Pagina 5 van 168 Eerste 1234567891555105 ... Laatste
    Remi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bnjmnA Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als je op het werk het slachtoffer wordt van racisme dan is het zeer onwaarschijnlijk dat je het kunt staven , want meestal doen ze het op een zeer tactische wijze ,en niet consistent!
    Lol.. werk jij ofzo? Als je hier op't werk bij mij nog maar het woord racisme laat vallen, staan ze op hun achterste poten.
    Dan kunde als 'dader' best al 500 bronnen hebben om aan te tonen dat je niets racistisch hebt gezegd. Terwijl het slachtoffer genoeg heeft aan zijn eigen woord.
    Pain heals... Chicks dig scars... Glory lasts forever

Speel mee met NineFL, de NFL Fantasy League van 9lives

Hiapoe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Toch enigszins leuk om te zien dat er toch nog op een relatief beschaafde manier over het onderwerp racisme kan gediscussieerd worden...
    "At every crossroads on the path that leads to the future, tradition has placed 10,000 men to guard the past.”
    “That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.”

“The governor of Texas, who, when asked if the Bible should also be taught in Spanish, replied that 'if English was good enough for Jesus, then it's good enough for me.”

Misterblort's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Probleem is als ge iets negatief zegt tegen een Marokkaan/Turk/Congolees/.. Ge direct als rascist bestempeld wordt. Ook al hebde niks rascistisch gezegd en zoude het evengoed tegen nen blanke kunnen gezegd hebben.
    En omgekeerd is het tegenovergestelde. Zij mogen zo rascistisch zijn als wat, daar word niks over gezegd..
    Ze gebruiken het woord rascisme als middel tegen mensen die (terecht) klagen over iets.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Misterblort Bekijk bericht
    Probleem is als ge iets negatief zegt tegen een Marokkaan/Turk/Congolees/.. Ge direct als rascist bestempeld wordt. Ook al hebde niks rascistisch gezegd en zoude het evengoed tegen nen blanke kunnen gezegd hebben.
    En omgekeerd is het tegenovergestelde. Zij mogen zo rascistisch zijn als wat, daar word niks over gezegd..
    Ze gebruiken het woord rascisme als middel tegen mensen die (terecht) klagen over iets.
    Serieus? Bent gij er zo eentje?

Darkseid's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Homeros Bekijk bericht
    Serieus? Bent gij er zo eentje?
    Hij heeft gewoon 100% gelijk, en het is om die reden dat racisme vaak niet serieus genomen wordt. Als ge iets blijft misbruiken, hebben de mensen het op den duur ook door en gaan ze het vaker afdoen als "zever". Spijtig, want echt racisme moet aangepakt worden, maar misbruik ervan verpest het.

HelpYouFall's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)

Een leuke satire in het verlengde van de discussie, die eigenlijk toch ook wel heel wat spijkers met koppen slaat.
    You are a can.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Racisme is overigens niet alleen beperkt tot autochtoon-allochtoon, maar ook binnen allochtone gemeenschappen is er duidelijk racisme naar andere allochtonen, bv. Dader van geweld met ijzeren staaf op Turkse jongen nog altijd spoorloos - Gva.be

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Ik denk niet dat racisme stamt uit ons koloniale verleden. Wel heeft dit voor een aantal racistische stereotypes gezorgd, zoals de luie onbeschaafde neger en de geciviliseerde blanke man.

Ik ben het eens met de onderliggende stelling van Peter Verlinden dat racisme gecreëerd wordt door de cultivatie van nationalisme en het willen aflijnen van culturele gemeenschappen. Nationalisme leidt inherent tot vervreemding en afkering van andere culturen, talen en zienswijzen. Dat wil niet zeggen dat deze niet meer gerespecteerd worden (ik zal de laatste zijn om te zeggen dat nationalisten andere culturen niet respecteren), maar dit gebeurt uit een afstandig en niet uit een inclusief standpunt. 'Ze doen ginds wat ze willen, zolang ze me er hier niet mee lastigvallen' is het modern nationalisme in een boutade gevat.

Probleem is natuurlijk dat grenzen nog amper bestaan en dat die andere culturen niet 'ginds' blijven. Ook al passen mensen uit andere culturen zich aan onze gemeenschap aan , hun achtergrond blijft wel degelijk onze gemeenschap beïnvloeden. En andere culturen, talen en, in extremis, kleuren die onze homogeen veronderstelde gemeenschap komen verstoren, dat is iets wat nationalisme niet kan verdragen.

Intellectuele nationalisten zullen hun afkeer voor deze culturele en sociale verandering van onze cultuur natuurlijk niet in flagrante en futiele reacties zoals racisme verpakken. Maar nationalisme is wervend in alle lagen van de bevolking, ook bij degene met minder capaciteit tot intellectuele reflectie en zelfbeheersing. Zij zullen het 'wij-vs-zij' gevoel al eerder vertalen in tendentieuze of racistische ondertonen, opmerkingen of zelfs daden.

