Swagger's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)

1 netwerkkabel naar digibox: VLAN oplossing?

Hallo iedereen,

Huidige situatie-schets:

MODEM telenet -> switch
    vanop de switch verbinding naar 1 x digicorder + 2 x digibox + 1 x eigen privé-router (eigen router maak ik intern-netwerk aan, met eigen DHCP enz)
    na eigen router: aantal unmanaged switchen naar pc's, nas, enz.
    Dus mijn digiboxen hangen op een ander netwerk.

Nu wil ik overschakelen naar gigabit ethernet.
    Er is 1 digibox die ik nu verbind via 4 draden van UTP-kabel, de andere 4 draden gebruik ik voor mij intern netwerk (destijds maar 1 kabel getrokken naar bovenverdieping, wist toen niet dat digibox niet achter eigen router mocht zitten) Door over te schakelen naar gigabit, moet ik 4 paar draden gebruiken; maw: ik heb maar 1 kabel naar locatie waar er pc's zijn + een digibox telenet.
    Dus: ik heb het probleem dat mijn digibox dan na mijn router komt te staan & dus geen IP meer krijgt van de telenet-router, maar een privé IP.

Iemand een idee hoe ik dit opgelost krijg? Een bijkomende fysieke kabel is vrijwel onmogelijk & powerlines ben ik ook geen fan van.
    Is werken met VLAN's een oplossing?

alvast bedankt
    Laatst gewijzigd door Swagger; 1 september 2018 om 15:57
    I don't think you understand, these boys killed my dog.

iTrader
    63 (100%)
    En gewoon een switch zetten is geen mogelijkheid?

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaTi Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    En gewoon een switch zetten is geen mogelijkheid?
    Foutje van mij: ik heb telenet modem only, daarachter switch & ook mijn eigen router

switch is geen oplossing, want dan hangen al mijn devices rechtstreeks op internet via ip van telenet & dat wil ik niet. Wil mijn eigen netwerk behouden.

kinxton's schermafbeelding
    iTrader
    51 (96%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Swagger Bekijk bericht
    Hallo iedereen,

Huidige situatie-schets:

MODEM telenet -> switch
    vanop de switch verbinding naar 1 x digicorder + 2 x digibox + 1 x eigen privé-router (eigen router maak ik intern-netwerk aan, met eigen DHCP enz)
    na eigen router: aantal unmanaged switchen naar pc's, nas, enz.
    Dus mijn digiboxen hangen op een ander netwerk.

Nu wil ik overschakelen naar gigabit ethernet.
    Er is 1 digibox die ik nu verbind via 4 draden van UTP-kabel, de andere 4 draden gebruik ik voor mij intern netwerk (destijds maar 1 kabel getrokken naar bovenverdieping, wist toen niet dat digibox niet achter eigen router mocht zitten) Door over te schakelen naar gigabit, moet ik 4 paar draden gebruiken; maw: ik heb maar 1 kabel naar locatie waar er pc's zijn + een digibox telenet.
    Dus: ik heb het probleem dat mijn digibox dan na mijn router komt te staan & dus geen IP meer krijgt van de telenet-router, maar een privé IP.

Iemand een idee hoe ik dit opgelost krijg? Een bijkomende fysieke kabel is vrijwel onmogelijk & powerlines ben ik ook geen fan van.
    Is werken met VLAN's een oplossing?

alvast bedankt
    Jup, 2 switches gebruiken en VLAN instellen éh...
    Bv. https://mikrotik.com/product/RB260GS

Maar ben je zeker dat je geen 2de kabel kan bij leggen? Soms kan je door dezelfde buis de oude kabels als trekkabel gebruiken en er 2 nieuwe door trekken.
    Heb dit ook zo gedaan bij m'n ouders thuis, er lag 1 x coax, en heb met die coax 2 x S/UTP + 1 x Coax doorgetrokken. Was maar een afstand van een 20-tal meter en dat ging nog vlotjes...
    "Thoughts that flow through optical fibers connecting our brains to the World Wide Web."

iTrader
    51 (96%)
    Foutje van mij: ik heb telenet modem only, daarachter switch & ook mijn eigen router

switch is geen oplossing, want dan hangen al mijn devices rechtstreeks op internet via ip van telenet & dat wil ik niet. Wil mijn eigen netwerk behouden.

Modem only > Switch 1 VLAN2 poort
    Router > VLAN1 op LAN poort, WAN poort sluit je aan op VLAN2 poort

Switch 1 < VLAN Trunk poort > Switch 2

Uw router plaats je dan eigenlijk waar je wilt... Op Switch 1 of 2 maakt niet uit.
    "Thoughts that flow through optical fibers connecting our brains to the World Wide Web."

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kinxton Bekijk bericht
    Modem only > Switch 1 VLAN2 poort
    Router > VLAN1 op LAN poort, WAN poort sluit je aan op VLAN2 poort

Switch 1 < VLAN Trunk poort > Switch 2

Uw router plaats je dan eigenlijk waar je wilt... Op Switch 1 of 2 maakt niet uit.
    Merci Kinxton!

Effe gekeken, dus trunking wil zeggen dat je beide switchen virtueel aan elkaar koppelt?
    Dan kan je op de 2de switch poorten toekennen aan bv VLAN1 of VLAN2.

Als dit klopt, dan ben ik mee denk ik

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Meest eenvoudige en goedkoopste oplossing is een powerline adapter voor je digibox. Daar gaat toch geen bandbreedte door.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Meest eenvoudige en goedkoopste oplossing is een powerline adapter voor je digibox. Daar gaat toch geen bandbreedte door.
    Als zijn bestaande router vlans ondersteunt dan is het zeker goedkoper en deels eenvoudiger (geen mix van technologieën) om 1x managed switch te kopen in plaats van 2x powerline adapter.

