Discussie: Van Java -> .NET C#

Oldskooler's schermafbeelding
    iTrader
    0

Van Java -> .NET C#

Ik ben al sinds jaren een Java programmeur.

Stiekem steeds de zin gehad om .NET programmeur te worden.

Maar je neemt het er niet gewoon eens even bij. Of als je elders solliciteert, ben je weer lekker junior, en geld maakt wel degelijk voor een deel gelukkig.

Ik zou nu .NET C# kunnen leren met behoud van de huidige voorwaarden, binnen hetzelfde bedrijf. Nu als ik er dan voor ga, moet ik er ook voor gaan, en is het niet om het eens even geprobeerd te hebben.

To do, or not to do?

Nu uiteraard is het een persoonlijke keuze, en heeft het allemaal zo zijn voor- en nadelen. En binnen elk domein heb je fanboys.

Wat me zo afstoot aan java. Al die platformpjes, low level configureren, prutsjes en prulletjes die soms lang zoeken zijn. Veel tekstueel, vermoeiend zoeken en proberen. Elk jaar brengen ze nu 2 hoofdversies van Java uit.

Binnen .NET lijkt me meer: file -> new -> kies component, volgende, volgende, en 80% staat al gereed.

Ook asp.net om websites te maken. Nu is er een overvloed van front end talen, de ene volgt de andere op. AngularJs, dan Angular 2.x, + zoveel andere.
    Wil je full stack zijn moet je Java + 1 van de 100 front end talen kennen.
    Binnen asp.net blijf je binnen een kader. Je kan uiteraard ook c# + Angular nog steeds combineren.

Maar aan de andere kant, qua werkzekerheid, banken kiezen precies toch meer voor java, ook enkele multinationals die ik ken in de buurt, ....
    Ik heb de indruk dat een KMO zich sneller waagt aan .NET, waarschijnlijk omdat het toegankelijker is.

....

iTrader
    1 (100%)
    Ik heb nochtans zat genoeg dingetjes moeten configureren binnen .NET.
    Het is met het MVC-platform enzo allemaal heel veel verbeterd (zeker voordien met WCF en SOAP was het een merde), maar het blijft vaak uit uitzoeken hoe NuGet packages in elkaar passen.
    Entity framework is ook altijd een hoop gedoe (ik haat coding by convention).

Ik ben overgestapt naar de MERN stack (React/Redux-NodeJs-Express-MongoDb) en er tot nu toe geen moment spijt van gehad.

Oldskooler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    .NET 5 ziet er wel mooi uit, en kan mss meer markt verkrijgen.

Maar als ik zie, bij de overheid zijn ze precies wel Java minded. Ook bij banken, en verscheidene multinationals. Toch binnen België dan.
    Dan denk ik van ik kan beter bij Java blijven.

MERN lijkt me zo niche. Veel vacatures ervan vind je hier niet, en binnen 10 jaar is het mss weer iets helemaal anders.
    Java en .NET zijn robuuste blijvers.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oldskooler Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    .NET 5 ziet er wel mooi uit, en kan mss meer markt verkrijgen.

Maar als ik zie, bij de overheid zijn ze precies wel Java minded. Ook bij banken, en verscheidene multinationals. Toch binnen België dan.
    Dan denk ik van ik kan beter bij Java blijven.

MERN lijkt me zo niche. Veel vacatures ervan vind je hier niet, en binnen 10 jaar is het mss weer iets helemaal anders.
    Java en .NET zijn robuuste blijvers.
    Mwa, javascript is ook there to stay hoor.
    Het feit dat React ontwikkeld en ondersteund wordt door facebook, betekent dat het sowieso ‘ tried an true’ is en dat het echt een gigantische drijvende kracht achter zich heeft.
    Je zou verbaasd zijn hoeveel webapps tegenwoordig op React draaien.

Trouwens, ik heb een jaar lang een project gedaan voor de Vlaamse Overheid en dat volledige departement was .NET.

Dumbino's schermafbeelding
    iTrader
    45 (100%)
    Voor je mijn antwoord leest. Ik heb 10 jaar ervaring als software developer en programmeer voornamelijk met C# binnen het .NET Framework / .NET Core.
    Ik zal zo objectief mogelijk proberen te reageren.

Ik ben al sinds jaren een Java programmeur.

Stiekem steeds de zin gehad om .NET programmeur te worden.