Dat racisme uit nationalisme stamt verklaart overigens ook het 'niet-blanke' racisme zoals in Zuid-Afrika, maar ook in landen in het Midden-Oosten en Azië. Bijna overal waar sterke nationalistische gevoelens heersen is er sprake van discriminatie van minderheden.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Racisme is overigens niet alleen beperkt tot autochtoon-allochtoon, maar ook binnen allochtone gemeenschappen is er duidelijk racisme naar andere allochtonen, bv. Dader van geweld met ijzeren staaf op Turkse jongen nog altijd spoorloos - Gva.be
    Dat voorval was geen racisme hé...
    Die gast was als ik me niet vergis de broer van zijn vriendinnetje. En die broer kon het op één of andere manier niet aan dat zijn zusje een vriendje had, dus klopte hij hem maar in elkaar...

Had dus niet echt iets te maken met het feit dat die jongen turks was (en de dader marrokaans)...

Het feit dat die persoon vindt dat hij zijn zus moet 'beschermen' komt natuurlijk wel uit hun cultuur voort. Nee, dat is geen racistische opmerking. Het is een kenmerk van cultuurverschil dat ik aangeef. Ik geef ook geen waarde oordeel daarover, misschien moeten we in onze westerse samenleving juist wat meer terugkeren naar familiebanden. Misschien ook niet. alé geen waarde oordeel dus, vooraleer er mensen zouden afkomen met dat dit een racistische opmerking zou zijn.
    "At every crossroads on the path that leads to the future, tradition has placed 10,000 men to guard the past.”
    “That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.”

“The governor of Texas, who, when asked if the Bible should also be taught in Spanish, replied that 'if English was good enough for Jesus, then it's good enough for me.”

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Ik denk niet dat racisme stamt uit ons koloniale verleden. Wel heeft dit voor een aantal racistische stereotypes gezorgd, zoals de luie onbeschaafde neger en de geciviliseerde blanke man.

Ik ben het eens met de onderliggende stelling van Peter Verlinden dat racisme gecreëerd wordt door de cultivatie van nationalisme en het willen aflijnen van culturele gemeenschappen. Nationalisme leidt inherent tot vervreemding en afkering van andere culturen, talen en zienswijzen. Dat wil niet zeggen dat deze niet meer gerespecteerd worden (ik zal de laatste zijn om te zeggen dat nationalisten andere culturen niet respecteren), maar dit gebeurt uit een afstandig en niet uit een inclusief standpunt. 'Ze doen ginds wat ze willen, zolang ze me er hier niet mee lastigvallen' is het modern nationalisme in een boutade gevat.

Probleem is natuurlijk dat grenzen nog amper bestaan en dat die andere culturen niet 'ginds' blijven. Ook al passen mensen uit andere culturen zich aan onze gemeenschap aan , hun achtergrond blijft wel degelijk onze gemeenschap beïnvloeden. En andere culturen, talen en, in extremis, kleuren die onze homogeen veronderstelde gemeenschap komen verstoren, dat is iets wat nationalisme niet kan verdragen.

Intellectuele nationalisten zullen hun afkeer voor deze culturele en sociale verandering van onze cultuur natuurlijk niet in flagrante en futiele reacties zoals racisme verpakken. Maar nationalisme is wervend in alle lagen van de bevolking, ook bij degene met minder capaciteit tot intellectuele reflectie en zelfbeheersing. Zij zullen het 'wij-vs-zij' gevoel al eerder vertalen in tendentieuze of racistische ondertonen, opmerkingen of zelfs daden.

Dat racisme uit nationalisme stamt verklaart overigens ook het 'niet-blanke' racisme zoals in Zuid-Afrika, maar ook in landen in het Midden-Oosten en Azië. Bijna overal waar sterke nationalistische gevoelens heersen is er sprake van discriminatie van minderheden.
    hmmm... racisme bestond volgens mij al lang voor nationalisme bestond... dus het kan er niet uit voortkomen hé...
    Nationalisme heeft enkele kenmerken die samenvallen met racisme, maar daar stopt volgens mij de vergelijking.
    Merk op: ik ben absoluut geen nationalist, maar dat heb ik al veel hier uit de doeken gedaan.

Racisme komt voort uit de aangeboren skepsis naar datgene of zij die vreemd zijn. Op zich een logische en positieve eigenschap. Zomaar mensen of zaken vertrouwen als ze op je afkomen, heet naiviteit op z'n onschuldigst, maar kan je dood betekenen als je niet oppast.
    Gaat ook terug op het evolutionaire principe dat we beter iets vreemds ontwijken en behandelen alsof het schadelijk zou zijn en daarna zien dat het toch OK is na onderzoek, in plaats van omgekeerd.

