Pagina 2 van 8 Eerste 123456 ... Laatste
    Preske's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)

spam: hijackers verwijderen.

Je kent ze wel, die befaamde startpagina kapers. Sommige zijn relatief makkelijk te verwijderen, anderen zijn gewoonweg een pest.

Ikzelf bevond mij bij optie 2 en ik heb er 2 weken last van gehad. Geen enkel truukje of tool hielp. Na lang zoeken vond ik de oplossing.

stap 1: Hijackthis

Hijackthis: een handig tooltje die al de bekende kaperstechnieken kent en er naar checkt.
    Open het tooltje en druk op "scan"
    Hij zal nu een snelle scan uitvoeren. en je zult snel de resultaten zien van de scan.
    Nu druk je op "save log" en sla het op, op een plaats waar je het zeker terug vind.

OPGEPAST : Hijackthis kent het verschil niet tussen malafiede programmatjes en cleane programma's. daarvoor gaan we nu naar stap 2.

Verwijder,fix of verander niets!!!

stap 2 : naar het forum

Dit forum bevat een schat aan informatie, tips en truukjes om spyware, malware en alle andere pesten te verwijderen.
    We moeten op het gedeelte van 'hijackthis and browser hijacking' zijn. Je moet wel een account hebben om te kunnen posten (wat me logisch lijkt ). Je opent een vriendelijke thread met bv 'check log' en eventueel de naam van de spyware als je die kent.
    Je opent de log file van je scan, copy de gehele text, en paste hem in je thread. je mag je zeker binnen de dag aan een antwoord verwachten. Men zal je vertellen welke zaken je mag aanvinken en fixen. Je neemt best wel een kopie van die bestanden voor je ze fixt.

Na de fix eens rebooten om te kijken of er zich geen problemen voordoen, en of je van je pest verlost bent. Zijn er problemen, plaats je gewoon de gedelete bestanden terug, en meld je dit in je thread.

Het gebruik van Hijackthis hoeft zich niet te beperken tot enkel browserkapers. Je hoeft enkel je log in het juiste gedeelte te plakken en vandaar helpt men je verder.
    Je kunt trouwens nog verschillende andere handige tooltjes vinden om de site van hijackthis.

Zelfs al heb je geen problemen met kapers, een bezoekje aan het forum kan je zeer veel leren, en je helpen te beveiligen tegen verdere ongemakjes.

mvg,
    preske

EDIT:
    logjes zijn te checken in het HJ forum = https://www.9lives.be/forum/hijackthis-logs/
    Laatst gewijzigd door Exit; 30 december 2007 om 11:53
    QUOTE by Killer Queen : Thanks.. Das, Gij zijt misschien gedocumenteerd, maar ik maak dat goed door ervaring.
    People say I have a big ego, but really my ego is tiny in comparison with my enormous talented genius
    no votes  

Rembo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik wil eigenlijk iets vragen, weet er soms iemand of dat CAB-bestanden gevaarlijk of belangerijk zijn ???

Want ik zit namelijk met het virus JS/IEStart.gen.d op mijn pc (het zit er al iets meer als een jaar op en heeft nog nooit iets bij mijn weten gedaan), en het heeft zich op één bestandje gevestigd, namelijk C:\_RESTORE\ARCHIVE\FS100.CA

Kan iemand mij dus vertellen of dit zo een virus is dat telkens terugkomt als ik het probeer te verwijderen, en als ik dit bestand verwijder, of dat ik hiermee dan niets belangerijk verwijder ???

Alvast bedankt voor de medewerking
    Laatst gewijzigd door Rembo; 6 november 2003 om 19:32
    no votes  

scarhead's schermafbeelding
    iTrader
    0
    http://us.mcafee.com/virusInfo/defau...&virus_k=99066
    daar zulde is moeten lezen
    ik kan het nie perfect vertalen dus ik ben niet zeker wa ge moet doen eigenlijk
    maar daar staat wel het virus en wa ge moet doen voor het te verwijderen
    ook hier kunde het vinden:
    http://www.trendmicro.com/vinfo/viru...e=JS_SETPAGE.A
    en hier:
    http://www.trendmicro.com/vinfo/viru...EG_STARTPAGE.A
    en hier:
    http://www.trendmicro.com/vinfo/viru...VBS_SEEKER.237
    deze virussen noemen wel anders maar het zijn aliassen dat kun je zien bij ALIAS op die pagina's daar staat je naam van je virus bij

je moet maar zien wat het beste is of hier vragen aan ander mensen
    die hier boven hun guides hebben gepost die zullen wel weten welke link je eht beste kan gebruiken
    no votes  

Forceflow's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Spywareblaster: Dit programma geeft een lijst aan je browser met verboden ActiveX-componenten (pr0n dialers, spyware, keyloggers ...). Opzetten, op "protect" klikken, afzetten en je zit safe.