Maar je neemt het er niet gewoon eens even bij. Of als je elders solliciteert, ben je weer lekker junior, en geld maakt wel degelijk voor een deel gelukkig.

Ik zou nu .NET C# kunnen leren met behoud van de huidige voorwaarden, binnen hetzelfde bedrijf. Nu als ik er dan voor ga, moet ik er ook voor gaan, en is het niet om het eens even geprobeerd te hebben.

To do, or not to do?
    Je beantwoordt volgens mij je eigen vraag! Ik zou het aanraden omdat:
    - het nieuw leven in je carrière zal blazen.
    - het iets is waar je al een lange tijd over nagedacht hebt.
    - je huidige bedrijf je hierin wilt steunen.
    - .NET een leuke toekomst tegemoet gaat (.NET Core, Blazor, ...)

Ook asp.net om websites te maken. Nu is er een overvloed van front end talen, de ene volgt de andere op. AngularJs, dan Angular 2.x, + zoveel andere.
    Wil je full stack zijn moet je Java + 1 van de 100 front end talen kennen.
    Binnen asp.net blijf je binnen een kader. Je kan uiteraard ook c# + Angular nog steeds combineren.
    Binnen asp.net heb je inderdaad wat mogelijkheden:
    - asp.net mvc
    - asp.net razor pages

Ik zelf werk meestal met C# als backend (Web API) en een JavaScript framework als frontend (AngularJS, VueJS, ..).
    Dit hangt puur af van je smaak natuurlijk en wat je wilt bekomen.
    Elk framework heeft zijn eigen problemen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tailball Bekijk bericht
    Het is met het MVC-platform enzo allemaal heel veel verbeterd (zeker voordien met WCF en SOAP was het een merde)
    Ik begrijp je vergelijking van MVC tot WCF / SOAP niet. Bedoel je hier Web API ipv MVC?

maar het blijft vaak uit uitzoeken hoe NuGet packages in elkaar passen.
    .
    Ik heb hier geen problemen mee op vandaag.
    Je voegt een NuGet package toe en de NuGet package manager regelt alle dependencies.

Sinds .NET Core is het zelf beter geworden.
    Ik heb in oudere versies van .NET framework wel issues gehad ermee, maar dit is al lang geleden.

Entity framework is ook altijd een hoop gedoe (ik haat coding by convention).
    Entity Framework (Core) is tegenwoordig zeer simpel op te zetten en te configureren.

Er zijn inderdaad conventions om ervoor te zorgen dat je de standaard boilerplate code niet hoeft te voorzien.
    Bijvoorbeeld: Een integer kolom die ID heet, zal in veel gevallen wel primary key + identity zijn.

Of dit een voordeel/nadeel is, dat hangt dan af van je smaak. Dit is zeer eenvoudig te overschrijven.

Greenie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dumbino Bekijk bericht
    Ik heb hier geen problemen mee op vandaag.
    Je voegt een NuGet package toe en de NuGet package manager regelt alle dependencies.

Sinds .NET Core is het zelf beter geworden.
    Ik heb in oudere versies van .NET framework wel issues gehad ermee, maar dit is al lang geleden.
    Soms heb je natuurlijk wel nugets waar je dan weer extra nugets moet installeren om ze bv. in je Dependecy Injection / Inversion of Control te steken.
    Maar als je vooral populaire en gesupporteerde packages gebruikt is dit meestal goed beschreven en zijn alle packages voorhanden.

Het enige wat je dan nog kan hebben is version mismatching, wat ook weer bij goede packages eenvoudig opgelost is met assembly redirecting, wat visual studio ook voor een groot deel voor je doet.

Ik denk dat het grootste voordeel aan .net is, is dat alles door microsoft voorzien wordt. (Al is .net core opensource tegenwoordig)
    Alles wordt zeer goed op elkaar afgestemd (IDE, .net framework, language).

Als je .net kan leren zonder daar nadelen aan te ondervinden zie ik niet waar dit geen vernieuwing in je werk kan steken.
    Je moet ook geen schrik hebben om terug vanaf 0 te beginnen, want dat ga je niet moeten.
    Syntax verschillen leer je wel vlug en dan zijn er enkel wat andere libraries te begrijpen.
    Daarna is het toch wat je zelf maakt of gaat halen via nuget.

Als het bedrijf jou deze kans aanbiedt dan zullen ze ook wel luisteren als je na een poosje zegt dat het toch niet jouw ding is ?

Regels voor berichten