Pagina 7 van 297 Eerste ... 345678910111757107 ... Laatste
    Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Genetica met betrekking tot bepaalde bevolkingsgroepen ... dat is niet iets uit het nazisme, maar uit de wetenschappelijke hoogmoed uit de negentiende eeuw. De maakbaarheid van de mens is niet alleen een begrip uit totalitaire regimes (in zekere zin zijn democratische regimes ook totalitair, als we Horkheimer en Adorno mogen volgen). In zekere zin zijn we allemaal producten van diverse machtspraktijken. We kunnen maar kritiek leveren omdat we zelf gedisciplineerd zijn.

Nu goed, niemand is onschuldig aan racisme. Zwarte, blanke, neger, gringo, hermano, ... dat zijn allemaal geladen begrippen en moeilijk te ontlopen. Je kan het begrip "allochtoon" symbolisch begraven, maar dat is verwarring zaaien. Onderscheid maken is noodzakelijk, zolang je niet de essentialistische toer opgaat om bepaalde bevolkingsgroepen als een zondebok naar voor te schuiven als het hier of daar misgaat. Dat mechanisme zit echter ingebakken. Een wij-zij-beeld is nodig om overzicht te krijgen en daar kruipen dan wel eens veralgemeningen en stereotypes mee. Hier is van tel dat zij beheerst kan worden.

Legatus's schermafbeelding
    iTrader
    18 (95%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nesjamag Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Een hoop mensen in deze topic tonen aan dat ze racistisch zijn, maar dit totaal niet kunnen inzien in zichzelf omdat (hun gebrekkige kennis van statistieken en realiteit) hun vooroordelen zogezegd rationaliseren.

Racisme, seksisme, klassisme, discriminatie, vooroordelen, ... ze zitten in heel wat bange en ongeïnformeerde mensen die ingebakken. Ze zijn gecorreleerd met lagere intelligentie en stress (dat ook een negatieve impact heeft op intelligentie).

Er is quasi geen onderscheid tussen mensen gebaseerd op hun afkomst, status, geslacht, ...
    Wat een verschil creëert is hoe geïnformeerd mensen zijn, wat hun zelfbeeld is (deels beïnvloed door hoe mensen op hen reageren, zich naar hen gedragen), wat hun zelf effectiviteit is, hoeveel (psychosociale) stress ze ondervinden, hoeveel slaap ze hebben (minder slaap = meer stress), hoe goed ze hun kennis en ervaringen kunnen verwerken en plaats geven, ...

Sociaal darwinisme is even achterlijk als klimaatopwarming negeren of als creationisme debatteren.
    Alvorens te zeveren over een zogezegd debat over genetica in betrekking tot gedrag van bepaalde bevolkingsgroepen, please informeer uzelf. Dat is iets van uit het nazisme, en die hebben dat debat niet geopend of whatever, die hebben ingespeeld op de vatbaarheid van mensen met een zwak intellect om vijanden te maken uit sommige bevolkingsgroepen.

Verder is het jammer dat politiek hier in meegaat en dat sommige partijen de achterlijkheid van mensen gebruiken om weer bepaalde bevolkingsgroepen (de Walen, de werklozen) te viseren, met alle negatieve effecten ten gevolge. Het is zwakke retoriek voor degenen die geïnformeerd zijn, maar zeer effectief om het achterlijk gepeupel meet te krijgen met een cultuur van angst en onverdraagzaamheid. Stress voedt gans dit gedrag enorm.
    Als sommigen met zulke gedachtepatronen naar buiten komen dan zullen er meerderen volgen en dan zal er ook polarisering volgen. Het is effectief problematisch dat racisme en andere vormen van discriminatie meer voedingsbodem vinden omdat dit een een voldoende grens kan overschrijden voor grote delen van de bevolking om er aan deel te nemen, en zo zelfs een peer effect kan optreden waarbij nog meer mensen mee gaan doen met de massa. In zo situaties zullen het doorgaans de meest bewuste en geïnformeerde burgers zijn die resistent blijven, maar een minderheid zullen vormen.

