Discussie: Mailboxen verhuizen

pijlman's schermafbeelding
    iTrader
    25 (90%)

Mailboxen verhuizen

Waar ik werk verhuizen ze binnenkort de hele boel naar een andere hostingpakket.
    Dit dus url's, websites en mailboxen.

Ik moet dat een beetje in goede banen leiden en zelf uitvoeren waar nodig.

Wat ik onder andere zelf moet uitvoeren is de verhuizingen van de mailboxen.

Momenteel zijn er 23 mailboxen waarvan 15 belangrijke (van personen zelf).
    De rest zijn generische.

De clients die gebruikt worden is een beetje een bont allegaartje.
    van outlook tot thunderbird tot mac en iphone.
    Ik vermoed wel dat iedereen ingesteld staat op imap.

Mijn eerste idee was om van elke mailbox een export te maken, nieuwe mailbox (instellingen; imap, smtp, poorten, ww,...) in te stellen handmatig bij elke persoon en dan weer een import te doen van de mailbox.

Maar wat ik nu zit te bedenken, blijft de inhoud van de mailbox niet gewoon zitten in bv. outlook?
    Dus dat ik enkel maar de instellingen moet aanpassen?

Of zie ik dat verkeerd?

Of heeft iemand een beter plan?
    En zijn de contactpersonen ook zo mee?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pijlman Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Waar ik werk verhuizen ze binnenkort de hele boel naar een andere hostingpakket.
    Dit dus url's, websites en mailboxen.

Ik moet dat een beetje in goede banen leiden en zelf uitvoeren waar nodig.

Wat ik onder andere zelf moet uitvoeren is de verhuizingen van de mailboxen.

Momenteel zijn er 23 mailboxen waarvan 15 belangrijke (van personen zelf).
    De rest zijn generische.

De clients die gebruikt worden is een beetje een bont allegaartje.
    van outlook tot thunderbird tot mac en iphone.
    Ik vermoed wel dat iedereen ingesteld staat op imap.

Mijn eerste idee was om van elke mailbox een export te maken, nieuwe mailbox (instellingen; imap, smtp, poorten, ww,...) in te stellen handmatig bij elke persoon en dan weer een import te doen van de mailbox.

Maar wat ik nu zit te bedenken, blijft de inhoud van de mailbox niet gewoon zitten in bv. outlook?
    Dus dat ik enkel maar de instellingen moet aanpassen?

Of zie ik dat verkeerd?

Of heeft iemand een beter plan?
    En zijn de contactpersonen ook zo mee?
    Als je de instellingen aanpast dan krijgen ze een lege mailbox te zien want de mailbox waar je naar instelt is helemaal leeg.
    Je zou kunnen een 2de mailbox gaan aanmaken op alle clients, in outlook en telefoons enz, dan hebben ze 1 volle (statische) en 1 lege (waar wel nieuwe mails in komen) mailbox.
    Maar van zodra je uw oude mailserver uitschakelt zijn ze dan wel alles kwijt.
    Ja er kunnen mails gecached staan lokaal op die toestellen, maar dat zou ik zeker niet als permanenente storage trachten gebruiken, dient daar niet voor.

Er zijn verschillende mogelijkheden om die weinig gebruikers om te zetten:

- export naar .pst bestand doen van alle pc's, en daarna de instellingen aanpassen, zodat ze voor hun oude emails hun .pst bestand raadplegen en voor hun nieuwe emails de echte box. Het spreekt voor zich dat dit niet interessant is als mensen werken vanop meerdere toestellen, telefoons enz. Ik zou soieso wel doen, als noodscenario, een soort backup. Die je zelf gaat bijhouden. ik weet niet of het mogelijk gaat zijn .pst bestanden te 'importeren' in uw nieuwe mailserver. dit is eerder uw idee geloof ik? ik denk niet dat dat zomaar kan.

