Discussie: *** Faq ***

Hourences's schermafbeelding
    iTrader
    0

*** Faq ***

[FAQ-Game Development]

Q: Ik zou graag met game development/modding/etc starten. Waar begin ik ?
    A: Ten eerste moet je weten dat je bijna nooit alles kunt doen. Je gaat je specializeren in een bepaald iets zoals bv characters modellen. Wat je eerst wilt weten is wat je het leukst vindt en wat voor type persoon je bent. Het zou nutteloos zijn om te gaan programmeren als je toch weet van jezelf dat je eigelijk een kunstzinnig type bent die totaal niet kan rekenen. En omgekeerd. Kies wat bij je past.
    Als je het niet weet probeer dan gewoon van alles wat en kijk dan wat je het beste af gaat en het leukst is om te doen. Schrijf eens een simpel stuk game code, maak eens een level, etc.
    Een keer je weet wat je bevalt kun je je er meer in verdiepen, veel tutorials lezen en vooral heel veel proberen. En het leerproces veel tijd geven. Geduld.
    Probeer het in stapjes te doen, leer stukje per stukje, en werk met kleine projectjes zodat je niet tot over je oren in het werk geraakt en alle moed verliest.

Q: Het lijkt me allemaal vrij complex! Hoe lang doet de gemiddelde persoon erover om dit allemaal te leren ?
    A: De meeste mensen hebben 3 tot 4 jaar nodig om een bepaald iets goed te beheersen. Je leert trouwens nooit alles, je leert enkel die dingen waar je je in specializeerd.

Q: Ik wil mijn eigen game/mod maken, welk programma heb ik nodig ?
    A: Je hebt van die algemene game development programmas die proberen om alles in 1 pakket proberen te steken maar uiteindelijk is dit niet de way to go, al kan het wel handig zijn om mee te beginnen en kleine games mee te maken, en gezien het snel resultaat geeft is het best motiverend. Wil je echt serieus gaan, dan hebt meestal verscheidene programmas nodig. Welke hangt sterk af van wat je wilt maken en wat je zelf doet.
    Versta dat Mods nooit met 1 programma zijn gemaakt + dat zaken als grote en middelgrote Mods bijna nooit door 1 iemand zijn gemaakt. Het is te veel werk.

Q: Is het mogelijk om dit professioneel te doen ? Hoe groot is de kans ?
    A: Het is perfect mogelijk maar het is niet simpel. Je hebt maar een handvol bedrijven in de Benelux, waarvan de meeste in Nederland zitten. Vlaanderen telt geen enkel volwaardig en groot game bedrijf, en maar een twee a drie tal kleine bedrijfjes. Nederland doet het veel beter. Als je dit professioneel wilt doen is de kans dan ook groot dat je moet verhuizen, op zijn allerminst naar Nederland, en mogelijk nog verder.
    Daartegen over staat wel dat er niet veel mensen zijn die dit kunnen, als je dus iets of wat talent hebt geraak je al snel vrij ver, plus dit is een zeer sterk groeiende sector die niet snel wordt beinvloed door zaken als recessie. Het blijft groeien en de vraag naar nieuwe nieuwe mensen blijft stijgen. Dat betekend ook weer niet dat je op 1 2 3 een job vindt, maar je kunt met betrekkelijk weinig ervaring wel al ergens geraken. Ook zaken als een diploma zijn om die reden vaak totaal geen vereiste. Er is een heel grote groep van mensen die graag wil maar het niet kan, vanaf het moment dat je er in slaagd om je van die grote groep wannabes te onderscheiden, ben je praktisch binnen.
    Uiteindelijk is het belangrijkste dat je er hard voor gaat, gelooft in wat je doet, der de beste in wordt, en blijft volhouden, en dan lukt het wel eens. Jammer genoeg heb je soms ook wat geluk nodig, en de juiste contacten.

Q: Lijkt me nochtans wel de droomjob!
    A: Hangt ervan af hoe je het bekijkt. Het is allesinds beter dan de meeste jobs maar het heeft ook zijn slechte kanten. Je hebt deadlines, soms lange dagen, werkonzekerheid, vaak verhuizen voor je werk, etc. In the end blijft het nog altijd werk, en je moet nog altijd elke dag aanwezig zijn, je hebt ook wel eens rot dagen of heel saaie taken, en zo verder, maar daartegen over staat dat je eigenlijk met je hobby bezig bent en er voor betaald krijgt. Er is meestal een relaxte sfeer in een games bedrijf, casual en met niet al te veel regels, en je hebt de kans om bijna eenderwaar ter wereld te gaan wonen en werken.

Q: Welke opleiding/school moet ik volgen als ik dit ooit als werk wil doen ?
    A: Het allerbelangrijkste in deze industrie is dat je een portfolio hebt en ervaring. Een diploma is minder doorslaggevend en geldt enkel als extra. Heel veel mensen die op dit moment in de industrie werken hebben geen diploma of een van een totaal andere en vaak erg irrelevante opleiding.
    ALs je iets visueel wilt doen zoek je jezelf ook best een visuele richting op school. De Kunst richtingen in het middelbaar zijn daar best goed voor albeit lichtjes te ouderwets daar ze daar nog nooit van een PC hebben gehoord. Je krijgt er wel een goede kunst achtergrond, iets werkgevers wel altijd graag zien. Daarnaast kun je ook Multimedia volgen of natuurlijk gewoon Informatica.
    In het hoger onderwijs is er sinds kort DAE in Kortrijkwat zich specifiek toespitst op game development. Er staat hier op het forum een heel erg lange discussie thread over die opleiding voor verdere informatie.
    Ook in Namen heb je geloof ik een hogere opleiding in interatieve development. Daarnaast heb je in Nederland een aantal gerelateerde richtingen, de bekenste zijnde de opleiding in Utrecht en Hilversum. Als je naar een nog hoger niveau wilt, ga je naar een Engelse of Amerikaanse school moeten.

Het is momenteel een hype om een game development opleiding te starten. Er zijn ondertussen bijna meer opleidingen in de Benelux dan dat er bedrijven zijn. Als je besluit naar een dergelijke school te gaan, doe je research dan goed. Veel opleidingen zijn erg nieuw, veel docenten hebben zelf nog nooit in de gamesindustry gewerkt, en cursussen zijn vaak of verouderd of next to the point.

Dit is niet iets wat je leert op een school. Een school is maar voor enkele zaken goed. Je legt contacten die je later een job kunnen geven, je rekt je tijdt zodat je je portfolio verder kan uitbreiden, en je zorgt ervoor dat je dat papiertje hebt wat je later bijvoorbeeld bij visum aanvragen kan helpen. However wat je er bijna nooit echt leert is het "ding" zelf (dure Amerikaanse scholen uitgesloten). School geeft je enkel een inleiding en je moet daarnaast nog veel aan zelfstudie doen wil je ooit iets bereiken. Als je niet de passie hebt om in je vrije tijd aan persoonlijke projecten te werken ga je waarschijnlijk nooit ver geraken. Dit is geen 9 to 5 job, ook niet qua opleiding.

Ik heb zelf een volledig boek geschreven over de games industry, waarom je er wel of niet in zou willen werken, en hoe de juiste keuzes te maken. De verschillende type mod teams en bedrijven, dingen waar je je aan kunt verwachten in een interviews, de voor en nadelen van de industrie, de voor en nadelen van game development opleidingen, etc. http://www.Hourences.com

Daarnaast zijn er tientallen forums op het internet, inclusief dit forum, waar je mensen om raad kunt vragen, en er zijn ondertussen al duizenden artikels en FAQS geschreven over dit onderwerp, zoek en gij zult vinden!
    Laatst gewijzigd door Hourences; 6 maart 2008 om 12:30
    www.Hourences.com

Regels voor berichten