Er mag begrip zijn voor mensen die mentaal achtergesteld zijn, of onder lijden van stress racistisch of gelijkaardig gedachtegoed aanhangen, maar veel tolerantie over het uiten van zulk ongeïnformeerd gedachtegoed zou er niet moeten zijn, omdat het bijzonder schadelijk en segregerend kan zijn.
    Mensen zouden toch ook wat bewuster mogen zijn van hun eigen vooroordelen in plaats van zo ontkennend te zijn over hun eigen racistisch, etc .. gedachtegoed.
    Typische (hippie) emotionele tegenreactie op alles wat maar ook iets te maken heeft waar men de woorden genetica, gedrag en anders laat vallen. Neen, kop in het zand, want pas op het kan leiden tot eugenics en blabla.
    Er is een verschil tussen wetenschappelijk onderzoek verrichten, de realiteit van biologie en dan een racistisch wereldbeeld daar rond bouwen.

Dat is het zonlicht ontkennen zodat een bepaalde huidkanker niet zou kunnen bestaan. Ik wil ook dat huidkanker niet bestaat, maar het zonlicht bestaat wel.

Men moet openlijk de wetenschap kunnen doen naar dit soort onderwerpen, en duidelijk de lijn trekken tussen dat en de socio gevolgen.

Farewell & goodnight Hitchens

"Honesty is the first chapter in the book of wisdom." Thomas Jefferson

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    er zijn toch voldoende studies uitgevoerd om aan te tonen dat iemand zijn afkomst invloed kan hebben op zijn IQ ?

en veel andere gelijkaardige grafieken.

plus het is heel duidelijk dat culturen die hier naar binnen spoelen heel vaak minderwaardig of minder ontwikkeld zijn.

hier valt weinig over te discussieren denk ik.

maar bon, geniet van het topic.

iTrader
    56 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Altijd mooi om te lezen hoe sommige zichzelf verklaarde intellectuelen verklaren dat racisme gedachtengoed een bewijs is van marginalen en dommeriken. Toen ik in de hogeschool zat te Gent was het inderdaad een trend bij de "intellectuelen" om te verklaren hoe verfoeilijk racisme wel was. Meestal liepen deze dan rond met onder hun arm een editie van De Morgen of Humo of andere linkse bladen. Verdraagzaamheid was het woord en enige sympathie voor het Vlaams Blok werd direct aanzien als marginaal gedachtengoed.
    Leuk om diezelfde personen dan 10 jaar later te zien en te horen. 90 % blijkt plots zijn kar te hebben gekeerd. Klagen over hoe de waarde van hun huis is gedaald omdat er "vreemdelingen" in de straat zijn komen wonen. Klagen over de criminaliteit en de overvolle gevangenissen ( allemaal de schuld van allochtonen en ze moesten ze terugsturen enz enz ) .

Volgens uw theorie zijn die mensen dus in 10 jaar tijd veel dommer geworden of staan ze blijkbaar enorm onder stress.
    Denk eerder dat een hoge school student toen in zijn perfect leefwereldje onder de vleugels van mama en papa nog niet veel levenservaring had.
    Veel mensen hebben nu eenmaal minder goede ervaringen met "vreemdelingen" en trekken daar hun conclusies uit. Is dat racisme ?

Als je dan toch perse racisme wilt verklaren kijk dan eens naar de goede verstandhouding tussen Turken en Marokkanen, die gasten kunnen elkaar niet ruiken of zien zonder dat het erop zit. Of Turken en Grieken misschien ?

Ook mooi om te zien hoe "andere culturen" er niet mee inzitten om westerse dames te gebruiken als matras ( met alle daarbij horend respect ) maar als ze moeten trouwen eentje van hun eigen "ras" importeren.

Maak u geen illusies racisme is van alle tijden ( en komt niet steeds van 1 kant zoals men laat uitschijnen ) maar heeft weinig te zien met het IQ vrees ik .