30 euro

https://www.coolblue.be/nl/product/5...link-tl-sg105e

Nadeel is wel dat er dan een switch staat boven en dit meer plaats inneemt als een powerline adapter, maar die kan je later eventueel nog gebruiken als er nog toestellen in die kamer komen.

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Had ik ook al aan gedacht, maar minder goeie ervaringen met powerlans (kan ook aan mijn elek netwerk liggen of powerlines die ik heb gebruikt).
    Nadelen:
    - bij streamen van digicorder naar box hadden wij vaak last van freezend beeld (als het enkel voor IP-adres van telenet is, dan goeie oplossing, maar als je content wil delen, dan streamt hij dit over netwerk).
    - stroomverbruik van de powerlans (was toch aanzienlijk, maar waren wel oudere types)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Als zijn bestaande router vlans ondersteunt dan is het zeker goedkoper en deels eenvoudiger (geen mix van technologieën) om 1x managed switch te kopen in plaats van 2x powerline adapter.

30 euro

https://www.coolblue.be/nl/product/5...link-tl-sg105e

Nadeel is wel dat er dan een switch staat boven en dit meer plaats inneemt als een powerline adapter, maar die kan je later eventueel nog gebruiken als er nog toestellen in die kamer komen.
    Ik ga 2 managed switchen nodig hebben die voor mijn router staan, dus klopt het dan dat het voor mijn router geen verschil maakt? die zit gewoon met zijn wan-poort op een VLAN, daarna maakt hij zelf een LAN aan.
    De LAN-poort van mijn router sluit ik aan op een andere VLAN van switch.

http://i65.tinypic.com/2zej67o.png
    https://ibb.co/jR2Hsz

Klopt deze opstelling?

En bijkomend vraagje: je kan toch van een managed switch doorkoppelen naar een unmanaged switch? Dus ik bedoel dat je bv. VLAN2 verbindt met een unamanaged switch, dan behoren alle poorten van de unmanaged switch tot VLAN2? (en uiteraard kan je op die unmanaged geen specifieke aansluitpoorten gaan toewijzen aan een andere VLAN, dan heb je managed nodig).
    Laatst gewijzigd door Swagger; 2 september 2018 om 11:02

iTrader
    51 (96%)
    Klopt allemaal.

Best 2 switches van zelfde merk kopen.

Het instellen op zich zou niet zo moeilijk mogen zijn als je noties hebt van ICT.

iTrader
    0
    Merk op dat je nog verder kan gaan en je met een managed switch tegelijk DLNA in je LAN kan hebben én interactiviteit van de Digibox met Telenet, dit omdat de Digibox 2 MAC adressen heeft (1 voor elke functie) en je dus die MAC adressen kan toewijzen in 2 verschillende VLAN's als je switch dit ondersteunt.

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Had ik ook al aan gedacht, maar minder goeie ervaringen met powerlans (kan ook aan mijn elek netwerk liggen of powerlines die ik heb gebruikt).
    Nadelen:
    - bij streamen van digicorder naar box hadden wij vaak last van freezend beeld (als het enkel voor IP-adres van telenet is, dan goeie oplossing, maar als je content wil delen, dan streamt hij dit over netwerk).
    - stroomverbruik van de powerlans (was toch aanzienlijk, maar waren wel oudere types)
    Ik weet niet welke TV je hebt, maar om te streamen vind ik de DLNA functie van de TV zelf toch veel makkelijker en betrouwbaarder dan die van een digibox. Ik denk dat je dingen hier nodeloos complex aan het maken bent.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    0
    Ik ga 2 managed switchen nodig hebben die voor mijn router staan, dus klopt het dan dat het voor mijn router geen verschil maakt? die zit gewoon met zijn wan-poort op een VLAN, daarna maakt hij zelf een LAN aan.
    De LAN-poort van mijn router sluit ik aan op een andere VLAN van switch.

http://i65.tinypic.com/2zej67o.png
    https://ibb.co/jR2Hsz

Klopt deze opstelling?
    Als je een ietwat deftige router hebt met een aantal poorten (ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit), dan kan je op uw router ook VLANs aanmaken en moet je dus niet nog een managed switch voor de router gaan zetten. Dan kan je dus gesteld zijn met 1x switch en 1x router die VLANs ondersteunt. Uw "managed switch 1" wordt dan gewoon uw router.

Best 2 switches van zelfde merk kopen.
    VLANs en trunking zijn vastgelegd in het IEEE 802.1Q dus dat zou op alle merken gemixed moeten kunnen werken, nog nooit problemen mee gehad.

En bijkomend vraagje: je kan toch van een managed switch doorkoppelen naar een unmanaged switch? Dus ik bedoel dat je bv. VLAN2 verbindt met een unamanaged switch, dan behoren alle poorten van de unmanaged switch tot VLAN2? (en uiteraard kan je op die unmanaged geen specifieke aansluitpoorten gaan toewijzen aan een andere VLAN, dan heb je managed nodig).
    Ja klopt wat je zegt.

iTrader
    51 (96%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    VLANs en trunking zijn vastgelegd in het IEEE 802.1Q dus dat zou op alle merken gemixed moeten kunnen werken, nog nooit problemen mee gehad.
    Goed de specs nazien, want sommige B merken adverteren VLAN capable terwijl ze niet IEEE 802.1Q compatibel zijn.

En inderdaad, met een deftige router met switch functie kan je ook VLANs aanmaken.

Regels voor berichten