Voorbeeld: Als een oermens door het hoge gras wandelde en hij hoort het gras achter hem ritselen, dan kan hij naief zijn en denken: "het is de wind", en 9 op de 10 keer zal het ook de wind zijn. Maar die ene keer dat het een roofdier is dat hem aan het besluipen is, wil je niet gemist hebben. daarom behandel je ELKE instantie van iets vreemds of onbekends beter alsof het iets 'ergs' is / zou kunnen zijn.

Uiteraard weten we ondertussen dat de huidskleur (analogie ritselen van hoge gras) geen enkele indicatie geeft van ofwel positieve of negatieve eigenschappen van de persoon. Maar het zit nog steeds in onze natuur om bij iemand die vreemd is (zelfs van dezelfde huidskleur) in eerste instantie bedachtzaam te zijn, tot we de persoon leren kennen en verder kunnen analyseren of we die persoon al dan niet willen/kunnen vertrouwen.

PS. Dat betekent niet dat er geen correlatie kan zijn tussen fenomenen en huidskleuren. Zo kunnen we statistisch vaststellen dat er een onevenredig groot aantal vreemdelingen in onze belgische gevangenissen zitten. Maar uiteraard betekent deze correlatie niet dat die criminaliteit causaal kan gelinkt worden met huidskleur.

En er bestaan ook causale verbanden in verband met verschillen tussen mensen met andere huidskleuren natuurlijk. Bijvoorbeeld, een zwarte medemens zal minder snel/niet verbranden in de zon dan een bleekscheet

ironhorn's schermafbeelding
    iTrader
    76 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hiapoe Bekijk bericht
    Dat voorval was geen racisme hé...
    Die gast was als ik me niet vergis de broer van zijn vriendinnetje. En die broer kon het op één of andere manier niet aan dat zijn zusje een vriendje had, dus klopte hij hem maar in elkaar...

Had dus niet echt iets te maken met het feit dat die jongen turks was (en de dader marrokaans)...

Het feit dat die persoon vindt dat hij zijn zus moet 'beschermen' komt natuurlijk wel uit hun cultuur voort. Nee, dat is geen racistische opmerking. Het is een kenmerk van cultuurverschil dat ik aangeef. Ik geef ook geen waarde oordeel daarover, misschien moeten we in onze westerse samenleving juist wat meer terugkeren naar familiebanden. Misschien ook niet. alé geen waarde oordeel dus, vooraleer er mensen zouden afkomen met dat dit een racistische opmerking zou zijn.
    uit het artikel:
    Volgens de vriendin kon haar broer niet verkroppen dat ze een relatie heeft met een jongen van Turkse afkomst. Omdat hij haar zus liever gekoppeld zag aan een Marokkaan, bezorgde hij Ali C. rake klappen.
    en lol @ het rond de pot draaien om dit geweld te veroordelen. Tuurlijk kan je daar een waarde-oordeel over vellen: geweld is foei
    DISCLAIMER:
    The author is liable for neither the proper nor correct grammatical contents of the message.

GG: Beste zwamclan van't forum!

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ironhorn Bekijk bericht
    uit het artikel:

en lol @ het rond de pot draaien om dit geweld te veroordelen. Tuurlijk kan je daar een waarde-oordeel over vellen: geweld is foei
    Sorry had artikel niet heel goed gelezen blijkbaar.
    Dan is het inderdaad wel racistisch getint, en uiteraard is geweld altijd verfoeilijk.

Maar ik wil me hier heel sterk indekken tegen mensen die mij racist zouden willen noemen... er zijn er hier een paar die heel hard mijn posts lezen om het minste zinnetje of woordje dat ze verkeerd zouden kunnen interpreteren te vinden.

Darkseid's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hiapoe Bekijk bericht
    Sorry had artikel niet heel goed gelezen blijkbaar.
    Dan is het inderdaad wel racistisch getint, en uiteraard is geweld altijd verfoeilijk.

Maar ik wil me hier heel sterk indekken tegen mensen die mij racist zouden willen noemen... er zijn er hier een paar die heel hard mijn posts lezen om het minste zinnetje of woordje dat ze verkeerd zouden kunnen interpreteren te vinden.
    Dat is nu net het probleem met het hedendaags racisme. Ge moet op élk woordje letten of iemand kan er wel op één of andere manier racisme in zien, zo overdreven tot in het belachelijke toe.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Darkseid Bekijk bericht
    Dat is nu net het probleem met het hedendaags racisme. Ge moet op élk woordje letten of iemand kan er wel op één of andere manier racisme in zien, zo overdreven tot in het belachelijke toe.
    En zelfs als ze doorhebben dat ze u geen racist kunnen noemen, dan noemen ze je wel een "latent racist"... om te verhullen dat ze eigenlijk geen argumenten hebben...

insomnia's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het medelijden met de blanke man zit hier diep precies.

Pagina 5 van 168 Eerste 1234567891555105 ... Laatste

Regels voor berichten