
    halo, heb een vraagje ik heb overlaatst een 7-Series Curved Quantum Dot SUHD TV UE49KS7500 | SAMSUNG gekocht
    maar zit nu met het probleem de resolutie kan ik nie hoger dan 1080p instellen kan wel hdr enz gebruiken kan dat aan de hdmi kabel liggen dat het nog een oude is ( spreek van hdmi 1.4 dan denk ik dat ik nog heb )

Jersy's schermafbeelding
    iTrader
    103 (100%)
    ja
    je hebt zo een "nieuwe" hdmi nodig en uw hdmi poort op uhd zetten
    PSN Nickname = jersyi

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jersy Bekijk bericht
    ja
    je hebt zo een "nieuwe" hdmi nodig en uw hdmi poort op uhd zetten
    ah merci ja hdmi poort enz staat allemaal goed dan morgen andere hdmi kabeltje halen ? zijn er bepaalde die beter zijn dan andere ?

iTrader
    0
    is dat een goeie hdmi kabel ? https://www.onlinekabelshop.nl/rolin...-hd-4k-1-meter wil geen miskoop begaan

StanTem's schermafbeelding
    iTrader
    212 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door furaxity Bekijk bericht
    is dat een goeie hdmi kabel ? https://www.onlinekabelshop.nl/rolin...-hd-4k-1-meter wil geen miskoop begaan
    Goed zot om daar zoveel geld aan te hangen.
    Ik heb deze: https://www.amazon.de/deleyCON-kompa...&keywords=hdmi

Meer dan goed genoeg.
    Vragen? Opmerkingen? Suggesties? -> PM
    PSN: joertjeuhn
    Twitch - offline

Pagina 5 van 69 Eerste 1234567891555 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten