Vas Legaz's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)

Question Starten met programmeren - welke taal?

Ik zou mezelf graag door zelfstudie een programmeertaal aanleren. Ik twijfel al heel lang over welke taal ik als eerste zou moeten leren. Het is nog geen zekerheid dat ik hier mijn werk ooit van zou willen maken maar ik wil alvast eens 'proeven' van hoe het is om een programmeertaal te leren. En dan zien we wel verder.

In principe zouden de grotere gangbare Front-end talen me eerder interesseren, aangezien ik een grafische studie gedaan heb. De grafische / design / ontwerp kant van de zaak spreekt me dus wel aan maar na hier wat over op te zoeken, lijkt me dat niet de ideale keuze. Blijkbaar zou er een overvloed aan dit soort developers zijn, bovendien zou hier een lager loon en minder doorgroeikans aan vasthangen. Geef hier gerust je mening over :-). Ik neem aan dat, als je front-end dev bent, en een grafische achtergrond hebt, en ook wat back-end bagage hebt (ivm de communicatie richting backend), je wél ver kan komen en een deftige boterham kan verdienen. Maar dan zitten we weer heel wat verder...

Ik was eerst van plan om Python te bekijken. Dit kwam op vele fora en andere websites eruit als toch 1 van de grotere en relatief vlotte talen om te leren. Over veel van de andere grote talen las ik vaak dat ze moeilijker waren voor beginners. PHP was ook bij 1 van de betere om mee te starten, volgens velen. Maar dan zitten we weer bij Front-end (voornamelijk) :-) .

Nog een andere taal dat via een gelijkaardige vraag op Quora bovenkwam is Smalltalk/Pharo. Deze werd omschreven als 'extreem makkelijk' om te leren, en zou de perfecte opstap zijn naar andere talen. Ik neem dit natuurlijk met een korrel zout, je leest zoveel op internet... Iemand ervaring hiermee?

Mijn grote vraag is dus eigenlijk: Met welke taal kan ik het beste starten, om hierna (laat me even optimistisch zijn :-)) makkelijk andere talen te leren? Ik heb al gelezen over talen die het een beetje verpesten voor de talen hierna, omdat je slechte gewoontes aangeleerd krijgt die moeilijk af te leren zijn en dergelijke. Dat wil ik dus vermijden!

Alvast bedankt voor jullie advies!

Tailball's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Op zich maakt de taal minder uit, zolang je maar de juiste principes en fundamenten aanleert (OOP, SOLID, async programming).
    Ik ben zelf voorstander van te beginnen met een degelijke taal die al deze principes hanteert, zoals C#.
    Erna kan je dan overstappen naar vele andere talen en gewoon de syntax en nuances leren.

Daarna, zeker als je in het wereldje wil blijven: javascript + node.js (express) en eventueel PHP voor backend en keuzes uit hopen frameworks (react, vue, backbone, angular) voor frontend.
    Niet bezuinigen op html5/css3 want daar kan je echt vette dingen mee. Wil je je toch meer focussen op backend, zorg dan ook dat je SQL wat kent, da's overal nog vrij gangbaar.

Hina's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik gebruik dit om nieuwe talen te leren: https://www.codecademy.com/
    Echt goed uitgelegd en je doe online oefeningen.
    Sorry voor mogelijke dt-fouten!

Regels voor berichten