Nesjamag's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
    Nu goed, niemand is onschuldig aan racisme. Zwarte, blanke, neger, gringo, hermano, ... dat zijn allemaal geladen begrippen en moeilijk te ontlopen. Je kan het begrip "allochtoon" symbolisch begraven, maar dat is verwarring zaaien. Onderscheid maken is noodzakelijk, zolang je niet de essentialistische toer opgaat om bepaalde bevolkingsgroepen als een zondebok naar voor te schuiven als het hier of daar misgaat. Dat mechanisme zit echter ingebakken. Een wij-zij-beeld is nodig om overzicht te krijgen en daar kruipen dan wel eens veralgemeningen en stereotypes mee. Hier is van tel dat zij beheerst kan worden.
    Ik weet dat niet zo zeker. Is dat echt nodig?
    Het is misschien gemakkelijk voor mensen die minder complexiteit en diversiteit aankunnen, maar ook zij kunnen beter onderwezen worden.
    Reductionisme gaat volgens mij gepaard met individuen hun (beperkt) vermogen om met (grote) hoeveelheden informatie om te gaan. Er zijn methoden om beter met informatie om te gaan. Analyse, modellen toepassen, systeem/model denken, ... er zijn methoden om niet overgeleverd te moeten zijn aan reductionisme en de wereld te structureren zonder dat daaruit ongegronde vooroordelen uit voortkomen.
    Zelfs voor wanneer er tijdsdruk is zijn er methoden om zowel met de stress daarvan om te gaan en modellen aan te leren om snel te analyseren, of ten minste resistent te zijn tegen stress of zogezegd nood tot een reductionisme dat heel vaak fout gaan zijn.

Het is niet omdat mensen mentaal zwak of primitief zijn dat ze niet kunnen veranderen of beter kunnen leren. Dat is wel degelijk mogelijk.
    Beter is mogelijk, wij-zij denken is niet meer nodig in deze tijd en echt een gedateerd concept. Als beter mogelijk is dan zou er naar beter gestreefd moeten worden en vind ik dat het gedateerd, simplistisch, reductionistisch, primitief denken niet zomaar meer aanvaard moet worden als ok.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Legatus Bekijk bericht
    Men moet openlijk de wetenschap kunnen doen naar dit soort onderwerpen, en duidelijk de lijn trekken tussen dat en de socio gevolgen.
    Is gebeurd en de conclusies zijn er.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pokem0ng Bekijk bericht
    Kaartjes
    Hoe iemand opgroeit, opgevoed is, hoe onderwezen iemand is hebben een invloed ja. Hun ras niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LOBO0901 Bekijk bericht
    Volgens uw theorie zijn die mensen dus in 10 jaar tijd veel dommer geworden of staan ze blijkbaar enorm onder stress.

Veel mensen hebben nu eenmaal minder goede ervaringen met "vreemdelingen" en trekken daar hun conclusies uit. Is dat racisme ?

Maak u geen illusies racisme is van alle tijden ( en komt niet steeds van 1 kant zoals men laat uitschijnen ) maar heeft weinig te zien met het IQ vrees ik .
    Ja en ja.
    En argumenten gebaseerd op traditie (racisme is van alle tijden) zijn een vorm van gebrekkig redeneren/bewijs. Anekdotes gebruiken als een of ander bewijs idem.
    Gij zijt dus een goed voorbeeld van een racist (met gebrekkig redeneringsvermogen).
    Laatst gewijzigd door Nesjamag; 11 juni 2014 om 19:44
    Unlimited Potential!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hoe iemand opgroeit, opgevoed is, hoe onderwezen iemand is hebben een invloed ja. Hun ras niet.
    .
    dat is geen feit.

Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik weet dat niet zo zeker. Is dat echt nodig?
    Het is misschien gemakkelijk voor mensen die minder complexiteit en diversiteit aankunnen, maar ook zij kunnen beter onderwezen worden.
    Reductionisme gaat volgens mij gepaard met individuen hun (beperkt) vermogen om met (grote) hoeveelheden informatie om te gaan. Er zijn methoden om beter met informatie om te gaan. Analyse, modellen toepassen, systeem/model denken, ... er zijn methoden om niet overgeleverd te moeten zijn aan reductionisme en de wereld te structureren zonder dat daaruit ongegronde vooroordelen uit voortkomen.
    Zelfs voor wanneer er tijdsdruk is zijn er methoden om zowel met de stress daarvan om te gaan en modellen aan te leren om snel te analyseren, of ten minste resistent te zijn tegen stress of zogezegd nood tot een reductionisme dat heel vaak fout gaan zijn.
    't Gaat me vooral om de aard van ons bewustzijn: we hebben onze oordelen al klaar staan voor we er goed en wel bewust van zijn. Wanneer we iets zien triggeren we een begrip waarin we een netwerk van associaties aanspreken om die verschijning zo goed mogelijk te plaatsen. De enige manier om racisme structureel aan te pakken is mensen kritischer maken, lijkt me. Kritisch tegenover hoe ze zelf nadenken over de wereld, hoe ze oordelen vellen over anderen.

Het is niet omdat mensen mentaal zwak of primitief zijn dat ze niet kunnen veranderen of beter kunnen leren. Dat is wel degelijk mogelijk.
    Beter is mogelijk, wij-zij denken is niet meer nodig in deze tijd en echt een gedateerd concept. Als beter mogelijk is dan zou er naar beter gestreefd moeten worden en vind ik dat het gedateerd, simplistisch, reductionistisch, primitief denken niet zomaar meer aanvaard moet worden als ok..
    Wij-zij-denken is normaal, omdat je het overal hebt, in iedere situatie. Ik maak ook een onderscheid tussen iemand die mijn dialect spreekt en iemand die het niet spreekt. Daarmee wil ik een Gentenaar niet discrimineren, maar net omdat ik een begrip heb van een Gentenaar kan ik hem onderscheiden door zijn dialect. Ik kan ook wij-zij-denken toepassen op bier- en wijndrinkers, vleeseters en vegetariërs, mensen die op deze of ene politieke partij stemmen.

Gonzo the Great's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    dat is geen feit.
    Ik vind van wel, geadopteerden op jonge leeftijd bewijzen dat.

Poco_Loco's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het elkaar onderverdelen in rassen is een menselijke constructie. (Bij dieren bestaat dit niet, maar niet 100% zeker)
    Racisme is meer dan alleen vooroordelen, het impliceert een machtsverhouding. Mensen gebruiken de term "racist" maar eigenlijk bedoelen ze vooroordelen. Er is een nuance verschil tussen vooroordelen en racisme.

Vind ik dat iemand het recht mag hebben op vooroordelen? Ja
    Vind ik dat iemand het recht mag hebben om racistisch te zijn? Nee, Vroeger wel maar nu niet meer.

En zoals Nesjamag zegt. Hoe iemand opgroeit, opgevoed is, hoe onderwezen iemand is hebben een invloed ja. Hun ras niet.

zengi's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    ?Progressieve standpunten maken niet immuun tegen racisme? | MO*

Maar als je nu de termen slavernij en kolonisatie gebruikt wekt het niet dezelfde verontwaardiging als bijvoorbeeld de holocaust. Nochtans is de systematische wijze waarop miljoenen mensen toen aan hun einde kwamen en de racistische ideologie die aan de basis daarvan lag niet minder gruwelijk.
    Mooi artikel waarin het duidelijk wordt dat zelfs politiek links niet immuun is aan racisme.
    "There is no surer sign of decay in a country than to see the rites of religion held in contempt."
    - Niccolo Machiavelli

zengi's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    De verzuring voorbij | MO*

Naast de pluralisering van de woorden zijn het vooral de vele daden die mijn optimisme voeden. De vele leesgroepen die links en rechts spontaan opduiken om een dekoloniale herlezing van de geschiedenis mogelijk te maken, de recente Moslim Expo in Brussel, de #DecolonizeBelgium actie tegen het contextloze standbeeld van Pater De Deken in Wilrijk, de collectieve klachtneerlegging tegen De Winter, de plannen die gesmeed worden om België aan te klagen bij de VN wegens schuldig verzuim in de strijd tegen racisme en discriminatie,...ik kan er alleen maar vrolijk worden.
    De minderheden/migranten/allochtonen/...whatever zijn eindelijk wakker geworden. Het werd eens tijd.

