Discussie: Van Java -> .NET C#

Oldskooler's schermafbeelding
    iTrader
    0

Van Java -> .NET C#

Ik ben al sinds jaren een Java programmeur.

Stiekem steeds de zin gehad om .NET programmeur te worden.

Maar je neemt het er niet gewoon eens even bij. Of als je elders solliciteert, ben je weer lekker junior, en geld maakt wel degelijk voor een deel gelukkig.

Ik zou nu .NET C# kunnen leren met behoud van de huidige voorwaarden, binnen hetzelfde bedrijf. Nu als ik er dan voor ga, moet ik er ook voor gaan, en is het niet om het eens even geprobeerd te hebben.

To do, or not to do?

Nu uiteraard is het een persoonlijke keuze, en heeft het allemaal zo zijn voor- en nadelen. En binnen elk domein heb je fanboys.

Wat me zo afstoot aan java. Al die platformpjes, low level configureren, prutsjes en prulletjes die soms lang zoeken zijn. Veel tekstueel, vermoeiend zoeken en proberen. Elk jaar brengen ze nu 2 hoofdversies van Java uit.

Binnen .NET lijkt me meer: file -> new -> kies component, volgende, volgende, en 80% staat al gereed.

Ook asp.net om websites te maken. Nu is er een overvloed van front end talen, de ene volgt de andere op. AngularJs, dan Angular 2.x, + zoveel andere.
    Wil je full stack zijn moet je Java + 1 van de 100 front end talen kennen.
    Binnen asp.net blijf je binnen een kader. Je kan uiteraard ook c# + Angular nog steeds combineren.

Maar aan de andere kant, qua werkzekerheid, banken kiezen precies toch meer voor java, ook enkele multinationals die ik ken in de buurt, ....
    Ik heb de indruk dat een KMO zich sneller waagt aan .NET, waarschijnlijk omdat het toegankelijker is.

....

iTrader
    1 (100%)
    Ik heb nochtans zat genoeg dingetjes moeten configureren binnen .NET.
    Het is met het MVC-platform enzo allemaal heel veel verbeterd (zeker voordien met WCF en SOAP was het een merde), maar het blijft vaak uit uitzoeken hoe NuGet packages in elkaar passen.
    Entity framework is ook altijd een hoop gedoe (ik haat coding by convention).