- iedereen gedurende een overlappende periode 2 mailboxen geven, met een 2de domainnaam gelinkt op uw oude mail server. Daarna sleep je in iedereen zijn outlook zijn mails van de ene naar de andere mailbox, soort van kopieren vanop de client dus. Na een maand zeg je dat iedereen zijn mails, contacten en afspraken moet overgekopieerd hebben en zet je de oude mail server uit. Daarna wacht je nog eens 2 maanden om te zien of er niemand komt reclameren dat hij een oude mail niet meer vindt. Daarna kan je de oude mailserver echt verwijderen en heb je enkel de .pst bestanden nog als backup.

- mail migratie tool kopen, of tools gebruiken van de bepaalde boxen. Bijvoorbeeld voor on-premise exchange naar cloud exchange bestaan zo'n tools/procedures zowel van microsoft zelf als van 3de partijen. Maar voor een migratie van 15 mensen is dat misschien overkill. https://www.bittitan.com/migrationwiz/why-migrationwiz/

- een IT consultant inschakelen, of eens informeren bij die hosting firma. het is soieso wel bizar dat iemand met zeer beperkte IT kennis (?) plots verantwoordelijk is voor een mail migratie en op 9lives informatie komt vragen. Er komt ook de miseri bij kijken van contactpersonen, kalenders, alle verschillende types clients, gebruikers die niet weten of hun contactpersonen en afspraken nu in hun email zitten of in hun icloud enz. Is niet helemaal te onderschatten.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 28 april 2019 om 08:44

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Als je er niets van kent: backup maken en mail migration tool gebruiken.
    En aangezien je nu al met een bont allegaartje zit: dek jezelf in bij je bazen. Dit is echt geen simpel werkje en er gaat altijd wel iets mis.

iTrader
    25 (90%)
    Bedankt. Ga inderdaad kijken voor zo een tool.

iTrader
    32 (94%)
    Straf dat zo'n mailboxen van hosting providers nog in gebruik zijn bij bedrijven.. Geen SLA's, matige opties, vaak geen deftige agenda sharing, enkel pop/imap, geen beveiligingstechnieken zoals anti spam, anti phising, etc.. Schakel eens rap over naar Office 365 .. die paar euro per maand heb je er meteen aan extra productiviteit uit, laat staan minder uren 'IT'-support.

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenpje Bekijk bericht
    Straf dat zo'n mailboxen van hosting providers nog in gebruik zijn bij bedrijven.. Geen SLA's, matige opties, vaak geen deftige agenda sharing, enkel pop/imap, geen beveiligingstechnieken zoals anti spam, anti phising, etc.. Schakel eens rap over naar Office 365 .. die paar euro per maand heb je er meteen aan extra productiviteit uit, laat staan minder uren 'IT'-support.
    IT is dan ook gebakken lucht volgens sommigen en wordt daarom in veel bedrijven nog stiefmoederlijk behandeld.

iTrader
    25 (90%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
    IT is dan ook gebakken lucht volgens sommigen en wordt daarom in veel bedrijven nog stiefmoederlijk behandeld.
    klopt als een bus!
    ik ben ook voorstander van office 365 :-)

ik zal nog eens pushen.
    Weet iemand een goeie partij om aan te kopen/bestellen?
    Combell?

iTrader
    32 (94%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pijlman Bekijk bericht
    Weet iemand een goeie partij om aan te kopen/bestellen?
    Combell?
    Office 365 mailboxen? Gewoon zelf de licenties aankopen en account aanmaken, voor enkel de mailboxen, Exchange Online -> https://products.office.com/nl-be/ex...xchange-online

Heb je liever naast de mailbox ook meteen een Office licentie voor iedereen, dan kan je Office 365 E3 licenties nemen: https://products.office.com/nl-be/bu...iness-software

Zoek je een partij om te helpen bij de configuratie & migratie? Kies er één uit de duizenden

Regels voor berichten