Een aanrader !

(gratis, en regelmatige updates, +/- om de week een nieuwe lijst.)
    no votes  

Marbug's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik gebruik Diskeeper en vind het een goei program om te defragmenteren , miss is da nog een tip (beter dan die van winXP en kan oop worden gebruikt voor andere windows (win98/2000/etc.))
    #zwam2 | R.I.P NCZ | zd&v \o/ ||||| My homepage
    no votes  

iTrader
    19 (100%)
    VoptXP kan dat ook hoor ... want ik had over Diskeeper ergens een nogal negatief artikel gelezen ... kga het ffie zoeken ...
    no votes  

Seu PeRMaNN's schermafbeelding
    iTrader
    0

MyDoom(XP)

hoe krijg ik het MyDoom weg?
    zo:
    format met uwe XP cdrom naar fat32, eenmaal de format gedaan is, ni verder laten lopen, gewoon afsluite, dan pak je een bootdisk van win98, je doet daarmee dan nen fdisk, en daarna doe je "fdisk /MBR" zonder de aanhalingstekens, daarna nog es fdisk en dan ne format onder win98, en dan kunde uwe winXP installe in ntfs

met XP hé
    New Account: Doctor Pantera
    no votes  

st3ph3n's schermafbeelding
    iTrader
    0

Re: MyDoom(XP)

Originally posted by Seu PeRMaNN
    hoe krijg ik het MyDoom weg?
    zo:
    format met uwe XP cdrom naar fat32, eenmaal de format gedaan is, ni verder laten lopen, gewoon afsluite, dan pak je een bootdisk van win98, je doet daarmee dan nen fdisk, en daarna doe je "fdisk /MBR" zonder de aanhalingstekens, daarna nog es fdisk en dan ne format onder win98, en dan kunde uwe winXP installe in ntfs

met XP hé
    Concreet zeg je dus: MBR herstellen en formatteren. Is dat niet wat drastisch voor een virus waarvoor reeds enkele removal tools bestaan ? Waarom zou je trouwens je MBR overschrijven ? MyDoom nestelt zich enkel in de Windows en System mappen.

PS: Als je je MBR wil overschrijven kan je met de WinXP-CD naar de Recovery Console en daar FIXMBR uitvoeren.

Steven
    no votes  

Musback's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)

GOEIE TIP PERFORMANCE VOOR 256 MB RAM OF MEER

Ik ga hier eens wat tips van mijner hand neerplaatsen, echt wél de vette moeite hoor! IK WERK IN WINDOWS XP dus ik weet niet of alles wat ik zeg ook werkt in WIN98

Heb ik ooit ergens opgevangen, heb het gedaan en werkt ZO zalig!
    echt heel merkbare performance BOOOOST!

WAARSCHUWING! ENKEL INDIEN JE 256 OF MEER RAM HEBT!

-------------------------------------------------------
    *****-TIP!
    For Users with 256 MB RAM or more this tweak will boost their Windows- and Game-Performance.

What it does: It tells Windows not to use any Swap File until there is really no more free RAM left.

- Open the System Configuration Utility by typing msconfig.exe in the RUN command.
    - In the System.ini Tab you have to add "ConservativeSwapfileUsage=1" under the 386enh subfolder.
    - Restart your Windows and enjoy better performance

-------------------------------------------------------

werkte hier PERFECT en ik ga dat ook op Kot doen!

www.Musback.tk

Ik zal ook even vertellen wat ik doe om mijn computer clean te houden...

*****-TIP!
    * eerst en vooral: Window Washer van Webroot Software -----> http://www.webroot.com

* Dan ad-aware installeren van lavasoft (GRATIS Spyware Remover met GRATIS UPDATES! -----> http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/

* deze 2 progs uitvoeren; eerst window washer, daarna ad-aware

* Dan run: MSCONFIG en alles wegdoen, zowel services als programma's, die me niet aanstaan (realupdate.exe, qt.exe en zo van die dingen, nvwiz en al is ook allemaal crap die IK niet nodig heb