Bye bye integratie en assimilatie
    Dat laatste niet uit revanchisme, of als terugtrekking of verdere opdeling van de samenleving. Integendeel. Het opgeven van de idee van integratie en assimilatie lijkt me de enige manier om te timmeren aan Achille Mbembe’s idee van één wereld. Het komt er op aan om de potentiële verbondenheid in onze samenlevingen vandaag te zien en die niet enkel naar de toekomst te projecteren waar minderheden aanvaard worden als ze zich spiegelen aan de superieure meerderheid.
    Indeed. Integratie is vandaag de dag niet meer van toepassing. Het gaat over participatie.
    "There is no surer sign of decay in a country than to see the rites of religion held in contempt."
    - Niccolo Machiavelli

Hiapoe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Poco_Loco Bekijk bericht
    Het elkaar onderverdelen in rassen is een menselijke constructie. (Bij dieren bestaat dit niet, maar niet 100% zeker)
    Racisme is meer dan alleen vooroordelen, het impliceert een machtsverhouding. Mensen gebruiken de term "racist" maar eigenlijk bedoelen ze vooroordelen. Er is een nuance verschil tussen vooroordelen en racisme.

Vind ik dat iemand het recht mag hebben om racistisch te zijn? Nee, Vroeger wel maar nu niet meer.

En zoals Nesjamag zegt. Hoe iemand opgroeit, opgevoed is, hoe onderwezen iemand is hebben een invloed ja. Hun ras niet.
    Puur theoretische oprechte vraag: waarom zou het niet mogelijk zijn dat een verschil in genen een verschil in karaktertrekken zou kunnen bewerkstelligen, terwijl het wel een fysiek verschil kan bewerkstelligen (zoals andere spierstructuur bij onze zwarte Afrikaanse medemensen die ik liefheb als eenieder)?
    "At every crossroads on the path that leads to the future, tradition has placed 10,000 men to guard the past.”
    “That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.”

“The governor of Texas, who, when asked if the Bible should also be taught in Spanish, replied that 'if English was good enough for Jesus, then it's good enough for me.”

Gonzo the Great's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Poco_Loco Bekijk bericht

Idd, indien je in onze maatschappij de meeste slecht opgevoede mensen toevallig kan herkennen aan hun huidskleur, en er daardoor anders op reageert, is dat voor mij ook niet echt racisme. Want het het besef dat het aan de opvoeding lag en niet aan het ras in se is er wel... Het is eerder een werkpunt voor de allochtone ouders, om te zorgen dat hun kinderen hun kansen maximaal kunnen benutten.
    Laatst gewijzigd door Gonzo the Great; 11 juni 2014 om 20:35

insomnia's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    er zijn toch voldoende studies uitgevoerd om aan te tonen dat iemand zijn afkomst invloed kan hebben op zijn IQ ?

en veel andere gelijkaardige grafieken.

plus het is heel duidelijk dat culturen die hier naar binnen spoelen heel vaak minderwaardig of minder ontwikkeld zijn.

hier valt weinig over te discussieren denk ik.

maar bon, geniet van het topic.
    Ik wil er even op wijzen dat uw tweede grafiek afkomstig is van het /pol/ board op 4chan. Voor zij die het niet kennen: een notoire verzamelplaats voor al dan niet ironisch neo-nazisme en verwant extremisme, die maar al te graag zulke ridicule grafiekjes in elkaar steken. Misschien niet de beste bron om uw case te onderbouwen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Aller het was hier gisteren goed van start gegaan, ondertussen is de discussie gekaapt door emotionele negationisten enerzijds en extremisten zoals Pokem0ng anderzijds, geweldig.
    “The principles of justice are chosen behind a veil of ignorance.”
    ― John Rawls

Pagina 7 van 297 Eerste ... 345678910111757107 ... Laatste

Regels voor berichten