iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Zeer trage boot (POST/BIOS?)

Hallo,

Ik ben even ten einde raad dus hoop dat iemand me hier verder kan helpen. Sinds kort start mijn laptop (Asus ROG GL552VW) heel traag op.
    Blijft minutenlang (2-5 ongeveer) op splash screen en start dan wel gewoon in Windows. Van hieruit loopt alles gewoon even snel als anders. Gezien deze normaal boot vanop SSD in enkele seconden vrij vreemd.
    Bij mijn weten onlangs niets speciaal geïnstalleerd ofzo. 'Last BIOS time' in task manager wordt soms 'correct' getoond, vb 180 seconden als ik ongeveer 3 minuten heb zitten wachten. Andere momenten veel te hoog, vb 2900 seconden, gelukkig nog geen boot time gehad van bijna 50 minuten.

Wat ik reeds heb gedaan:
    • Gezien een splash screen niets zegt over mogelijke error-meldingen, via msconfig 'No GUI boot' en 'OS boot info' aangevinkt maar dit toont me niets extra.
      Nog steeds gewoon extreem lang splash screen, heb me al kapot gezocht hoe ik iets meer verbose info kan krijgen tijdens startup ipv gewoon ASUS logo maar zonder succes.
      Zie ook geen instelling in BIOS om splash screen uit te schakelen
      Ook 'boot log' aangevinkt via msconfig. Boot log toont hier en daar wel een BOOTLOG_NOT_LOADED maar geen idee als dit het probleem kan verklaren en wat eraan te doen.

• BIOS reset & update naar nieuwste versie

• Laptop gestart zonder ook maar iets geconnecteerd van peripherals, zelfde resultaat

• Ik vond op enkele fora dat een slechte CMOS batterij een verklaring kan zijn maar tijdsinstellingen zijn gewoon altijd correct als ik in m'n BIOS-menu kom dus lijkt me niet het geval.
      Bovendien ook verder niet direct andere symptomen.
      Heb hem dus nog niet vervangen tot nu toe.

• Als ik F2 blijf spammen om in BIOS te geraken duurt het ook even lang voor ik er geraak. Moet ik daaruit concluderen dat het fout loopt bij de POST?

• Drivers GPU, SSD, HDD, AHCI gecheckt, allemaal nieuwste versies.

• Windows fast start-up eens uitgeschakeld op aanraden van enkele fora. Fast boot in BIOS laat ik wel gewoon aan staan.

• Memory test & chkdsk: leveren niets op

• Ik zag in event viewer veel errors rond CdRom: The driver detected a controller error on \Device\CdRom0. Wss niets mee te maken maar ik dacht: misschien wacht laptop in POST te lang op CdRom.. Dus heb ik die even disabled en herstart: probleem blijft

Iemand die me verder kan helpen?
    Alvast bedankt!!
    Laatst gewijzigd door sebbe912; 14 oktober 2018 om 20:08

RealRoot's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    lijkt dat hij eerst probeert te booten van iets anders, kun je uw cd-rom eens afkoppelen?
    of is dat niet onmiddellijk mogelijk (hangt af van type laptop)? tijdens het traag booten, doet uw CD-rom dan iets? of gewoon niets?
    If it ain't broke, don't fix it
    "I'd like to die on Mars, just not on impact" - Elon Musk
    "I think the surest sign that there is intelligent life out there in the universe is that none of it has tried to contact us." - Calvin

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RealRoot Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    lijkt dat hij eerst probeert te booten van iets anders, kun je uw cd-rom eens afkoppelen?
    of is dat niet onmiddellijk mogelijk (hangt af van type laptop)? tijdens het traag booten, doet uw CD-rom dan iets? of gewoon niets?
    DANK U!!!!! Vanmorgen proberen booten zonder hdd, ssd, RAMchip1, RAMchip2, ... Booten bleef traag dus daar lag het probleem niet. Ik vond niet direct een manier om vlot die cd-rom af te koppelen. Niet echt lang gezocht want ik dacht dat al getest te hebben door in windows device te disablen. Tot ik je post nog eens las en dacht: domme kloot, ik heb dat nog niet getest want in BIOS/POST maakt het wss niet uit wat ik in het OS disable. Weer open gegooid, deze morgen blijkbaar stom vijsje gemist, cd-ROM er vlot uit gehaald en voila: boot < 5 seconden! Probleem was dat ik nu een gat had in m'n laptop waar ooit een cd-rom zat en het probleem terug kwam als ik hem terug stak..Meermaals geprobeerd terug te steken, connecter wat te kuisen, ... zonder succes. Probleem kwam steeds terug als de cd-rom er terug in zat.. Tot ik om één of andere reden dacht: mss moet ik cd-rom eens open en dicht doen. En ja hoor, meermaals geboot ondertussen omdat ik het niet geloof maar het is opgelost.

Dus m.a.w. na minstens 8 uur van frustratie was de oplossing mn cd-rom ff open en dicht doen.... Seriously, FML...

RealRoot's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dacht al zoiets, maar wel vreemd dat die niet defect is. Ik dacht dat die gewoon kapot zou zijn, hier al eens voorgehad, kun je idd lang op zoeken, want daar denk je niet onmiddellijk aan. (na ervaring wel)
    If it ain't broke, don't fix it
    "I'd like to die on Mars, just not on impact" - Elon Musk
    "I think the surest sign that there is intelligent life out there in the universe is that none of it has tried to contact us." - Calvin

Regels voor berichten