* Daarna Defragmenteer ik (tot 2x toe om zeker te zijn)

enjoy your NEW PC

ahja, nog een goeie tip......... PARTITIES

*****-TIP!
    echt, deel uw HD in in partities (als ge dat kunt) bvb

c:\ is voor Windows XP en alle programma's
    g:\ voor statische downloads die af en toe worden geraadpleegd zoals mp3's, Films , ISO's en andere STATISCHE grote bestanden
    h:\ voor Systeemherstel, tijdelijke internet bestanden, TEMP-FILES van overnet/emule/e-donkey/kazaa en gebruik als ADOBE PHOTOSHOP SCRATSCHDISK en daarenboven eventueel als SWAP-file HD (herformateer regelmatig, herdefragmenteer regelmatig... ge weet wel)
    oja, en ook eventueel WINRAR en WINZIP tijdelijke UNZIP-locatie daar plaatsen... dat dat niet naar ergens c:\windows\temp unzipt)

.... ahja,

*****-TIP!
    als ge in hoge resolutie zit (1280*1024 of hoger) en ge stelt een wallpaper in (bvb van www.musback.tk) dan maakt winXP een nieuw bitmap aan van 1280*1024 van een serieze grootte ergens in uwe windows-folder, dit neemt veel geheugen in uw RAM omdat dat een afbeelding van 3mb of meer is hé, wat kan je hieraan doen?

--> neen, we doen onze prachtige wallpaper van www.musback.tk NIET weg,

--->maar we stellen active desktop in, en laden de officiële .JPG in als achtergrond en dan druk je eenvoudigweg "webonderdelen vergrendelen" en klaar is kees, nu neemt dat nog maar 0,2mb in of zo

*****-TIP!
    stel bij "internet opties" ---> op dieje knop "Instellingen" in't midden-rechts ----> en de grootte van "te gebruiken schijfruimte" slechts op pakweg 100mb zetten ipv een paar gigabyte zoals bij vele pc's is ingesteld

*****-TIP!
    Dit doe ik om vééééél sneller te browsen/werken/navigeren door windows XP, deze tip schakelt overbodige en nutteloze fancy effectjes uit (naar believen)

---> rechterklik op "mijn computer" en klik op eigenschappen
    of ga hierheen volgens deze manier---> configuratiescherm ---> Systeem

---> Tab geavanceerd ----> 1e knop (instellingen van prestaties) -----> en dan aangepast kiezen

voor mij is het dus voldoende als ik de 2 voorlaatste instel en de 3 daarvoor met 1 pauze ertussen (dus zo ziet het eruit bij mij--->
    - (= ongevinkt) + (= gevinkt)

-
    -
    -
    -
    -
    -
    -
    -
    -
    +
    +
    +
    -
    +
    +
    -

meer moet dat écht niet zijn, misschien is dat zelfs al te veel...
    maar dan laat ge al die fancy schaduwtjes en overgangseffectjes achterwegen die uw systeem nutteloos vertragen bij het browsen in winXP en zo.

Hopelijk weet ge hoe ge alles moet toepassen, anders bezoekt ge www.musback.tk maar eens hé

nene, dan contacteert ge me maar eens hé musback@hotmail.com

Veel succes

www.MUSBACK.tk
    Laatst gewijzigd door Musback; 26 februari 2004 om 02:06
    no votes  

dommel's schermafbeelding
    iTrader
    113 (100%)
    spybot s&d 1.3 bèta is er

indien jullie liever niet bèta's in de sticky zetten remove dan maar

linkje
    no votes  

Vladimirvlad's schermafbeelding
    iTrader
    0

Wat is een virus (& soorten)

Wat is nu eigenlijk een virus ?

De meest korte omschrijving is eigenlijk dat een computervirus een stukje code is wat zich kan vermenigvuldigen, en in principe altijd schadelijk is voor je pc. Zelfs als het alleen maar bij het vermenigvuldigen van een bestand blijft is het min of meer schadelijk voor je pc, want er wordt veel onnodige schijfruimte en geheugen in gebruik genomen. Het grootste probleem bij een virus is dat het vaak niet alleen bij het vermenigvuldigen blijft, maar dat het virus ook een stukje code bevat waardoor er bewust schade aan je pc wordt toegebracht. Het ene virus zal bijvoorbeeld proberen bepaalde systeembestanden te overschrijven terwijl het andere virus zal proberen om een hele harde schijf te formateren, en dit heeft tot gevolg dat je alles kwijt bent wat er op je harde schijf stond. Het regelmatig maken van een backup is bij dit soort virussen van belang omdat je dan alles op een redelijk makkelijke manier weer terug kunt zetten. Zonder backup is het vaak niet mogelijk om alle data weer terug te halen. Voor wat jaren geleden verspreidden virussen zich vooral via diskettes, maar aan de dag van vandaag worden de meeste virussen via het internet verspreid. Het verspreiden van virussen via email is daarbij het belangrijkst, maar ook het bezoeken van bepaalde websites kan tot gevolg hebben dat er ineens een virus op je systeem staat. De virussen worden onderverdeeld in een aantal groepen.

Er zijn bootsectorvirussen, die ook wel opstartsectorvirussen genoemd worden. De opstartsector bevat allerlei informatie over de bestandsstructuur en eventueel informatie over het opstarten van de computer. Het vervelende van een bootsectorvirus is dat het al aktief is voor dat andere bestanden (bijvoorbeeld je virusscanner) worden opgestart, en ze zijn vaak moeilijk te verwijderen omdat ze in het geheugen van je pc gaan zitten.

Er zijn file infectors, ook wel bestandsvirussen genoemd. Deze groep virussen zal zich verspreiden door zijn eigen code te kopiëren naar een ander bestand, zodat als het bestand wordt uitgevoerd ook de viruscode wordt uitgevoerd. Dit is dan ook de groep virussen die .exe en .com bestanden infecteerd, en zich op die manier verder verspreid.

Er zijn macro virussen die gebruik maken van de ingebouwde programmeertaal van Microsoft Office die ervoor dient om de computer bepaalde taken uit te laten voeren. In het geval van een macro virus zal dit een taak zijn die natuurlijk niet door de gebruiker is ingevoerd. De meeste macro virussen van dit moment infecteren Word documenten, maar ook Excel bestanden kunnen door een aantal macro virussen worden geïnfecteerd.

Een trojan horse is letterlijk vertaald een 'paard van Troje' en dit slaat op de oorlogsvoering tijdens de Trojaanse oorlog waar een houten paard werd gebruikt om alle manschappen in te verstoppen zodat ze toch de stad binnen konden dringen. Zo'n bestand is dan ook bedoeld dat het zich onopvallend op je harde schijf nesteld en daar zijn werk gaat doen. Een trojan verspreid zich niet naar een andere pc, maar kan bijvoorbeeld door een hacker gebruikt worden om verbinding te maken met je pc terwijl je online zit. Voorbeelden van veel voorkomende trojans zijn die van SubSeven, Netbus en BackOrifice.

Een virus imposter is een bestand wat je pc een taak laat uitvoeren, maar niet echt een virus is. Het kan bijvoorbeeld heel veel dezelfde schermpjes op je beeldscherm laten verschijnen, of een programmaatje starten waarbij je dingen moet bekijken die je niet meer op een normale manier kunt stoppen.

Een worm is een bestand wat zich zonder hulp van iemand kan verspreiden. Een worm verspreid zich bijna altijd via email en op het moment dat een geïnfecteerde bijlage wordt geopend zal een worm uit zichzelf een mailtje sturen naar bijvoorbeeld alle mensen in je adressenboek met daarbij natuurlijk een bijlage waar de worm een kopie van zijn eigen code aan heeft toegevoegd. Als de ontvanger van het bestand deze dan ook bekijkt zal de worm zich naar aanleiding van dat adressenboek ook weer gaan verspreiden. De geïnfecteerde mailtjes die door een worm worden verstuurd zijn overigens niet terug te vinden in de map 'verzonden items', en vaak is een worm wel te herkennen aan het onderwerp van de mail of de bijlage.

Een hoax is eigenlijk gewoon een grap. Meestal gaat het in zo'n geval om een mailtje waarin je wordt verzocht om een bepaald bestand van je pc te verwijderen omdat het bijvoorbeeld een virus zou zijn. Ook wordt er vaak in zo'n mailtje verteld dat een aantal virusscanners van grote antivirus software fabrikanten dit virus niet zullen herkennen en dat je de mail vooral door moet sturen naar iedereen in je adressenboek. Het probleem bij dit soort mailtjes is dat het vaak om een origineel Windowsbestand gaat en wat je dus niet moet verwijderen. Een dergelijke mail dien je dan ook nooit door te sturen naar iedereen in je adressenboek. Mocht je twijfels hebben over een dergelijke mail, stel dan je vraag eens op het antivirusprikbord, of raadpleeg de helpdesk.

De oplossing om alle ellende te voorkomen die uit de bovenstaande dingen voort komen is eigenlijk heel eenvoudig. De meest extreme maatregel is om nooit een bijlage te openen, zodat je pc op die manier nooit geïnfecteerd kan worden. De beste virusscanner ben je immers zelf. Maak daarbij geen onderscheid tussen mail van bekenden en mail van onbekenden, want ook de pc van een bekende kan geïnfecteerd zijn met een virus. Een oplossing om iemand toch een bijlage te kunnen sturen die niet gelijk in de prullenbak verdwijnt is om in de mail te vertellen wat voor bestand er in de bijlage zit, zodat de ontvanger weet om wat voor bestand het gaat. Natuurlijk is ook het installeren van een goede virusscanner eigenlijk een 'must', maar dan dient die virusscanner wel up to date gehouden te worden. Er komen wekelijks vele nieuwe virussen bij en je moet er door regelmatig de updates op te halen voor zorgen dat de virusscanner deze nieuwe virussen ook kent zodat hij ze eruit kan halen mocht je er eens zo'n bestand op je pc staan. Naast het up to date houden dient het ook aanbeveling om minimaal één keer per week een volledige systeemscan te draaien.

Scan alle bestanden die je download, krijgt van iemand via email, msn, icq of op cdrom of diskette voor je ze gaat gebruiken.

Natuurlijk kan het gebeuren dat er een nieuw virus langs de virusscanner heen glipt, omdat het zo nieuw is dat de antivirusbedrijven er nog geen weet van hebben of er nog geen oplossing (update) voor hebben, vandaar ook dat je zelf heel goed op moet letten wat voor bestanden je allemaal opent. Er zijn voor trojans speciaal ontwikkelde trojanscanners, en ook die dienen up to date gehouden te worden. Mocht er onverhoopt toch een trojan als NetBus, SubSeven of BackOrifice op je pc zitten dan is een firewall heel belangrijk, omdat je door middel van een firewall kunt voorkomen dat het desbtreffende programma verbinding kan maken met het internet.

Vladimir
    You'll never walk alone !
    Specs :
    ASUS P4C800 Deluxe, P4 @ 2.4 ghz 800FSB, 512 MB DDR PC 3200, ASUS Geforce 4 Ti 4200
    no votes  

Vladimirvlad's schermafbeelding
    iTrader
    0

Wat is Spyware ?

Wat is Spyware ?

Spyware is een spion welke meestal in gratis software verwerkt zit. Als gebruiker van dergelijke software wordt je in de gaten gehouden wat betreft je surf gedrag, software gebruik etc..

Dergelijke gegevens worden doorgestuurd naar de makers van het gratis programma, meestal leveranciers van produkten op internet. Dmv analyseren van deze gegevens kunnen zij hun produkten en internet strategie aanpassen om de verkoop te bevorderen.

Het is in iedergeval geen prettig idee dat gegevens over jouw surf gedrag en software gebruik doorgestuurd worden naar leveranciers en gebruikt worden voor analyse.

Het verwijderen van spyware kan heel simpel gebeuren met Ad-Aware of Spybot.
    Uiteraard zijn er meer van dergelijke programma's in omloop. Het is dus verstandig om het systeem regelmatig te controleren op spyware indien je privacy je heilig is.

Ad-Aware : http://www.lavasoft.de/software/adaware/

Spybot : http://www.safer-networking.org/

Dit voor diegenen die wat uitleg willen omtrent spyware.

Vladimir
    You'll never walk alone !
    Specs :
    ASUS P4C800 Deluxe, P4 @ 2.4 ghz 800FSB, 512 MB DDR PC 3200, ASUS Geforce 4 Ti 4200
    no votes  

s@té's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Schijfcontrole: (start->programma's->bureau-acc->systeemwerkset->schijfcontrole)

bij mij sta da er ni, schijfcontrole
    wel schijfopruiming en schijdefragmentatie
    no votes  

iTrader
    19 (100%)
    Probeer dan eens gewoon uitvoeren->scandisk.

Anders zal je het van je WindowsCD moeten installeren.
    no votes  

happysantaslayer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb een trojan horse met de naam TR/Dyfuca.J
    Mijn virusscanner (antivir) geeft constant bericht dat hij deze virus heeft gevonden, ik plaats hem dan in quarantain maar het bericht komt steeds terug
    Nu heb ik ook backwork 2.12 gedownload en dit programma vindt de trojan niet. Is er nu iets mis met mij virusscanner? Want ik krijg nu ook soms rare pop-ups als ik niet op internet zit.
    I love counterstrike
    fantasy
    no votes  

Pagina 2 van 8 Eerste 123456 ... Laatste

Regels voor berichten